Otázka: Filozofie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Beatrice Sanvenero
FILOZOFIE
filein = milovat
sofos = moudrost
- soustava kritického uvažování o otázkách bytí, světa, poznání…
- Filozofie vzniká v Antickém Řecku na západním pobřeží malé Asie → místo obchodu, křižovatka mezi Evropou, Asii a Afrikou
- 6 stol. př. n. l.
- Pýthagorás – jako první vůbec použil slovo filosof/filosofie
- mythologie → filozofie (z Řecké mythologie se začíná oddělovat filozofie)
- Filozofie začíná tehdy, kdy si začínáme klást otázky, pochybujeme, divíme se a je to také tehdy, kdy ztratíme jistotu, kdy svět ztrácí jistotu
- Filozofie začíná otázkami a končí mnohdy otázkami na vyšší úrovni, složitějšími otázkami, vyššími
- otázky si klademe všichni, týkají se každého člověka
- východiskem pro filozofování je naše předešlá zkušenost
- filozofovat začínáme tehdy, kdy náš svět ztrácí jistotu
- při filozofování si člověk uvědomuje svoji nevědomost a snaží se ji překonat („Vím, že nic nevím“ Sókratés)
FILOZOFICKÉ DISCIPLÍNY
- nejstarší členění fil. je od Aristotela
- Aristotelés:
- Filozofie teoretická (fyzika, matematika, metafyzika)
- Filozofie praktická (etika, politika, poietika)
- z historického hlediska dala filozofie základ/zárodek většině dnešních věd a postupně se z ní vyčleňovaly jiné vědy (např. Psychologie, Politologie, Sociologie, Estetika, Logika…)
Ontologie – on = bytí, jsoucno; logos = věda (řád, vědění)
- věda, která se zabývá bytím, podstatou světa, hmotou, substance, podstata
- někdy bývá Ontologie ztotožňována s Aristotelovou metafyzikou
Gnoseologie (Noetika) – gnósis = poznání; logos = věda
- nauka o poznání
- řeší jaké jsou formy a meze poznání, zabývá se formami, omezeními (v poznání)
- součástí Gnoseologie je:
Hermeneutika – Hermés (řecký posel bohů) = teorie interpretace
Etika – ethos = mrav
- morální x nemorální; dobré x zlé
- je teorie morálky, řeší pojmy dobra a zla
- řeší otázky mravní odpovědnosti
- řeší otázky lidské svobody (eutanázie, interupce…)
Estetika – z řec. slova → aisthetikos = cit pro krásu, vnímavost
- řeší problematiku krásy a ošklivosti (krása x ošklivo)
- jak se formuje to, co se považuje za krásné a za ošklivé, jak vnímáme
Filozofická antropologie – anthropos = člověk
- filozofie člověka
- zabývá se věcmi jako např. duše a tělo, podstata člověka, zabývá se člověkem jako celkem, řeší otázky lidské svobody
Logika logos = věda, rozum, řád
- dávající smysl, význam, teorie správného uvažování, myšlení
Filozofie dějin
- zabývá se filozofickými aspekty lidských dějin
Filozofie přírody
- zabývá se podstatou přírody, jejími formami, zákonitostmi (z filozofického hlediska)
Základní filozofické pojmy
- Materialismus = podstatou světa je (materie) – hmota
- veškeré duchovno je odvozené → je spjat s:
- Ateismus = nevěřící, popírá existenci boha (nadpřirozených sil)
- Gnoseologický optimismus = všechno je poznatelné, vše můžeme vysvětlit
- Idealismus = základním principem je duchovno, tzn. že duchovno stojí výš než hmota
- objektivní = nezpochybňuje existenci objektivní reality
- subjektivní = zpochybňuje existenci objektivní reality
- Solipsismus = existuji pouze já a mé vědomí, všechno ostatní je fikce
- Monismus = soustava názorů, které říkají, že skutečnost je založena na jednom principu
- Dualismus = skutečnost je redukovatelná, podstatou skutečnosti jsou dva zpravidla protikladné principy
- Pluralismus = principů podstat našeho světa je mnoho, uznává existenci mnoha principů našeho světa
- Objektivismus = pro platnost našeho poznání je důležitý objekt nikoliv subjekt (já, moje vědomí)
- Subjektivismus = pro platnost poznání není důležitý objekt, ale vlastnosti subjektu (moje vlastnosti)
- Filozofický optimismus = lidé věří v poznatelnost světa, jsou to optimisté
- Filozofický pesimismus = zpochybňují poznatelnost světa
- Relativismus = zpochybňuje absolutní pravdu, pravda a poznání jsou relativní, vztahují se k nějakému člověku
- Skepticismus = zpochybňuje poznatelnost, pravdu (skepse = pochybování), pravdu můžeme poznat pouze do určité míry
- Agnosticismus = opět zpochybňují poznání, ale podstatě věcí neporozumí
- Nihilismus = (nihil = nic) říkají, že žádné absolutno neexistuje (nic) a tudíž nemohu vůbec nic poznat
- Racionalismus = (racio = rozum, mysl) směr, který říká, že všechno je poznatelné a pochopitelné rozumem
- Empirismus = veškeré poznání je odvozené od (naší) zkušenosti
- Senzualismus = (senzus = smyslové poznání, cítit) veškeré poznání (znalosti, schopnosti) je odvozené (pochází) z počitků smyslového vnímání
- Iracionalismus = základem našeho poznání je něco mimorozumového, nadrozumového (F. Nietzsche, S. Kierkegaard, A. Schopenhauer)
- Teismus = (theos = bůh) bůh stvořil svět a dále do něj zasahuje
- Deismus = (deus, deí = bůh) bůh stvořil svět, ale dále do něj nezasahuje, je pouze jako prvotní stvořitel, hybatel
- Panteismus = (panthé = příroda) bůh = svět, bůh = příroda, je všude kolem nás, bůh je všude, je i v nás
- A priori = předem dáno, něco co je předem dané
- A posteriori = poté, po (něčem), odvozené od něčeho jiného, potom
Antická mythologie a přechod k filozofii
- mýthus = pověst, mýtus, vyprávění, báje, příběh
- mythologie = vyprávění v dávné minulosti „v pravěkém dávném čase“, obrací se do minulosti
- Řecká mythologie před vznikem filozofie si klade otázky, kde se všechno vzalo a odpověď hledali v náboženském (mythologickém) duchu pomocí tzv. kosmogonií = mythologické nauky o počátcích světa. Svět vznikl díky bohům. Kde se vzali bohové?! → teogonie = bájeslovné nauky o počátcích bohů. Odvozují jedna božstva od druhých až na samotný CHAOS (neuspořádanost). Tento CHAOS řeky děsil a tak u nich postupně vzniká tendence nahradit CHAOS něčím uspořádaným, nějakým řádem. A toto je přechod od mythologie k filozofii.
- Filozofie tedy vzniká tehdy, kdy lidé přestali slepě věřit mýtům a začali si klást otázky → stol. př. n. l. – pobřeží Malé Asie
Olympský mýthus
CHAOS (zející prázdnota)
↓
GAIA (Země) + Erós (Láska), Tartaros (Propast) a Erebos (Tma)
↓
ÚRANA (Nebe)
V čem se lišily podmínky Řecka od jiných starověkých kultur?
