Téma: Materialismus, idealismus, iracionalismus
Předmět: Filosofie
Zaslal(a): Bc. Sandra Svobodová
Odlišné interpretace Kantova dědictví jako základ filosofie 19. století
- „Dějiny filosofie v 19. století jsou z velké části dějinami recepce, šíření, potírání, přetváření a znovupřijetí Kantových idejí.“
- každý filosof 19. století se musí vypořádat s Kantem
- veškeré filosofické směry po Kantovi jsou nuceny na Kanta reagovat:
- idealismus = důraz na Kantovo utváření přírody skrze poznání
- aktivní vědomí
- člověk je schopen svým vědomím utvářet realitu
- kladou důraz na poznání skrze přírodu
- ideje, myšlení, lidské vědomí utváří realitu
- materialismus a pozitivismus
- = důraz na Kantův svět uspořadatelných jevů
- třídění vědění
- zaměření na rozvažování
- materialismus – je tu realita, která působí na člověka a ovlivňuje ho
- pozitivismus = směr, který říká, že úkolem věd je třídit jevy a klasifikovat je teď, jen to, co na nás TEĎ působí
- idealismus = důraz na Kantovo utváření přírody skrze poznání
- př.: historie je o tom, co se stalo, tak to se stalo a jedeme dál
- postpozitivismus – snaží se vyzkoumat, co bylo s tou historií ještě společné, rozvíjí detaily a spekuluje, zda to tak opravdu bylo
- iracionalismus = odmítnutí Kantova racionalismu a celého osvícenství, individualismus vášní
- novokantonství = přijetí Kanta jako celku
Spor subjektivního a objektivního idealismu (Fichte, Schelling, Hegel)
Fichte: Svět jako vědomí
- kritika dosavadní statické filosofie -> inspirace Hérakleitem:„svět není hotov, ale utváří se činem“
- odmítání Kantova člověka dvou světů:
- plná svoboda člověka a jeho vědomí, nebo zkušenost z jevů?
- svět je neustále v pohybu a postava se neustále vyvíjí
- základem všeho je vědomí = já, které se vymezuje
- Já X NeJá = Sebevědoucí Já
- je zde nějaký myslící subjekt: vědomí = já
- každé JÁ se vymezuje, poznává sebe samo právě tím, že se vymezuje vůči NEJÁ -> tím, že se vymezuje proti NEJÁ se stává skutečným -> sebevědoucí JÁ
- NEJÁ = vše, co vědomí vnímá jako cizí
- základ dialektiky: moje vědomí jako tvůrce vší přírody
Schelling: Duch a Příroda
- myšlení každého vědomí je kolektivním vědomím
- realita = hmotný reálný svět
- návaznost na Fichteho -> paralelní vývoj dvou principů:
- objektivizace JÁ = Ducha
- Duch = kolektivní myslící vědomí
- filosofie
- objektivizace Přírody
- přírodní věda
- SHODA Přírody a Ducha à konec dějin, kdy hmotný s ideální svět (vědomí) se sloučí
- objektivizace JÁ = Ducha
- tak jako se Duch vymezuje vůči Přírodě, vymezuje se Příroda vůči Duchovi
Hegel
- jeden z nejtěžších filosofů všech dob:
- „Teprve s Hegelem přišla na svět největší drzost servírující holé nesmysly, slepující smysluprázdné, zběsilé slovní drúzy, jaké bylo, až dosud lze slýchat jen v blázinci.“
- Schopenhauerova kritika Hegela
- pro Poppera nejhorší slovní čaroděj a šarlatán:
- Jak lze vyjádřit, že zahřívání rozezvučených těles je teplo a zvuk?
- takhle se to podle Poppera dá říct jednoduše, shrnout do jedné věty, kdežto Hegel to musí rozvést slovní dokonalostí a tím uchvátit čtenáře -> „Zvuk je změna specifického rozložení materiálních částí a negace těchto podmínek, čistě abstraktní nebo ideální ideálno této specifičnosti. Tato změna je však sama bezprostředně negací materiální specifické existence, což je tudíž reálné ideálno specifické tíhy a koheze, teplo. Zahřívání rozezvučených těles stejně jako těles udeřených je projevem tepla, vznikajícího dle pojmu se zvukem.“
- Jak lze vyjádřit, že zahřívání rozezvučených těles je teplo a zvuk?
