Otázka: Osobnost a její znaky
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): danculkah
Osobnost a její znaky
-> Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti, vztahově postojové a seberegulační vlastnosti.
- osobnost je nejčastěji definovaná jako celek duševního života
- je to souhrn vlastností, procesů, stavů, návyků, postojů apod., které tvoří celistvou strukturu a dynamiku, individualitu konkrétního člověka
- každá osobnost má své jedinečné psychické, biologické a sociální vlastnosti
Psychické vlastnosti (dispozice)osobnosti
- Temperament
- soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti (např. způsobem reagování)
- projevuje se zejména způsobem reagování člověka a zvláště tím, jak snadno reakce vznikají, jak jsou silné a jak rychle se střídají
- Schopnosti
- jsou vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti
- jsou ukazatelem toho, jaký rozdíl bude v kvalitě, rychlosti a snadnosti osvojení si určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek
- schopnosti se vyvíjejí na základě anatomické-fyziologických dispozic člověka, které nazýváme vlohy
- Charakter
- souhrn psychických vlastností osobností, které se projevují v mravní stránce jejího chování a jednání
- projevují se ve vztahu člověka k ostatním lidem, k práci, k přírodě
- Motivy a postoje
- motivy jsou pohnutky, psychologické příčiny reakcí, činností a jednání člověka zaměřené na uspokojování určitých potřeb
- Postoje jsou sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace
- odrážejí hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti
Psychické procesy osobnosti
- Poznávací (kognitivní procesy)
- vnímání, fantazie, myšlení, řeč, představy
- Procesy paměti
- zapamatování, uchování, vybavení
- Motivační procesy
- citové a volní
Psychické stavy osobnosti
- stavy pozornosti, citové stavy
Motivace
- aktivita člověka vyvolaná motivem a končící realizací (uspokojením) motivu
- pod pojem motivace zahrnujeme ty uvědomované i neuvědomované psychické faktory, na jejich základě se uskutečňuje naše chtění a jednání
- motivace se v nejširším smyslu chápe jako:
- příčina pohybu, aktivity
- psychický stav organismu a následnost změn, které, směřují k optimálnímu stavu organismu
- determinanta zaměřenosti chování na určitý cíl
- příčina rozhodování
Aktivace je uvedení osobnosti do pohybu
Potřeby:
- potřeba se vymezuje jako nedostatek nebo nadbytek něčeho
- stav jednotlivce, který se odchyluje od jedincova životního optima
- tento stav charakterizuje zejména celkové napětí se záporným emocionálním zabarvením a příprava na činnost
- potřeba působí aktivačně do doby, pokud není uspokojena, nutí nás vykonávat činnosti, které slouží k jejímu uspokojení (síla potřeby může být různá)
- Potřeby můžeme rozdělit na:
- Biologické
- vrozené
- vznikají při nedostatku nebo nadbytku něčeho bez čeho, anebo s čím by nebylo možné zachování jedince nebo rodu
- utvářejí se především ve vztahu jedinec – příroda
- jsou to tyto potřeby:
- dýchání (kyslík), světlo, teplo, poloha, pokrm, voda, vyprazdňování, aktivita (činnost), odpočinek, bezpečí, rozmnožování, bydlení, informace
- Psychické
- vznikají se vznikem lidské psychiky, lidského vědomí, se společenským životem člověka
- jsou vlastní pouze člověku
- existují u všech lidí ve všech etapách historického vývoje lidstva, i když se utvářejí individuálně
- vznikají ve vztahu člověk – člověk (resp. člověk – sociální prostředí)
- na základě dvou zásadních vztahů součinnosti a soutěže vzniká potřeba:
- pomoci (jejího poskytování i přijímání)
- společenské prestiže (významu, důstojnosti, uznání, důležitosti, úspěchu),
- při jejich trvalém neuspokojování nastává stav psychické deprivace (duševního nedostatku)
