Otázka: Česká filosofie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Barus
Filosofie = kritická rozumová věda
- používá racionální postupy a metody, většina dnešních věd je vyvozených od filosofie
Obory:
- Ontologie= nauka o jsoucnu, jakožto jsoucnu
- Gnozeologie = „poznání“
- kde jsou meze
- jestli poznáváme rozumem, nebo smysly
- Axiologie = nauka o hodnotách, jak vzniká hodnocení
Č. F = srovnání se světovou filosofií
- česká — nevznikly žádné filosof. systémy
- žádné abstraktní myšlenkové struktury
- není myšlenková originalita (jen příspěvky)
- většina fil. Se věnuje i jiným oblastem
- je prakticky zaměřená
- spojeno s etikou a sociologií
Periodizace:
- a) počátky české filosofie
- b) období reformace
- c) renesance – baroko
- d) osvícenství
- e) novověká
A) POČÁTKY ČESKÉ FILOSOFIE
- Založena Karlova Universita r. 1348
- Janek Václav – vycházel z Aristotela
— konec 14. Stol.
Jan Wycliff – anglický teolog, učil na Oxfordské universitě
— Z jeho popudu vznikl první anglický překlad bible
B) REFORMACE
- Konrád Waldhauser – soustředil se na kritiku církve
- Jan Milíč z Kroměříže – kazatel
- snažil se věci napravit fyzicky
- velice populární, ačkoliv nedostudoval
- znal osobně papeže
- Tomáš Štíný ze Štítného – nebyl bouřlivý
- řeči besední – pokus o výklad z tehdejší filosofie
- Mistr Jeroným Pražský
Mistr Jan Hus – kazatel
- narodil se v husinci, studoval v Praze
- jeho kázání poslouchali chudí i bohatí
- 1393-bakalář, studoval artistickou fakultu – učitel – děkan
- chtěl se bít za ideály pravého křesťanství
- kázal v Betlémské kapli, později byl jejím správcem
- zprvu ho podporoval Václav 4.
- 1412-postavil se proti odpustkům, ale to se králi nelíbilo, neboť peníze z odpustků jdou k němu
- zasloužil se o rozvoj českého jazyka – zjednodušil ho a zavedl znaménka
- své spisy psal česky
- byl realista
- vycházek z Wicliffa
- při přijímání – oplatka=Ježíšovo tělo, víno=Ježíšova krev
- Odešel na hrad Krakovec, v kostnici měl obhájit své učení, ale byl zajat aby své učení odvolal (v takovém případě by byl vězněn). On však neodvolal a tak ho nechali upálit jako kacíře
- po své smrti považován za světce
- jeho popel zadupán spolu s koňským popelem, pro jeho zneuctění a popel shozen do Vlaty – aby ho lid nemohl uctívat
- „Křesťan je ten, kdo se chová podle svatého písma (Bible)“
- písmo je absolutní autorita
- Etika – nejvyšší hodnotou pro Husa byla pravda = písmo
Petr Chelčický – reformátor 15. St.
- na základě jeho myšlenek vznikla Jednota Bratrská
- ctnosti: pokora, odvrátit se z pozemských věcí a připravovat se do druhého života, zlo oplácet dobrem
- nezabiješ
- chtěl rovnost (Jednota Bratrská)
C) RENESANCE + BAROKO
Jan Ámos Komenský
- Český pedagog, humanistický filozof, spisovatel, teolog, polyhistor a reformátor
- učitel národů
- emigroval do Holanska (musel)
- Pocházel z českobratrské rodiny
- studoval v Německu
Dílo:
- r. 1935 – nalezen rukopis v archivu v Halle nad Saalou za K. života vyšly jen dvě části
- prolog- obrací se ke světům Evropy
7 částí:
- 1. Panegersie – všeobecné probuzení
- 2. Panaugie – osvícení
- 3. Pansofie – vševěda
- 4. Panpaedie – vševýchova
- 5. Panglotie – všeobecný jazyk
- 6. Panarthosie – všeobecný jazyk
- 7. Pannuthesie – všeobecná výzva
Dílo určeno pro celosvětový koncil, o jeho svolání K. snil
- program, jak pomocí všeobecné výchovy, reformy věd, reformy náboženství ve smyslu tolerančním, vytvořením universálního jazyka, reform a státní správy = napravit lidské věci a zaručit věčný mír a spolupráci
- 1. a 2. Díl – výklad, co jsou lidské věci a jak jsou narušen, vyzývá všechny o nápravu ve všem a všemi prostředky
- 3. díl. – filozoficky nejvážnější
- veškeré jsoucno rozdělil na 7 stupňů světa
- čtyři jsou sestupné
- po nich nastává vzestup a pokračuje 3 větami, které čl. stvořil
- svět řemeslných výtvorů
- svět morální – čl. ovládá, řídí a zlepšuje lid