MEZOPOTÁMIE, EGYPT →
- založeny na zemědělství, silně závislé
- organizovány do detailů
- naprosto závislá na vegetačním cyklu
- každé vybočení v této společnosti znamená ohrožení, zkázu
- společnost je organizována tak, aby odpovídala přírodním podmínkám
- jsou formováni tak, aby sloužili nějakému vyššímu cíli (Faraón = považován za boha)
ŘECKO →
- hornatá krajina
- vyšší důraz se kladl na obchod a řemeslo
- není tak závislé na vegetačním cyklu
- společnost se rozvíjí rychleji, jde rychleji dopředu
- díky řemeslu a obchodu mnohem více uplatňují individuální znalosti a schopnosti, vlastní rozum (invenció)
- díky relativnímu nadbytku získávají →
= volný čas → diskutují a přemýšlejí (filozofují)
- mají prostor pro sebevzdělávání, přemýšlení
- rozvíjí se hlavně v západním kulturním okruhu
→ na východě nedošlo k oddělení filozofie x náboženství (mýtů a filozofie)
Rozdíl mezi antickou a východní filozofií (orientální)
Antická
- rozumová argumentace
- dva různé jevy, ale propojené
Orientální
- se vyjadřuje básnickou (poietickou) formou, obraznou formou
- náboženské pravdy nejde často oddělit od filozofických
ANTICKÁ FILOZOFIE
- stol. př. n. l.
- Období starověkého Řecka a antického Říma
- Řecko + Řím
- filozofie je především Řecká záležitost, Římané pouze kopírují a rozšiřují řecké filozofické myšlení
- dochází k oddělení filozofie od mýtů a vzniká filozofie jako samostatný vědní obor
Základní předpoklady antické filozofie:
- Antická filozofie předpokládá → celostnost a jednota bytí → (tvoří) → řád (= KOSMOS)
- řád je neosobní a racionální
- řádu je podroben člověk
- člověk je jedinný tvor, který má rozum (racio – je obdařen rozumem)
- pomocí rozumu může člověk pochopit (poznat) světový řád
Kosmologické (předsokratovské) období (pol. 6. – 5. st. př. n. l.)
- období přírodních filozofů
= snaží se vysvětlovat přírodní procesy
- NE – vše vzniklo z ničeho
- Nesouhlasí, že všechno vzniklo z chaosu (z ničeho) x ale, že něco existovalo odjakživa → hledají pralátku, praprincip
MILÉTSKÁ ŠKOLA
- MILÉTOS = město, přístav, ležící na západním pobřeží malé Asie
THÁLES Z MILÉTU (640 – 547 př. n. l.)
- scestovaný obchodník a kupec
- dokázal předpovědět zatmění Slunce (které je považováno za počátek filozofie 28.5.585)
- studoval magnetismus
- byl výborný matematik
- změřil výšku pyramid (podle stínu, který vrhaly)
- filozofie: materialista a monista
- za pralátku považuje vodu (z vody všechno vzniklo, všechno do ní zase zaniklo)
- chápal ji jako základ všeho „Pra – voda“
Etické otázky:
- Co je nejobtížnější? („Poznej sám sebe.“)
- Co je nejsnadnější? („Poradit druhým.“)
- Co je Bůh? („Bůh je něco, co nemá počátek ani konec.“)
- Jak lze žít v dokonalém souladu se ctností? („Tak, že nikdy nečiníme to, co odsuzujeme u druhých.“)
ANAXIMANDROS (611 – 549 př. n. l.)
- napsal spis: O přírodě (nedochoval se)
- za pralátku považuje: APEIRON
- vlhké x suché
- teplé x studené
- Geocentrický názor: Země je středem vesmíru
- světy vznikají a zase zanikají
- kolem země byl ohnivý obal, roztříštil se a vznikly 3 prstence (sluneční, měsíční, hvězdný)
- evoluční teorie (vývoj)
- Země byla původně v kapalném stavu a pak se vysušovala, vznikly pevniny, živočichové nejdříve byli ve vodě a postupně se dostali na souš
ANAXIMENES (585 – 524 př. n. l.)
- za pralátku považuje vzduch
- všechno vzniklo zhušťováním vzduchu
- světy vznikají a zase zanikají
- první škola, která se snaží o vysvětlení světa z něho samotného
- prazákladem světa je hmota nebo něco duchovního
- základem je pouze jeden princip
- význam: všechno se snaží vysvětlit bez předsudků (přírodovědeckým myšlením)
PÝTHAGORÁS A PYTHAGOREJCI
PÝTHAGORÁS ZE SÁMU (581 – 497 př. n. l.)
- významný matematik a filozof
- žil v jiho – italském městě: Krotón
- chodil celý v bílém, měl důstojné vystupování bez emočních výkyvů
- jako první přišel s pojmem filozof (člověk milující moudrost)
- základem jeho nauky je hledání opět nějaké pra – látky/pra – principu
- základem jeho nauky je nauka o číslech (aritmos = číslo)
- čísla jsou základem našeho světa
- mezi všemi částmi tohoto světa jsou číselné vztahy
- všechno ve světě je uspořádáno podle číselných vztahů
- poznat svět = poznat čísla, která ten svět řídí
- harmonie světa spočívá v tom, že všechno je uspořádáno podle čísel
- každé číslo má určitý význam:
1 = Bůh
3 = nevěra
10 = nejdokonalejší číslo
= 1(bod, základ prostoru) + 2 (přímka, úsečka) + 3 (trojúhelník) + 4 (čtyřstěn)
mystické a náboženské ideje:
- věří v převtělování duší (reinkarnace) → Indie
- lidská duše je nesmrtelná, prochází neustálým koloběhem znovuzrození
- Pythagorejci byli přísní vegetariáni!
Estetika:
- čísla se nejvíce projevují v hudbě (výška tónu závisí na délce struny atd…)
- nebeská tělesa: vydávají zvuky, plují po obloze – nebeská hudba sfér – stejně jako rána z pistole, jak proráží zvuk, když plují po obloze
- hudba může mít (a má!) léčivé účinky – Muzikoterapie
- „Buď mlč a nebo řekni, co by bylo lepšího.“
PÝTHAGOREJSKÁ ŠKOLA
- velmi uzavřená skupina (sekta)
- podmínky: 40 dní půst, zachovávání mlčenlivosti až 5 let, zkoušky z matematiky, zavázáni k poslušnosti, střídmosti, zdrženlivosti, mlčenlivosti (ve všech věcech)
- vážili si: gymnastiky, lékařství, hudby
- největší autoritou celé školy byl Pýthagorás „autos efá“ (sám řekl) – nejsilnější možné potvrzení
- považovali se za něco víc (Aristokraté)
- chtěli zasahovat do politiky
→ škola byla násilně rozehnána
ELEJSKÁ ŠKOLA
- ELEA = město v jižní Itálii (opět počítáno do Řecka)
XENOFANÉS Z KOLOFONTU (565 – 473 př. n. l.)
