Impresionismus a postimpresionismus – dějiny umění

dějiny

 

   Otázka: Impresionismus a postimpresionismus

   Předmět: Dějiny umění

   Přidal(a): Eliška

 

 

 

1) IMPRESIONISMUS

Ovládl v 70. letech 19. století předeším francouzské malířství.

 

3 základní zdroje impresionismu:

1) Angličtí krajináři 18. – 19. století (romantismus)

– Pokoušeli se ve svých obrazech zachytit proměnlivé hry světla.

– Zástupci: John Constable a William Turner

– Turner byl první malíř, o kterém kritika prohlásila, že se hodnota jeho obrazů nezmění, pověsí-li se vzhůru nohama.

– Obrazy: Parník ve sněhové bouři, Déšť, pára, rychlost

 

2) Barbizonská škola

– Roku 1825 se někteří francouzští malíři usadili nedaleko vesnice Barbizon a malovali krajinné motivy přímo v plenéru.

– Například: Camille Corot Most v Mantes

 

3) Édouard Manet

– Otec impresionistů, sám jejich techniku ale nikdy nepřevzal.

– Šokoval pařížskou smetánku roku 1863, kdy vystavil v Salónu obraz Snídaně v trávě a o dva roky později obraz Olympia.

– Má velký význam pro impresionisty, protože jako první začal nabourávat staré zásady v malířství a dostal se do konfliktu s uměleckou tradicí Francie.

– V jeho obrazech se stává barva nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem.

– Byl člověkem vzdoru, umělcem, který neváhal být svým.

– Další obrazy: Bar ve Folies-Bergére

 

Impresionisté se snaží zachytit okamžik, jeho náladu a prchavou atmosféru za pomoci barevných skvrn, které vytvářejí chvějící se plochu.

Většinou nepoužívali černou barvu, protože se v přírodě běžně nevyskytuje.

 

Celý směr byl pojmenovám podle obrazu MonetaImprese: východ slunce.

 

CLAUDE MONET

– Je považován za nejryzejšího impresionistu, celý život zůstal věrný jeho technice.

– Často maloval cykly, v nichž stejný námět zachycoval v různé denní i roční době.

– Studoval v Pařížském ateliéru, kde se setkal se Sisleym a Renoirem.

– Vystavovoval na Salonu v roce 1867. Kritikou byl odmítán.

– Jeho žena Camille předčasně umírá. Znovu se oženil, ale i jeho druhá žena zemřela dříve než on a 3 roky po ní i jeho syn z prvního manželství. Sám Monet se dožil vysokého věku (86 let).

 

Díla:                     Nádraží St. Lazare

                              Dáma se slunečníkem

                              Kupky sena – mají blízko ke geometrické abstrakci

Divoké máky

                              Rouenská katedrála – zachycuje světelné niance v různém denní světle

Temže v Londýně

                              Lekníny – napnul pásy pláten do oblouku, tvoří půlkruh

 

AUGUSTE RENOIR

– Byl náruživým malířem.

– Bojoval v prusko-francouzské válce.

– Cestoval po Alžíru a Itálii.

– Účastnil se výstav impresionistů.

– Ve stáří postižen paralýzou obličeje.

– Trpěl revmatismem, neudržel ani štetec v ruce, nechával si ho přivazovat.

– Maloval až do posledních hodin života.

– Byl malířem radosti, více maloval než dýchal.

– Používal i černou barvu.

– Především figurální malíř, vynikající portrétista.

– Jeho portréty žen jsou něžné, převládá jemně růžová barva pleti, mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle.

– Přezdívalo se mu „malíř zkaženého masa“, protože používal na kůži i zelené odstíny.

 

Díla:                     Houpačka

                              Moulin de la Galette

                              Snídaně veslařů

                              Deštníky

                              Tanec v Bougivalu

 

CAMILLE PISSARO

Byl převážně krajinářem.

– Udržoval hnutí pohromadě. Byl aktivním organizátorem výstav.

– Za prusko-francouzské války vojáci okupovali jeho dům a zničili přes tisíc jeho děl.

– Měl významný vliv na vývoj Cézanna.

– Později se seznámil se Seuratem a Signacem a začal experimentovat s pointilistickou technikou.

 

Díla:                     Zahrada v Pontoise

                              Most v Rouenu za deště

                              Zimní ráno na boulevard Montmartre

 

ALFRED SISLEY

Angličan, krajinář

 

Díla:                     Povodeň v Port-Marly

                              Zasněžená scenérie v Moretu

 

EDGAR DEGAS

Nepovažoval se za impresionistu, ale za realistu.

– Venoval se malbě a sochařství.

– Jeho témata: život na jevišti, v zákulisí, baletky, dostihy

– Byl dobrým kreslířem, používal techniku pastelu.

– Výrazně se mu zhoršovl zrak.

 

Díla:       Taneční třída

               Orchestr v opeře

               Koupel

               Čtrnáctiletá tanečnice – oblečená socha, jediná kterou veřejně vystavil

 

2) POSTIMPRESIONISMUS

– Jeho členy jsou výrazné osobnosti, které po malířské stránce nemají mnoho společného, ale spojoval je názor na impresionisty – zůstali pouze na povrchu viděného.

– Postimpresionisté se tedy snažili dostat více zpět do nitra umělce, do jejich představ a vizí. Řešili hlubší záležitosti, např. význam barev. Ve svých dílech zobrazovali svůj citový vztah k realitě, což způsobilo, že neměli strach realitu deformovat a nakládat s ní dle své libosti.

 

Pointilismus

– Pointilisté neuznávali míšení barev na paletě. Jejich technika spočívala v nanášení malých skvrn čistých barev na plátno. Barvy se mísily až v oku diváka při odstupu od obrazu.