- ti, co na něho navazovali, tak jeho myšlenky rozvinuli
- dialektika
- = základ moderní dialektiky
- dialektický pohyb je základem veškeré reality a je složen ze 3 částí: teze, antiteze, synteze
- představa neustálého střetávání protikladů -> střetávají se do té doby, než dojde k syntezi -> vytvoří něco nového, něco na vyšší úrovni -> ze synteze se pak zas stane tezí -> „jakoby nekonečné“
- = základním principem všeho jsou protiklady
- ke každému jsoucnu musí existovat protiklad, a díky tomu má smyl
- bytí vs. nebytí = dění
TEZE | světlo | horko | volný trh |
ANTITEZE | temnota | chlad | řízený trh |
SYNTEZE | den | teplota | ekonomika |
- veškeré dějiny světa jsou pohybem vědomí = Ducha
- = veškeré teze, antiteze, synteze
- od počátku do konce dějin se táhne jakoby červená nit -> snaha vystopovat pohyb lidských dějin -> až to pochopím, tak pochopím ten princip (smysl) světa
- na tezi, antitezi a syntezi je vystavěn pak veškerý světový vývoj
Hegelova cesta Ducha
- tři vývojové stupně Ducha = pohyb světového Ducha:
- T: Bytí o sobě -> čistá idea mimo čas a prostor
- – logika
- A: Jinobytí -> zvnějšnění v přírodě (do hmotného světa)
- – filosofie přírody
- S: Návrat k sobě = fáze návratu
- – filosofie ducha = „nejvyšší věda“
- – zkoumá, jakým způsobem se vědomí může rozvíjet dál -> jedině dialektickým způsobem
Tři vývojové stupně filosofie ducha
- návrat vědomí může probíhat na vývojových stupních:
- T: Subjektivní duch (Fichte) -> život člověka
- A: Objektivní duch (Schelling) -> kolektivní život (stát)
- Ficheho život člověka nestačí -> Schelling ho obohatil
- S: Absolutní duch (Hegel)
- tím je to završeno
- napětí mezi individuálním a nadindividuálním vědomím = hnací síla dějin
- dialektika pána a raba (= otrok)
- každé individuální vědomí se musí vymezovat, aby se utvrdilo
- jedno vědomí požaduje od druhých vědomí uznání -> do teď to bylo tak, že si to uznání lidé snažili vynutit (zotročení) -> to je špatné -> při donucení si musím člověka (otroka) pořád nějak zajišťovat -> v tu chvíli je otrok blíž k potvrzení subjektivního Ducha nežli já -> je potřeba nastolit tu společnost (moderní liberální společnost), kde se to nebude muset vynucovat, ale bude to dobrovolné -> budeme se navzájem respektovat
- konec dějin nastane tehdy, když tohle bude vyloučeno
- dialektika pána a raba (= otrok)
Filosofie dějin
- tři stupně absolutního ducha = smíření individua a kolektivu:
- T: umění – vnější smíření
- umění je pro Hegela nástroj, jakým subjektivní Duch vytvoří dílo a tím se zvnějšní, ale umělecké dílo je zároveň výtvorem i objektivního Ducha (promítání Ducha kolektivu)
- A: náboženství – vnitřní smíření
- S: filosofie – čisté smíření s duchem
- = fáze, kdy lidstvo pochopí, že jde o střetávání s Duchem, pochopíme princip dialektiky, pochopíme princip absolutního Ducha -> pak je absolutní Duch rozrušen -> tím pádem nastane i konec dějin
- světové dějiny neutváří jednotlivci, ale světový duch
- jedinec i kolektiv jsou vždy nástrojem ducha, jejich role končí, jakmile naplní dějinnou úlohu
- dějiny jsou neseny vývojem světového Ducha
- lidstvo je projevem světového Ducha -> žádný člověk (jeho vědomí) není pánem sebe sama
- člověk tvoří dějiny tehdy, když si ho světový Duch vybral
- Hegel přesvědčen, že konec dějin (završení světového ducha) je blízko = úkol pruského státu
- ten národ, který je světovým Duchem vyvolen, je Prusko
- T: umění – vnější smíření
Filosofie jako zkoumání daných jevů: Comtův pozitivismus
Pozitivismus
- = věda založená čistě na prokazatelných faktech
- odmítnutí filosofie jako celku
- základem je odmítnutí metafyziky -> striktní interpretace Kantovy „věci o sobě“
- pozitivní = to, co je objektivně dané, to co můžeme dokázat
- = reálné, skutečné, prokazatelně dané
- věda se musí soustředit pouze na svět jevů
- Comte: „Základem vědy je vědět, abychom mohli předvídat.“
- úkolem vědy je konstatovat fakta, hledat mezi nimi zákonitosti a dle nich předvídat budoucí vývoj
- nezajímají nás prvotní příčiny věcí, ani jejich smysl, ale pouze to, zda jsou (pozitivistická histografie)
- hlavní představitelé: Comte, H. Spencer, J. S. Mill
Comte a zákon tří stádií
- August Comte = zakladatel sociologie a hlavní osobnost
- pozitivismu sociologie jako součást filosofie