- svět duchovní – čl. a Bh, postupně se čl. přibližuje k nekonečné bytosti
- 4. díl. – hlavní význam
- navrhuje na výsledky celé pedagogické tvorby a završuje ji ve smyslu universálnosti
- proces lidské výchovy začíná už před narozením dítěte – až do smrti
- pozornost věnuje i volnému času
- 5. díl. — Věnováno zdokonalení všech národních jazyků
- vytvoření všeobecného, univerzálního jazyka
- 6. díl – náprava nutná ve 3 oblastech: náboženské, vzdělávací a politické
- nutno zřídit 3 tribunály, které by sledovaly nápravu v těchto oblastech
- „soubor světla“ vzdělání
- má mít informace ze všech zemí o nových objevech – nezištná pomoc ostatním národům
- Politika – nápravasprávy v každé zemi i mezinárodních vztahů
- každý má pracovat, někdo nemá trpět nouzí
- 7. díl – napomenutí a povzbuzení těm, kteří se budou podílet na budování vševědy a provádění všeobecné nápravy
- = společenská utopie – nekoncipuje ideální stát jako osamělou obec na odlehlém ostrově, ale jako organizaci celosvětovou, zaručující mír, politickou a vědotechnickou spolupráci a tím stále stoupající blahobyt
- Shrnutí:
- Synkretická filosofie – snaha o spojení úsilí pedagogického, pansofického a írénického snaha o pokojné řešení a překonání všech konfliktů politických, sociálních a náboženských v jeden filosofický celek
- 3 zdroje poznání:
- 1. Smysly
- 2. Rozum
- 3. Víra
- vzájemně se doplňují, takže veškeré fil. Poznání vyúsťuje v Božím zjevení
- preference víry (hluboký prožitek, uznával i mistiku)
- Nepřijal teorii „dvojí pravdy“
- odmítal heliocentrizmus (slunce je středem vesmíru) i Decarta
- respektování přírody (makrokosmos) jako vzor pro člověka (mikrokosmos) – můžeme odhalit ideje, podle nichž byl stvořen svět
- Pansofie (vševědění) – má uvést v soulad všechny poznatky o přírodě, Bohu, člověku
- předpoklad k reformě společnosti (nápravě věcí lidských)
- idea universální vědy
- z Pansofie pak výchovou reformaci vznikne pankarmanie (mír a jednota lidstva)
D) OSVÍCENSTVÍ – OBROZENÍ
- zdroj nejdříve přírodních věd, později humanitních (Dobrovský, Pelch, Dolner, Palacký)
Bernard Bolzano – otec Ital, matka Němka žijící v praze
- matematik, filosof, kněz a teolog
- byl ctěn a vážen
- doceněn až ve 20. St.
- zařazen do UNESCA jako významná osobnost
- 1805 byl jmenován na učitele na katedře pražské universitě
- podobný osud jako Hus
- myšlenka: miluj každého, jako sebe sama
- byl ovlivněn osvícenstvím
- studoval na gymnáziu
- zajímal se i o logiku
- velký vliv měla Kantova kritika čistého rozumu
- hluboce věřící člověk
- velký vliv na něj měla jeho výchova – byl zbožný po matce
- získal popularitu svými přednáškami
- přátelé: Josef Dobrovský a František Palacký
- měl příznivce i v místní šlechtě
- 1818 – těžké chvíle – ztratil místo na universitě
- nařčen ve spojení s Itali
- bylo mu zakázáno učit po celý život
- pobývat v Praze i na statcích u přátel
- Anna Hofmanová – manželka, věnoval ji jednu ze svých knih
- „Koho chce Bůh zničit, toho ranní rozumem
- tvrdil, že víra jde spojit s rozumem
- díla: Paradoxi nekonečna, Vědosloví, O nejlepším státě, kniha o logice, Athanaisia – (podtitul) aneb dílo pro nesmrtelnost duše
- „O nejlepším státě“ : – lidé si budou rovni ve svobodách i majetku
- připoštěl, i dělníci mají právo na zlepšení podmínek
- Flosofie: „český Leibniz“ – oba se domnívali, že základem jsoucna jsou Monády
- Substance: – věční, nezničitelní, oduševnělí
- mají tendence se zdokonalovat
- otázka poznání
- Etika: každý by měl myslet, jaké důsledky budou mít jeho činy na jednotlivce i na společnost
Augustin Smetana – profesor na pražské filos. fakultě
- původně katolický kněz a stal se z něj ateista
- dílo: „Vznik a Zánik ducha“, „Obrat a vyústění dějin Filosofie“
- dějiny myšlení = boj mezi konečnem a nekonečnem
- konečno = právo, náboženstvé
- nekonečno = umění, láska =- vývoj ke svobodě
- navazoval na německého fyl. G. Hedera – „budoucnost patří Slovanům“