Otázka: Antická filozofie, vznik, hlavní školy
Předmět: Společenské vědy, Filosofie
Přidal(a): bopo
- vznik 7.- 6. století pnl. Ve Starověkém Řecku ( tj. Oblast Středozemního moře)
- Řekov byli výborní mořeplavci a obchodníci
- vozí si do Řecka kulturu ( Umění, politiku, právní systémy, jazyky
- od 510. pnl je zde demokracie > svoboda myšlení a projevu
- i přes demokracii zde byl otrokářský systém> tj. Oddělení fyzické od duševní práce
- anttropomorfní božstvo = bohové se podobají lidem
Dělení filosofie:
1. období kosmologické – 6.- 4. století
2. období antropologického obratu = attické období – 5.- 4. století ( končí smrtí Aristotela)
- Sokratés, Platón, Aristotelés
3. období helénské – 322. pnl- 1. st. nl.
- Helenizace= pořečťování
- stoicismus, skepticismus, epikureismus
4. Období úpadku – období eklektické – 1 st. nl. – 5 st. nl.
- Cicero aj.
- Křesťanské myšlenky
Období kosmologické = Období živelných materialistů
6.- 4. století pnl
- komos uspořádaný celek oproti předchozímu chaosu
- geniální spekulace- svět má jedinou podstatu
- 3 filosofové : Thálés, Anaximandros, Anaximenés
Mílétská škola
Tháles > VODA
- prazáklad světa je voda
- předpověděl zatmění Slunce
- 3 otázky:
- Co je ze všeho nejobtížnější? Poznat sám sebe
- Co je ze všeho nejsnadnější? Kritizovat druhé
- Co je Bůh? To, co začátek ani konec.
Anaximandros > APEIRON
- prazáklad světa je apeiron= éther= hmotná, ale nezachvytitelná hmota
- Země zpočátku kapalná, postupným vysoušením vzniká život
- protiklady ( teplé X studené) záleží na změnách apeironu
Anaximenés > VZDUCH
- nachází prazáklad světa ve vzduchu
- vzduch mění teplotu, to jak chladne vzniká život, otepluje se > oheň
- země je koule, která se vznáší v prostoru
Efeská škola
Hérakleitos z Efesu > OHEŇ
- poustevník Evropy
- vzdává se světského života
- spis : O přírodě
- základ světa oheň
- boj protikladů- každý jev je výsledkem nějakých protikladů
- „panta rhei“- vše plyne
- Nevstoupíš do téže řeky dvakrát
- vše se kolem nás mění, to co se mění, se pohybuje
- Logos= poprvé ho použil Hérakleitos
- zákon přírody, správná řeč, správné myšlení
- relativismus hodnot= to co je naším vílem dnes, nemusí platit za týden, záleží na tom, kdo se na tu hodnotu dívá
Atomisté
filosofie Částicových soustav
- Leukipos a Démokritos z Abdéry ( 470- 360)
Démokritos – ATOMOS
- označen jako 1. encyklopedista filosofie
- domníval se, že mikroorganismy existují, jsou pouhým okem porozovatelné
- zabýval se filosofií, vyučoval řečnictví, zajímala ho fyzika
- pluralista – nekonečně mnoho částuc, které jsou nedělitelné> označené jako ATOMOS, ani 1 není stejný, jsou jedinečné
- ve vesmíru je nekonečné množství, důležité je, že se pohybují
- atom- věčně pohybující se těleso v prázdném prostoru
- připouštějí existeci prázdného prostoru, narážejí se a způsobují viditelé změny
- spisy o tom tzv. VELKÝ MAKROKOSMOS
- poznání pomocí smyslů- temné poznání ( nedokonalé, empirické poznání)
- racionální poznání – pravé poznání ( rozum odstraňuje nedostatky smys. Vnímání)
- 2 skupiny vlastností atomu
- primární kvality( jsou měřitelné) – tvar, hustota, hmotnost
- sekundární kvality( subjektivní výsledky)- drsnost, barva, chuť atd….
