Otázka: Baroko – vznik, opera, kantáta, oratorium, představitelé
Předmět: Dějiny hudby
Přidal(a): Hana Netušilová
Baroko – vznik nového slohu, nových druhů: opera, kantáta, oratorium; vznik svébytné instrumentální hudby: triová sonáta, concerto grosso; představitelé evropské barokní hudby.
Základní informace
- 1600–1750
- Rozvoj instrumentální hudby
- Vznikají: housle, violoncello, příčná flétna, hoboj, lesní roh, camballo, klavír, fagot
- Rozšíření tzv. dur – mollového systému
- Tónový systém
- chromatická řada (začali používat i černé klapky)
- temperované ladění (rozdělili oktávu na 12 půltónů)
- Zrod opery
- Rozvoj melodicko-harmonického cítění = vnímáme krom melodie i akordy
- Homofonie -) hlasy mají stejný rytmus i text, Vznik v Baroku
- x Polyfonie (Kanon) – jinde v textu + svoje melodie
- Používání dur-moll systém
- Vznik nových hudebních forem
- Baso Continuo = cembalo + violoncello (fagot) -) používala se k hraní doprovodů
Opera
- Hudebně dramatická forma
- Vokálně instrumentální forma
- Vznik v Itálii (1600 cca) – Florencie
- Florentská camerata – skupina lidí pokoušející se obnovit antické drama
- Začínající opery měli Antický námět – Řecké báje a pověsti
- Jazykem byla Italština (rozšířeno po celé Evropě)
- Jacopo Peri – 1. opera Dafné (nedochovaná) – 1597, Giulio Ceccini
- Navazuje Claudio Monteverdi (1567–1643) – opera Ariadna (dochovala se pouze první árie – Nářek Ariadny)
- Zpěv – pouze muži = Kastráti
- Módní záležitost
Barokní opera
- Hrála se v malém divadélku na zámcích pro šlechtu
- Byla velice zdobná (kostýmy)
- Nebyla tolik hraná (minimum divadla)
- Skládala se z:
- Předehry (instrumentální)
- Arie (sólový zpěv pro Soprán, Alt)
- Sbor
- Recitativ (zpěvomluva) – posouvá děj + balet
Concerto grosso
- Instrumentální, orchestrální forma
- Pouze hrané
- Postavené na kontrastu orchestru (jejich plný zvuk =ripieno) x skupinky nástrojů (jejich zvuku concertino)
- Terasovitá dynamika
- Gabrieli – Benátky sv. Marka – používal tenhle kontrast, 1. začal psát do not + přiřadil hlasy k nástrojům
Koncert
- Instrumentální, orchestrální forma
- Rozdíl -) je tam jeden sólista
- Skladba pro sólový nástroj doprovázený orchestrem
- Podstata – velký orchestr + sólista
- Antonio Vivaldi – Čtvero ročních dob – Jaro
Komorní hudba
- Podkategorie Baroka (není forma)
- Z Italského Musica da Camera
- Malý počet hudebníků 1-5 interpretů (a malý počet posluchačů)
a) Sonáta
- Sonare = znít x Cantare = zpívat
- Skladba pro sólový nástroj
- Instrumentální forma
- Forma tzv. komorní hudby – protiklad k hudbě orchestrální
- Sólový nástroj
b) Triová sonáta
- Skladba pro dva melodické nástroje (jednohlasné) + doprovod Baso continuo
- 2 melodické nástroje (housle, flétna, hoboj) + doprovod Baso continuo (cembalo + violoncello (fogot))
- Hrají čtyři
- Jan Dismas Zelenka – Triová sonáta B-dur (2 hoboje + baso continuo + cembalo + fagot)
c) Suita
- Instrumentální hudba (komorní, orchestrální)
- Řada idealizovaných tanců = skladby určené k poslechu, ale je improvizovaná tanečním rytmem
- Základem 4 tance – allemanda, cauranta, sarabanda, gigue (kostry suity)
- Menuet, Gavotta, Gagliarda, Pavanna – další doplňkové tance
- Preludium – začátek
- Air – zpěvná část (melodická) – charakter Arie
- Nezpívaná
- Air J. S. Bach – orch. Suita D- dur BWV – 1068
d) Mše
- Vokálně-instrumentální
- Varhany i orchestr i sólový zpěv
- Duchovní hudba
e) Oratorium (modlitebna)
- Vokálně instrumentální forma
- Duchovní hudba
- Orchestr, varhany, sbor, soprán, alt, tenor, bas = solo
- Biblický příběh, latinsky
- Handel = oratorium Mesiáš
- Není herecky hrané
f) Cantata
- Vokálně instrumentální
- Duchovní i světská
