Otázka: Kubismus
Předmět: Dějiny výtvarné kultury
Přidal(a): x
KUBISMUS
- Přibližně ve stejné době, kdy se rozcházejí fauvisté a vznikají expresionistické skupiny a první abstraktní díla (budeme se tomu ještě věnovat), vzniká i další významný směr 20. století – KUBISMUS, vznik cca 1907 -1908. Jeho zakladatelé jsou dva umělci – malíři: PABLO PICASSO a GEORGES BRAQUE – ti ho společně vymysleli!!!
- Ve všech zemích světa, kromě České republiky, je kubismus záležitostí pouze MALÍŘSTVÍ. Ale my jsme SVĚTOVÝ UNIKÁT A U NÁS SE KUBISMUS PROMÍTL DO VŠEHO – MALÍŘSTVÍ, ARCHITEKTURA, SOCHAŘSTVÍ, NÁBYTKU, SKLA, PORCELÁNU, DESIGNŮ LÁTEK… atd.
- Název směru pochází ze slova CUBUS = KOSTKA = KRYCHLE. A samozřejmě to byl zprvu název posměšný, ale nakonec se ujal a dnes v tom žádné negativní souvislosti necítíme.
- Prvním kubistickým obrazem jsou Picassovy AVIGNONSKÉ SLEČNY, ale cestu ke kubismu významně připravil už PAUL CÉZANNE (o tom jsme mluvili).
- Co je to tedy za směr kubismus? Přestože se jeho aktéři snažili o jakýsi druh realistického zobrazení, my jako diváci to tak rozhodně nevidíme.
Kubismus má 2 hlavní zásady:
- 1) Odmítá tradiční pohled na skutečnost z jednoho pevného bodu, protože chce figury, předměty zobrazit „dokonaleji“ a to z několika nazíracích hledisek (úhlů) najednou.
- 2) Zjednodušuje všechno na základní geometrické tvary (krychle, hranol, jehlan, koule…) – proto název od cubus = krychle.
- Dále buduje prostor bez perspektivy, v určitých fázích dochází i k redukci barevnosti…. Atd.
Kubismus má 3 základní fáze:
- 1. CÉZANNOVSKÁ = PŘEDKUBISTICKÁ – cca od 1907, tak do 1910. Začala právě výstavou prací P. Cézanna na podzim 1907 a mladé umělce velmi ovlivnila, byla to pro ně „bomba“. Je to počátek, pokusy o zjednodušování a rozklad.
- 2. ANALYTICKÁ (analýza = rozklad), tak do 1912 i déle. Pro tuto fázi je charakteristické ROZBÍT ZOBRAZOVANÝ PŘEDMĚT NA MNOŽSTVÍ MALÝCH, GEOMETRICKÝCH PLOŠEK. Zkrátka, co největší rozklad a dívání se z množství úhlů pohledů najednou. Malíři měli pocit, že tím umožní divákovi lepší přehled o figuře nebo předmětu, že je bude vidět ze všech úhlů najednou. Barevná škála je v tomto období omezená, často jsou to tóny hnědé nebo šedé. Ale samozřejmě si umělci byli vědomi, že neustálý rozklad může vést až k abstrakci, což nechtěli, považovali se stále za realisty (!). A také si v určité době uvědomili, že obraz začíná být pro diváka nepřehledný.
- Oba umělci PICASSO i BRAQUE tvoří stále spolu a o všem diskutují (což je naprosto výjimečné) a rozhodnou se, že musí proto ve svých dílech vytvořit jakýsi vztah k realitě, aby se úplně nevytratila. Používají na obrazy: hřebíky, tištěná písmena, BRAQUE používá k malování šablonu, do svých pigmentů přidává písek, železné piliny, dřevěné hobliny…
- PICASSO vymýšlí KOLÁŽ, nejspíš je to rok 1912, kdy poprvé zakomponuje do svého obrazu kousek voskovaného plátna. Dále praktikují: nalepování barevných papírů, kousků novin, starých jízdenek… na svoje plátna. A tím společně vstupují do:
- 3. SYNTETICKÉ FÁZE (syntéza = opětovné složení tvarů), tak od cca 1912. V této fázi se opět do obrazů vrací barva a obnovují svým způsobem tvar, ale stylizovaně (mají ukázat jen nejpodstatnější znaky figury) ne zcela realisticky, neboť si uvědomují, že tím velkým rozkladem znesnadňují divákovi orientaci a oni se cítí být svým způsobem realisté.
PABLO PICASSO (1881 – 1973)
- španělský malíř, grafik, sochař, keramik… Narodil se v MÁLAZE a studoval několik malířských škol ve Španělsku, ale nakonec cca v roce 1900 odchází do Francie, do Paříže, kde si postupem času vybojuje slávu. Dnes se dá říct, že je to nejslavnější malíř 20.století.
- Měl velmi zajímavý život, kterým prošla velká řada žen a proslavil se i tím, že jich měl i několik najednou. Bavilo ho, když se o něho přely, prý ho to i inspirovalo ke tvorbě.
- Picasso prošel několika obdobími. Ještě před kubismem to bylo OBDOBÍ MODRÉ a OBDOBÍ RŮŽOVÉ.
- MODRÉ (cca 1901 – 1905) – fascinuje ho modrá barva a libuje si v těžkých, smutných tématech. Naplňuje ho to umělecky, ale nikdo to moc nekupuje.
Díla:
- AUTOPORTRÉT V PLÁŠTI
- CELESTÝNA
- to byla majitelka hodinového hotelu v Barrio chino (čtvrť v Barceloně, kde Picasso chvíli žil).