Škola elejská
Xenofanés – BŮH ROZPUŠTĚNÝ V PŘÍRODĚ
- největším kritikem náboženství
- domnívá se, že to nejdokonalejší a nejlepší je jen jsoucno
- svět není ovládán bohy, ale něčím nedokonalým, monoteistický názor> dospěl až k panteismu = to dokonalý musí být součástí přírody
- Bůh je rozpuštěn v přírodě, je jeho nedílnou součástí
Parmenidés – PRÁZDNÝ PROSTOR NEEXISTUJE
- „ Bytí je a nebytí není.“
- prázdný prostor je vlastně nic, patří do sféry nebytí
- popírá existenci prázdného prostoru
- podle něho je celý svět neměnné strnulé bytí sevřené v poutech nutnosti
- to, co pozorujem jako pohybující se je jen KLAM. Věci se nemají kde pohybovat
Zenón z Eleje – APORIE
- vytváří aporie- důkazy proti pohybu
- jsou 4 důkazy : 2 z nich :
- Závod Achillea s želvou
- Letící šíp- kouskovali čas
Empedoklés- LÁSKA x SVÁR
- první eklektik
- stojí mimo školu elejskou
- jsou 4 zákony světa ( oheň, voda, vzduch, země)
- je tu i nehmotný princip láska X svár ( láska spojuje, svár odděluje)
Škola pythagorejců
stejně stará jako škola mílétská
Pýthagorás
- vůdce náboženského spolku a filosof
- idealistická škola
- ostrov Samos
- číslo a číselné řady- funkce : uspořádaný svět
- nehledá kvalitu, ale hledá se kvantita
- libý souzvuk tónů – „HUDBA SFÉR“ – svět se uspořádaně pohybuje
- jedna z nejpřísnějších sekt a nejvíce asketických
- z cest po orientu si přivezl hinduismus
- používá obrat : „AUTOS EFÉ“ sám mistr to řekl
- vzdělání dostávaly i ženy, rovnocenně mužům
- ta škola vyhořela, neví se jestli zde Pythagoras zemřel nebo ještě potom žil
Období antropologického obratu = období attické
5.- 4. století pnl.
- Do Athén tuto filosofii přináší Anaxagorás, přítel Perikla, učitel Sokrata
- v Athénách je nejdemokratičtější otrokářský systém vůbec = attické období
- ovlivnění bitvami u Marathonu, peloponéskými válkami ( 431- 404)- Alkibiadés, Athény prohrály
- hledal se silný vůdce, který by stabilizoval a řídil městský stát
- sofokracie = ideální systém = vláda moudrých, v čele státu stojí nejmoudřejší osobnost
- kalokagathia = souznění duše a těla
- sofisté = profesionální učitelé moudrosti, vyučovali gramatiku, etika, argumentaci, nechávali se za to platit, Platón a Sokratés to kritizovali
- sofisma = logicky správně vytvořený soud ( úsudek, který může být obsahově nesprávné), tj. Formální logika
- Všichni Kréťané jsou lháři : řekl Kréťaň
Sofisté
- Prótagorás z Abdér:
- „Měrou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou a nejsoucích, že nejsou.“
- Georgiás z Leontin:
- „Nic není, kdyby něco bylo, nemohli bychom to poznat, kdybychom to poznali, nemohli bychom to sdělit druhým.“
Anaxagorás – SPERMATA (500- 428)
- pluralista, tvoří přechod mezi obdobím kosmologickým a attickým
- základ světa- spermata ( zárodky věcí)
- idealista
- z původního chaosu vzniká uspořádaný svět pomocí principu NÚS ( nejčistší, nejjemnější princip)
- NÚS = první hybatel, který rozpohybuje svět a dále se o něj nestará
- byl významný athénský činitel, přítel Perikla, učitel Sokrata a zárověň jeho kritikem
- ( Sokratés se moc zabývá světem a je málo člověkem)
Sokratés (470- 399)
- byl vyučen kameníkem, čímž se stejně neživil, žil z midlodarů svých žáku, jeho žena mu to dávala nepříjemně najevo ( Xant-pa)
- byl synem porodní báby- METODY BABICKÉ
- nakonci života obžalován za vlastní filosofie> ASÉBIE= bezbožnost , zaváděl nové bohy akazil své žáky
- Výuka rozhovorem
- část- Destruktivní část- jednoduché po těžké otázky, končí destrukcí žáka, žák prostě neví
- část- Konstruktivní část- Vím, že nic nevím. Učená skepse
- všechny jeho oznatky sepsali jeho žáci : Alkibiadés a Platón
- etický intelektualismus= tím, že člověk si osvojí normální hodnoty se stane morálním člověkem
- nejvyšší hodnoty: dobro a krása
- daimonión= vnitřní hlas- svědomí
- regulátor našeho poznání, který nám vždy radí správně, pokud ho vyslyšíme, máme otevřenou cestu k ctnostem
Platón (427- 347)
- vlastním jménem Aristoklés
- 8 let byl žákem Sokrata
- pocházel z aristokratické rodiny
- díky němu je sepsána filosofie Sokrata
- po Sokratově smrti odchází do dobrovolného exilu
- v Syrakusách na dvoře Dióna
