Odvrat filozofie od přírody k člověku – maturitní otázka ZSV

 Otázka: Odvrat filozofie od přírody

Předmět: Základy společenských věd

Přidal(a): Lucie V

 

 

 

 

  • v Řecku vzniká stát blahobytu

  • vyšší vzdělání

  • došlo k prosazování svobodné diskuze

  • požadavek vyššího vzdělání, umění vést polemiku a diskuzi

  • důraz na rétoriku

Sofisté

  • učitelé moudrosti

  • vyučovali na cestách různé dovednosti (především rétoriku, gramatiku a psychologii)

  • společné znaky:

    • absence hlubšího fil. vzdělání

    • neschopnost věnovat se teor. filozofii

    • orientace na člověka a společnost

    • snaha řešit každodenní problémy

    • teoretická skepse

    • etické skepse-relativizace morálních norem

Protágoras

  • učil jak přesvědčivě obhajovat svojí věc

  • není důležité mít pravdu, ale pravdy se dostát

  • pravda není absolutní, pouze relativní

  • pravda naní objektivní ani subjektivní

  • na jednu věc můžeme mít protichůdné ale oprávněné názory

Gorgias

  • tři teze:

    • Nic není

    • I kdyby něco existovalo, nemohlo by to být poznáno

    • I kdyby to mohlo být poznáno, nemohlo by to být sděleno

 

  • sofistikou rozumíme vědomé používání sofismat

  • sofismaty-logické klamy v procesu odsuzování a dokazování jako schopnost prezentovat i nepravdivá tvrzení, v logicky nenapadnutelné podobě

  • v oblasti etiky je důraz kladen na relativitu

  • centrem pozornosti je poprvé člověk, důraz kladen na individualitu

  • předmětem myšlení učinili myšlení samotné, se snahou o jeho zkoumání

  • poprvé kriticky vystoupili ke společenským poměrům, zdůraznili potřebu vzdělání a výchovy

KONCE SOFISTŮ

Sokrates

  • 469-399 př. n. l

  • sochař

  • příkladní vzdělání

  • vyučoval bezplatně

  • základní metodou byl dialog- heuristická metoda

    • zvláštní druh rozhovoru, v jehož závěru dochází u partnera k absolutně odlišnému názoru než na počátku

  • považován za objevitele indukce

  • zavádí prvek kritičnosti (zahrnuje ověřování a prověřování dosavadních úpznatků, jejich porovnávání a jiným poznatkem a vyvozování následného závěru

  • dialektika-sokratovská metoda-používána až do středověku

  • sám žádné dílo nenapsal, ale jeho myšlenky byly sepsány Platónem

Hlavní body jeho filozofie:

  • težištěm fil. učinil člověka

  • ve svých dialozích hledá absolutní objektivně existující pravdu

  • zakladatel nové etiky-není založena jenom na tradicích

  • etické hodnoty:

    • něco s čím se nedá volně nakládat, ale člověk musí umět pravdu najít, přijmout a přizpůsobit se jí

  • smyslem fil. je život v pravdě, kde se rozum musí sklonit před vnitřním hlasem svědomí

  • předpokladem ctnosti a nerovnosti je vědění

  • odkrývání nevědění vede člověka k pokoře

Sokratovské školy:

  • Megarská škola

    • představitel Eukleides

    • snaha propojit elejskou a sokratovskou školu

  • Elidská škola

  • Kýnická škola

    • představitel Antisténes, Diogénes 

    • oprošťování se od lidí

    • apatie, lhostejnost, potlačování vášní až askeze

  • Kýrenská škola

    • hedonistická škola (hedon-slast)

Vrcholná antická filozofie (helenistická)

Platon

  • pochází z aristokratické rodiny

  • osm let žákem Sokrata-po jeho smrti cestuje

  • vrací se do Řecka a otevírá svoji školu Akadémia

  • Platonovy spisy jsou psány formou dialogu, jako mluvčí vystupuje postava Sokrata

  • dialogy jsou rozděleny na čtyři období

  • 1. Sokratovské dialogy

    • obrana Sokrata

    • Protágoras-staví se proti Sofistům

    • Kritón (dílo)

  • 2. Osamostatnění Platónova myšlení

    • polemika se Sofisty

    • hl. dílo-Gorgias

  • 3. Dozrávání fil. názorů

    • Faidós – o kráse, ideách a duši

    • Politea-ústava o nejlepším státě

  • 4. Nevyhovuje mu forma dialogu

    • dialogy jsou fiktivní

 

Filozofie Platóna

  • východiskem jeho fil. je nauka o ideích a ve vývojové filozofii je Platón prvním idealistou

  • smyslové poznání-doxa

  • doxa-pomíjivé, klamné a nedokonalé

  • pomíjivý je i subjektivně smyslový svět, který nás obklopuje-tento svět je matným odrazem tohoto světa ideí