- NEMOCNÉ DÍTĚ… a další.
- RŮŽOVÉ(cca 105 – 1907) – libuje si v zábavě, hodně chodí do cirkusu, líbí se mu akrobati, hodně se baví s přáteli…
- RODINA AKROBATŮ
- AKROBATKA NA KOULI….
CÉZANNOVSKÉ OBDOBÍ:
- 1905 se seznamuje s GEORGESEM BRAQUEM (žorš brak) a oba se seznámí s tvorbou CÉZANNA a jsou tím okouzleni a začnou tvořit spolu a jít cestou (dnes známého) kubismu.
- DOMY NA KOPCI V HORTE DE EBRO (orte de ebro)
- TOVÁRNA V TORTOSE (tortos)…
Ale hlavně:
- AVIGNONSKÉ SLEČNY (1907)
- nejzásadnější obraz celé Picassovy tvorby!
- klíčové dílo moderních dějin umění a Picasso na něm pracoval třičtvrtě roku. Jak intenzívní práce to byla, si můžeme udělat představu z počtu skic, které si k tomu nakreslil. Bylo jich 809!!! A nejsou to jen náčrtky a poznámky ve skicáři, ale i rozsáhlé barevné studie nebo v podstatě hotové obrazy! Dějiny umění neznají žádnou podobnou tak pečlivou přípravu!
- Avignonské slečny byly sexuální pracovnice z bordelu v ulici Avignonská v Barceloně, odkud kousek Picasso svého času žil. Byla to ulice vykřičených domů. Zpočátku do obrazu chtěl zakomponovat i pár mužů, ale nakonec od toho upustil. Vidíme nahé „slečny“ a hlavně zde vidíme počínající zjednodušování do základních geometrických tvarů, pohledy z různých úhlů a vliv tzv. negerských masek. Byly to masky, které tehdy byly velmi populární, umělci je sbírali a vozily se z Afriky. Bylo to domorodé umění (primitívní) afrických obyvatel a ovlivnilo to řadu umělců na začátku 20.století.
- Že obraz vyvolal u diváků ŠOK, to asi nemusím zdůrazňovat!
Další obrazy:
- ZÁTIŠÍ S HOUSLEMI
- MUŽ S DÝMKOU
- TŘI HUDEBNÍCI
- KYTARA… V podstatě cokoliv!!!
- GUERNICA – je výjimečné dílo, kterým upozornil na události španělské občanské války, před 2.světovou válkou, kdy moc ve Španělsku (podobně jako v Německu či Itálii) převzali fašisté a nechali vybombardovat(bombardovali ji Němci) vesnici (dnes městečko) Guernicu, jako sídlo odporu. Je to obraz, který asi nikoho nenechá chladným a burcuje proti válce a nesmyslnosti vraždění. Obrovský formát, v podstatě černobílý obraz.
DALŠÍ KUBISTIČTÍ MALÍŘI:
- GEORGES BRAQUE
- JUAN GRIS (chuan kris)
- EMIL FILLA
- VÁCLAV ŠPÁLA
- BOHUMIL KUBIŠTA
- OTAKAR KUBÍN…
NAŠE ZEMĚ – DALŠÍ UMĚLCI (mimo malířství):
ARCHITEKTURA:
- JOSEF GOČÁR
- sem patří částí svého díla. Je to určitě jeden z nejslavnějších českých architektů a bud eo něm ještě řeč.
- Do jeho kubistické architektury spadají díla jako např.:
- DŮM U ČERNÉ MATKY BOŽÍ v Praze v Celetné ulici – je to dnes muzeum kubismu, vystavuje se tam i kubistický nábytek, sklo, porcelán, obrazy, sochy… V 1.patře je zařízená kavárna kompletně od Gočára se vým všudy jako tzv. Gesamtkunstwerk.
- LÁZEŇSKÁ BUDOVA V BOHDANČI – Gočár z Bohdanče pocházel, postavil tu i VILU GASTGEBOVÝCH (pro svoji sestru).
- BAUEROVA VILA V LIBODŘICÍCH (střední Čechy, je to malá vesnice) – podle mě jeho nejlepší kubistická stavba, zase zařízená kompletně i s nábytkem, tapetami, linem…vším. Postavená pro majitele velkostatku Aloise Bauera. On byl Žid a bohužel i s rodinou skončil v koncentračním táboře…
- PAVEL JANÁK
- další architekt, co postavil pár věcí v kubismu (budeme se k němu taky vracet ve funkcionalismu). V kubismu např.: FÁRŮV DŮM V PELHŘIMOVĚ.
- Janák stavěl ještě ve speciální „odnoži“ kubismu a to byl RONDOKUBISMUS, který na rozdíl od kubismu používal i oblejší a kulaté tvary v architektuře (kubismus jen hranaté).
- V rondokubismu: PALÁC ADRIA V PRAZE nebo slavné KREMATORIUM V PARDUBICÍCH (natáčel se tam SPALOVAČ MRTVOL s Hrušínským).
- Janák dělal hodně i PORCELÁN!
- Oba s GOČÁREM pak přechází k funkcionalismu.
- JOSEF CHOCHOL
- HODKŮV NÁJEMNÍ DŮM V PRAZE… a další.
SOCHAŘSTVÍ
- Nejznámějším kubistickým sochařem byl OTTO GUTTFREUD:
- ÚZKOST
- OBJÍMAJÍCÍ SE POSTAVY
- LEŽÍCÍ ŽENA S POHÁREM… a další.