Behaviorismus – maturitní otázka

 

Otázka: Behaviorismus

Předmět: Psychologie

Přidal(a): Martin Bašta

 

 

Základní principy a východiska behaviorismu

  • zakladatel: John Broadus Watson
  • I.P.Pavlov = pokus na psech, který dával psům jídlo a zvoní u toho na zvonek
  • fobie u malého dítěte – funguje to i u lidí, mozek je schopný si spojovat podněty
  • dnes pomáhá
  • hlavním předmětem zkoumání je chování, které je možné ovlivňovat

 

Počátky behaviorismu

Metodický a radikální behaviorismus

  • metodologický 
  • radikální
  • Skinner
    • připouští že chování není pouze …. ale že hraje roli i genetika a neexistuje svobodná vůle (iluze) je to dané psychologickým vzorcem
    • když bychom byli schopni odhalit vzorce chování mohli bychom předvídat chování

 

Behaviorální experimenty a jejich výsledky

  • Chování 
  • Konformita
  • Poslušnost vůči autoritě

 

Little Albert Experiment

  • cílem bylo dokázat podmiňování na lidi 
  • vyvolání fóbie 
  • výsledek je že podminování funguje i na lidech 

 

Bobo doll experiment 

  • cílem bylo zjistit, jestli děti mají tendenci kopírovat co vidí od ostatních 
  • výstupem bylo že vliv má okolí na to co pozorujeme
  • byli zde genderové rozdělení – kluci využívali hrubou sílu, holky verbální napadání
  • kopírujeme vzor chování stejného pohlaví kluci kluků, holky holek
  • Konformita= potlačení vlastního názoru a podřízení s skupině
    • Aschův test konformity 
    • lidé chtějí zapadnout a orientují se podle většiny

 

Milgramův experiment 

  • učitel dává elektrošoky lidem 
  • cílem zjistit, jak moc ovlivní prostředí a jestli lidi opravdu pod tlakem autority jsou schopni zabít lidi
  • dopadá to tak že 2/3 lidé by opravdu zabili pod tlakem autority
  • banalita zla= podřízení a nepřemýšlení nad činem, zlo může páchat kdokoliv kdo je v situaci, že nemusí řešit ten čin a jen poslechne svou autoritu/šéfa

 

Stanfordský experiment 

  • zkoumá, zda povolání můžou být posílením vůdčí role a násilím
  • Filip Zimbardo
  • teorie Luciferův efekt: člověk nepotřebuje k páchání zla špatné vlastnosti, ale speciální psychoprocesy – anonymita (bachař, kmenové kultury) nás stahují k páchání zla
  • nejdříve první malý krok – schování jídla, pouštění jen 15 W do někoho

 

Třetí vlna 

  • školní projekt 
  • v USA středoškolský učitel
  • učitel.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!