Ekonomie – maturitní otázka

společenské vědy

 

   Otázka: Ekonomie

   Předmět: Společenské vědy, Ekonomie

   Přidal(a): Elienne

 

EKONOMIE

Ekonomie – teorie, vědní obor,

Ekonomika – reálné fungování trhu,

  • Mám potřeby, co musím pokrýt a pak mám něco, co chci pokrýt – jen nějakou částkou = musím si určit priority a něčeho se vzdát,
  • Věda o tom, jak společnost hospodaří s omezenými zdroji, které má, jaké ekonomické statky vyrábí a jak je rozděluje,

 

Ekonomický statek

  • Každé zboží, které je předmětem hospodářství / trhu – je po něm poptávka, je potřebné, chtěné,

Typy ekonomických statků

  • Vzácný – má omezené zdroje, ale zároveň je užitečný, potřebný, chtěný,
  • Volný – neomezené zdroje, je užitečný a chtěný (Slunce, částečně voda, vzduch),

 

Obory Ekonomie

  • Normativní – teoretická, vytváří ideální zákonitosti fungování trhu – normu,
  • Pozitivní – popisuje reálné fungování trhu a má na starost formulaci zákonitostí,
  • Mikroekonomie – sleduje chování jednotlivců na trhu (firmy, domácnosti),
  • Makroekonomie – sleduje fungování národního hospodářského celku,

 

Výrobní faktory

  • Půda – důležitý omezený zdroj, roste poptávka – zvyšuje se cena,
    1) zemědělství (potraviny) – důležitým faktorem je bonita (úrodnost),
    2) stavebnictví (parcely) – hodnotí se umístění u velkých center,

Pozemková renta – peníze na pronájem půdy, poptávka se zvedá,

  • Lidská práce – je dána počtem ochotných a schopných lidí – věk od 18 let do 62,

Nezaměstnanost
1) Dobrovolná – stav kdy nabídka pracovních míst je vyšší než poptávka (např. si hledají druhé místo),
Strukturální – lidé se propouštějí, ale pracovní místa jsou – dojde k rekvalifikaci,
– pro ekonomiku to není nebezpečné,
2) Nedobrovolná  – poptávka lidí po práci je vyšší než počet pracovních míst,
– záleží na délce, zátěž pro ekonomiku (lidé neodvádí daně a stát do nich investuje),

Úroveň práce roste – se zvyšováním kvalifikace, s novými pracovními místy, nové technologie, motivace,

  • Kapitál – akumulované zdroje (finanční, reálné – budovy, fiktivní – papíry),
    – „akumuluje“ – nabývá – znova se vkládá do oběhu, navyšuje se,
    1) Peněžní (finanční) – investice,
    2) Reálný – konkrétní věci, budovy, zařízení,
    3) Fiktivní – papíry v penězích (akcie, dluhopisy),
  • Přírodní suroviny – zachází se s jako půdou,
  • Technologie – nápady, myšlenka,

 

Ekonomický růst

  • Vím jaká je poptávka – vím, kolik je ideální vyrobit – Hranice výrobních možností – situace, kdy maximálně využívám své zdroje,
  • Něco můžu navýšit, pouze když uberu druhé položky (snížím výrobu hrušek a zvýším výrobu jablek) = Obětovaná příležitost (ale stále využívám maximální hranici výrobních možností),
  • Ekonomický růst – posunutí hranice výrobních možností (např. díky nakoupení nových strojů, nové pracovní síly, nové pozemky),
  • Krátkodobě lze ekonomiku Přehřát – nelze dlouho udržet, je nutné brzy zdroje doplnit, nebo hrozí zhroucení,

Ekonomické subjekty

1)      Domácnosti

  • Zaměstnanci, dodávají výrobní faktor práce, plat směnují za výrobky – poptávka záleží na této složce,

2)      Firmy

  • Cílem vyrobit a prodat se ziskem – zastávají nabídku i poptávku (aby mohli vyrábět, musí i nakoupit),

3)      Stát – vláda

  • Regulují nabídku i poptávku – pokud do trhu nezasahují, trh má ekonomické výkyvy – musí zasahovat, přispívají obrovské peníze,

 

Tržní prostředí

  • Prostředí, kde dochází ke směně zboží (výrobek, který je určen ke směně),
  • Zboží má směnnou a užitnou hodnotu – dána množstvím lidské práce,
  1. Směnná hodnota – vyjádřena penězi, to co je na trhu a kolik jsme ochotni zaplatit,
  2. Užitná hodnota – relativní, ovlivňuje cenu, kterou jsme ochotni zaplatit – jak moc je to pro nás užitečné, jak moc to chceme,

