Otázka: Odvrat filozofie od přírody
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Lucie V
-
v Řecku vzniká stát blahobytu
-
vyšší vzdělání
-
došlo k prosazování svobodné diskuze
-
požadavek vyššího vzdělání, umění vést polemiku a diskuzi
-
důraz na rétoriku
Sofisté
-
učitelé moudrosti
-
vyučovali na cestách různé dovednosti (především rétoriku, gramatiku a psychologii)
-
společné znaky:
-
absence hlubšího fil. vzdělání
-
neschopnost věnovat se teor. filozofii
-
orientace na člověka a společnost
-
snaha řešit každodenní problémy
-
teoretická skepse
-
etické skepse-relativizace morálních norem
-
Protágoras
-
učil jak přesvědčivě obhajovat svojí věc
-
není důležité mít pravdu, ale pravdy se dostát
-
pravda není absolutní, pouze relativní
-
pravda naní objektivní ani subjektivní
-
na jednu věc můžeme mít protichůdné ale oprávněné názory
Gorgias
-
tři teze:
-
Nic není
-
I kdyby něco existovalo, nemohlo by to být poznáno
-
I kdyby to mohlo být poznáno, nemohlo by to být sděleno
-
-
sofistikou rozumíme vědomé používání sofismat
-
sofismaty-logické klamy v procesu odsuzování a dokazování jako schopnost prezentovat i nepravdivá tvrzení, v logicky nenapadnutelné podobě
-
v oblasti etiky je důraz kladen na relativitu
-
centrem pozornosti je poprvé člověk, důraz kladen na individualitu
-
předmětem myšlení učinili myšlení samotné, se snahou o jeho zkoumání
-
poprvé kriticky vystoupili ke společenským poměrům, zdůraznili potřebu vzdělání a výchovy
KONCE SOFISTŮ
Sokrates
-
469-399 př. n. l
-
sochař
-
příkladní vzdělání
-
vyučoval bezplatně
-
základní metodou byl dialog- heuristická metoda
-
zvláštní druh rozhovoru, v jehož závěru dochází u partnera k absolutně odlišnému názoru než na počátku
-
-
považován za objevitele indukce
-
zavádí prvek kritičnosti (zahrnuje ověřování a prověřování dosavadních úpznatků, jejich porovnávání a jiným poznatkem a vyvozování následného závěru
-
dialektika-sokratovská metoda-používána až do středověku
-
sám žádné dílo nenapsal, ale jeho myšlenky byly sepsány Platónem
Hlavní body jeho filozofie:
-
težištěm fil. učinil člověka
-
ve svých dialozích hledá absolutní objektivně existující pravdu
-
zakladatel nové etiky-není založena jenom na tradicích
-
etické hodnoty:
-
něco s čím se nedá volně nakládat, ale člověk musí umět pravdu najít, přijmout a přizpůsobit se jí
-
-
smyslem fil. je život v pravdě, kde se rozum musí sklonit před vnitřním hlasem svědomí
-
předpokladem ctnosti a nerovnosti je vědění
-
odkrývání nevědění vede člověka k pokoře
Sokratovské školy:
-
Megarská škola
-
představitel Eukleides
-
snaha propojit elejskou a sokratovskou školu
-
-
Elidská škola
-
etické otázky
-
Kýnická škola
-
představitel Antisténes, Diogénes
-
oprošťování se od lidí
-
apatie, lhostejnost, potlačování vášní až askeze
-
-
Kýrenská škola
-
hedonistická škola (hedon-slast)
-
Vrcholná antická filozofie (helenistická)
Platon
-
pochází z aristokratické rodiny
-
osm let žákem Sokrata-po jeho smrti cestuje
-
vrací se do Řecka a otevírá svoji školu Akadémia
-
Platonovy spisy jsou psány formou dialogu, jako mluvčí vystupuje postava Sokrata
-
dialogy jsou rozděleny na čtyři období
-
1. Sokratovské dialogy
-
obrana Sokrata
-
Protágoras-staví se proti Sofistům
-
Kritón (dílo)
-
-
2. Osamostatnění Platónova myšlení
-
polemika se Sofisty
-
hl. dílo-Gorgias
-
-
3. Dozrávání fil. názorů
-
Faidós – o kráse, ideách a duši
-
Politea-ústava o nejlepším státě
-
-
4. Nevyhovuje mu forma dialogu
-
dialogy jsou fiktivní
-
Filozofie Platóna
-
východiskem jeho fil. je nauka o ideích a ve vývojové filozofii je Platón prvním idealistou
-
smyslové poznání-doxa
-
doxa-pomíjivé, klamné a nedokonalé
-
pomíjivý je i subjektivně smyslový svět, který nás obklopuje-tento svět je matným odrazem tohoto světa ideí
-
idea-není jen pouhá myšlenka, nýbrž jakýsi průzor, východisko (paradigma)
-
ideje jsou našemu vědomí vrozeny, zkušenost je pouze osvětluje a odhaluje v logických soudech
-
obvyklý život je chápán jako pobyt ve vězení ( mýtus o jeskyni)
-
názory na ideje se vyvíjí:
-
1. Všechny ideje byly odvozeny od nejvyšší ideje jsoucna
-
2.Každá idea tvořilaa samostatné jsoucno s vlastní existencí
-
3. Projevuje se vliv Pythagorejců-ideje jako věcné formy či logické pojmy, blízké matematickým útvarům
-
Dialektika-věda vedoucí k poznání
-
pomocí dialogu dochází k obecně platnému závěru
-
podmět poznání dává éros
-
éros-filozofický pud (u Platona)
-
vede ke snaze přejít od smyslového k duchovnímu
-
-
láska je jako most mezi přítomným okamžikem a věčností
-
platonická láska nevylučuje tělesnost
Zdroje lisdského poznání:
-
bezprostředně lze idee poznat pouze rozpomínáním duše na dobu, kdy ještě nebyla spojena s tělem a přebvla v říši idejí (anamnéze=rozpomínání)
Antropologie a etika
-
duše je nesmrtelná, má tři části:
-
rozumová-sídlo má v hlavě
-
citová-volná, sídlo má ?srdci? (nejsem si moc jistá :D)
-
žádostivá
-
-
idea všech idejí je idea nejvyššího dobra, cílem člověka je osvojit si nejvyšší dobro a to tak, že se pozdvihne do nadsmyslového světa¨přičemž tělo a smysly mu v tom brání
-
hlavním etickým cílem je dosažení ctnosti
4 základní zdatnosti:
-
moudrost
-
uměřenost
-
statečnost
-
spravedlnost
Názory na společnost:
Politeia (dílo)
-
kritizuje existující státní formy
-
každá změna vede k horšímu
-
Platonova koncepce ideál. státu: etatismus
-
individuální zájmy se musí podřídit zájmům státním
-
-
stát má poměrně mocné pravomoce
-
tři zákl. spol třídy:
-
rozum-skupina filozofů, vládnou a řídí
-
cit a vůle-vojáci
-
žádostivost-řemeslníci, obchodníci, rolníci
-
Význam Platonovy filozofie:
-
psychagogia=veškeré Platonovo myšlení
-
působení o duši
-
opřené o mýty
-
-
ovlivnil oblast umění, literatury, teologie, psychologie, pedagogiky, sociologie, politologie
Aristoteles
-
384-322 př. n. l
-
v 17 přišel do Athén-20 let byl žákem Platonovy akademie
-
v roce 335 se vrací do Athén-zřizuje školu Lyceam
-
peripatetická škola-přednášky ve sloupořadí
-
základní metodou je indukce
-
okruhy tvorby:
-
Spisy o logice
-
Organon-souhrn spisů o logice
-
-
Spisy přírodovědné
-
tvořeny 8 knihami o přírodě
-
-
Spisy metafyzické
-
Metafyzika, O duši
-
-
Spisy etické
-
Etika Nikamachova
-
-
Spisy politické
-
Spisy o literatuře a rétorice
-
Rozdělení věd:
-
Vědy postihující obsah myšlení:
-
vědy teoretické
-
označují se jako „první filozofie“
-
metafyzika, fyzika, matematika
-
-
vědy praktické
-
politika, ekonomie, etika
-
-
vědy poetické
-
řemesla a umělecká činnost
-
-
-
Vědy postihující formu myšlení a sdělování
-
nástroje Přesvědčování a dokazování
-
logika a rétorika
-
Představitelé stoicismu:
Seneca
-
osvobodit ducha člověka od hříšného těla a naučit ho jednat
Epiktétos
-
zvýrazňuje úsilí člověka o sebeústu a svobodu
Marcus Aurelius
-
zdůrazňuje sebezdokolování
-
fil, jako učitelka všech ctností
Epikureismus
Epikuros
-
341-270
-
označujeme ho jako atomistu a senzualistu
-
nejvyšší cíl je dosažení blaženosti, vyhýbání strastem a vyhledávání slastí
-
nejvyšší štěstí-ataraxe-jako klid dosažený poznáním přírody, zbavení se strachu ze smrti a přemáhání bolesti
-
odmítání veřejné angažovanosti („žij skrytě“)
Skepticismus
-
hl. principem je skepse o tom, co se člověku předkládá jako nepochybné
Pyrrhón
-
zdržování se jakéhokoli úsudku
-
3 důvody:
-
1. Nejsme schopni určit jaká daná věc je, ale jak se jeví
-
2.Ovšem lze mít protichůdné názory
-
3.Protože neexistuje kritérium hodnocení
-