Otázka: Kulturní způsob řešení problémů přežití
Předmět: Sociologie (společenské vědy)
Přidal(a): Sagitt
Symbolická komunikace
- Schopnost přijímat informace od druhých lidí prostřednictvím symbolů pronikavě zvýšila šance biologického druhu homo sapiens na přežití.
- Bez komunikace není člověk schopen rozvinout mentální procesy, jimiž se liší od jiných živočišných druhů.
- Bez komunikace nemůže existovat žádná forma soc. org.
- Lidská forma komunikace umožňuje díky symbolům získávat informace o věcech, událostech prostorově či časově vzdálených, umožňuje transcendovat prostor a čas a tím násobit objem lidského vědění.
- V každé společnosti plní symbolická komunikace několik základních fcí;
- 1) Je prostředkem koordinace přítomných aktivit (umožňuje překonávat izolovanost individuí – vede ke kolektivní akci)
- 2) Slouží jako prostředek orientace v okolí (překonává prostorovou distanci)
- 3) Je prostředkem oživení zkušenosti minulé (překonává distanci časovou)
- 4) Je prostředkem anticipace a plánování budoucích aktivit (viz.3)
- Shrnul komunikační typologii společností do;
- Primitivní systém kapilární komunikace (kom.) – dominuje v preliterárních společnostech, kde kom. se odehrává v tváří v tvář
- Jediným zdrojem informací je lidská paměť
- Centry kom. jsou ti, kteří zastávají klíčové pozice v hosp. a politickém životě
- Tradiční systém organizované kultury – vznik spjat s vynálezem psaní, které vzniká pro potřeby státního dozoru
- Psané texty umocňují možnost skladovat informace (schopnost čtení = strategická dovednost)
- Centry kom. – mudrci, umělci, vědci
- Moderní systém masové komunikace – vzniká v důsledku technologické revoluce v oblasti předávání informací
- Založen na centralizovaných médiích – jejich ovládnutí = výrazná součást kotrly soc. prostoru
- V dělbě práce se formují profese, jejichž úkolem je zprostředkovávat kom. a ovlivňovat masy
- Největší část studií z oblasti sociologie kom. se zabývá výzkumem průběhu kom. masové
- The Structure and Functions of Communication in Society;
- Komunikační akt popíšeme, pokud si odpovíme na tyto otázky:
- Kdo říká co, jakým kanálem, komu a s jakým efektem?
- Sociologové se zaměřují na tyto oblasti;
- Analýza komunikátora
- Obsahová analýza médií
- Rozbor publika
- Analýza účinků kom.
- // Lze je kombinovat dle účelu výzkumu
- Komunikační akt popíšeme, pokud si odpovíme na tyto otázky:
- Zabýval se vztahem komunikačních systémů soc., a na základě Lasswelova schématu popsal rozdíl mezi systémy veřejné kom. v TS a MS
TS | MS | |
Zdroj | Statusově privilegovaní | Odborníci na sdělování |
Obsah | Preskriptivní | Deskriptivní |
Kanál | Ústně | Masová média |
Publikum | Homogenní skupina | Heterogenní skupina |
- Podle něj se moderní zp. kom. vyznačuje štábem profesionálních komunikátorů, kteří přenášejí zprávy informačního charakteru prostřednictvím neosobních médií relativně diferencované mase posluchačů
- Veřejná kom. v TS probíhá prostřednictvím mluvčího (jednotlivce), které k tomu opravňuje jejich privilegované postavení v soc. hierarchii. Jejich projev nemá převážně ráz informací spíše nařízení
- V procesu masového sdělování – není jednotlivec, ale vysoce specializovaná organizace
- Masová média stojí ve službách toho, kdo kontroluje společenský systém (bez ohledu na to, zdali si to komunikátor připouští či nikoli)
- První „známky“ masové kom. – tisk → boj za svobodu tisku tak za demokratickými hesly skrýval snahu vydavatelů tisku omezit v této oblasti nároky státu na výrobní monopol a na monopolní zisk
- Kontrola masových médií souvisí s uspořádáním země, politickým režimem, vlivem nátlakových skupin apod.
