Otázka: Vývoj výchovy a vzdělávání v období pravěku a starověku
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Sierra
Dějiny pedagogiky:
- Pedagogická disciplína, která zkoumá historický vývoj výchovy a vzdělávání a názorů na ně
- Prameny dějin pedagogiky: písemné prameny (kroniky, dobové výukové materiály, archeologická vykopávky, nástěnné malby)
a) Vznik a funkce výchovy v pravěku
- Výchova vzniká se vznikem lidské společnosti, vzniká při práci.
- Nejsou žádné instituce, výchova je jiná pro děvčata a jiná pro chlapce
- Hlavní metodou je napodobování
Cíl výchovy v pravěku:
- Výchova pro život, dokázat přežít
- Příprava pro život, základní životní potřeby
Obsah výchovy v pravěku:
- Pracovní výchova:
- Chlapci – lov, úprava obydlí, výroba nástrojů
- Dívky – péče o děti, sběr, domácí práce
- Tělesná výchova – obratnost síla a rychlost
- Mravní výchova – náboženské obřady, mravní normy, posvátné zvíře
- Rozumová výchova – přírodní a společenské jevy, pozorování
Iniciační obřady:
- Obřady přijetí mezi dospělé
- Mezi 10–18 rokem -> podle kmene
- Odvaha, nebojácnost, obratnost, tetování, propichování různých částí těla
- Předchází tomu několika týdenní příprava – dotyčný pobývá mimo ostatní členy kmene a učí se samostatnosti – pak za ním přijde náčelník a seznámí ho s určitými rituály
- S vývojem společnosti dochází k insticionalizaci
b) Spartský výchovný systém
Výchova ve starověku
- Vznik třídní společnosti
- Vznik státu (armáda, školy, úřady)
- Velký rozvoj věd – Matematika, Zeměpis, Lékařství
- Rozvoj náboženství, polyteismus – více bohů
- Rozvoj morálních norem, rozvoj politiky, pedagogika se rozvíjela v rámci Filosofie
Výchova v Řecku:
- Výchova ve spartě:
- Vojenský stát, jednostranná výchova, na prvním místě rozvoj tělesné stránky, odvaha a podobně, rozdílná výchova chlapců a dívek
- Dívky – první stát ve kterému se věnovali i výchově dívek, byla třeba být dobrou manželkou a matkou skutečných vojáků, výchova doma a v rodině
- Chlapci – do 7 let doma – od 7 let jsou ve vojenských ústavech
- Ústavy jsou zřizováni státem – pokus vychovat z nich vojáky
- Tělesná stránka – námaha, útoky, stres
- Zpěv – vojenské písně ke sjednocení
- Mravní výchova – poslušnost, vůči nadřízeným, úcta ke starším
- Kolem 14 roku – vyjížděli i do Kryptie – nájezdy na zemědělské otroky, učili je, jak je zabíjet
- 18–20 let – efébové – vojenská příprava
- 20–30 let – vojenská služba
- 30 a víš – plnoprávní občané – mohou založit vlastní rodinu
- Ústavy jsou zřizováni státem – pokus vychovat z nich vojáky
- Vojenský stát, jednostranná výchova, na prvním místě rozvoj tělesné stránky, odvaha a podobně, rozdílná výchova chlapců a dívek
c) Výchova v Athénách:
Athény jsou obchodní stát
- Cíl – Kalogathia – krása těla i ducha – všestranná výchova
- Zřizované zejména soukromé školy, výchova výhradně chlapců
- Od 7 let –
- škola, záleželo na rodičích v kolika dítě půjde do školy
- 7–12 let –
- škola gramatistů – čtení, psaní, počty, tělesná a múzická výchova
- škola kytaristů – estetická výchova, hudba
- 13-16 let –
- Škola palaistra – rozvoj tělesné stránky – zejména atletiky
- 16–18 let-
- Škola gymnasion – chlapci z vybraných rodin, příprava na vedení státu, tělesná výchova, múzická výchova, řečnictví, divadle
- 18-20 let –
- Efébové – vojenská příprava
- 20 +
- Plnoprávní občané
- Od 7 let –
d) Názory antických filozofů
(na problematiku výchovy jedince)
VÝCHOVA V ŘECKU
- SÓFISTÉ
- materialisté
- učitelé řečnictví
- Důraz kladli na osobnost, její sílu i potřeby
- Oceňovali význam osvěty, jazyka, přírodních věd
- V popředí vzdělávání intelektuální (matematika, gramatika, rétorika, dialektika, logika)
- Odmítali náboženství
- Zvedli trivium = gramatika, rétorika, dialektika
- Důraz při výuce, cvičení a 3 faktory: přirozené vlohy, zvyk, poučování
- SOKRATES
- Idealista, nepatřil k Sófistům