- jako první řecký filozof, kritizuje řecké náboženství
- jako první řecký filozof, kritizuje tradiční řecké náboženství
- je předchůdcem Elejské školy
- kritizuje antropomorfní představu Bohů (lidé si představují své bohy – člověčí tvar – lidská podoba, černoši – bozi s tmavou pletí, podle jeho tvrzení, kdyby měli např. psi ruce, namalovali by své bohy jako psy)
- o bozích nemůžeme nic vědět, jelikož jsme je nikdy neviděli, tudíž je nemůžeme ani poznat
- kritizuje polyteismus – to nejdokonalejší (Bůh) může být jen jedno, nemůže být více bohů a jeden jim vládnout (např. Zeus vládne všem řeckým bohům)
- Jeden Bůh je všudypřítomný – Panteismus
- Je považován za zakladatele nauky o věčném neproměnitelném bytí za rozmanitosti všech jevů (uvnitř jsou změny, ale celek zůstává stejný, neměnný)
PARMENIDÉS Z ELEJE (540 – 465 př. n. l.)
- Vše, co tvrdí mu podle jeho názoru vnukla bohyně spravedlnosti Niké
- Všechny pravdy poznal rozumem, nikoliv smysly
- Bohyně mu dala zároveň dar, jak pravdu sdělit, interpretovat lidem
- Opravdovou skutečnost poznáme pouze rozumem, smysly nám poskytují falešný obraz světa → racionalismus, ontologie, odpůrce senzualismu
- „Jen jsoucno jest, nejsoucno není a nemůže být ani myšleno“
→ Jsoucno je něco, nějaká osoba, předmět, věci, které vyplňují prostor, např. i vzduch, nejsoucno je naprosto prázdný prostor, který neexistuje (kdyby existoval, již se stane jsoucnem). Jsoucno (vše, co vyplňuje prostor) se jako celek nepohybuje, protože nemá kam. K pohybu by jsoucno potřebovalo úplně prázdný prostor – nejsoucno, to ale neexistuje. Jsoucno je navenek stále → Pohyb neexistuje, neexistuje ani dění, změny, jen věčné neproměnlivé bytí, protože pohyb jsoucna by předpokládal nejsoucno, aby se mělo jsoucno kam pohybovat. - Nejsoucno (neexistuje) – kdyby existovalo, stane se jsoucnem
- Smysly, které nám předvádí svět změny (vznik pohybu) nás klamou, jsou zdrojem omylu
ZÉNÓN Z ELEJE (490 – 430 př. n. l.)
- Obhajuje Parmenidovo učení, přišel s tzv. Aporiemi (logický paradox) → důkazy proti pohybu:
Achilles a želva
- Achilles – nejrychlejší běžec – nikdy nedohoní želvu, která je o kus před ním.
- V okamžiku, kdy totiž doběhne na původní místo želvy, želva se posunula o malý kousek dál. Když Achilles uběhne tento kousek, je želva zase o kousek dál a tak až do nekonečna.
- Jeho pohyb lze tedy popsat jako nekonečnou řadu stále kratších úseček, což pro starší řecké filosofy představovalo nepřekonatelný paradox
- Vzdálenost se bude mezi nimi neustále zmenšovat, ale nikdy nedosáhne 0
- Paradox vyvrácen až v 19. Století diferenciálním počtem
Půlení
- Paradox půlení čiargumentuje takto: představme si, že někdo chce uběhnout vzdálenost 100 m. Než se tam ale dostane, musí uběhnout 50 m, předtím už 25 m a tak dále až do nekonečna.
- Takže se „nemůže“ hnout z místa, protože každý pohyb vyžaduje nekonečně mnoho dílčích přesunů.
Letící šíp
- V kterémkoliv bodě svého letu se šíp nachází v nějakém bodu prostoru, kdy je v klidu → když je v klidu v každém okamžiku svého letu, tak je v klidu i v celém čase → šíp se nepohybuje
- vyvrácení aporií:
- Diogenés: Vstal a prošel se.
- Diferenciální počet: prostor není nekonečně dělitelný
- Čas nelze rozložit na řadu časových bodů, protože pro čas je typické stálé plynutí. Rozkouskovanost času vychází z našeho myšlení.
- Aporie sloužily jako argumenty proti jiným školám, proti svým odpůrcům
HÉRAKLEITOS Z EFESU (540 – 480 př. n. l.)
- zvaný „temný filozof“ (vyjadřoval se v metaforách)
- byl ze vznešené rodiny, jako prvorozený měl vše zdědit, ale vzdal se toho ve prospěch svého bratra, byl znechucen vývojem v Efesu – nepřítel demokracie, samotář, chtěl se plně věnovat filozofii, ve vysokém věku se úplně odloučil od lidí a žil jako poustevník v horách (živil se pouze rostlinami)
- za praprincip považuje oheň – přináší veškeré změny, z něj vzplanutím a uhasínáním vznikají, zanikají a mění se ve svůj protiklad jednotlivé věci
- rozněcování a uhasínání se děje pomocí LOGOS (= řád), který je společným všem na světě a řídí celou přírodu, úkolem člověka je LOGOS poznat
- Hérakleitos pravděpodobně nemyslel oheň doslova, ale spíše v přeneseném významu něco jako pra-energie – tento prapůvodní oheň je božský a lidská duše je jeho část
- svět a život je plný protikladů (mladý x starý, den x noc, zima x teplo) → existuje neustálé napětí, veškerý vývoj se odehrává v polární souhře protikladných sil, v boji protikladů se utváří harmonická celistvost světa, napětí je nutné (kdybychom nebyli nemocní, nevěděli bychom, jak příjemné je zdraví a nevážili bychom si ho, zlo nám ukáže dobro), kdyby napětí pominulo, nastane klid = smrt
- je zakladatelem dialektiky = svět se neustále mění a vyvíjí, navazuje na něj Hegel a marxisté (v 19. stol.)
- Hérakleitos tedy stojí v opozici k Eleatům (Parmenidés – změna není možná X Hérakleitos – dialektika – neustálá změna)
- byl relativista
- „Pantha rhei.“ = „Vše plyne, nic netrvá.“ , „Nevstoupíš dvakrát do téže řeky.“ (jiná voda + my jsme jiní)
KRATYLOS
- Hérakleitův žák, byl absolutní relativista
- nesouhlasil s výrokem „Nevstoupíš dvakrát…“ – tvrdil, že nevstoupíš ani jednou, neboť řeka není, je jen nepřetržitá změna
- než člověk něco řekne, již se to změní → jen seděl a hýbal prstem
MLADŠÍ FYZIKOVÉ
- pokouší se sjednotit filozofii Elejské školy a Herakleita
- existuje neměnný základ tohoto světa (z Elejské školy) a na neměnné základy působí dynamický princip (od Herakleita)
EMPEDOKLES (490 – 430 př. n. l.)
- materialista, pluralista, eklektik (vybírá myšlenky z různých směrů a dělá z nich novou filozofii)
- pralátky: 4 živly → oheň, voda, země, vzduch
- završil přírodní filozofii
- na 4 živly působí dynamický princip: láska (spojuje) a svár (rozpojuje)
- ve vývoji světa různě převažuje láska a svár
- vznik živých bytostí:
- existují nižší organismy, poté vyšší (rostliny → živočichové → člověk)
- z oboupohlavních bytostí → muž, žena
- věřil v převtělování duší
- věřil, že jeho duše je v božském těle → důkaz: skočil do Etny (a Etna měla vyplivnout jeho tělo, ale Etna údajně vyplivla jen jeho zlatý střevíc – střevíc je hodnotnější než Empedokles)
ANAXAGORAS Z KLAZOMEN (500 – 428 př. n. l.)