- Content Analysis in Communication REsearch
- Nedostatkem obsahové analýzy masové kom. je její předpoklad, že intence komunikátora a reálný účinek sdělení na publikum se kryjí
- Obsahy kom. rozdělil do tří kategorií;
- 1) Technicko-instrumentální obsahy – usnadňují příjemci (=nositel soc. role) orientaci v situacích, v nichž svou roli vykonává
- Nediktují mu přímo, jak má jednat – poskytuje praktické věcné informace = umožňuje volbu předjímat důsledky svých činů/jednání
- Př. Předpověď počasí, reklamy na zboží, typy na trávení volného času apod.
- 2) Obecně-kognitivní obsahy – přesahují oblast běžného jednání příjemců a nemají tedy dopad na výkon jejich rolí
- Mohou mít dopad, protože ukazují vzorové jednání, seznamují s novými soc. situacemi a s novým prostředím → rozšiřují obzor individuí (zábavné a poučné pořady)
- 3) Normativní obsahy – neobracejí se na příjemce jako na nositele speciální role, ale jako na nositele celého souboru rolí
- Předpisují, jak je nutno v dané společnosti tyto role vykonávat
- Masová média působí jako činitelé soc. kontroly (poučují, co je dobré a zlé a co je nepřístupné)
- Př. Chování vůči starším, vztahy mezi pohlavími apod.
Prostředky hromadné komunikace
- Nezbytným předpokladem masové kom. je technická aparatura umožňující šíření obsahů z 1 zdroje velkému počtu příjemců
- Nejvýrazněji se souběžnost technických a soc. předpokladů projevila v nejstarším masovém médiu; tisku
- K masovému rozmachu došlo v první polovině 19. století a to v zemích, ve kterých byly splněny tyto podmínky:
- Rozšíření gramotnosti v širších vrstvách díky přístupnému systému základního školství
- Větší prostorová koncentrace potenciálních čtenářů vlivem urbanizace
- Demokratizace společnost vedoucí ke vzniku veřejnosti mající zájem i o formální právo být politicky informován
- Vznik a postupné rozšiřování dimenze volného času jako prostoru, ve kterém je možno se věnovat sledováním hromadných komunikačních prostředů
- Pokud by kterýkoli z uvedených soc. předpokladů nebyl splněn → žádný technický vynález by nebyl schopen učinit z psané informace záležitost masového zájmu
- K masovému rozmachu došlo v první polovině 19. století a to v zemích, ve kterých byly splněny tyto podmínky:
- Podle něho každé médium představuje samo určitou zprávu
- Použití každého nového média sdělování má podle McLuhana větší soc. i psychologické dopady než obsah zpráv, které jsou jím předávány
Mezi soc. důsledky rozšíření tisku bývá uváděn vzrůst pocitu národní a soc. příslušnosti, podstatné rozšíření zájmu o dění vně hranic, urychlení politické centralizace aj.
Telegraf a telefon umožnili, aby zpráva putovala rychleji než posel – důležité pro politiku, oblast správy a vojenství
Rozhlas a televize umocnily proces soc. integrace – umožnili každému se účastnit prakticky se řady významných událostí přímo v okamžiku jejích konání
- Z hlediska odhalení skutečného obrazu komunikačního jednání lidí v MS nejpřínosnější
- Přínosná i pro sociologii, protože pomohla odhalit jeden z mýtů o charakteru MS
- „mýtus o všemocnosti masových médií“ – ovládl am. Sociologii v období mezi dvěma světovými válkami (vztah mezi masovou kom. a kom. interpersonální)
- Interpersonální kom. – předpokládalo se, že publikum má podobu atomizované masy (=členové vstupují jen nepatrně do vzájemných vazeb, jsou si navzájem anonymní a prostorově rozptýleni)
- Tato vize vedla k představě, že masová média ovlivní každého, kdo je vůči jejích vlivů osamělý a bezbranný – nebyla náhodná, zformovala se vlivem okolností zejména:
- Přecenění účinku propagandy vedené prostředky masové kom. během 1. sv. v.