- vychovával k poznání podstaty SPRAVEDLNOSTI, UMÍRNĚNOSTI, ZBOŽNOSTI
- Vytvořil vlastní didaktickou metodu – aktivní metoda
- Vedl žáky od neznalosti k hledání přesných pojmů
- Zakladatel humanismu se zaměřením na zdatnost člověka a účelnost
- Platónův učitel
- PLATÓN
- Idealista, celá jeho filozofie je pedagogika
- věnoval se člověku a lidské společnosti
- škola by měla být státním zájmem
- formuloval zásadu rovnoprávnosti mužů a žen
- Požadoval státní výchovu pro ženy
- Duše při spojení s tělem vše zapomene, a tedy veškeré učení slouží k rozpomínání
- spis ZÁKONY: popsán systém výchovy a vzdělávání
- do 3 let: v rodině, péče o tělesný vývoj (báje a hry)
- do 7 let: výchova na hřištích a pro chrámech, opatrovny s chůvami
- 7-9 let: základy gymnastiky a múziky
- od 10 let: výuka čtení a psaní
- od 14 let: důkladný výcvik v hudbě a zpěvu
- od 16 let: matematika a astronomie
- založil učenou školu AKADEMIE – první odborná výuková a výchovná instituce
- pro učence a širší veřejnost
- Význam:
- Ovlivnil myšlení středověkých učenců a renesančních humanistů
- Podřídil výchovu zájmům společnosti
- Rozdělil výchovu na nižší a vyšší stupeň
- Položil základ rozdělení věd na trivium a kvadrivium
- ARISTOTELES
- Platónovým žákem, materialista – základem je smyslové poznání
- Založil vlastní filosofickou školu Lykeion (335)
- zavedl výuku vědních nauk (psychologie, logika, estetika, rétorika, politika a etika)
- Důležitým prostředkem výuky = rodina
- Provedl periodizaci věku – základ pro výchovný systém
- do 7 let: doma, převaha příros\, hra, pohádky, mýty
- 7-14 let: období systematické výchovy (návyky, gymnastika, Tv)
- 14-21 let: vzdělávání rozumu a vůle (vyšší vzdělávání, múzika, věda, tělo vedeno k pohlavní zdrženlivosti)
- Rozlišuje 3 duše člověka a k těm odpovídají 3 stránky výchovy:
- Duše rostlinná (výživa, rozmnožování) – výchova tělesná
- Duše Živočišná (cítění a přání) – výchova mravní
- Duše rozumová (vše plus myšlení a poznávání) – výchova rozumová
- Názor = nejvyšším stupněm dokonalosti – moudrost
- Zastánce výchovy státní a všeobecné, nikoli soukromé
- Cíl výchovy: člověk aktivní, který projevuje znalost dobra a činů
-
- Význam:
- Rozvinul některé myšlenky Platóna
- Spojil pedagogiku a psychologii
- Důraz klade na výchovné prostředí
- Podpora aktivnosti dítěte a individuality
- systém a jeho filosofie = nejvyšší vývoj antického teoretického myšlení
- Jeho odkaz ovlivnil rozvoj věd a myšlení vrcholového středověku
- Význam:
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V ŘÍMĚ
- Složitý a pestrý vývoj výchovy
- Zpočátku byly děti vychovávány doma
- Otec vedl k tělesné obratnosti
- Matka je učila: číst, psát, počítat, ale také zpěvu vlastenecko-náboženských písní
- Později soukromé školy – čtení, psaní, počítání, tělesné cviky, vojenské písně
- učili propuštění otroci nebo vězni
- MARCUS TULLIUS CICERO
- Vrcholem vzdělanosti = řečnictví
- Dokonalost ve 4 ctnostech (moudrost, spravedlnost, umírněnost)
- Účinný výcvik paměti
- LUCIUS SENECA
- Vychovatelem císaře Nera
- Láska ke všem lidem ve jménu čisté humanity
- Ideál = přísně mravný život
- Chtěl, aby vzdělání bylo prakticky zaměřeno
- Prosazovat individuální přístup
- MARKUS FÁBUS QUINTILIÁNUS
-
- řečník, právník
- První teoretik římské výchovy
- Dával přednost výchově ve škole před výchovou doma
- Důležitá je školní výchova, základy přátelství, ctižádostivost, rozvoj dětské řeči
- Kladl důraz na osobnost pedagoga – moudrý, spravedlivý otcovský, náročný pro žáky
- Školní výchova rozdělena na stupně:
- a) elementární
- b) vyšší
- c) literární
- d) praktické řečnictví
- Dílo: Dvanáct knih o výchově řečníka
- příručka pro výchovu
- bez tělesných trestů
- střídání činností
- kladl důraz na individuální rozdíly dětí
Při rozpadu Říma silně ovlivněna výchova šířením křesťanství
S nástupem feudalismu vznikají křesťanské školy pro potřeby církve