- představa, že vývoj lidského i společenského myšlení
- postupuje ve 3 stádiích:
- teologické = hledání příčin a smyslu ve vyšší moci
- = nejnaivnější
- když se společnost ptá, proč je tady strom, tak má společnost tendence vysvětlovat na základě vyšší moci
- animismus = přírodní náboženství
- polyteismus
- monoteismus = za vším na světě je 1 Bůh
- animismus -> polyteismus -> monoteismus
- metafyzické = hledání smyslu v abstraktních pojmech
- = filosofické
- lidé odmítnou náboženství a začnou myslet filosoficky -> princip všeho je nějaké arche (bytí)
- pozitivní = poučená rezignace na hledání smyslu
- nejvyšším cílem objasnění všech zákonitostí
- = nejdokonalejší
- z Kanta pro nás vyplývá, že účelem není hledat prvotní princip, protože víme, že nemá cenu je hledat
- potřeba ve světě vysvětlit všechny přírodní zákonitosti (jevy) -> jak naše věda dospěje vědomému cíli
- teologické = hledání příčin a smyslu ve vyšší moci
Soustava věd – Comte
- rezignaci na hledání smyslu je třeba nahradit vytvořením jednotného vědeckého systému
- nejde o přinášení roztříštěných poznatků, ale o skládání celkové „mozaiky“
- vzdělanost nespočívá ve specializované odbornosti, ale v obsáhnutí celého systému
- snaha o klasifikaci věd podle míry abstrakce:
- matematika – abstrakce
- je pro něho nejobjektivnější, nejjednodušší -> musíme ji umět, abychom mohli zkoumat a poznávat
- astronomie – kosmos
- fyzika – anorganické děje
- chemie – anorganické složení
- biologie – individuální děje
- poznání jedince biologické a psychické
- sociologie – sociální děje
- odhalení zákonitostí ve společnosti
- úkolem filosofie a vědy je třídit a klasifikovat vědy
- matematika – abstrakce
Využití Hegelovy dialektiky: Marxův materialismus
Materialistická interpretace Hegela
- marxismus je součástí materialismu
- materialismus je opakem idealismu, vychází z idealismu
- spor materialismu s idealismem o podstatu světa (ontologický spor)
- rozpad Hegelova dědictví do dvou odlišných proudů:
- starohegelovci = konzervativní
- odmítající vizi konce dějin
- berou Hegelovu dialektiku -> idealismus
- = pravicoví
- mladohegelovci = levicoví, materialističtí, revoluční
- hmota, která formuje vědomí
- odmítají připustit, že vědomí předehnalo hmotu
- materialismus:
- přijetí dialektického principu při vyvození odlišných závěrů
- odmítnutí teze, že vědomí předchází bytí -> duch je výtvorem hmoty -> dialektický materialismus
- tvrdí, že dialektika spočívá ve střetávání hmoty (ne ducha – protikladů)
- materialistický svět formuje a ovlivňuje lidské vědomí
- Marx: „U mne není ideálno nic jiného než materiálno přenesené do lidské hlavy a v ní přetvořené.“
- starohegelovci = konzervativní
Základy Marxova učení
- Karel Marx se nerovná marxismus -> filosofická teze se nerovná hnutí
- vymezil filosofii místo
- filosofie tu není od toho, aby bádala a poznávala, ale aby ukázala lidem cestu, jak změnit svět
- „Filosofové dosud svět pouze vykládali. Jde ale o to jej změnit.“
- cílem zrušit filosofii jejím uskutečněním
- vytvoření vědecké teorie, která je matematicky jistá
- spolu s F. Engelsem: Komunistický manifest, Kapitál (= ekonomická vize společnosti)
- ideový vliv:
- Hegelova dialektika
- francouzský utopický socialismus
- anglická politická ekonomie
- Feuerbachův materialismus = teorie, která je v přímé opozici Hegelovi
- kritika vymezení JÁ vůči NEJÁ -> vymezení hmotně
- smyslový člověk jako hranice vlastního vědomí
- ideový vliv:
- Teorie odcizení
- člověk je předmětná bytost
- stávám se člověkem, neboť se vymezuji vůči vnějšku tím, že zpracovávám předměty
- práce jako základní a svobodná činnost
- pracující člověk + výsledek práce = lidská existence
- v kapitalistické společnosti však dochází k odcizení
- práce není způsobem vlastní realizace a svobody, ale nástrojem zajištění vlastního přežití
- člověk je nucen směňovat plody své práce za jiné
- př.: pracující dělník je nespokojen, protože z toho nemá žádný citový užitek krom peněz
- člověk vyrábí předměty pro jiné předměty
- práce je zdrojem přežití, výdělku -> to je podle Marxe špatné
- už i dnes -> vzdělání je kvůli většímu výdělku a práci a ne kvůli seberealizaci
- Marx: „Předmět není účelem o sobě samým, ale zbožím.“
- člověk je předmětná bytost
- Teorie nadhodnoty
- Proč dochází k odcizení?
