Otázka: Alexander Calder – život a jeho tvorba
Předmět: Dějiny výtvarné kultury
Přidal(a): Valerie Larišová
Alexander Calder (* 1898 † 1976, USA)
- Narodil se v umělecké rodině – otec byl sochařem, matka malířkou.
- Již jako malý sbíral kousky měděných drátků a plechů a dělal z nich šperky a různé i pohyblivé hračky.
- Protože jeho otec dostával zakázky po celých Spojených státech, cestovala rodina s ním. Mladý Calder tak byl už v raném dětství ovlivněn světem umění a veden svými rodiči k tomu, aby rozvíjel svůj talent.
- I když byl Calder od dětství ve spojení s uměním, původně ho nestudoval.
- Vystudoval strojní inženýrství v New Jersey a začal pracovat jako technik, také na lodích.
- V této době byl Calder také zaměstnán jako ilustrátor novin, které ho v roce 1925 vyslaly na turné s cirkusy.
- Tato zkušenost byla pro Caldera velmi zásadní v další jeho tvorbě, cirkus byl jeho celoživotní láskou a inspirací.
- Když se pak v roce 1926 přestěhoval do Paříže, kde si zařídil ateliér, vytvořil tam svůj Cirque Calder, což byla komplexní konstrukce, kterou vytvořil z drátů, kůže a látek.
- Jednalo se v podstatě o miniaturní reprodukci skutečného cirkusu.
- Calder tuto konstrukci převážel složenou ve velkých kufrech a vždy byl ochoten ji rozložit a ukázat divákům a jeho umění se tak stalo jakýmsi předchůdcem performancí.
- Jednou z metod používaných k vytvoření „cirkusu“ bylo mj. ohýbání drátu, k vytvoření realistických postav (zde je již patrné jeho pozdější směřování v jeho tvorbě, kterým je tvorba z drátů).
- V Paříži také Calder začal vytvářet svoje hračky, které se postupně staly rovněž velmi populární.
- K čisté abstrakci se Calder přiklonil v říjnu 1930 po tom, co navštívil pařížský ateliér Pieta Mondriana, který ve své tvorbě používal různé kompozičně uspořádané barevné obdélníky.
- Brzy po této události a Calderově obratu k abstrakci byl Calder pozván, aby se stal členem skupiny Abstraction-Création.
- Jeho pracím předcházelo mj. i množství přípravných skic.
- Autorův vývoj by se dal přirovnat ke strhujícímu a proměnlivému vizuálnímu divadlu, které nakonec proměnilo samo chápání plastiky.
Pro jeho tvorbu je typická -> PERFORMANCE = používání netradičních uměleckých forem a prvků se záměrem šokovat nebo provokovat diváky a vtahovat je do akce.
„mobily“
- = pohyblivé sochy
- abstraktní plastiky, zavěšující se na strop
- jejich jednotlivé části se uvádějí do pohybu (reagují) dotykem ruky nebo prouděním vzduchu.
- tento prvek se v umění objevuje poprvé ve 30. l. 20. st.
- z drátů a z polychromovaného hliníku
- svou nestálostí vytvářejí různé optické efekty
- tyto nové revoluční plastiky, uspořádané náhodnými operacemi větru, se postavily proti všemu, co bylo sochou.
- Calder se začal vytvářením mobilů zabývat na podzim roku 1931, nejdříve pod vlivem Pieta Mondriana, později pod vlivem jeho fascinace učením surrealistů a možnostmi přirozeného pohybu.
„konstelace“
- v době 2. sv. v. z důvodu nedostatku materiálu pro výr. plechových soch
- ze dřeva
„stabily“
- = monumentální kovové sochy
- stojí na zemi – jde o velké sochařské objekty, které už se ve světových metropolích dostaly na řadu veřejných míst
- vytváří je po válce
- protiklad k pohyblivým mobilům
- „125“ pro Kennedyho letiště v New Yorku (1957)
- „Spirála“ pro ústředí UNESCO v Paříži (1958)
- „Člověk“ pro světovou výstavu v Montrealu
- „El Sol Rojo“ pro olympiádu v Mexico City (1968)
Calder vnímal svá díla jako zosobnění organických struktur – těžkých květů na dlouhých stoncích, listů ve vánku a mořských tvorů ve vlnách. Jeho hravé sochy byly zkomponovány z jednoduchých prvků a výrazných barev, v rozpětí od několika málo centimetrů do více než pěti metrů.
Zemřel krátce po otevření své retrospektivní výstavy v New Yorku.
Posmrtně byl vyznamenán Medailí svobody amerického presidenta.
Jedna z jeho soch byla zničena při atentátu na mrakodrapy WTC v září 2001.
V českém prostředí se jeho dílem inspirovali Karel Malich a Stanislav Kolíbal.
Další jeho díla:
Skulptura – Sousoší Tři disky
- Skládá se z pěti oblouků neleštěné nerezové oceli
- Šest štíhlých sloupů nese přesahující oblouky
- Vrcholy oblouků jsou zdobeny dvěma body a třemi disky
- Socha symbolizuje lidský pokrok a moc
- Místo: Montréal – Kanada
Skulptury – Okno 1. – 8. (v NY)
Obří kinetická skulptura – Černá vdova (1948)
Na jeho díle mne nejvíce zaujaly jeho portréty, chcete-li busty, které vytvořil z jednoho drátu. Pocházejí ze třicátých let minulého století a zachytil v nich tváře svých kamarádů jako např. Fernanda Légera, Joana Miró nebo zpěvačky Josephine Baker.
Jsou to vynikající portréty, karikatury vytvořené jediným drátem. – prostorové skici.