- působil v Athénách – přítel Perikla
- musel opustit Athény – byl obviněn z bezbožnosti – tvrdil, že slunce není bůh, ale žhnoucí kámen
- předchůdce atomistů
- základem světa jsou navzájem kvalitativně odlišné pralátky = HOMEIOMEREIAI (σπέρματα) = SEMENA – spermata, zárodky věcí (v každém semínku je obsaženo něco ze všeho)
- → např. Buňka z našeho těla obsahuje DNA – vzorec pro barvu očí, kůže, vlasů …
- princip, který semena spojuje a rozpojuje – NÚS = myslící, rozumný, všemohoucí a neosobní – abstraktní představa boha
- NÚS – působí jako prvotní hybatel, dále do dění světa nezasahuje (= deismus)
ATOMISTÉ
- nejvýznamnější škola předsokratovského období
- ovlivňovala fil. myšlení a vědu až do 19. století
LEUKIPPOS (500 – 440 př. n. l.)
- „Ani jedna věc nevzniká bez příčiny, ale vše vzniká z nějakého důvodu a nutnosti.“
- kauzalista = příčinnost determinita = určení, nepoznaná nutnost
- → všechno je jasně určeno v pevné souvislosti příčin a následků
- zakladatel atomismu, ale jeho učení známe díky Démokritovy, který jeho učení převzal
- materialista
DÉMOKRITOS (470 – 360 př. n. l.) Z ABDÉR
- hodně cestoval, studoval → utratil celé rodinné jmění → vrátil se do Abdér
- zdrženlivý – neúčastnil se veřejných diskuzí, nezaložil školu
- neustále něco zkoumal a něčemu se smál (→ považován za blázna)
- jeho filozofický systém stojí na několika předpokladech:
1) Plné a prázdné:
- Eleaté tvrdili, že pohyb není možný, protože prázdný prostor neexistuje
X
- Démokritos tvrdil, že nejsoucno je zcela prázdný prostor
svět → jsoucno – vyplňuje prostor
→ nejsoucno – úplně prázdný prostor
2) Atomy:
- jsoucno se skládá z atomů (atomos = nedělitelný)
- atomy jsou velmi malé, nepostřehnutelné, jsou věčné, jsou ze stejné látky, mají rozdílnou váhu a velikost
- vznik věcí = spojení atomů
- zánik věcí = rozpojení atomů
3) Pohyb atomů:
- atomy se pohybují v prostoru, mají malé háčky
- tím jak do sebe narážejí – vznikají věci
- spojování a rozpojování se neděje pomocí ducha, děje se tak podle zákonitosti, která je pro jsoucno imanentní (= mají to v sobě dáno) – přírodní zákony
- → náhoda není (náhoda je nepoznaná nutnost)
4) Primární a sekundární vlastnosti:
- Primární
- tíha, hustota, tvrdost
- jsou výsledkem rozdílů ve tvaru, poloze, velikosti a uspořádání atomů, ze kterých jsou složeny
- Sekundární
- barva, chuť, vůně, teplota
- nejsou ve věcech, vycházejí z našich smyslů
- přídavek, který dáváme věcem
5) Duše člověka:
- složena z kulatých, hladkých atomů → duše je hmotná
- po smrti se atomy rozlétnou a mohou vytvořit duši někoho jiného
Etika: „smějící se filozof“
- blaženosti dosáhnul pomocí radostné spokojenosti mysli (být umírněný – nepřejídat se, pohrdat smyslovými požitky, nejsou hodnotné duševní statky (člověka šlechtí duševní síla, ne fyzická)
- zásady umírněnosti bychom měli udržovat ve všech oblastech života
- „Život bez slavnosti je jako dlouhá cesta bez hospod.“
Estetika:
- umění je závislé na přírodě (umění napodobuje přírodu)
- umění nám dává radostné pocity
- negativní postoj k hudbě
VRCHOLNÉ OBDOBÍ ANTICKÉ FILOZOFIE
- Antropologický obrat – filosofové se začínají obracet ke člověku a společenským problémům (ne již k přírodě)
- Hlavním centrem filosofie jsou Athény (po řecko-perských válkách)
- Do popředí se dostává etická otázka „Jak žít?„.
- Důvodem antropologického obratu je lidská aktivita, především politická aktivita člověka v demokratické polis.
SOFISTÉ
(sofia = moudrost)
- profesionální učitelé filosofie a rétoriky, slibovali svým žákům, že je za peníze naučí myslet, mluvit a jednat → tím je připraví na úspěšnou politickou kariéru
- je jim vytýkán gnoseologický relativismus = není možné dosáhnout absolutního, trvale platného (provždy a pro všechny lidi) → neučili své žáky poznat pravdu, ale aby jim bylo dáno za pravdu (přesvědčit posluchače, že právě ta jejich pravda je pro ně nejlepší) → učili hlavně rétoriku (rétorické triky)
PROTÁGORÁS Z ABDÉRY (480 – 410 př. n. 1.)
- „ Člověk je mírou všech věcí, jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou.“
- výrok je výrazem subjektivismu, vše, co je dobré nebo zlé, správné nebo špatné, musíme vždy posuzovat ve vztahu k člověku → pravda je relativní a subjektivní, neexistuje žádná absolutní pravda
- výrokem myslel jednoho konkrétního člověka (ne člověka obecně), neboť tatáž věta může být jednou pravdivá a jednou nepravdivá (záleží, kdo ji vysloví, okolnosti apod.)
- tvrdil, že o bozích nelze vědět, jestli jsou nebo nejsou, na to je ta otázka příliš temná a náš život příliš krátký → byl obžalován z bezbožnosti a vypovězen z Athén
GORGIÁS Z LEONTÍN
- napsal spis „ O nejsoucnu neboli o přírodě„, dožil se údajně 109 let, nihilista:
„Nic není. Je-li něco, nelze to poznat. Lze-li to poznat, nelze to sdělit ani vysvětlit. “ → potom jsou to slova, která můžeme každý vysvětlit, interpretovat odlišně
Etika sofistů
- je jim vytýkán etický relativismus = relativizují jednotlivé morální pojmy, jako jsou dobro a zlo (co je pro jednoho dobro, je pro jiného zlo, např. nemoc – pro člověka zlo, pro doktora dobro), relativizují i základní pravidla života obce
- rozvíjejí spor o to, zda-li jsou lidské zákony dány od přirozenosti (přírodou) a jsou tudíž věčné a neměnné, nebo jsou dílem člověka, tedy jsou změnitelné => tvrdili, že jsou společensky a historicky podmíněné, a tedy změnitelné → neexistují zákony od boha
- někteří sofisté pochybovali dokonce i o oprávněnosti otroctví, na němž stála athénská demokracie
Estetika sofistů
- umění je v protikladu k přírodě (jako první Protágorás) => umění závisí na člověku, ale příroda je na člověku nezávislé, umění je záměrné, příroda náhodná
- existují různé druhy umění – některé slouží požitku, některé jsou užitečné
- krása je relativní
→ sofisté relativizují naprosto vše
SOKRATES (469 – 399 př. n. l.)
