Otázka: Jan Ámos Komenský
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Barbora Horvatová
Obsah maturitní otázky
- život J. A. Komenského
- nejvýznamnější díla J. A. Komenského
- pedagogický odkaz J. A. Komenského
Jan Ámos Komenský (1592–1670)
- učitel národa
- 3. mezinárodní den učitelů
- nejslavnějších pedagog, filosof
- biskup jednoty bratrské
- spisovatel a překladatel, hudebník, politik, vlastenec,
- Básník ,,naděje a víry“
- místo narození nejisté (Komňa, Nivnice, Uherský brod) – pravděpodobně na jižní Moravě
- Zavedl školní týden, vyučovací hodiny a prázdniny
- zakladatel pedagogiky jako vědy
- požadavek na permanentní vzdělávání dospělých
- celý systém se snažil vypracovat pro blaho svého národa
Studia
- Strážnice – poručnictví u otcovy sestry, po smrti rodičů – studoval na gymnáziu
- Přerov – Latinská škola – Střední škola – talent, studiu na náklady jednoty bratrské
- univerzity – Heidelberg, Herborn – studoval teologii
První působení – Fulnek
- bratrská škola, první pedagogické úspěchy
Začátek náboženské a politické útisku
- vládce Ferdinand II., ztráta náboženské svobody, povstání – defenestrace po bitvě na bílé hoře (1620)
- poprava českých pánů (1621)
Třicetiletá válka, bída, náboženský útlak
- obléhání Prahy
- Karel starší ze Žerotína = pomoc J. Á. Komenskému
- násilná rekatolizace
Útěk do ciziny
- exil
- Lešná 1628 až 1650
- Šaříšský (blatný), Potok (1650–1654) = politická a pedagogické hnutí
- Anglie, Švédsko, Sedmihorky
- vycházel z bible Kralické
- Nizozemí = poslední místo jeho působení = pohřeb (15. 11. 1670 Naarden)
- poslední biskup jednoty bratrské
- ve své době uznávána autorita
Díla – publikační činnost
- Labyrint světa a ráj srdce (1631)
- Hlubina bezpečnosti
- Truchlivý – ohlas osudový ran, které postihly Komenského i jeho národ
- Didaktika (1628 až 1630) = 30 kapitol, původně psaná český později přepsaná do latiny, tiskem vyšla z roku 1657 jako Opera Didactika Omnia, česky vyšla 1849 (národní obrození)
- Ráj český – návrh na obnovu české výchovy, 1. část didaktica česká= první systematické dílo o výchově, 2. část = speciální didaktika
- Dveře jazyků otevřené = nejen učebnice latinského jazyka, nýbrž všech věcí, jednalo se o dětskou encyklopedii, přeložené do 20 jazyk
- Informatorium školy Mateřské= nutnost předškolní pedagogiky, návod, jak vychovávat do šesti let s rodiči, předškolní výchova = laskavost, trpělivost, podpora touhy, důležitost smyslu (výchova rozumová, mravní, náboženská)
- Svět v obrazech (1653) nový typ učebnice vychází z latiny, doplněná obrázky
- KŠAFT umírající matky jednoty bratrské = je násilný odchod nekatolíků z českých zemí, KŠAFT = závěť církvi, která se nemůže vrátit do vlasti zpět, „ věřím já i bohu že vláda věci tvých zpět se k tobě nevrátí, ó lide český“
Další díla
- Poklad jazyka českého = encyklopedický slovník – shořel v Lešně
- Škola hrou (schola ludus) hravá forma ve vyučování, bez memorování
- Obecná poradna o napravení lidí = filosofický spis
- Hlubina bezpečnosti = víra v Boha po smrti rodiny
- Světlo v temnotách = spis z těžkého životního období
Obecné pedagogické zásady
Dělení výchovy na dobu
- Předškolní = 0 až 6 let = klín mateřský, rozvoj smyslů
- Obecné vzdělávání = 6 až 12 = škola obecná v každé obci, vesnici a městečku (vyučuje se čtení, psaní, aritmetika s prvky geometrie, přírodověda, geografie, náboženství, ruční práce a zpěv)
- Latinská škola = 12 až 18 = v každém městě (vyučuje se gramatika, rétorika, dialektika, matematika, aritmetika, muzika, fyzika, historie, geografie, bohosloví, etika)
- Akademii = 18 až 24 = v každém království či provincii, vrcholem vzdělávání je cestovat
Obecné pedagogické zásady
- nejdůležitější doba pro vzdělání první období (vliv rodiny)
- vzdělávání bez rozdílu majetku a pohlaví
- názor ne vyučování (obrazem, přírodou, hmotnými věci)
- neuznávání přílišné volnosti a svobody pro studenty (pozor na zahálka tzv. lenost)
- boj proti těžkým fyzickým trestům, malé tresty doporučené (uznávaná metlička)
Dělení dětí dle nadání:
- Bystré, dělají radost
- Bystré, líné
- Bystré, vzpurné
- S nedostatkem bystré mysli
- S nedostatkem bystré mysli, líné
- S nedostatkem bystré mysli, vzpurné
Cíl výchovy = příprava na tomto světě k věcné mu životu po smrti
- poznat sebe a svět = moudrost
- ovládnout sebe = mravnost
- povznést se k bohu = zbožnost
Zásady výuky dle Komenského
- Zásady názorností = přímá žákova zkušenost
- Zásady systematičnosti = učivo by na sebe mělo navazovat, nejen v jednotlivých předmětech, ale i mezi nimi
- Zásada aktivnosti = žáci by měli získat své vlastní zkušenosti a používat je praxi
- Zásada trvalosti = je třeba učivo opakovat
- Zásada přiměřenosti = učitel by měl vycházet z věkových a individuální schopností dětí