Alexander Calder – život a jeho tvorba

dejiny-umeni

 

   Otázka: Alexander Calder – život a jeho tvorba

   Předmět: Dějiny výtvarné kultury

   Přidal(a): Valerie Larišová

 

 

Alexander Calder  (* 1898 † 1976, USA)

  • Narodil se v umělecké rodině – otec byl sochařem, matka malířkou.
  • Již jako malý sbíral kousky měděných drátků a plechů a dělal z nich šperky a různé i pohyblivé hračky.
  • Protože jeho otec dostával zakázky po celých Spojených státech, cestovala rodina s ním. Mladý Calder tak byl už v raném dětství ovlivněn světem umění a veden svými rodiči k tomu, aby rozvíjel svůj talent.
  • I když byl Calder od dětství ve spojení s uměním, původně ho nestudoval.
  • Vystudoval strojní inženýrství v New Jersey a začal pracovat jako technik, také na lodích.
  • V této době byl Calder také zaměstnán jako ilustrátor novin, které ho v roce 1925 vyslaly na turné s cirkusy.
  • Tato zkušenost byla pro Caldera velmi zásadní v další jeho tvorbě, cirkus byl jeho celoživotní láskou a inspirací.
  • Když se pak v roce 1926 přestěhoval do Paříže, kde si zařídil ateliér, vytvořil tam svůj Cirque Calder, což byla komplexní konstrukce, kterou vytvořil z drátů, kůže a látek.
  • Jednalo se v podstatě o miniaturní reprodukci skutečného cirkusu.
  • Calder tuto konstrukci převážel složenou ve velkých kufrech a vždy byl ochoten ji rozložit a ukázat divákům a jeho umění se tak stalo jakýmsi předchůdcem performancí.
  • Jednou z metod používaných k vytvoření „cirkusu“ bylo mj. ohýbání drátu, k vytvoření realistických postav (zde je již patrné jeho pozdější směřování v jeho tvorbě, kterým je tvorba z drátů).
  • V Paříži také Calder začal vytvářet svoje hračky, které se postupně staly rovněž velmi populární.
  • K čisté abstrakci se Calder přiklonil v říjnu 1930 po tom, co navštívil pařížský ateliér Pieta Mondriana, který ve své tvorbě používal různé kompozičně uspořádané barevné obdélníky.
  • Brzy po této události a Calderově obratu k abstrakci byl Calder pozván, aby se stal členem skupiny Abstraction-Création.
  • Jeho pracím předcházelo mj. i množství přípravných skic.
  • Autorův vývoj by se dal přirovnat ke strhujícímu a proměnlivému vizuálnímu divadlu, které nakonec proměnilo samo chápání plastiky.

 

Pro jeho tvorbu je typická -> PERFORMANCE = používání netradičních uměleckých forem a prvků se záměrem šokovat nebo provokovat diváky a vtahovat je do akce.

 

„mobily“

  • = pohyblivé sochy
  • abstraktní plastiky, zavěšující se na strop
  • jejich jednotlivé části se uvádějí do pohybu (reagují) dotykem ruky nebo prouděním vzduchu.
  • tento prvek se v umění objevuje poprvé ve 30. l. 20. st.
  • z drátů a z polychromovaného hliníku
  • svou nestálostí vytvářejí různé optické efekty
  • tyto nové revoluční plastiky, uspořádané náhodnými operacemi větru, se postavily proti všemu, co bylo sochou.
  • Calder se začal vytvářením mobilů zabývat na podzim roku 1931, nejdříve pod vlivem Pieta Mondriana, později pod vlivem jeho fascinace učením surrealistů a možnostmi přirozeného pohybu.

 

„konstelace“

  • v době 2. sv. v. z důvodu nedostatku materiálu pro výr. plechových soch
  • ze dřeva

 

„stabily“

  • = monumentální kovové sochy
  • stojí na zemi – jde o velké sochařské objekty, které už se ve světových metropolích dostaly na řadu veřejných míst
  • vytváří je po válce
  • protiklad k pohyblivým mobilům
    • „125“                 pro Kennedyho letiště v New Yorku (1957)
    • „Spirála“          pro ústředí UNESCO v Paříži (1958)
    • „Člověk“            pro světovou výstavu v Montrealu
    • „El Sol Rojo“    pro olympiádu v Mexico City (1968)

 

Calder vnímal svá díla jako zosobnění organických struktur – těžkých květů na dlouhých stoncích, listů ve vánku a mořských tvorů ve vlnách. Jeho hravé sochy byly zkomponovány z jednoduchých prvků a výrazných barev, v rozpětí od několika málo centimetrů do více než pěti metrů.

Zemřel krátce po otevření své retrospektivní výstavy v New Yorku.

Posmrtně byl vyznamenán Medailí svobody amerického presidenta.

Jedna z jeho soch byla zničena při atentátu na mrakodrapy WTC v září 2001.

V českém prostředí se jeho dílem inspirovali Karel Malich a Stanislav Kolíbal.

 

Další jeho díla:

Skulptura – Sousoší Tři disky

  • Skládá se z pěti oblouků neleštěné nerezové oceli
  • Šest štíhlých sloupů nese přesahující oblouky
  • Vrcholy oblouků jsou zdobeny dvěma body a třemi disky
  • Socha symbolizuje lidský pokrok a moc
  • Místo: Montréal – Kanada

Skulptury – Okno 1. – 8. (v NY)

Obří kinetická skulptura – Černá vdova (1948)

 

Na jeho díle mne nejvíce zaujaly jeho portréty, chcete-li busty, které vytvořil z jednoho drátu. Pocházejí ze třicátých let minulého století a zachytil v nich tváře svých kamarádů jako např. Fernanda Légera, Joana Miró nebo zpěvačky Josephine Baker.

Jsou to vynikající portréty, karikatury vytvořené jediným drátem. – prostorové skici.

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.