  • idea-není jen pouhá myšlenka, nýbrž jakýsi průzor, východisko (paradigma)

  • ideje jsou našemu vědomí vrozeny, zkušenost je pouze osvětluje a odhaluje v logických soudech

  • obvyklý život je chápán jako pobyt ve vězení ( mýtus o jeskyni)

  • názory na ideje se vyvíjí:

    • 1. Všechny ideje byly odvozeny od nejvyšší ideje jsoucna

    • 2.Každá idea tvořilaa samostatné jsoucno s vlastní existencí

    • 3. Projevuje se vliv Pythagorejců-ideje jako věcné formy či logické pojmy, blízké matematickým útvarům

Dialektika-věda vedoucí k poznání

  • pomocí dialogu dochází k obecně platnému závěru

  • podmět poznání dává éros

  • éros-filozofický pud (u Platona)

    • vede ke snaze přejít od smyslového k duchovnímu

  • láska je jako most mezi přítomným okamžikem a věčností

  • platonická láska nevylučuje tělesnost

Zdroje lisdského poznání:

  • bezprostředně lze idee poznat pouze rozpomínáním duše na dobu, kdy ještě nebyla spojena s tělem a přebvla v říši idejí (anamnéze=rozpomínání)

Antropologie a etika

  • duše je nesmrtelná, má tři části:

    • rozumová-sídlo má v hlavě

    • citová-volná, sídlo má ?srdci? (nejsem si moc jistá :D)

    • žádostivá

  • idea všech idejí je idea nejvyššího dobra, cílem člověka je osvojit si nejvyšší dobro a to tak, že se pozdvihne do nadsmyslového světa¨přičemž tělo a smysly mu v tom brání

  • hlavním etickým cílem je dosažení ctnosti

4 základní zdatnosti:

  • moudrost

  • uměřenost

  • statečnost

  • spravedlnost

Názory na společnost:

Politeia (dílo)

  • kritizuje existující státní formy

  • každá změna vede k horšímu

  • Platonova koncepce ideál. státu: etatismus

    • individuální zájmy se musí podřídit zájmům státním

  • stát má poměrně mocné pravomoce

  • tři zákl. spol třídy:

    • rozum-skupina filozofů, vládnou a řídí

    • cit a vůle-vojáci

    • žádostivost-řemeslníci, obchodníci, rolníci

Význam Platonovy filozofie:

  • psychagogia=veškeré Platonovo myšlení

    • působení o duši

    • opřené o mýty

  • ovlivnil oblast umění, literatury, teologie, psychologie, pedagogiky, sociologie, politologie

Aristoteles

  • 384-322 př. n. l

  • v 17 přišel do Athén-20 let byl žákem Platonovy akademie

  • v roce 335 se vrací do Athén-zřizuje školu Lyceam

  • peripatetická škola-přednášky ve sloupořadí

  • základní metodou je indukce

  • okruhy tvorby:

    • Spisy o logice

      • Organon-souhrn spisů o logice

    • Spisy přírodovědné

      • tvořeny 8 knihami o přírodě

    • Spisy metafyzické

      • Metafyzika, O duši

    • Spisy etické

      • Etika Nikamachova

    • Spisy politické

    • Spisy o literatuře a rétorice

Rozdělení věd:

  • Vědy postihující obsah myšlení:

    • vědy teoretické

      • označují se jako „první filozofie“

      • metafyzika, fyzika, matematika

    • vědy praktické

      • politika, ekonomie, etika

    • vědy poetické

      • řemesla a umělecká činnost

  • Vědy postihující formu myšlení a sdělování

    • nástroje Přesvědčování a dokazování

    • logika a rétorika

Představitelé stoicismu:

Seneca

  • osvobodit ducha člověka od hříšného těla a naučit ho jednat

Epiktétos

  • zvýrazňuje úsilí člověka o sebeústu a svobodu

Marcus Aurelius

  • zdůrazňuje sebezdokolování

  • fil, jako učitelka všech ctností

Epikureismus

Epikuros

  • 341-270

  • označujeme ho jako atomistu a senzualistu

  • nejvyšší cíl je dosažení blaženosti, vyhýbání strastem a vyhledávání slastí

  • nejvyšší štěstí-ataraxe-jako klid dosažený poznáním přírody, zbavení se strachu ze smrti a přemáhání bolesti

  • odmítání veřejné angažovanosti („žij skrytě“)

Skepticismus

  • hl. principem je skepse o tom, co se člověku předkládá jako nepochybné

Pyrrhón

  • zdržování se jakéhokoli úsudku

  • 3 důvody:

    • 1. Nejsme schopni určit jaká daná věc je, ale jak se jeví

    • 2.Ovšem lze mít protichůdné názory

    • 3.Protože neexistuje kritérium hodnocení

 

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.