Otázka: Egyptské a mezopotámské umění
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): Kristýna Průšová
Egyptské umění
- Velká města s velkým počtem obyvatel
- Vyspělá řemesla, rozsáhlý obchod a závlahové zemědělství (využívali záplav z Nilu)
- Vlády byla nejdříve prostřednictvím velmožů a později pak státních úředníků s odstupňovanou pravomocí, její oporou byli kněží (kteří vykládali vůli bohů, ovládali písmo a rozvíjeli vědy např. matematiku, anatomii, lékařství)
- První despotické státy byly založeny na patriarchálním otroctví (otroci museli vykonávat nejtěžší práce)
- Otroci mohli vlastnit majetek a také mohli mít své otroky, ale nebyli svobodní
- Egypt tvoří uzavřené území po obou březích Nilu
- Egyptský panovník – farao se vydával za syna boha Hora, později za Hora samotného
- Požadoval, aby se k němu chovali jako k bohu, celý Egypt patřil jemu a pouze pronajímal půdu svým poddaným
- Egypťané věřili, že duše žije po smrti
- Egypt se sjednotil už na konci 4. Tisíciletí ve dvě říše – Horní a dolní Egypt
- Spojení Egypta v jednu říši pak dovršil kolem roku 3100 př. n. l. první farao Meni (zakladatel první egyptské dynastie)
- Svahy údolí Nilu v Horním Egyptě poskytovaly hodně kamene, žuly nebo čediče a pískovce
- Budovali veliké stavby, které měly zajistit přízeň bohů nebo věčný život faraonů
- Egyptské sloupy byly buď monolitické, nebo členěné na patku, dřík a hlavici
- Funkce egyptské monumentální architektury byla služby v náboženství a kultu mrtvých (protože i farao byl ztělesněním boha)
- Egyptské chrámy byly stavěny k poctě bohům nebo sloužily jako pohřební chrámy
- Alej sfing (lev s hlavou faraona) s kolosy (sochy faraonů), před nimi stály obelisky (úzké vysoké jehlany s malou pyramidou, symbolizovala sluneční paprsek)
- V Horním Egyptě byly budovány skalní chrámy (Abú Simbel)
- Největší chrámy byly postaveny v době Nové říše v Luxoru a Karnaku
- Pyramidy = továrny na energii (byly postaveny podle souhvězdí Orion)
- Pyramidy jsou hrobky faraonů a vznikaly většinou v období Staré říše
- V období Střední říše se začaly budovat skalní hrobky
- Nejstarší typ kamenné hrobky byla mastaba
- Mastaby byly zdobeny sochami, reliéfy a malbami
- Vznikaly první stupňovité pyramidy Džosérova u Sakkáry jejímž architektem byl Imhotep
- Největší pyramidy vystavěli u Gízy faraonové Cheops, Raachef a Menkauré (pracovalo na nich 11000 lidí – nebyli to otroci, ale dělníci)
- Pyramidy jsou stavby orientované
- Údolí králů a královen – tvořila je řada sálů a komor spojených chodbami a zdobených kolorovanými reliéfy a nástěnnými malbami
- Sochařství i malířství sloužilo v Egyptě náboženství, sloužilo i panovníkovu kultu a reprezentaci, oslavě jeho moci a skutků
- Koncepční realismus znamenal, že při zobrazování člověka nevycházeli z jeho optického vjemu, ale z celkové představy
- Frontální zobrazení určovalo, že postava nebyla na obraze nebo reliéfu podána realisticky (hlava, ruce a nohy byly zachyceny z profilu, trup, ramena a oko zepředu
- Hieratická perspektiva znamená, že velikost postav v obraze nebo reliéfu se neřídila podle umístění v prostoru (největší byl panovník a nejmenší otroci)
- Egypťané neznali perspektivu, vytvořili si pro znázornění prostoru zvláštní plošnou projekci, podle které vše, co leží za sebou, zobrazovali v horizontálních pásech nad sebou
- Hlavními druhy egyptského sochařství bylo:
- Monumentální sochařství, přímo související s architekturou (kolosy faraonů)
- Sochařství volné (kamenné sochy faraonů v chrámech)
- Drobné sochařství interiérové (dřevěné sochy služebníků v hrobkách)
- Měli jak trojrozměrnou sochu, tak i reliéfy (zapuštěné, vystupující – basreliéfy)
- Rozvinuli hlavní sochařské odvětví (kamenictví řezbářství) plastiku (keramiku, kovolitectví)
- Egypťané věřili v lidského dvojníka Ka, který žil po smrti za určitých podmínek, jednou z nich bylo například zachování těla (mumifikace)
- Rahotep a Nofret (Nofret je zároveň jednou z prvních ženských podobizen)
- Achnaton provedl politickou, náboženskou a uměleckou revoluci, aby utvrdil jednotu země a omezil rostoucí moc kněžstva, zrušil kulty místních bohů, založil monoteistický kult boha slunce Atona, sám se nazvam Achnatonem
MEZOPOTÁMIE
- Mezi Eufratem a Tigris
- Byli přesvědčení, že po smrti se z člověka stává stín, který se smutně pohybuje ve tmě bez spojení s živými lidmi
- Chammurappiho zákon – klínové písmo
- Chammurappi – zakladatel starobabylónské říše
- Nedostatek kamene v Mezopotámii vedl k rozvoji cihlové architektuře (cihly byly barevně glazurované)
- Mezopotámská architektura usilovala o to, aby stavba působila dojmem jednolitosti
- Cihla se také dobře hodila ke klenbě (sloup už není konstrukčním prvkem)
- Byla v první řadě určena náboženskému kultu a reprezentaci panovníka
- Architektonická tvořivost se rozvinula při budování paláce
- Zikkuraty – stupňovité pyramidy (sedmi stupňovité), každý stupeň byl pomalován podle některých hvězd (černá, bílá, purpurová, modrá, červená, stříbrná, zlatá)
- Babylón – největší město – byl opevněn trojitými hradbami, všechny hradby byly zpevněny stovkami věží a na vnější straně byly obloženy glazovanými cihlami
- Mardukova cesta vedla od velké brány k Ištařině bráně kolem královského paláce k Mardukovu chrámu
- Půdorys babylonského domu byl obdélný, rozdělený na obytnou a hospodářskou část, uprostřed byl dvůr, dům byl plochostropý a měl hygienická zařízení
- V Mezopotámii se budovali také užitkové stavby jako opevnění, kanály, vodní nádrže, vodovody, mosty
- K technickým divům patřil 400 metrů dlouhý most (kanál králů), který spojoval Eufrat a Tigris, další byl babylonský akvadukt
- Visuté zahrady královny Semiramis
- Drobné sošky z vápence, řezba do dřeva a kostí
- I v mezopotamském sochařství se uplatnil princip koncepčního realismu, zákon frontálního zobrazení a hieratická perspektiva
- Inkustace = vykládání předmětů jinými materiály
- V Mezopotámii se rozvinula glyptika, vytvářející řezbu do kamene nebo tvrdé směsi pečetních válečků (sloužili k pečetění písemných smluv)
- Nedostatek kamene vedl v malířství k vynálezu hliněných plastických a polévaných cihel
- Mozaiky
- V sumerském období vyniklo zlatnictví (ozdoba hlavy královny Šabady)