- kvůli nespravedlivé společnosti => teorie nadhodnoty
- Marx tvrdí, že nadhodnota existuje
- základním principem společenského uspořádání jsou materiální výrobní vztahy:
- vlastníci výrobních prostředků vykořisťují vlastníky pracovní síly
- nespravedlivé je uspořádání výrobních vztahů
- to, z čeho plyne nespravedlnost, je, že tu je materiální prostředek -> to, že někdo vlastní podnik
- skutečná hodnota předmětu = materiál + čas lidské práce
- kapitalistická hodnota předmětu = materiál + čas lidské práce
- + nadhodnota -> zisk pro kapitalistu
- cena výrobku nemůže být na základu nabídky a poptávky -> máme si vzít cenu materiálu + čas, který dělník na vyrobení výrobku využil => cena výrobku
- Marx ví, že to tak nefunguje kvůli tomu, že nad dělníkem stojí nějaký šéf – kapitalista, který si od něho vezme nějaký podíl z peněz z prodaného výrobku -> tím pádem dělník nedostane tolik, kolik by si zasloužil
- odcizení lze odstranit odstraněním nadhodnoty skrze nahrazení soukromého vlastnictví společenským
- teorii musíme zrušit -> a to tím, že zrušíme třídu (kapitalistů) -> všichni budeme „lidé“ -> budeme dostávat všichni tolik, kolik si zasloužíme, kolik si sami za sebe odpracujeme
- Proč dochází k odcizení?
Historický materialismus
- = dialektický materialismus aplikovaný na společenskou realitu
- dialektika se projevuje i v sociálním systému
- uspořádání společnosti = materiální vztahy
- majetkové výrobní vztahy = základna
- společenské vědomí = nadstavba (náboženství, politika, ideologie, vzdělání…)
- nadstavba utváří základnu
- pro změnu nadstavby je třeba změnit základnu
- př.: tahle škola vypadá takhle, poněvadž je pod kapitalistickým vlivem -> kdyby nebyla, tak vypadá jinak -> dostaneme se k tomu tak, že zrušíme nadstavbu
- výrobní vztahy jsou neseny dialektickým soupeřením 2 tříd (vykořisťovatelé vs. vykořisťovaní)
- 2 třídy – vykořisťovatelé vs. vykořisťovaní
- = základní princip
- teze x antiteze -> soupeří spolu -> jednou za čas dojde k syntezi
- 2 třídy – vykořisťovatelé vs. vykořisťovaní
- prvobytně pospolná společnost
- starověká otrokářská společnost
- středověká feudální společnost
- kapitalistická společnost
- vazba vykořisťovatele k vykořisťovaným není žádná -> můžu ho vyhodit oproti starověké otrokářské společnosti
- dělník ví, že je vykořisťován, proto s tím něco může dělat -> revoluce -> proto se to většině lidem zamlouvá
- Marx udělal chybu -> řekl, že je vědeckým filosofem -> ž on tvrdí objektivní pravdu, že by mu měli všichni věřit
- komunistická společnost
- kapitalistická společnost
- středověká feudální společnost
- starověká otrokářská společnost
Vzpoura proti osvícenství a rozumu (Schopenhauer, Nietzsche)
Iracionalismus
Interpretace Kanta
- odlišné interpretace Kanta se shodují na jedné věci
- svět je pochopitelný a vyložitelný jedním principem:
- člověk může svět „zvládnout“ a dospět na konec dějin