- Syn sochaře a porodní báby, narodil se, vyrůstal v Athénách, prožil zde celý svůj život
- Údajně byl velmi ošklivý – odstáté uši, ohrnutý nos, ale měl krásnou duši
- Jeho manželkou byla XANTIPA – legendární žena, vyčítala mu, že opustil roli otce a věnoval se filosofii
- Nikdy nenapsal žádné dílo, nezaložil žádnou školu, učil neorganizovaně na ulicích v Athénách (na tržištích, v ulicích)
- Jeho názory sepsal PLATÓN
- Odsouzen k trestu smrti, že kazí mládež, z bezbožnosti, také z toho, že byl nepřítelem demokracie, kterou skutečně podrýval
- Odsouzen v 70 letech života k smrti, musel vypít číši jedu (měl možnost útěku, ale odmítl ji, nechtěl utíkat z Athén, stál si za svou pravdou)
- Jeho obranu sepsal Platón v díle Obrana Sokratova
- Nejznámější citát: „vím, že nic nevím.“
- Stojí v opozici proti sofistům, nebyl absolutní relativista
Sokratovský dialog:
- část dialogu
- Sokrates klade otázky, hraje si na hloupého…
- Předstírá hloupého a ptá se lidí na různé otázky (Jak žít?! Co je to ctnost?! …)
- Sokrates svými otázkami donutí 2. člověka uvědomit si, že o daném problému nic neví a že jeho názor byl mylný
- část dialogu
- maietická metoda (porodnická metoda, porodnické umění)
→ zrození pravdy, dobírají se k pravdě
- Sokratovská ironie:
- Sokrates svými otázkami přivede lidi do rozpaků
- Sokrates nabádá lidi, aby používali rozum, protože rozumem můžeme poznat pravdu
→ racionalista
- Smysl Sokratovských dialogů → Naučit lidi používat vlastní rozum – rozum je spolehlivý základ pro naše poznání → racionalista
Etika Sokrata
- hlavní cíl života je dosáhnout blaženosti (=eudaimoniá)
- toho dosáhneme ctnostným životem
- ctnostný život = znát dobro
- „Kdo dobro zná, tak ho i koná.“
→ Etický intelektualismus
- každý člověk v sobě má vnitřní božský hlas → DAIMONION (svědomí, vnitřní božský hlas, který říká, co je dobré, co je špatné…)
- Sokrates uvádí 4 ctnosti, které by měl mít každý člověk (Antické ctnosti):
- Moudrost
- Statečnost
- Spravedlnost
- Umírněnost
Estetika
- Sokrates si klade otázku, jestli můžeme reprodukovat něco, co nevidíme (co nevnímáme zrakem)
- Podle Sokrata ANO, protože umělecké dílo má hlavně vyjadřovat stav duše.
- Druhou otázku si klade – Jací lidé mohou být zobrazováni?!
- Říká, že pouze lidé s vysokým mravním ideálem (dobří lidé, lidé na vysoké úrovni)
→ KALOKAGATHIA (=ideál tělesné a duševní krásy) – krása a dobro
- na Sokrata navazují tzv. Sokratovské školy – Megarská, Kynická, Kyrénská
PLATÓN (427 – 347 př. n. l.)
- člověk, který pocházel z bohaté Athénské rodiny
- měl básnické nadání, chtěl se stát (měl se stát) básníkem
- ve 20ti letech (osudové setkání) potkal Sokrata a rozhodnul se věnovat filozofii
- 8 let Sokratovým žákem
- napsal obhajobu Sokrata
- po Sokratově smrti opustil Athény, cestoval (jižní Itálie, Indie)
- vrátil se do Athén a v olivovém háji, který byl zasvěcen bohu jménem Akademos, založil školu Academia – centrum vzdělanosti v Athénách
- fungovala až do roku 529 n. l. – zavřel ji Justinián I. (rozvoj křesťanství) jako pohanskou školu
- fungovala nepřetržitě přes 900 let
- díla psány dialogickou formou – okolo 37 dialogů, sbírka dopisů
- v dialogu vystupuje Platón, Sokratés, oponenti Sokratovi (Protágorás, Gorgiás)
- Platón se nikdy neoženil a byl natolik vážný člověk, že se nikdy nezasmál
dílo:
- Obrana Sokratova
- Symposion
- Políteiá (=ústava) → obsahově nejbohatší dílo, nejrozsáhlejší
- Zákony
- Faidón (o nesmrtelnosti)
- Faidros (dílo o duši a o idejích)
- Kritiás (zmínky o bájné zemi Atlantidě)
- Platón zemřel, když měl rozpracované dílo zákony, nedokončil ho
Filozofie:
- Platón je zakladatelem a představitelem objektivního idealismu
= uzná existenci reálného světa a jeho základním východiskem je duchovní princip (duchovno)
Nauka o idejích = myšlenka existence 2 světů
1) svět idejí – ve světě idejí jsou ideje všech věcí → věcné, neměnné, dokonalé
- mohu ho poznat pouze rozumem
2) svět smyslů – náš svět
- jsme v zajetí smyslů
- náš svět je nedokonalou kopií světa ideí
- poznání:
- jedinné pravé poznání je rozumové, smyslové poznání nás klame, smyslové poznání je nepřesné
- duše:
- člověk se skládá ze 2 částí: tělo a duše
- tělo = pomíjivé – spojeno příliš se světem smyslů
- duše = je nesmrtelná a přebývá v ní rozum, patří do světa ideí
- duše než se dostala do lidského těla byla součástí světa ideí
- neexistovalo nic, co by nevěděla
- když se dostane do lidského těla, vše zapomene
→ veškeré naše poznání je pouze rozpomínání se na svět idejí
- tyto vzpomínky vyvolávají touhu (ÉRÓS) vrátit se do světa idejí; ÉRÓS = LÁSKA
- ideální průběh života → nebráníme se érótu – osvobozujeme duši od smyslů a vedeme filozofický život
- většina lidí je příliš vypjala na smyslový svět (na kopie idejí)
Podobenství o jeskyni
- Lidé jsou v jeskyni spoutáni tak, že se nemohou otočit a vidí jen na zadní stranu jeskyně, kde vidí pouze stíny skutečných věcí (za jejich zády plane oheň a mezi nimi chodí lidé a povídají si apod., ale ti spoutaní vidí jen stíny a považují je za skutečnost). Jednomu z obyvatel (jeskyně) se podaří vymanit z pout a dostane se z jeskyně → spatří skutečný svět → on se vrátí a chce o tom světě povědět ostatním. Chce je přesvědčit, že vidí pouze mihotavé a pomíjivé odlesky. Lidé v jeskyni mu ale nevěří a nakonec ho utlučou. V podobenství Platón líčí cestu filozofa k pravému poznání, naráží i na osud Sokrata, kterého „obyvatelé jeskyně“ (=Athéňané) zabili, protože je chtěl dovést k pravému poznání.
Tělo | Duše | Ctnost | Stát |
hlava | rozum | moudrost | vládci (filozofové) |
hruď | vůle | odvaha | strážci |
břicho | žádostivost | uměřenost | výrobci |
- Vládci a strážci mají společný majetek i rodiny (vzdělání a výchova dětí je natolik závažná věc, že nemůže být svěřena jednotlivci). Ženy mohou patřit mezi vládce.