- platónský komunismus- po tomto experimentu byl prodán do otroctví, když ho vykoupili, vrátil se do Athén, kde zřídil školu ACADÉMIA( ROK 387)
- vrací se do Syrakus a znovu zkouší experiment se společností, vzdává se svých ideálů
- období: Sokratovské rozhovory : které obsahuje níže uvedené tituly
- Symposion= hostina
- protagorás
- Gorgiás
- Obrana Sokratova
- období: objektivní idealismus
- Faidros ( spis o Duši)
- Faidrón ( spis o lásce)
- Politeiá
- období: Zákony
Ideální stát: kritizoval:
- oligarchie ( nejbohatší nejsou automaticky nejlepší)
- demokracie ( svoboda výběru role a všeho je přehnané, v takové svobodě se nedají vychovat)
- tyranii ( časem musí dojít ke zvratu, není to stabilní)
rozděloval občany do 3 skupin:
- filosofové ( nejchytřejší vládnou)
- strážci ( obrana)
- demiurgové ( zajišťují základní funkci obživy)
první 2 vrstvy by neměli vlastnit majetek ani rodinu, > aby vládli spravedlivě
jedině třetí vrstva na to má právo ….jako motivace
platonická láska= cesta k poznání
SVĚT IDEJÍ= OBJEKTIVNÍ IDEALISMUS
- Podobenství o jeskyni
- jsme uvězněni v tělech a snažíme se poznat ten opravdový svět,= svět idejí a nezávislý na naší vůli a vědomí
- to poznání je bolestivé, ale v podstatě radostné
PLATÓNSKÝ TROJÚHELNÍK
svět idejí = dokonalý, nesmrtelný
methexis = promítání vzor > obraz
smyslový svět = nedokonalý obraz světa idejí
pomocí zkušeností dojdeme k naší duši
anamnésis= rozpomínání, snaha navrátit se zpět ke světu idejí
Duše má 3 složky:
- rozum = hlava
- emocionálně- volní = srdce
- pudová = v podbříšku
Platónské ctnosti: moudrost, statečnot, spravedlnost, umírněnost
Aristotelés ( 384 – 322)
- pochází z Thrákie, z města Stageira
- byl vychovatelem Alexandra makedonského, jeho otec Filip Makedonský
- byl žákem Platóna i jeho kritikem
- založil školu Lykeion = peripatetická škola = škola za chůze ( po alejích, po agoře…)
- skutečný přírodovědec, protože rozlišil živočišné a rostlinné druhy , vytvářel katalogy
- založil velkou knihovnu, nechával si z celého světa posílat ústavy, které porovnával
- byl podobně jako Sokratés obžalován za asébii, ale před procesem odešel do Athén a už se nevrátil
- jeho spisy uspořádal Andronikos do 6. částí :
- Organon, fyzika, metafyzika, politika, poetika, etika,
- považován za zakladatele logiky => SUBJEKT- PREDIKÁTOVÁ LOGIKA
- POJEM> SOUD> ÚSUDEK> DŮKAZY
- sylogismus = sylogický úsudek, vždycky platný, je to vždy spojení obecné a specifické věty( premise)
- Všíchni jsou smrtelní. Sokratés je člověk > Sokratés je smrtelný
METAFYZIKA
- hýla= látka
- morfé = forma
- domnívá se, že ani jedna z těch věcí enmůže existovat samostatně, jakmile zanikne forma, zaniká i látka
- každá forma se jeví až na určité látce, sama o sobě nemá objektivní existenci ( příklad slepice)
- látka má tzv. Pasivní existenci, až forma jí dopomáhá ke skutečnosti
- Platón tvrdí, že nejdříve je forma, ta skutečně existuje, s látkou pak tvoří svět
- Tomáš Akvinský- připouští samostatnou existenci formy = duše
- 4 příčiny jsoucna:
- causa materialis= látka
- causa formalis = forma
- causa efficienst = příčina
- causa finalis = účel
- teologie = vše ve světě má příčinu, což vylučuje nahodilost, tam kde se látka s formou spojí, nastává pohyb
- prvotní příčina všech věcí ( tj. Prvotní spojení)
- PRVNÍ HYBATEL = rozpohybovává svět, ale sám není rozpohybován
FYZIKA
- příroda je harmonický fungující organismus, kde vše funguje a všechno je uspořádáno
- závislost živčichů: na sobě navzájem= podle složek duše
- 3 patra:
- člověk = myšlení, svobodné rozhodování
- vyšší živočichové = obranné mechanismy
- vegetace a nižší živočichové = pouze přežití
Zoon politicon = tvor společenský, člověk je určen k životu ve společnosti, pokud stojí mimo společnost je bohem nebo zvířetem
POLITIKA
- smyslem života každého člověka by měl být rozumný mravní život v rozumné dobré společnosti
- důležité je kontrola vlády lidem
- Dobré X Špatné
- monarchie X Tyranie
- aristokracie X oligarchie
- politeiá X demokracie
- jádro společnosi tvoří rodina = v jejímž čele stojí hospodář
- v čele státu stojí muž = patriarchální společnost