Otázka: Umění v Egyptě
Předmět: Dějiny umění, Výtvarná výchova
Přidal(a): dmildov
Typické znaky Egypta
- Obecně 5000 př.n.l. – 1000 př.n.l.
- Orientální despocie
- První města, jiné náboženství, obrovské říše
- Posedlí velikostí, obě země mají písmo i sochařská díla, jiné materiály
- Egyptské umění je hlavně orientováno k oslavě božstva a na posmrtný život, pro jejich věčnost
- Egyptské období se dělí do několika období – předdynastické období, stará, střední a nová říše
- Hlavní město Nové a střední říše byl Wéset = Théby, dnes u obcí Luxor a Karnak
- Náboženství velice důležité, legenda o posmrtném životě vedla k představám, že se musí zachovat fyzické tělo -> mumifikace a balzamování
- U bohatších velké pohřební komory a sarkofágy
- Vládce je faraon – vtělení boha, je i uctíván jako bůh
- Později je dobit Alexandrem Makedonským a připojen a ovlivněn Římem
- Dobyto Peršany
Architektura
- Hlavní stavební jednotka je kámen, jsou zde mistři kamene -> dokázali ze skály utvořit chrám
- Na prosté obydlí nepálené cihly, sušené a dřevo
- Architráv (dolmen – vodorovný kámen na vzpěrách
- Pohřební systémy
- 1) mastaby – zpravidla tvar komolého (useklá špička) jehlanu a byly budovány blízko pyramid pro úředníky, hrobka až 30 metrů pod zemí, reliéfní výzdoba, pro vyšší hodnostáře
- 2) pyramidy – nejstarší Džoserova – u Sakkary, zasvěcen bohu Réa
- Největší Cheopsova – 146 metrů, na pláni u Gízy, v sousedství Sfinga, Každý se bojí času, čas se bojí pyramid
- Pyramidy není jisté, k čemu sloužily, je v jich pouze jedna komora. Bývaly nabarvené na bílo aby odrážely sluneční světlo a jejich špička, která byla pozlacená, fungovala jako maják. Je geometricky velice přesná, na milimetry. Údajně se jedna pyramida stavěla pouze 23 let.
- 3) chrámové komplexy – byly stavěny buď nad přírodním terénem, nebo hloubeny do skal – mnoho chrámů spojených s kultem boha Amona = chrám boha Amona v Luxoru, skalní chrám Abů Simbel, nejstarší sluneční chrám Abúsír, zádušní chrám královny Hatsepšute – symetrická stavba, pilony a mezi nimi brána, skalní – Hatsepšut, volný chrám – Luxor Amona
- 4) skalní hrobky – většina vykradena, Tutanchamon objeven nedotčený
OBELISKY
- zprvu sloužily obelisky ke kulturnímu účelu, později významný symbol moci, byly často stavěny po dvou před vstup do chrámů, byly zdobeny hieroglyfy a věnované božstvu, většinou z jednoho kusu kamene, vysoké
SOCHAŘSTVÍ
- velice vážené a pokročilé, monumentální, obrovské, námětově většinou vyšší vrstva obyvatelstva a božstvo, v pozdějším období i lehká modelace výrazu obličeje
- Sochy polychromovány – barveny – do očí drahé kameny – inkrustace
- Zákon frontality – mohou vykročit a usednout
- Posmrtné masky – pro vysoké hodnostáře a vládce – pozlacené, inkrustované oči (drahé kameny), božský vous – Tutanchamonova maska (1922)
- DÍLO: jeden z nejstarších portrétů jsou sochy princezny Nofrety a prince Rahotepa – viditelná inkrustace, oči jakoby živé, princezna je světlejší, protože jí je dáno místo v paláci a není opálená jako princ, který hrdinně vyjíždí ven ochraňovat svou půdu, Sfinga -> největší socha, má tělo lva a lidskou hlavu, Memnonovy kolosy -> dvojice soch, která kdysi stála u vchodu do velkolepého paláce, který byl ale dřevěný a shořel, dnes nejsou vidět ani základy, písař, busta Nefertity
MALÍŘSTVÍ
- Dlouho opomíjeno, až ve 20. století doceněno
- Malby v Egyptě neměly přenášet emocionální prožitek, ale sloužily jako ornamentální písmo
- Je velice bohaté, ukazuje život obyčejných obyvatel, svět faraonů, božstva
- Hlavně v hrobkách, bylo to darováno panovníkovi, vše významného, co dokázal
- Bez perspektivy, malováno v pásech, tělo a oko z anfasu, hlava ruce, nohy z profilu
- Pevný obrys, kolorovány, postavy strnulé a bez emočního cítění, barvy také nejsou podle reality ale má nějaký význam
- Přírodní hlinky na omítce, štětce z roztřepeného rákosu, začínali obrysem, který vryli jemně do omítky koncem štětce