- výjimečný názor – (říkal, že stát, který nevychovává a nevzdělává ženy, je jako člověk, který cvičí jen pravou ruku)
- Nejvýše stojí hlava – rozum – moudrost – v čele filozof král (ví, co je dobro), filozof král má právo vybírat ze strážců ty nejlepší za účelem zplození potomků, případně rozhoduje o usmrcení nežádoucích dětí = eugenika (nauka o způsobech zušlechtění lidské společnosti), prosazuje se spíše negativní eugenika = omezení rozmnožování nežádoucích jedinců (zneužito nacisty)
- Formy vlády – monarchie, aristokracie, oligarchie, demokracie, tyranida
- snažil se aplikovat teorii ideálního státu v praxi, ale neuspěl (Syrakusy – Sicílie)
Etika
- na vrcholu světa stojí idea dobra, ten který tuto ideu dobra poznal, je filozof král, proto stojí v čele obce
- obec = uskutečnění dobra → opozice = zlo, jeho členové – usmrceni
- spravedlnost = plnění povinnosti, které vyplývají z postavení ve struktuře obce
- podobenství vozataje – Faidros – vozataj řídí trojspřeží, černý kůň (symbol zla v člověku), bílý kůň (dobro v člověku) a grošák (uměřenost), v mládí řídí člověk trojspřeží nevyrovnaně, ve stáří = vyrovnanost
Estetika
- Krása a dobro jsou téměř totožné, krásu nelze hledat ve smyslových kvalitách jednotlivých předmětů, ale v jejich vztahu k lidské činnosti
- Hledat absolutní krásno (to, co je krásné pro všechny) – hierarchie krásy:
→ Krása těla (fyzická krása)
→ Krása duše
→ Krásná věda
→ Ideál světské krásy
- Skutečné krásno – pouze ve světě idejí, umění = kopie kopií
- roviny umění:
- božské umění – dává vznikat přírodě, má božskou podstatu
- lidské umění řemeslné – vytváří nějakou věc
- lidské umění napodobující – degradující obraz skutečnosti, toto umění odmítá
- Koncem života názory změnil a připustil výchovnou funkci umění (hlavně hudby)
ARISTOTELES (384 – 322 př. n. l.)
- Nejvýznamnější Platónův žák a zároveň jeho největší kritik
- Encyklopedicky shrnul celý dosavadní vývoj řeckého myšlení
- Na rozdíl od Platóna, který psal formou dialogu a poeticky, tak Aristotelovo dílo mělo ráz spíše věcný, empirický, přírodovědecký
- Narodil se ve Stageiře (Chalkidiki), jeho otec Nikomachos byl lékařem na dvoře krále Filipa II. Makedonského, v 17ti letech vstoupil do Platónovi Akademie, v níž setrval až do Platónovi smrti (347 př. n. l.)
- Přestože byl Aristoteles Platónovým oddaným žákem a přítelem, dostala se jejich filozofie časem do rozporu (Aristotelův smysl pro empirismus X Platónův idealismus), pro Aristotela to nebylo vůbec lehké a své konečné rozhodnutí „vykročit ve filozofii svou vlastní cestou“ vyjádřil výrokem: „Přítelem je pro mě Platón, ale ještě větší přítelkyní je pro mě pravda“ → Platón ustanovil, aby po jeho smrti v čele Akademie stanul nikoli Aristoteles, ale jeho synovec Speusipos, který byl sice méně nadaný, ale poskytoval záruku, že povede školu v linii platonismu
- 343 – 340 př. n. l. vychovatel Alexandra Makedonského
- Aristoteles založil v Athénách vlastní školu – Lykeion (podle boha – ochránce stáda proti vlkům) – peripatetická škola = při výuce se procházeli – finančně dotováno Makedonci
- Během působení na škole LYKEION (12 let) napsal veškerá díla
- Roku 323 zemřel Alexandr Makedonský → ARISTOTELES uprchnul z Athén na rodný ostrov a umírá na perforaci žaludečního vředu
Dílo:
- Poieutika
- Politika
- Etika Nikomachova
- Metafyzika (o podstatě světa)
- Fyzika
- O duši (o psychologii a poznání)
- Organon (logika, má 6 dílů)
- Filozofie:
- Kritizuje Platóna: podstata věci nemůže být odloučena od věci samotné = ideje nemohou existovat odděleně od věcí → to co je u Platóna rozděleno, u Aristotela tvoří jednotu
- Všechny věci jsou tvořeny 2 částmi:
- Forma (morfé) → duchovní princip
- Látka (hýlé) → materiální princip
- Hýlémorfismus = filozofie Aristotela
- Aristoteles je dualista (základem světa jsou 2 principy)
- Látka sama o sobě nepředstavuje nic konkrétního
- Obsahuje v sobě pouze možnost, aby se z ní stala nějaká skutečná věc
- Skutečnou věcí se látka stává až ve spojení s formou
- Např. slepice – u slepice je forma kvokání, snášení vajec
- Když slepice umře, přestává kvokat a snášet vajíčka → přestane existovat její forma → zbyde po ní jen látka (mrtvá hmota)
- Aby forma přistoupila k látce dochází ke kinésis (=pohyb)
- Díky pohybu vznikají věci
- Někdo musel dát prvotní impuls k pohybu – prvotní hybatel (= Aristotelova představa Boha)
- Prvotní hybatel udílí všemu pohyb, ale dál do vývoje světa nezasahuje = deismus
- Prvotní hybatel = ideální forma, forma všech forem → nezávislá forma na látce
- Vše uvádí do pohybu, ale sám se nepohybuje
- Je nehybný, jinak bychom museli vysvětlit jeho pohyb
- Každá změna v přírodě je přechod látky od možnosti ke skutečnosti
- Aristoteles je dualista, jeho ontologie se nazývá HÝLÉMORFISMUS
- látka sama o sobě nepředstavuje nic konkrétního, obsahuje v sobě jen možnost (dispozici), aby z ní vznikla nějaká skutečnost (skutečná věc), skutečností se látka stává až ve spojení s formou
např. slepice: forma = kvokání, snášení vajec → když slepice umře, přestane kvokat a přestane tak existovat její forma – zbude po ní jen látka, ale to už není slepice
→ jedná se o mrtvou hmotu
- Přechodem od možnosti ke skutečnosti dochází k pohybu = kinésis → konkrétní věci vznikají spojením látky a formy, díky pohybu → prvotní impuls k tomuto pohybu (aby mohla k látce přijít forma) dává prvotní hybatel = Aristotelova představa „Boha“
- Prvotní hybatel – udílí všemu pohyb, působí jako stvořitel, ale dále již nezasahuje = deismus
- Je to forma všech forem, jediná forma, ideální forma, která je nezávislá na látce (nejedná se o nic hmotného, jde o duchovní princip
- Uvádí vše do pohybu, ale sám se pohybu světa neúčastní
- Je nehybný, nebo bychom museli vysvětlit, odkud on má pohyb (kdo mu ho udělil) → nebyl by prvotní hybatel
- Každá změna v přírodě je podle Aristotela přechodem látky od „možnosti“ ke „skutečnosti“, vše kolem nás má svou podstatu, která je zapříčiněna existencí 4 příčin věcí:
- látková příčina – vodní páry jsou v mracích, když se vzduch ochladí, prší
- formální příčina – přirozeností vody je padat na zem, téct dolů
- hybná (působící) příčina – vodní páry se ochladí
- finální (účelová) příčina – prší proto, že rostliny a zvířata potřebují déšť, aby mohli růst
= tím shrnul dosavadní myšlení o příčinách:
- První přírodní filozofové – hledali pralátku = hmotná příčina
- Pythagorejci – číslo = praprincip = formální příčina
- Hérakleitos + mladší fyzikové – příčiny změn (oheň, dynamický princip) = hybná příčina
- Sokrates – nejvyšší idea dobra = věci jsou takovými a ne jinými, protože je nejlepší (dobré), aby takovými byly = náznak finální příčiny
Další příklad čtyř příčin – stříbrná miska:
4 druhy příčin:
- Všechno kolem nás má svoji podstatu a to je způsobeno čtyřmi příčinami
Např. Stříbrník, který vytváří stříbrnou obětní misku.