- Monopolizace tisku (došlo zhruba ve stejné době)
- Vznik větší monopolizace rozhlasu ve 30. letech
- Až do 2. sv. v. se málo studovaly otázky vlivu prostředků masové kom. (více byl studován obsah sdělení a specifičnost jednotlivých médií)
- Tato vize vedla k představě, že masová média ovlivní každého, kdo je vůči jejích vlivů osamělý a bezbranný – nebyla náhodná, zformovala se vlivem okolností zejména:
- Sociologie kom. přispěla k odkrytí nového pohledu na publikum zásluhou mnoha empirických výzkumů zabývající se otázkami šíření a vlivu obsahů masového sdělování
- Důležitá studie Lazarsfelda, Berelsona a Guadeta (The People´s Choice)
- Nová výzkumná technika – panelový výzkum (umožňovala sledovat vývoj mínění a změny postojů voličů)
- 600 osob – jejich názory zjišťovány každý měsíc od května-listopadu 1940 (před volební kampaní i v průběhu)
- Masová média měla nepatrný vliv na změny v postojích voličů
- Nová výzkumná technika – panelový výzkum (umožňovala sledovat vývoj mínění a změny postojů voličů)
- Důležitá studie Lazarsfelda, Berelsona a Guadeta (The People´s Choice)
- na základě podobných zjištění -> koncept Názorových vůdců a model Dvoustupňové kom.;
- názorový vůdci; jednotlivci, kteří ovlivňují v neformálních os. kontaktech druhé v jejich názorech a rozhodování
- R. K. Merton – Pattern of Influence
- V malém městě o vel. 11k ob. žádal informátory, aby jmenovali os., k nimiž se obracejí o radu – získal soubor několika desítek názorových vůdců
- Vydělil 2 hlavní typy – lokální a kosmopolitní vůdce
- Lokální – „odborníci“ na místní záležitosti (šlo o starousedlíky, žijící problémy své obce)
- Kosmopolitní – měli zájem o problémy širšího světa (obklopovali se lidmi podobného statusu – většinou nově příchozí)
- E. Katze a P. F. Lazarsfeld – Personal Influence
- Výzkum ve městě (60k ob.) – zkoumali 800 žen
- Sledovali, jak se uplatňuje vliv os. působení a jak vliv masových médií při rozhodování o nákupech, oblékání, návštěvě kina a veřejných záležitostech
- Tento výzkum potvrdil, že názorový vůdci jsou ve styku s médii častěji než ostatní lidé a také potvrdil, že každá společenská vrstva má své vlastní názorové vůdce, jenž jsou kompetentní v různých oborech
- Tyto výzkumy přispěly k pozměnění pohledu na MS
- Ukázalo se, že kanály interpersonální a masové kom. hrají různou roli, a zpravidla doplňují a prostupují a působí na jednotlivce odděleně
- Masová kom. probíhá tak, že komunikátor (mající povahu komplexní org.) zprostředkovává všeobecně přístupné obsahy (poučné, zábavní i normativní povahy) příjemcům, kteří jsou anonymní pouze z jeho hlediska, nikoli však nutně navzájem mezi sebou (což do značné míry ovlivňuje efekt masové kom.)
- J. Cazeneuve mluví o tzv. plétorické kom., která je ve skutečnost ne-komunikací
- Jedná se o to, že v MS kvantita sdělení přesahuje schopnost recepce a integrace informací u příjemců
- Přemíra zpráv nevede k vědění, ale ke ztrátě orientace
- Sociologii zajímá, nakolik je řečově chování podmíněno soc. příslušností, nakolik je užívání jazyka soc. diferencováno.
- Hypotéza řečových kódů – dospěl v průběhu pedagogického působení na ang. školách – žáci z rozdílného soc. prostředí mají různé formy řečového chování – není převratné, ale Bernstein se pokusil zobecni svá pozorování v hypotézu, jejíž potvrzení mělo důsledky pro soc. praxi, školství a soc. politiky
- Dle jeho první verze; (nižší vrstva = veřejná řeč / střední vrstva = formální řeč)
- Neliší se zásobou slov, ale způsobem spojování slov, konstrukcí věty
- Veřejná řeč (vyznačuje krátkými neúplnými větami, opakování „tak-pak-protože,“ častým užíváním os. zájmen, kategorickými tvrzeními, nejazyková gesta hrají zanedbatelnou roli apod.)