GEORGES SEURAT

Byl matematicky přesný. Jeho obrazy byly založeny na přesných myšlenkách o kompozici a předcházela jim pečlivá příprava v četných studiích.

– Vycházel ze zásady, že radost se má vyjadřovat jasnými a teplými barvami a liniemi vystupujícími nad horizont, klid by měl být vytvářen horizontálností a vyvážeností teplých a studených tónů, smutek tmavými barvami a liniemi klesajícími pod horizont.

– Maloval poetické obrazy.

 

Díla:       Modelky

               Nedělní odpoledne na ostrově Le Grande Jatte

               Koupání v Asniéres

               Cirkus, Kankán – obrazy plné pohybu

PAUL SIGNAC

– Byl nadšený námořník, namaloval řadu mořských výjevů.

 

Díla:      Papežský palác, Avignon

               Přístav v Saint-Tropez

               Přístav v Marseilles

 

PAUL CÉZANNE

– Představitelem konstruktivistického směru postimpresionismu.

– Je považován za otce „moderního malířství“. Na jeho umění navazovali představitelé kubismu, futurismu, orfismu a geomterické abstrakce.

– Prožil většinu života v Aix-en-Provence, kde maloval především krajinu.

– Ve svých prostých zatiších s ovocem na bílém ubruse se vždy snažil dobrat k základním geometrickým tvarům => „Vše v přírodě se modeluje podle koule, kužele a válce.“

– Objemy forem nemodeloval světlem a stínem, ale intezitou barvy.

– Díky řazení čistých barevných tónů vedle sebe vytvořil na plátnech dojem prostorové hloubky.

– V těžkém uměleckém zápase o vlastní malířské vidění světa prošel 4 obdobími:

1) Temné období – zabýval se ponurými tématy orgií, únosů a vražd

2) Impresionistické období – maloval pod vlivem svého přítele Camilla Pissarra a rozjasňoval svou paletu

3) Vrcholné období – v něm vznikaly velkolepé série pohledů na horu Sainte-Victoire v Provenci.

4) Pozdní období – Vrcholil jeho vytříbený „kubizující“ výraz

 

Díla:       Dívka u klavíru

            Hora Sainte-Victoire  – série pohledů

               Hráči karet

               Zátiší s jablky a pomeranči

               Velké koupání

 

VINCENT VAN GOGH

– Holandský malíř a grafik, představitel expresivní větve postimpresionismu. Navazovali na něj umělci expresionismu a fauvismu.

– Za svou krátkou kariéru jednoho desetiletí namaloval kolem tisíce obrazů. Za svůj život však prodal jen jeden jediný.

– Vytvořil si nápadně originální styl, v němž odvážné barvy a prudké tahy štětce vyjadřují intenzivní emoce.

– Jeho příchod do Paříže v roce 1886 byl bodem obratu v jeho tvorbě. Pod vlivem impresionismu nahradil starší tmavé portréty venkovanů barevnými malbami, jimiž se zapsal do paměti.

– Z Paříže odjel malovat do Arles, kde ale propukla jeho duševní choroba. Ta vyvrcholila po konfliktu s Gauginem, jehož van Gogh ohrožoval na životě a později si jako pokání uřízl kus ucha.

– V posledních letech života se léčil, nakonec ale spáchal sebevraždu.

 

Díla:       Slunečnice

               Kostel v Auvers

               Obilné pole s havrany

               Obilné pole s cypřiši

               Hvězdná noc

 

PAUL GAUGIN

– Malíř, grafik a řezbář, představitel symbolicko-koloristické větve. Jeho uměním se inspirovali fauvismus, symbolismus a skupina Nabis.

– První malíř, který vnesl do umění prvky primitivních národů.

– Jeho obrazy jsou charakteristické souvislými barevnými plochami (synteza), jež jsou ohraničena konturou (cloisonismus).

– Měl od mládí neklidnou povahu a lákaly ho daleké kraje.

– Po krátkém impresionistickém období, kdy tvořil pod vlivem Pissarra a vystavoval se skupinou, opustil v 35 letech své původní povolání a rodinu s dětmi a věnoval se výhradně umění.

– Utekl před civilizací a příliš spořádaným způsobem života nejdříve do Bretaně a pak na Tahiti.

– Od bezprostředního záznamu zdejšího exotického prostředí, přes psychologicky motivované obrazy, zde došel až k filozoficky založeným kompozicím.

 

Díla:       Zjevení po kázání

               Žlutý Kristus

               Tahitské ženy na pláži

               Duch mrtvých bdí

               Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?

 

HENRI TOULOUSE-LAUTREC

– Malíř a grafik z významného šlechtického rodu.

– Žánrovým figuralismem navazoval na tvorbu Edgara Degase.

– V dětství si zlomil obě nohy a ty mu přestaly růst. Jako tělesně postižený se dostal na okraj společnosti a jeho světem se staly kavárny, kabarety, cirkusy, tančírny a nevěstince, ze kterých čerpal své náměty.

– Zachycoval slavné zpěváky, zpěvačky a tanečnice, většinou z Moulin Rouge a Moulin de la Galette, a vytvořil pro ně i první litografické plakáty.

– Stal se zakladatelskou osobností moderní grafiky.

– Základem jeho stylu je bravurní kresba, které je podřízena expresivní malba.

 

Díla:       Le Divan Japonais – plakát

               Ambassadeurs: Aristide Bruant – plakát

               Tanec v Moulin Rouge

               cyklus Cirkus – barevné tužky na papíře

               Salon v Rue des Moulins

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy