Otázka: Motivace a emoce
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Magdalena
MOTIVACE A EMOCE
motivace souvisí s:
- potřebami a pudy,
- → nedostatkové potřeby (deficitní – D-potřeby),
- nižší: fyziologické potřeby, potřeby bezpečí,
- vyšší: potřeba lásky a sounáležitosti, potřeba úcty a uznání,
- → růstové potřeby (potřeby bytí – B-potřeby),
- potřeba seberealizace (=transcendence),
- city – citové motivy,
- vůlí – volní motivy,
Definice
- motivace je souhrn intrapsychických dynamických sil / hybných činitelů (motivů),,
- aktivizuje a organizuje chování a prožívání směrem k cíli,
- cílem se rozumí změnit existující nevyhovující situaci nebo dosáhnout něčeho pozitivního (vyhnout se X získat),
Motivy
- jednotlivé dynamické síly, které se skládají,
- síla motivu určuje pořadí vykonávaných činností,
- → vědomé (explicitní),
- → nevědomé (implicitní),
- → vnitřní – mentální pohnutka,
- → vnější – pobídka = incentiva,
Sebezáchovné motivy
- tendence přežít – pud sebezáchovy,
- vrozené (biologický základ), způsob uspokojení se liší napříč kulturami, rodinami,
Sebezáchovné motivy zajišťují přežití jedince (dýchání, spánek, hlad, žízeň, udržování tělesné teploty – homeostáza).
Hlad – pocit hladu nesouvisí přímo se stahy žaludku (pocit hladu mají i lidé s odoperovaným žaludkem).
- regulaci potravy a pocit hladu řídí hypotalamus,
- glukostatická a lipostatická hypotéza: mozková centra kontrolují hladinu tuků a cukrů v krvi a tělo tyto látky podle potřeby doplňuje,
- teorie základního nastavení (Keesey, Powley): každý člověk má přirozenou váhu – daný počet a velikost tukových buněk, rychlost metabolismu,
- tělesné schéma souvisí se sebepojetím → poruchy příjmu potravy: pika (pojídání předmětů bez nutriční hodnoty – papír, kov, kamínky, hlína) koprofagie (pojídání výkalů), mentální anorexie (odmítání potravy, hladovění), bulimie (záchvatovité přejídání a vyzvracení potravy),
Žízeň – osmoreceptory – buňky v hypotalamu → signál do hypofýzy → tvorba antidiuretického hormonu v ledvinách → zpětné vstřebávání vody z moči => pocit žízně.
- 60–70 % vody v organismu.
Teorie drivů a homeostatická regulace
- homeostáza (= udržování konstantního vnitřního prostředí),
- drive = nepříjemný stav napětí, vzniká při narušení homeostázy; motivační stav, který dohání organismy k chování, které vede k redukci drivů – snížení napětí (Clark Hull),
- homeostatická regulace – tělo monitoruje vlastní stav a při nedostatku či nadbytku vysílá do mozku signály, aby se odstranil nežádoucí stav – princip negativní zpětné vazby (Robert Sternberg),
Sebezáchovné motivy zajišťují také přežití celého druhu (sexuální a rodičovské motivy).
- vliv kultury na sexuální motivy – morální restrikce: nevěra, předmanželský styk, masturbace, incestní tabu,
- problematika genderu a sexuální orientace,
- rodičovské chování – pokus Harry Harlow (opičky, plyšová a drátová matka),
- teorie attachmentu – ovlivnění sociálního a sexuálního chování; teorie attachmentu – Bowlby – vztah k primárnímu pečovateli (obvykle matka),
- z evolučního hlediska mají ženy a muži jiné reprodukční strategie (ženy – udržení partnera, muži – co nejvíce partnerek),
- altruismus, tendence ke spolupráci → reciproční altruismus,
- atavismy (kulturně či biologicky překonané znaky, které se v pozdější generaci objeví jako výjimka),
Stimulační motivy
- k dosažení duševní pohody je potřeba proměnlivá vnější stimulace a vyvážená kombinace duševních a tělesných aktivit,
- vrozený nervový základ, ale uspokojení není nutné k přežití,
- potřeba proměnlivých senzorických podnětů (pokusy se senzorickou deprivací) – pravidelný přísun podnětů je základní podmínkou normálního fungování, nadměrná stimulace může vést k podráždění,
- teorie optimální úrovně aktivace (arousal – nabuzení) – příliš vysoká aktivace vede k napětí a úzkosti a příliš nízká k nudě, nejlépe se člověk cítí (a dosahuje nejlepších výkonů) při střední úrovni aktivace,
Sociální motivy
- Velká trojka potřeb (Big Three – McClelland),
- potřeba výkonu, moci a afiliace,
- Potřeba výkonu – potřeba překonávat překážky, uplatňovat své schopnosti, snažit se vykonat něco obtížného rychle a dobře,
- utváří se v raném dětství (zvnitřněné výkonové požadavky rodičů, rodiče oceňovali úspěch, podporovali vytrvalost),
- projevuje se soutěživostí, chápáním života jako výzvy, příležitosti uplatnit své schopnosti, volbou přiměřených výzev – odpovídající schopnostem,
- Potřeba afiliace – sdružování,
- pozitivní snaha pobývat ve společnosti druhých lidí a sdílet s nimi různé zážitky,
- vyhýbání se samotě,
- potřeba intimity a sebeodhalení,
- Potřeba moci – vůli k moci – snaha překonat pocity méněcennosti (Alfred Adler),
- Karen Horneyová – rozšíření teorie – základní úzkost (důsledek přenášení rozporuplných vlivů na dítě) → postoje (pohyby) vůči druhým lidem, kvůli dosáhnutí moci ve společnosti – k lidem (pocit bezpečí přilnutím), proti lidem (agresivní chování za účelem ukotvení moci), od lidí (pocit bezpečí distancováním od lidí),
- Murray a Winter: uspokojení potřeby moci je snaha ovlivňovat, řídit druhé lidi, mít prestiž a ve srovnání s ostatními se cítit silný,
Individuální motivy
- potřeba sebeurčení, potřeba stabilní soudržné osobní identity,
- snaha najít smysl života, řídit se vnitřními etickými standardy,
- zaměření na vnitřní motivaci a sebehodnocení,
Teoretici motivace
- Freud,
- pudy zdrojem veškeré psychické energie,
- sexuální pud (libido) = životní energie, během života vývoj podílející se na zrání a učení (5 fází, erotogenní zóny: orální, anální, falická, období latence, genitální,
- duální pudová teorie – začlenění agresivní a destruktivní složky do teorie,
- rozpor mezi pudem smrti (Thanatos) – cílem je dosažení Nirvány při sebedestruktivních tendencích a pudem života (Eros),
- Murray,
- potřeba označuje sílu, která v oblasti mozku organizuje vnímání, myšlení, snažení a jednání v určitém směru, s cílem změnit existující neuspokojivou situaci,
- primární potřeby (viscerogenní) – kyslík, voda, potrava, vyhýbání se horku a chladu
- sekundární potřeby (psychogenní) – podstata osobnosti individua,
- tlak – vnější podmínka, která vyvolává touhu něco získat nebo se něčemu vyhnout,
- téma – výsledek interakce mezi tlaky a potřebami,
- Maslow – viz. hierarchie potřeb,
- McClelland – viz. teorie drivů,
Koncepce emoce
Tělesná složka
- Sympatický oddíl,
- nastává při poplachové reakci – řídí jí hypotalamus a části limbického systému → činnost autonomního nervového systému,
- srdce bije rychleji, prohloubené dýchání,
- zrychlení metabolismu cukrů (energetické zdroje), zpomalení trávení tuků a bílkovin,
- potlačena dlouhodobá aktivita imunitního systému,
- stav vysoké ostražitosti, vyšší citlivost vůči podnětům,
- aktivace sympatiku se projevuje různými stupni nabuzení (arousal),
- adrenalin – aktivita svalů, vyšší tepová frekvence, krevní tlak, pocení,
- Parasympatický oddíl,
- nepříliš dramatické změny, protiklad k sympatiku,
- zúžení zornic, pokles tepu, podpora dlouhodobých trávicích procesů,
- obecně parasympatikus slouží k obnově tělesných zdrojů,
* kombinace v některých situacích – strach: zrychlení tepové frekvence a dýchání (sympatikus) + puzení na močení a zvracení (parasympatikus) – poznámka, že s evolučního hlediska se s prázdnými útrobami se lépe běží tak proto,
- Limbický systém,
- centrum lidského citového života,
- teorie trojjediného mozku (Paul MacLean),
- R-komplex – plazí mozek: krevní oběh, dýchání, spánek – sebezáchovné fce,
- limbický systém:emoce a instinkty,
- neokortex:myšlení, řeč, verbální paměť,
Výrazová složka
- Darwin – Výraz emocí u člověka a zvířat,
- Ekman, Friesen, experimenty s kmenem žijícím v izolaci mimo civilizaci – důkaz vrozených emocí,
- lidská výrazová exprese podobné evoluční kořeny jako ostatní živočichové,
- srovnávání výrazového chování u svých dětí, různých ras lidí, některých ptáků a savců,
- stejné pohyby obličeje nebo těla u různých lidských ras i u vyšších živočichů stejná emoce → emoce jsou vrozené,
- Ekman, Friesen, experimenty s kmenem žijícím v izolaci mimo civilizaci – důkaz vrozených emocí,
- nakonec 6 primárních emocí: radost, smutek, překvapení, odpor, strach, hněv,
- závěr: určité mimické obličejové projevy jsou univerzálně spojeny s primárními (základními) emocemi,
- sociální modifikace,
- skrývání pocitů, předstírání duševní pohody v různých situacích v životě,
- maskování: snaha skrývat své pravé pocity,
- modulace: úsilí o zvýraznění či zmírnění výrazu skutečných emocí,
- simulace: předstírání emocí které necítíme,
- kulturní modifikace,
- výrazné rozdíly v expresivnosti mezi národy,
- rozdíly v citových projevech mužů a žen,
- kulturně vymezené gender role,
Citová složka
- veškeré prožívání má citovou komponentu,
- pokud je relativně výrazná a stabilní = nálada,
- z toku psychických zážitků se vydělují city – emoční prožitky svébytné kvality, pojmy radost, smutek, hněv, zoufalství, rozhořčení,
- komplexní city (důvěra, naděje, závist, žárlivost, soucit, pohrdání) v rámci citových vztahů (s někým nebo se sebou),
Charakteristika emocí
- emoce jsou subjektivní,
- mají hodnotící význam,
- jsou neopakovatelné – jedinečnost,
- jsou nakažlivé,
- jsou polární – libost x nelibost,
- kladné pocity,
- negativní pocity,
- smíšené (ambivalentní) pocity,
- každý emocionální zážitek podle Wundta: příjemnost–nepříjemnost (libost–nelibost), napětí–uvolnění a vzrušení–uklidnění,
- 3. a 4. dimenze prakticky stejná takže strach–zlost → tendence k submisivnímu nebo dominantnímu chování,
- nejdůležitější libost–nelibost – rozdělení citových prožitků na pozitivní a negativní,
Význam emocí
- vyjádření základních lidských motivů,
- regulace úrovně fyziologické aktivity,
- signální funkce,
- kontrola zpětnovazebního systému,
- součást neverbální komunikace,
- vnitřní pobídky k motivovanému chování,
- zachování života při ohrožení,
- vše co je pro nás v životě důležité, má emoční kořeny,
- primární motivační systém k dosahování cílů – dávají smysl životu,
- vyšší city vytvářejí kulturu,
Dělení
Vývojově starší = nižší emoce (z pudů),
- Afekty … zúžení vědomí,
- Nálady,
- Vášně,
Vývojově mladší = vyšší emoce,
- morální (stud),
- estetické (vkus),
- intelektuální (touha po vzdělání),
- sociální city,
- sympatie,
- empatie,
- altruismus,
Vývoj emocí v ontogenezi
- malé dítě – emoce dominantní, postupně méně negativní (novorozenec),
- kojenec libost – nelibost, batole – negativismus,
-
- převládají emoce stenické – povzbuzující,
- předškolní věk – intelektuální city („Proč?“),
- mladší škol. věk – extraverze,
- puberta – introverze, labilita,
- dospívání – nad emocemi začíná převládat racionalita,
- dospělost – astenické e., stabilita,
- stáří – plochost, malá frustrační tolerance,
Emoční inteligence
- EQ – 90. léta (Salovey, Mayer, Goleman),
- intrapersonální:
- znalost vlastních emocí,
- ovládání vlastních emocí,
- schopnost sebemotivace,
- interpersonální = sociální inteligence,
- empatie, schopnost přizpůsobit své jednání na základě emocí jiných lidí,
- hůře měřitelné než IQ, méně genet. zatíženo,
- muži x ženy; jedináčci, prvorození, benjamínci,
Poruchy emocí
- anhedonie – neschopnost prožívat kladné emoce a city,
- alexithymie – snížená schopnost rozlišovat mezi emocionálními pocity a verbalizovat je,
- Poruchy afektů,
- afektivní stupor,
- reakce na nepředvídatelnou událost ztuhnutím, strnutím, je bez mimiky, gestikulace, bez pohybu, stojí a není schopen se hnout z místa, i přesto, že ta situace pro něj může být ohrožující,
- patický afekt (nezvládnutý afekt),
- afekt s nejvyšší intenzitou, delší trvání, s poruchou emocí se sdružuje i porucha vědomí → objevují se mrákotné stavy, člověk na vrcholu afektu neví, co dělá,
- afekty končí vyčerpaností, amnézie,
- příčinou může být osobnost, ale třeba i únava či anomální situace,
- patická opilost = intoxikace po velmi malém množství alkoholu (kapky proti kašli s alkoholem) stav odpovídající stavu patického afektu,
- nezvládnutý afekt (ovládací),
- jde o situaci, která je normální a zdravý člověk ji zvládne, ale člověk s afektivní poruchou ji nezvládne; často to má souvislost s trestnou činností,
- afektivní stupor,
- Poruchy nálad,
- depresivní, manická, apatická, úzkost,
- bipolárně-afektivní porucha,
- Strach,
- fobie, OCD,
- Hraniční porucha osobnosti,
- Výpadek vyšších citů,
- sociální tupost,
- morální tupost – psychopatie,
- Přehnané vášně,
- hráčská, ideologická, žárlivost,
Teorie emocí
FYZIOLOGICKÉ
James-Langova teorie: po podnětu nejdříve nastane fyziologická změna, kterou nějak interpretujeme a na jejím základě vzníká emoce.
Schachter-Singerova teorie: na místo interpretace fyziologické změny identifikujeme příčinu procesem myšlení.
Rozdíl obou přístupu je zhruba následující: jestliže na nás někdo udělá „baf”, změní se naše fyziologie: například zkoprníme. Podle Jamese-Langa tuto fyziologickou změnu interpretujeme tak, že naše tělo je připraveno prchnout a na základě toho nám vzniká emoce strachu. Podle Schachtera-Singera zapojujeme myšlení, tj. identifukujeme příčinu a vyhodnocuje situaci jako takovou, ve které je adekvátní emoce strach.
Cannon-Bardova teorie: po podnětu následně a současně vznikají fyziologické změny i emoce, neuvažuje na rozdíl od předchozí teorie, že nastává nějaké rozumové vyhodnocení.
Teorie zpětné obličejové vazby (Facial Feedback Theory) je pouze třístupňový proces: podnět – změna výrazu tváře – výsledná emoce, jestliže se mračíme, zažíváme smutek, jestliže se smějeme, zažíváme radost, jsou to výrazy tváře, které dávají pokyn mozku, jaké má mít emoce.
KOGNITIVNÍ
Lazarusova teorie: po podnětu nejdříve přichází myšlení a na základě výsledku myšlení současně vzniká emoce a fyziologická změna.
ABC teorie Alberta Elise
- A (activating events) = aktivující událost (rozchod s partnerem),
- B (beliefs) = systém postojů a přesvědčení,
- C (consequences) = emoční důsledky,
EVOLUČNÍ
- Robert Plutchik,
- každá emoce má: podnětovou událost → poznatek → cit → chování → efekt.