- Látková příčina: látka, hmota (stříbro)
- Formální příčina: tvar, forma misky (jak vypadá)
- Hybná (působící) příčina: stříbrník, který ji vyrábí, (výrobce)
- Finální (účelová) příčina: pro obětní obřady
= shrnul dosavadní myšlení celé filozofie
Gnoseologie:
- Díky smyslům poznáme jedinečnost věcí, toto vnímání ale nemůžeme ztotožňovat s poznáním skutečnosti. Schopnost vnímat mají všichni živočichové/všechny bytosti. Pouze u některých vzniká paměť. Ale pouze u lidí z paměti vzniká zkušenost → veškeré vědění a umění u lidí vzniká na základě zkušenosti. Rozumové poznání je vyšší než smyslové, protože díky rozumovému jsme schopni vnímat obecně.
Logika:
- Definoval tzv. SYLOGISMUS = pojem, soud, úsudek
- 3 kategorické soudy = 2 premisy + závěr
Státoprávní teorie:
- Říká, že člověk je ZOON POLITICON = tvor společenský → nemůže žít mimo stát, musí žít ve společnosti. Prostudoval více jak 150 ústav řeckých městských států a zjistil, že se opakuje 6 základních forem vlády.
DOBRÉ | ŠPATNÉ |
Monarchie (vláda jednoho) | Tyranie (vláda jednoho) |
Aristokracie (vláda několika) | Oligarchie (vláda několika) |
Políteiá (vláda mnoha) | Demokracie (vláda většiny) |
- Ideální stát je takový, který má převahu střední vrstvy a je jedno jaká zřízení mají (záleží na tom, co jim vyhovuje)
- Otroctví naprosto schvaluje, říká, že otrok je živý nástroj s duší (motyka, krompáč – nástroj bez duše)
Etika:
- Cílem je dosažení blaženosti, té se dosáhne tvořivým a aktivním životem = rozumovou činností (=člověku přirozená činnost)
- Rozumnost = etická ctnost – pro Aristotela je to středmost (zlatá střední cesta) = uměřenost mezi krajnostmi, např. mezi zbabělostí a nerozvážnou smělostí je střední cestou statečnost, mezi lakomcem a marnotratníkem je zlatou střední cestou člověk štědrý a hospodárný
- Aristoteles nepřiznává ale všem stejnou schopnost myslet: otroci – nemyslí, ženy – myslí jen omezeně
- Platónův ideální stát je nereálný – kritizuje Platóna
„Všeho s mírou“
Estetika:
- Umění má poznávací charakter – prostřednictvím umění poznává člověk podstatu skutečnosti
- Dualismus látky a formy se objevuje i v umění – forma je v umělci obsažena dříve než látka
- Umění = reprodukce skutečnosti, není to ale absolutní obraz
- KATHARSIS = očistný účinek umění – tragédie, hudba, tanec; např. výtvarné umění ho nemá
- Umění nemá jen úlohu očištění od negativních citů, ale působí radost a zábavu, pomáhá tak naplňovat nejvyšší lidský cíl = štěstí (scholé), člověk se nemusí věnovat jen každodenním povinnostem, ale může se věnovat také ušlechtilé zábavě
STŘEDOVĚKÁ FILOZOFIE
= křesťanská filozofie
- Z časového hlediska rozšiřování křesťanství navazuje na konec antické filozofie
- Z hlediska duchovních dějin se jedná o velký skok, o velkou změnu
- Součástí jsou i dějiny náboženství
- Šíří se až po roce 30 n. l.
- Křesťanství se začíná šířit v 1 stol. n. l. především misionářskou činností apoštolů
- Pavel – který nakonec zemřel mučednickou smrtí v Římě
- Petr – je považován za prvního „papeže“
→ (Dnešní papežové se považují za následníka apoštola Petra)
- V 2. stol. n. l. už ve všech částech římské říše už fungují, existují různé křesťanské obce (sdružení)
- Křesťanství je oficiálně zakázáno, v podstatě z 2. duvodů:
- Viděli v nich odpůrce římského náboženství a odpůrce veřejného pořádku
- Křesťané neuznávali císaře jako boha
- Veškeré církevní obřady, bohoslužby se konaly tajně v katakombách
→ NERO, MARCUS AURELIUS, DIOKLECIÁNUS, HADRIÁNUS = pronásledování křesťanů
- Mnoho křesťanů pro svou víru zemřelo, byli mučeni – umučeni
- Mučedník = člověk ochoten zemřít pro svou víru – vzdát se života pro svou víru → posílení křesťanství
- Místo toho, aby bylo křesťanství potlačeno, je posíleno
- – bylo křesťanství povoleno (Konstantin)
→ Jako státem uznané náboženství → konec pronásledování křesťanů
- – křesťanství se stává jediným povoleným a uznaným náboženstvím v Římské říši (ostatní náboženství jsou považována za pohanská) a prosadilo se ve všech městech – na vesnicích ještě pohanská
PRAMENY KULTURY A DUCHOVNÍHO SVĚTA STŘEDOVĚKU
- Středověk stojí na Řecké vzdělanosti
- Římské právo (Římská říše)
- Rozmáhající se křesťanství
- Vliv Slovanů, Germánů. Keltů
- základní periody:
- PATRISTIKA
- Apologetika
- Dogmatika
- Systematika
- SCHOLASTIKA
- Ranná
- Vrcholná
- Pozdní
PATRISTIKA (1. – 8. stol.)
Páter = otec
- Období církevních otců a jejich nauky, hájí a šíří křesťanské myšlenky
Apologetika (1. – 2. stol.)
Apologie = z řeč. obhajoba, odpověď
- Období kdy církevní otcové obhajují křesťanskou nauku před pronásledováním a pomluvami ze strany židů a pohanů
- Brání křesťanství
- Patří tam tzv. starší církevní otcové (Tertullianus, Kléméns Alexan., Órigénés)
- Zevnitř: křesťanství je ohrožováno i zevnitř různými sektami, proudy, které vyšly z křesťanských myšlenek
- Gnostikové = říkají, že boha lze poznat i za života, v principu jde o směr křesťanství s prvky Platóna, Stoicismu, Novoplatonismu, Pythágora (gnósis = poznání)
- Manichejci = Mání – zakladatel (lat. Manicheus)
- Míšení křesťanských a pohanských prvků
- Ostře odmítají židovství, zavrhují starý zákon
Dogmatika
- Tvoří se základní církevní dogmata
- Ve 4. stol. – spor: Aria a Athanasia
→ je to spor o podstatu bytosti Krista a jeho vztah k bohu otci
- Arias → tvrdil, že Kristus je syn boží, ale není totožný s Bohem otcem, ale je mu podřízen, je to jakýsi prostředník mezi Bohem a lidmi
- Athanasius → říká, že Kristus je syn Boží a je bytostně totožný s Bohem otcem
- svolán koncil do Nikaii – Nikájský koncil: zvítězil názor Athanasia, ariánství dlouho přežívá
- Dogma o trojjedinosti boha dominuje až od konce 4. stol:
→ Otec, syn i duch svatý jsou jedna osoba – jsou totožní
Systematika (od 4. – 7. /8. stol.)
