Javascript – informatika

 

   Otázka: Javascript

   Předmět: Informatika

   Přidal(a): Shadow_area

 

  • multiplatformní, objektově orientovaný skriptovací jazyk
  • používá se jako interpretovaný programovací jazyk pro WWW stránky
  • k ovládání různých interaktivních prvků GUI (tlačítka, textová políčka) nebo animace
  • syntaxe patří do rodiny C/C++/Java, jinak s Javou nemá nic společného
  • program se spustí až po stažení WWW stránky z internetu ->spouští se na straně klienta
  • nemůže pracovat se soubory

 

Syntaxe

  • celý skript je ohraničen párovým tagem <script>

Dynamické přiřazení typů – proměnné může být přiřazena hodnota číselného typu, později i řetězce

 

Datové typy

  • čísla (i desetinná)
  • logické – true, false
  • řetězce
  • null – prázdná hodnota

 

Konverze datových typů

  • jde o jazyk „loosely typed“ – nemusí se specifikovat typ dat dané proměnné
  • typ je automaticky zkonvertován dle potřeby při běhu skriptu

 

Proměnné

  • je case-sensitive – citlivý na malá a velká písmena
  • začíná písmenem nebo _ (podtržítkem)

 

Speciální znaky v řetězci

  • \b backspace
  • \f form feed
  • \n new line
  • \r carriage return
  • \t tab character

 

Escapování znaku

  • Zpětným lomítkem „ \“ \“ „

 

Ukázka události:

<script>

function napis(){

document.write(„ahoj“);

}

</script>

 

<input type=“button“ onClick=“napis();“ value=“napiš ahoj“ />

 

Příkazy, podmínky, cykly

  • Var proměnná = hodnota – odentifikátor proměnné
  • Break, continue – přerušení smyčky
  • Return – návrat z funkce
  • If, else; switch, case, break, default; – podmínky
  • While () {}; Do {} while(); for(;;){} – cykly

 

For – in

  • For (var i in Pole/Objekt) {}; – vypíše objekty v poli nebo vlastnosti objektu

 

Příkaz Label

  • cast_a: {}; continue cast_a; nebo break cast_a – skočí na řádek a opakuje část_a

 

Příkaz with

  • with(Objekt){parametr = neco; } je stejný jako parametr = neco ;

 

Objekty

function osoba(jmeno, vek, pohlavi) {

    this.jmeno = jmeno

    this.vek = vek

    this.pohlavi = pohlavi

 

    this.vypisUdaje = function() {

        document.write(this.jmeno + „, „ + this.vek);

    }

}

 

var martin = new osoba(„Martin“, 33, „M“);

martin.vypisUdaje();

 

Prototype – přidá funkci nebo proměnnou do již vytvořených objektů

osoba.prototype.datumNarozeni = null;

martin.datumNarozeni = „19.9.1999“;

 

Objekt Math

  • abs(x), log(x), max(x, y), min(x, y), pow(a, x), sqrt(x), random()
  • ceil(x) – zaokrouhlení nahoru
  • floor(x) – zaokrouhlení dolů
  • round(x) – klasické zaokrouhlení
  • cos, sin, tan, acos, asin, atan
  • Konstanty – Math.E, Math.PI, Math.LN2, Math.SQRT2

 

Objekt string

  • Řetězec
  • var promenna = new string(); – nemusí se používat, stačí napsat var promenna = „To co chci“
  • .length – počet znaků v řetězci (length())
  • .toUpperCase(), .toLowerCase()
  • .toString() – číslo na řetězec – var dva = 2; var text = dva.toString();
  • .charAt(n) – vrátí entý znak (počítáno od nuly)
  • .substring(a, b) – vrátí znaky od a-pozice po b-pozici
  • .substr(a, b) – vrátí b znaků od pozice a

 

Objekt window

  • Vrcholem hierarchie objektů
  • location
    • .href = „http://…“
    • .reload(false) – aktualizuje stránku ze serveru pouze pokud byla změněna
    • .reload(true) – aktualizuje stránku ze serveru
    • .replace(„http“) – přesměrování
    • .hostname – doména
  • history
    • .back() – načte minulou stránku
    • .back(n) – o n stránek zpět
    • .forward(n) – o n stránek dopředu
    • .go(n) – o n stránek dopředu nebo dozadu (znaménko -)
  • navigator
    • Zjišťování informací o typu a verzi prohlížeče
    • .appName – „Internet Explorer“
    • .appVersion
    • .javaEnable() – zjišťuje podporu Javy
    • .systemLanguage – původní jazyk systému
    • .userLanguage – nastavený jazyk OS
  • screen
    • .height, .width – výška a šířka pracovní plochy
    • .availWidth, .availHeight – dostupná velikost
  • event
    • .clientX, .clientY, .screenX, .offsetX
    • .altKey, .ctrlKey, .keyCode

 

Objekt dokument

  • Vše, co je nějakým způsobem spojeno s aktuální stránkou
  • Přístup k obrázkům, formulářům, odkazům, barvám …
  • .images, .forms, .links, .anchors
  • .getElementsByTagName(„body“)[0]
  • .getElementsByClassName
  • .getElementsByName
  • .getElementByID

 

Objekt Date

  • Datum a čas
  • var date = new Date(); – proměnná s auktálním datem
  • getMonth() + 1 – leden je 0
  • .getFullYear()
  • .getMonth(), .getDate() – číslo dne v měsící, .getDay() – číslo dne v týdnu
  • .getHours(), getMinutes … getMiliseconds()
  • .get nebo .set – nastavení

 

<script>

    promenna=new Date();

    promenna.setTime(promenna.getTime() + 2 *24*60*60*1000);     // + milisekundy

    mesic = promenna.getMonth() + 1;//leden je 0

    denVMesici = promenna.getDate();

    document.write(„Pozítří bude “ + denVMesici + „. “ + mesic + „.“);

</script>

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.