- Něco jako oratorium
- Varhany, orchestr, sóla
g) Fuga
- Polyfonní instrumentální skladba
- Čtyřhlasá
- Hodně hrané na varhany
- Navazují, nehrají společně, přicházejí po sobě
- Tocata = brilantní virtuozní, technicky náročná klávesní skladba
- Tocata a fuga dmoll, BWV 565
Světové baroko
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
- Němec
- Ze starého německého hudebního rodu
- Působil ve Výmaru, Drážďanech, Lipsku – chrám sv. Tomáše – kantor, kapelník, varhany
- Většina života – severní Německo
- 2x ženatý – 20 dětí (4 skladatelé)
- Ve své době uznávaný jako varhaník, organizátor
- Dílo: varhaní skladby – Toccata a fuga d-moll, cyklus Umění fugy
- Fuga = útěk
- Polyfonní instrumentální hudba
- Postavena na principu imitace (napodobení)
- Nejčastěji 4hlasá
- Začíná výrazným tématem v jednom hlase a postupně v dalších
- Kontrapunkt – protimelodie
- Punctum kontra punctum – nota proti notě – vznik polyfonie
- Dělí se na 3 části – provedení
- Mezivěta – hlasy se srovnají
- 1. Provedení – představení hlasů
- 2. Provedení – téma v různých tóninách
- 3. Provedení – téma se vrací do hlavní tóniny, překrývá se
- Augmentace – v 1 hlase jsou delší tóny (místo čtvrťové půlová)
- V závěru prodleva – většinou v base (5. stupeň tóniny)
- Dvojitá, trojitá – 2 nebo 3 témata
- Klavírní skladby – cyklus skladeb Temperovaný klavír, cyklus skladeb Knížka skladeb pro Annu Magdalénu Bachovou
- Skladby pro cembalo – Anglické suity, Francouzské suity (Francouzská suita E-dur)
- Nepsal opery
Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
- Znal ho Bach, ale on Bacha neznal
- Němec
- Cestoval po Evropě – v Itálii se naučil operu
- Psal oratoria a hlavně opery, hudbu na objednávku – Vodní hudba, Hudba ke královskému ohňostroji
- Dlouhá léta působil v Anglii
- Dílo: opera Xerxes – árie Vábí vlídný stín, oratorium Mesiáš
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
- Italský houslový virtuóz
- Putoval po Evropě – Benátky – chrám sv. Marka
- Psal skladby pro housle, flétny – sonáty, koncerty, concerta grossa, opery
- Dílo: Čtvero ročních dob – čtveřice houslových koncertů – každá má 3 věty, objevují se programní prvky
- Polyfonie – aby do ní mohli žáci proniknout napsal J. S. Bach dílo Dvojhlasé invence a Trojhlasé sinfonie
- Temperované ladění – oktáva má 12 stejných půltónů
- Opusové číslo – číslo, pod kterým je skladba zapsána
- Terasovitá dynamika – jedna část je hodně nahlas, jedna hodně potichu
České baroko
- Adam Michna z Otradovic (1600 – 1676)
- Hudební skladatel, básník, varhaník
- Působil v Jindřichově Hradci
- Duchovní písně
- Jeho skladby – jednoduché, melodické, převážně homofonní
- Jeho tvorba byla blízká lidové písni
- Dílo: Česká mariánská muzika (Chtíc, aby spal, text o Panně Marii), Svatoroční muzika (snaží se zachytit svátky v roce), Loutna česká (Nebeští kavalérové)
- Pavel Josef Vejvanovský (1640 – 1693)
- První český skladatel instrumentální hudby
- Zaměřoval se hlavně na dechové, žesťové nástroje
- Působil jako trubač, kapelník v kapele olomouckého biskupa v Kroměříži
- Hodně psal pro klariny (předchůdce trubky)
- Psal hlavně fanfáry, intrády
- Jan Dismas Zelenka (1679 – 1745)
- Působil v Drážďanech
- Byl ve službách saského kurfiřta
- Skladatel a kontrabasista
- Dílo: Triová sonáta B-dur
- Bohuslav Matěj Černohorský (1684 – 1732)
- Působil hodně v Itálii – Padova
- Nedochovalo se moc skladeb
- Dílo: koncertní kantáta Regina coeli – violoncello a varhany
- František Václav Míča (1694 – 1744)
- Působil jako kapelník a zpěvák na zámku v Jaroměřicích
- Napsal 1. českou operu – O původu Jaroměřic – lidová, komická, s milostnými zápletkami – parodie na operu