- Období systematika je křesťanství šířeno mladšími církevními otci
AUGUSTINUS AURELIUS (354 – 430)
- Narodil se v Numidii
- Syn pohanského otce a křesťanské matky
- Rozpolcený život
- Mládí – v Kartágu – rozmařilý způsob života
- S konkubínou čekal dítě → utekl → našel si další
- Dopustil se krádeže
Dílo:
- Vyznání (vylíčil svůj život)
- V 32 letech u něj došlo k obratu pod vlivem jeho matky: sv. Moniky a milánského kněze sv. Ambrože
- Opustil rozpustilý způsob života, stane se knězem, později biskupem
- Umírá v Hipponu
- Jeho duchovní vývoj byl složitý:
- Manicheismus → skepticismus → platonismus → novoplatonismus → křesťanství
Dílo:
- Vyznání
- O obci boží
- O Trojici
Filozofie:
- Radikální teocentrista = bůh je středobodem všeho
- Celý svět i člověk nese stopy Trojice – triadická struktura – zastánce dogmatu o trojjedinosti boha
3 základní části jeho filozofie:
- ONTOLOGIE = Bůh je nejvyšší bytí, bůh je nezávislý, nejvyšší bytí, příčina bytí
- GNOSEOLOGIE = Bůh je nejvyšší pravda, bůh je důvodem našeho poznání
- ETIKA = Bůh je nejvyšší dobro, bůh je pravidlo žití
→ Bůh otec je věčné bytí a vyvozuje ze sebe ještě Krista jako sebepoznání (skrze Ježíše poznáme boha otce) z boha otce a Ježíše Krista vychází Duch svatý, který zosobňuje naše mravní konání
- Radikální teocentrismus není jen teoretická záležitost, ale má i praktický význam pro celek – člověka: závislost člověka na Bohu → člověk by měl neomezeně poslouchat církev (církev je prostředníkem mezi bohem a lidem)
- KREACIONISMUS = zabývá se stvořením světa
→ Bůh stvořil svět z ničeho (rozdíl oproti Antice, kdy jsou principy pralátek)
- Vedle boha nemohl existovat další princip
- Bůh = jediný a dokonalý
- Bůh X Plotínos (svět emanuje od Boha): Svět a Bůh musí být oddělený
- Augustinus tvrdí: SVĚT JE OD BOHA, NIKOLI Z BOHA → kdyby byl svět z Boha, byl by dokonalý. Svět není ani dokonalý ani věčné ani božské, musí být oddělený od boha
- Svět existoval od věků v mysli Boha v podobě idejí → náš svět je zobrazením božských idejí → teologizace Platónovy teorie ideí
- Bůh stvořil svět ze svobodné vůle (ne z nutnosti) a dále ho řídí (zasahuje do něj)
- OTÁZKA ČASU A VĚČNOSTI: – Co dělal Bůh v čase (době), než stvořil svět?
→ Bůh nestvořil svět v čase, ale s časem
- ČAS: minulost = něco, co již není
přítomnost = něco, co je
budoucnost = něco co ještě není
- Čas = něco, co nemá trvání mezi dvěma nic
- Člověk je bytost, která není schopna setrvat v přítomném okamžiku
- Kdyby byl čas přítomný zůstával přítomný, byla by to věčnost
- Bůh = věčná bytost, stojí nad časem, neexistuje u něj před nebo potom → spása člověka: vykoupením se z času a spočinutím v božské věčnosti
- ETIKA: problém zla → Kde se bere ve světě zlo? Proč člověk koná zlo, když svět stvořil dobrotivý a dokonalý Bůh? Proč si dobrotivý Bůh přeje zlo? → Zlo neexistuje (pouze nedostatek dobra. Menší dobro)
- Bůh používá zlo, aby více vyniklo dobro
- Nauka o predestinaci (předurčení): Adam jako první člověk (se narodil) svobodný a bez hříchu a měl možnost e řídit Boží vůlí a dosáhnout nesmrtelnosti → propadnul hříchu a tímto hříchem jsou zatíženi všichni lidé, celé lidské pokolení → dědičný hřích → lidé nejsou svobodní, musí hřešit a propadnout smrti (trest za hřích)
- Bůh některé lidi vykoupí ze smrti svou milostí a vezme je k věčné blaženosti, zbytek k věčnému ztracení
- Augustinovo učení bylo velice radikální
- Církev jeho učení zmírnila, říká, že Bůh nezavrhnul ani nepovolal lidi předem, ale díky své vševědoucnosti, on ví, jak se budeme chovat, jak dopadneme
- ESTETIKA: Augustin preferuje asketizmus, je zakladatelem asketického proudu
- Odsuzoval např. divadlo (jako neuctivou zábavu)
- Jediná odsuzující literatura – Bible
- Nejvyšší umění je Bůh
- „O obci boží“ – stát božský
- Existují dva státy – stát božský (nebe, ráj) tvoří ho všichni lidé, omilostněni Bohem a stát pozemský ten je plný hříchu a je nedokonalým obrazem božího státu má se co nejvíce podobat tomu božskému)
- Ani sama církev ještě není obec boží, ale pouze shromažďuje podle boží vůle ty, kteří budou vykoupeni
DIONÝSIOS AREÓPAGAITÁ (5. stol)
- Významný myslitel mladší Patristiky
- Jeho jméno je pouze pseudonymem
- Pouze používá jméno Dionýsia z Athén v době raného křesťanství, který byl tehdy členem Aeropágů v Athénách – byl křesťan, konvertoval ke křesťanství
- Pseudonym přijat, aby dodal svým dílům váhu, jako, že je z dob raného křesťanství
- Křesťanský novoplatonik: Bůh je nepoznatelný a nevýslovný
- Rozvinul negativní – apofatickou cestu poznání Boha → říká, že nemohu vypovídat něco o Bohu, když je nepostižitelný, nepoznaný, nevýslovný, o Bohu mohu pouze říci, co nevím a tím dospívám alespoň částečnému poznání
- ESTETIKA: opět ztotožnění je krásné s dobrem
- Bůh je ta nejvyšší krása, Božská krása je prapočátek všeho
Další představitelé mladší Patristiky:
- Řehoř Myseyský (4. st.)
- Ambrož z Milána (4. st.)
- Isidor ze Sevilly (7. st.)
- Béda (8. st.)
- Alucumin z Yorku (9. st.)
- Jan z Damašku (9. st.)
→ Celá patristika hodně vychází z Platóna (má Platónský až novoplatónský ráz)
Základní dogmata utvořená na konci patristiky
- trojjedinost boha: jednota boha stvořitele = vykupitele Boha
- nauka o predestinaci (předurčení)
- propast mezi stvořitelem a stvořením
- církev má nárok být jedinou strážkyní božské pravdy na zemi