 

CENA

  • Informuje nabídku i poptávku,
  • Je v ní obsažena hodnota (kvalita výrobku), užitná hodnota (nabídka ví, že to lidé potřebují), zisk – zvedá se, když jdou ceny nahoru,

Typy trhu:

  • Agregátní – vše co utváří trh a funguje,
  • Individuální – trh s konkrétním výrobkem,
  • Dílčí – trh jednoho druhu výrobku od více dodavatelů,

Co vyrábět? O tom rozhoduje poptávka,
Jak? V jaké kvalitě? Rozhodují firmy, strana nabídky a konkurence – monopolní prostředí,
Pro koho –  přerozdělování důchodů,

Tržní systémy

  • Zvykový – tradice, příliš nesleduje otázky poptávky, jde podle toho, co se kdy prodává (Kapři na Vánoce),
  • Přídělový – v socialistických zemích – dopředu naplánovaná výroba (nereagovalo se na poptávku), centrálně řízena výroba,
  • Tržní – ovládán poptávkou a nabídkou, funguje, pokud má konkurenci,

 

Ekonomické sektory

  • Primární,
  • zemědělství, těžba surovin,
  • upadá, měli bychom se snažit být soběstační (jsme závislí na dovozu),
  • zemědělci mají velmi nízké dotace – občas jsou i ztrátoví (např. nízká cena mléka, když je ho příliš),
  • Sekundární,
  • Navazuje na primární – zpracovatelský průmysl – větší procento zaměstnanosti,
  • Terciální – služby, neustále se rozšiřují,
  • Kvaternání – objevuje se od 90. let – věda, výzkum, technologie,
  • Velmi rychle se rozrůstá, pro stát se stává vůdčí,

Mikroekonomie

  • Zabývá se fungováním tržních zákonů u jednotlivce,

Poptávka

  1. Individuální – poptávka po určitém druhu produktu,
  2. Dílčí – poptávka po konkrétním druhu zboží,
  3. Agregátní – celková poptávka,
  • Nejméně důležitou je dílčí poptávka,
  • zákon trhu klesající poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží,

Poptávka je množství zboží (Q), které jsou kupující lidé ochotni za danou cenu (p) koupit,

Faktory ovlivňující poptávku

  • Cena,
  • Substitut – výrobek, který může nahradit dané zboží (nekoupím si jablka, ale hrušky), cena ovlivňuje poptávku,
  • Komplement – výrobek, který kupujeme v závislosti na původním zboží,
  • Velikost důchodů – jestli jsou lidé schopni pustit peníze do oběhu,
  • Preference – sezónnost, trendy, zvyky,
  • Demografické změny (počet a charakteristika nakupujících) – populace stárne, musí šetřit,

Poptávka ROSTE (na grafu směrem doprava)

  • Zvýší se poptávka a cena komplementu se sníží,

Zvýšení poptávky – PROČ?

  • Preference,
  • Snížení ceny komplementů,
  • Zvýšení důchodů,

Poptávka KLESÁ (na grafu směrem do leva)

  • Zvýšení ceny substitutu,

Snížení poptávky –  PROČ?

  • Sezónnost,
  • Snížení ceny substitutu,
  • Zvýšení ceny komplementů,

Nabídka

  1. Individuální – nabídka určitého druhu produktu,
  2. Dílčí – nabídka konkrétního druhu zboží,
  3. Agregátní – celková nabídka,
  • Množství zboží (q) nabízeného při určité ceně (p) všemi prodávajícími,
  • zákon trhu – zákon stoupající nabídky – s rostoucí cenou roste i nabídka na zboží,

Stoupající

  • Do nabídky vstupují i ti, kteří mají vyšší náklady,
  • Obětovaná příležitost – více se zaměří na výrobu určitého výrobku,
  • Rozšiřování výroby – zvýšení tisku,
  • Cena pokrývá zvýšené náklady,

Ovlivňující faktory

  • Cena,
  • Změna nákladů (suroviny, cena energie, technologie),
  • Změna vnějších výrobních podmínek (počasí, sezónnost, daně, odvody),
  • Ceny alternativních výrobků (přelévání kapitálu),
  • Rovnovážná cena – ideální teoretická cena, reálně nenastane,