- dokážeme pochopit jednotný princip světa -> jakmile se nám to povede, tak se dostaneme někam dál -> na konec dějin
- poprvé nastolili možnost pokroku
- odlišné verze, ale společný princip světa jako harmonie:
- idealismus
- svět je projevem ducha, který postupuje dialekticky vpřed, člověk musí pochopit jeho cestu dějinami
- = prvotní princip
- materialismus
- svět je utvářen hmotou, která se dialekticky střetává, člověk se musí zbavit odcizení
- -> střetává se materiální hodnota
- základní hodnota: teorie odcizení
- pozitivismus
- svět je souborem pozorovatelných faktů, člověk je musí všechny utřídit a dospět na konec poznání
- vědění je kumulativní -> dospějeme na konec dějin, až budeme všechno vědět
- = vrchol
- idealismus
Vzpoura proti osvícenství
- svět však není pouze harmonie
- je zde hodně věcí, které nejsou harmonické
- člověk se občas chová jako zvíře
- člověk není pouze rozum
- důraz na chaos, vášně, pudy, touhy, neuspořádanost, nepochopitelnost
- => iracionalismus – zaměření na to, jestli se vědci před námi nespletli v té harmonii atd.
- je zde hodně věcí, které nejsou harmonické
Arthur Schopenhauer
- Schopenhauerovo složité dětství -> smrt otce, zneuznání od matky
- ovlivněn Kantem a indickou filosofií (př. převtělování)
- svět je představa -> Kant správně rozlišil svět věcí o sobě a svět jevů, ale zanedbal určení věci o sobě!
- „Kant říká, že se přes mřížku proniknout nedá, ale já se o to pokusím.“
- chceme-li pochopit svět, nesmíme podléhat vnější zkušenosti, musíme se zaměřit na naše nitro
- je potřeba prozkoumat i nitro člověka -> chce se dostat dovnitř
- podstatou lidské existence je vůle = touha něco chtít, něčeho dosahovat
- = něco věčného v každém z nás
- později ji označí za věc o sobě
- Schopenhauerova vůle
- = základní princip, který se skrývá za rozum i emoce
- skrývá se za cit -> je to skrytá vůle
- cokoli činíme, činíme kvůli vůli a dodatečně si to ospravedlňujeme za pomoci rozumu či citů
- člověk je nástrojem vůle, která ho ovládá
- láska = převlečená vůle
- nástroj zachování vůle skrze rozmnožení
- = nástroj k zachování, přetrvání
- je k tomu, aby vůle nezanikla => slouží k rozmnožování
- = neukojitelná a neunavitelná
- člověk jakožto nositel a nástroj vůle je tragická existence
- = cyklická a neustále se vrací -> pokrok neexistuje
- vůle je věc o sobě
- = negativní princip, kterému musíme čelit
- Jak čelit vůli?
- Schopenhauerova vůle je nežádoucí -> pohání nás a ovládá a my s tím nemůžeme nic dělat
- člověk je vůlí stvořen tak, aby si nevážil toho, co má -> buď trpí nouzí (pachtí se, aby přežil), anebo nudou (pocit nicotnosti)
- žádný člověk si neváží toho, co má
- Můžeme nějak vůli čelit?
- materiálním zabezpečením? -> Nikoli, nedojde naplnění.
- aby netrpěl nouzí
- záhubou vlastní existence? -> Nikoli, vůle se zrodí jinde.
- zabiju se
- materiálním zabezpečením? -> Nikoli, nedojde naplnění.