- Slouží k posílení solidarity a skupinové soudržnosti, k přitakání skupinovému názoru
- Formální řeč (disponuje širším repertoárem syntaktických možností, vhodným nástrojem pro vyjádření individuálního postoje člověka ke světu, pro verbální projev vlastních přání a názorů apod).
- Počátkem 60 let;
- Lingvistické kódy – představující určité formy verbálního plánování (=strategie výběru a org. prvků řeči)
- Omezený kód (omezený množs. verbálních znaků pro vyjádření individuálních reakcí, přání a mínění)
- Rozvinutý kód (rozvíjí prostředky k vyjádření rozdílností mezi jednotlivci)
- Tuto koncepci úzce spojil s oblastí soc. struktury – existují totiž 2 skupiny, které se výrazně liší tím, který z uvedených kódů používají
- Nižší vrstvy – vystačují si s omezeným počtem syntaktických variant, nevedeni k tomu, aby vyjadřovali své individuální zvláštnosti a předpokládají, že jejich blízcí uvažují stejně jako oni – proto je jejich konverzace bohatá na implicitní významy
- Střední vrstvy – manipulují nikoli s věcmi, ale se symboly a jejich prostřednictvím s druhými lidmi. V jejich situaci je vyžadována rozvinutá schopnost využít všech možností obsažených v řeči k vyjádření svých stanovisek (záměrně cvičení ve verbálním vyjadřování svých nástrojů, postřehů, v prosazování individuality)
- Lingvistické kódy – představující určité formy verbálního plánování (=strategie výběru a org. prvků řeči)
- Dle jeho první verze; (nižší vrstva = veřejná řeč / střední vrstva = formální řeč)
- Jeho hypotéza zpochybněna a koncem 60. let opustil svoji deficitní teorii a přiklonil se k teorii diferenční
- Vymezuje řeč. komunitu jako populaci, jejíž členové sdílejí soubor norem, jimiž se řídí jejich jazykové chování, přičemž obvykle tyto normy nejsou uvědomovány
- Termín diskurzivní univerzum (disun.) = sémantický prostor vlastní skupině jednotlivců přikládající se gestům a verbálním symbolům stejné významy – pokud nesdílejí totéž disun., pak to ohrožuje možnost kom. mezi nimi è vznikl kom. bariér
- mezi lidmi může být ohrožena jestliže;
- Jestliže k popisu týchž skutečností je užito odlišných znaků (lidé mluvící odlišnými jazyky – lze překonat tím, že člověk naučí „cizí“ řeč)
- Jestliže tytéž výrazy jsou interpretovány různě (jestli jim je přikládán komunikujícími odlišný význam [př. Považuje za vážné sdělení něco, co bylo míněno žertem])
V intergeneračním měřítku se komunikační bariéry mohou reprodukovat skrze lingvistické socializace, kdy se v jejím průběhu noví členové/vrstvy učí nejen slovní zásobu, ale i hodnotící odstíny užívaných slov
- Koncepce soc. rituálů nastínil E. Durkheim – popis řečového chování
- Řečová konverzace probíhá dle přísně daných pravidel, ve značné míře stereo-typizovaná (soustřeďuje pozornost zúčastněných a zároveň umožňuje transcendovat „zde a nyní“ jejich momentální situace)
- Běžná konverzace sbližuje účastníky, posiluje pouto vzájemnosti oproti těm, kteří se hovoru nezúčastní – proto běžná konverzace má tendenci posilovat vazby solidarity u zúčastněných
Ritualizovaná řeč mívá obecně vysokou míru redundance. Je to způsobeno tím, že řečové znaky v ní nemají přenášet informaci, ale vázat na sebe pocity, vyvolávat kolektivní emoce posilující skupinovou identitu (extrémním případem – modlitby, skandování, slavnostní proslovy)
Jiným příkladem magické ritualizace je tabuizace určitých slov – ať už jsou považována za obscénní či posvátná, jejích vyřčení je chápáno jako ekvivalent objektu, který ve skutečnosti pouze zastupuje. Jeho blokování je ztotožněno se zabráněním kontaktu s tímto objektem.