Hospodářský cyklus

    • Ekonomika prochází pravidelnými ekonomickými cykly,
    • Fáze,
  • Expanze – konfigurace (růst),
    • Nabídka, poptávka roste,
    • Zvyšují se ceny,
    • Snižování nezaměstnanosti,
    • Zvyšování plat,
    • Stát má větší příjmy (daně) – možné investice, legislativa,
  • Vrchol,
    • Trh je nasycen,
    • Výroba jede naplno,
    • Snaha o vývoz – musí být konkurenceschopný, minimálně stejná kvalita a nižší cena (musí si udržet zisk), zásahy státu – udržování slabé koruny,
  • Krize (recese, deprese),
    • Snižování ceny,
    • Zvyšování nezaměstnanosti,
    • Lidé spoří, přestávají kupovat,
  • Sedlo,
    • Vyrovnává se poptávka s nabídkou,
    • Zůstávají na trhu silné firmy, spousta krachuje,
    • Pročištění nabídky,

Začíná se od znovu – díky firmám – zjišťují poptávku, nové technologie, snaha o rozšíření (nová pracovní místa).

 

Selhávání trhu – exterualita

  • Mezi poptávkou a nabídkou se vytváří cena, ale něco neakceptuje,
  • Z výrobku má prospěch někdo třetí, ale zadarmo, profituje pro svůj výrobek, nebo někdo třetí na to doplácí (ničení životního prostředí),

Pozitivní

  • Z výrobku profituje někdo třetí, kdo si profit nezaplatil – ve svém zboží má vysokou cenu,

Negativní

  • Výrobek/výroba má negativní dopad na někoho třetího, kterému se za to neplatí,
  • Většinou se týká životního prostředí, zasahuje stát – pokuty, dotace těch, kteří trpí,

Struktura trhu

  • Typy konkurenčního prostředí,
  • Charakter ukazatele,
    Vstup do trhu – jednoduchý / složitý,

    • Velikost firem,
    • Specifikace výrobku – cena,
  • Dokonalá konkurence,
  • Ideální stav, neexistuje,
  • Vstup do odvětví je jednoduchý,
  • Není monopol, firem je více,
  • Spotřebitel nevyhledává značku,
  • Cena bude u všech výrobků podobná a nízká, blízká výrobním nákladům,
  • Monopol,
  • Negativní projev tržního prostředí,
  • Stát to nechce – hlídání protimonopolním úřadem,
  • Vstup do odvětví je velmi složitý,
  • Odvětví ovládá jedna firma, která vyrábí většinu zboží – určuje si cenu (ze začátku nižší, postupně je navyšována, ale spotřebitelé stále musí kupovat),
  • Cena daleko nad výrobní náklady – snaha o regulaci státem,

Druhy monopolu

  • Kartel – nejnižší forma, podniky netvoří jeden, domluví se pouze na výši ceny – „kartelové ceny“,
  • Sindikál – provázanější spolupráce, spojí se při vyjednávání cen surovin, rozdělení odbytišť,
  • Trast – dochází ke spojení mezi firmami, vzájemně spolupracují při výrobě – dělení práce,
  • Koncern – firmy fúzují, větší firma pohltí menší firmu, vzniká jedna koncernová firma,
  • Oligopol,
  • Blízko k monopolu,
  • Na trhu několik velkých producentů, kteří si rozebrali trh,
  • Mohou mít stejné či podobné výrobky,
  • Firmy se spolu neoficiálně domluví na ceně, rozdělí si trh,
  • Vstup do odvětví je velice složitý,
  • mez,
  • Zabraný trh,
  • Záleží na zákazníkovi,
  • Mnoho výrobců, ale nikdo není většinový,
  • Veliký sortiment – firma se musí snažit zákazníky nalákat ke svému výrobku,
  • Snaha o vybudování značky – musí být podpořena kvalitou,
    • Cenová konkurence – hlavní prostředek pro konkurenci je cena,
  • Cenová válka proti jiným firmám – snižování ceny na co nejvyšší rozdíl mezi nimi a ostatními,
    • Necenová konkurence – jiné formy boje – reklama, kvalita, design,

Mezní užitek

  • Spotřebitel kupuje výrobky, aby z nich měl nějaký užitek,
  • Nemůžeme si dovolit vše,
  • Spotřeba omezena,
    a) finančně – kolik máme peněz,
    b) časově – nemůžeme být všude,
    c) fyzicky – jídlo – nemůžeme sníst tuny,
  • Racionální volba mezi možnostmi – rozhodneme se tak, aby přinesly co největší užitek,

Hranice užitečnosti – mezní užitek,
– hranice, kdy už přestáváme mít užitek, je to poslední jednotka užitku (malý, ale pořád tam je),

  • Maximální hranice užitku dosahujeme tehdy, rozložíme-li svůj příjem mezi různé zboží tak, aby nám každá vynaložená koruna přinášela přibližně stejný mezní užitek.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.