- 1) Estetická cesta: uměním
- můžeme jí čelit skrze umění
- vytrhnout se vůli na krátký okamžik
- díky zážitku z uměleckého díla zapomínáme na vůli, v ten daný okamžik ji neřešíme
- 2) Etická cesta: askezí a filosofií
- smíření se s vůlí a její trvalé popření
- askeze = odmítání
- = etická cesta
- člověk se smíří s tím, že tady je a nebude o nic usilovat, bude naplňovat základní věci, ale ty burcující, které po něm vyžaduje vůle, nebude poslouchat
- = trvalé vytržení
Friedrich Nietzsche
- Hitler byl jeho obdivovatel
- často zmiňován v souvislosti s inspiračními zdroji nacismu -> učení o nadčlověku
- nebyl nacista -> byl jimi zneužit, Nietzsche ≠ nacista
- ovlivněn Schopenhauerovou filosofií, Wagnerovou hudbou a Herakleitovým uvažováním
- ústřední dílo Tak pravil Zarathustra
- vývoj individua prochází 3 fázemi:
- závislost na autoritách a mistrech (Wagner,…)
- negace autorit a oproštění se
- ne všechno, co říkají, je pravda
- => odmítání
- tvorba vlastních hodnot
- snaha o vytvoření něčeho nového
- Wille zu macht
- = jediný filosof, kterého uznává, je Herakleitos, všichni ostatní dle něho svedli lidstvo na scestí
- Ostatní se nám snažili namluvit, že ve skrytu světa existuje konečná a definitivní pravda
- kritika tradiční metafyziky, spoutávající život konečnými morálními Pravdami (Platón, křesťanská filosofie, Kantův kategorický imperativ)
- „Tento svět je vůle k moci – a jinak nic. Avšak právě tak i vy jste vůle k moci – a jinak nic.“
- vůle ovládat jako základní princip, který je však pozitivní -> jen ten život je skutečný, v němž je vůli vše dovoleno, v němž je vůle neomezená a sama sobě klade morálku
- člověk by si měl přiznat, že chce mít moc, a když se s tím pozitivně smíří, tak bude lepším člověkem -> nadčlověkem
- odhodlání jednat a rozhodovat se
- ve chvíli, kdy jednám, tak jsem skutečným člověkem -> nevymlouvám se na např. Desatero (kategorický imperativ)
- = jediný filosof, kterého uznává, je Herakleitos, všichni ostatní dle něho svedli lidstvo na scestí
- Bůh je mrtev
- morálka západní kultury ≠ kultura vůle
- jako žádoucí hodnoty hlásá pokoru, poslušnost, slabošství, místo aby učila síle a moci
- je třeba skoncovat s Bohem, rozbít dosavadní hodnoty a nastolit panskou morálku
- ,,Bůh je mrtev“
- Bůh je něčím, na co se vymlouváme
- Ve chvíli, kdy ho jsme schopni odmítnout, tak nastolíme panskou morálku, kdy bude každý sobě sám Bohem
- hodnoty vůle jsou mimo dobro a zlo, neboť nadčlověk morálku nepotřebuje
- nepotřebuji dobro a zlo
- Filosof s kladivem 7 x anti
- Nietzsche jako bořitel všeho starého: 7 anti-:
- antimoralistický – morálka je pro slabochy
- antidemokratický – demokracie je stádní
- nejsme si rovni -> vůle se v každém projevuje jinak
- morálka nás ovládá
- antisocialistický – socialismus je zánik síly
- antifeministický – ženin instinkt velí patřit muži
- vůli k moci přiznává jen mužům
- žena má být poslušná muži
- antiintelektuálský – rozum je pouhý sluha vůle
- intelektuál je pro něj učitel na škole, který si myslí, že zná všechno
- antipesimistický – přijde nadčlověk
- když se toho všeho zbavíme, tak začneme poslouchat vůli a nastoupí nadčlověk
- antikřesťanský – bůh je výsměchem silným
- Nietzsche jako bořitel všeho starého: 7 anti-:
- Übermensch a věčný návrat
- „ Člověk jest provaz natažený mezi zvířetem a nadčlověkem – provaz nad propastí.“
- člověk jest provaz natažený mezi zvířetem a nadčlověkem, provaz nad propastí
- pokud se člověk neoprostí od morálky, tak spadne do propasti
- nadčlověk je ten:
- který dojde tragické moudrosti
- není dobro a zlo, můžeme dělat, co chceme -> o nic v životě nejde
- který ví o smrti Boha, ví, že vše ideální je pouhý přelud
- ví, že musí jednat sám za sebe, že nikdy ničeho nedosáhne, a přesto s chutí jedná
- ten, který dokáže čelit věčnému návratu = vše už tu bylo a stále se vrací:„Nuže dobrá, ještě jednou!“
- žádný smysl života není
- duše je připravená čelit návratu
- který dojde tragické moudrosti
- člověk sám sobě je soudcem, měl by poslouchat vůli