Institucionalizace jednání
- Funkcionální přístup (E. Durkheim) považuje instituce za mechanismy funkční z hlediska uspokojení určité potřeby společnosti
- Antropologické pojetí lze představit na příkladu A. Gehlena, který rozvíjí pojem instituce v souvislosti se svou koncepcí odlehčení
- V Gehlenově pojetí je jakékoliv praktikované jednání považováno za instituci bez ohledu na to, je-li oficiálně schvalováno a zakotveno v kodexu morálky či právním systomu dané společnosti (lidé se věnují činnostem, které veřejně neschvalují).
- Rozdíl mezi funkcionálním a antropologickým pojetím institucí spočívá v tom, že ve FP jsou instituce vztaženy k uspokojování společenský potřeb, zatímco v AP v nich vidí prostředek k uspokojování běžných os. potřeb konkrétní lidí, které nemusejí být uznány jako společensky žádoucí
- V literatuře jsou instituce uvědomované a dodatečně racionalizované obyčeje, u nichž je snaha závaznost rozumově zdůvodnit
- Jednotlivé instituce dané kultury spolu nesouvisí
- Požadavky jedné instituce mohou být v rozporu s požadavky jiné (př. Instituce trhu a instituce nezištného přátelství, instituce demokracie a klientelismus
Kulturní instituce a soc. role
- Instituce znamená ustavené, stereo-typizované, rutinní způsoby jednání běžné v určité skupině či kultuře. Jde o jednání, jež je očekáváno od všech, kteří chtějí platit ve skupině za „domorodce.“
- Kategorie očekávaného má v sociologii významné místo
- Za zakladatele teorie soc. rolí jsou považováni G. H. Mead a R. Linton
- Mead v práci Mind, Self and Society analyzuje proces socializace, v jehož průběhu dítě přejímá existující způsoby řešení problémů a definování situací. Této schopnosti nabývá v průběhu her, kdy se přenáší do rolí druhých lidí – jejím přejímáním si dítě osvojuje obecnější zkušenost, a schopnost považovat očekávání druhých za závazná. Zároveň se učí pohlížet na sebe očima druhých i programovat vlastní činnost již s ohledem na reakce, které od druhých očekává è umožňuje kooperaci mezi individui v rámci skupiny
- Linton v knize Study of Man dospívá jinou cestou k podobným závěrům.
- Vychází z rozlišení role a statusu – pojem status naznačuje, že různí lidé zaujímají v rámci skupin různé postavení. V jejich jednání se projevují nejen jejich individuální zvláštnosti, ale též nutnost chovat se způsobem, který v očích druhých odpovídá zastávané pozici, výši statusu
- Od konce 30. let se koncepce soc. rolí stává součástí Parsonsova strukturního funkcionalismu, která ji interpretuje v krajně deterministické podobě.
- Dahrendorf zpochybnil pojem společnosti jako toho, kdo definuje obsahy soc. rolí
- Konflikt v roli – tedy situaci, kdy nositel role musí volit, kterého z nich, do jaké míry uspokojí
- H. Dreitzel spojuje patologii rolí s poruchami v procesu socializace.
- Pokud v průběhu socializace působí příliš slabý normativní tlak, dochází k poruchám v orientaci, k nejistotě ohledně toho, co lze očekávat od druhých a které očekávání druhých je naopak nutno respektovat.
Organizované jednání
- Jestliže instituce definujeme jako ustavené zp. řešení problému přežití, pak org. představují typ vztahů, které se mezi lidmi ustavují v průběhu řešení těchto problémů. V nejširším smyslu je org. podmnožinou instituce, neboť způsob, jakým se lidé organizují, je jen součástí způsobu, jakým řeší své problémy
- Instituce je zp., jakým lidé v dané kultuře dělají určitou věc
- je zp., jímž přitom koordinují svoji aktivitu, neboť málokterou věc dělá člověk izolovaně, bez spojení s druhými lidmi.
- Formální org. – lidé kolektivně organizují své aktivity při provozování nejrůznějších institucionalizovaných činností
- Chod příslušných formálních org. se stal určující pro rytmus života MS v podobné míře, v jaké byl chod společností tradičních určován rytmem přírody. Jde o další stupeň ve vývoji kulturního zp. lidské existence
- Max Weber spatřoval ve formálních organizacích typu armády, továrny či úřadu mocný nástroj racionalizace chodu lidské společnosti a chování jednotlivých soc. aktérů