- Kulturní
- vznikají během individuálního vývoje a to v závislosti na individuálně kulturních podmínkách života jedince
- vznikají ze vztahu člověk – kultura
- mají individuální charakter a lidé je nevlastní ve stejné podobě ani míře, nelze je tedy ani přesně vymezit
- potřeba vzdělávat se, poslouchat hudbu, pravidelně číst noviny
- uspokojování kulturních potřeb není pro existenci člověka nevyhnutelné
- Psychické a kulturní
- potřeby někdy souhrnně nazýváme potřebami sociálními
Pud:
- je vrozená hnací síla k činnosti
- vztah mezi pudy a potřebami není jednoznačně vyřešen
- někteří autoři ztotožňují pudy s biologickými potřebami
- podle jiných obsah pudu určuje charakter potřeby
- potřeba péče a opatrování se zvýrazňuje v mateřském pudu
- potřeba bezpečí v pudu ochrany proti škodlivým vlivům
- Mezi základní pudy patří:
- pud hladu, žízně a bolesti – projevuje se úsilím uniknout jí
- pud sebezáchovy – vyhýbat se škodlivým, ohrožujícím vlivům
- mateřským resp. rodičovský pud – projevuje se péčí, pomocí starostlivostí
- pohlavní pud
- pud závislosti – výrazný je u dětí nebo některých manželských partnerů, kteří očekávají pomoc, jistotu, bezpečí od osoby, na kterou je váže závislost
- síla pudu může být rozmanitá
- síla mateřského pudu může mít rozpětí intenzity od téměř nulového bodu až po úplné sebeobětování, i vlastního života)
- pro charakteristiku osobnosti je významná zejména intenzita a dominance některého pudu nad ostatními
- pudu prosazování se, pohlavního pudu, pudu závislosti, zvídavosti) a stupeň ovládání pudů
Zájem:
- trvalé úsilí člověka zabývat se předměty nebo činnostmi, které ho upoutávají z poznávací nebo citové stránky
- vyznačuje se výběrovým vztahem k předmětům a činnostem
- člověk mu připisuje subjektivně zvláštní význam
- projevuje se:
- úsilím o aktivní střetávání se s předmětem zájmu
- úsilím o dokonalejší poznání a ovládání předmětu zájmu
- silným aktivačně-motivačním činitelem
- vyvíjejí se v činnosti z potřeb, vloh, schopností a citových vztahů (koníček + relaxace)
- Záliba – je vyhraněný, ústřední zájem
Životní zájem:
- představují systém cílů, kterých chce člověk v budoucnosti dosáhnout
- obsahem životních plánů je
- uskutečnit změny ve světě i v sobě samém
- vykonat činy zásadního významu pro vlastní život nebo život jiných
- odrážejí chápaní smyslu života, jeho plánované náplně a jsou výsledkem vývoje, dozrávání a zkušeností jedince i poznání světa
- v dětství se často mění, v adolescenci se relativně ustalují, což předznamenává ukončení dospívání a zformování relativně ustálené, vyhraněné osobnosti
Vztahově postojové a seberegulační vlastnosti
Postoje
- sklony, člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace
- odrážejí hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti
- postoj zahrnuje 3 složky:
- kognitivní – poznání objektu, názory na něj
- emotivní – citové hodnocení objektu, (sympatie – antipatie)
- behaviorální – pobídka k jednání či chování
Rozdíl mezi motivy a postoji:
ü motivy aktivizují chování, postoje se projevují v jeho obsahu
- např. motiv mateřské péče je aktivizován křikem dítěte, způsob reakce matky závisí na jejím postoji k dítěti
ü každý člověk má individuální systém postojů a v něm rozlišujeme:
- postoje centrální (důležité) a periferní (méně důležité)
ü utváření postojů je ovlivněno mnoha okolnostmi:
- zkušenostmi člověka, sociální komunikací, přebíráním postojových schémat od rodičů, vlivem institucí a médií
ü postoje se neustále vyvíjejí
- konverze => zvrat kladného postoje v záporný a naopak)
- např. rok 1968 a reakce na pád vojsk => z komunistů se stávají odpůrci režimu
Charakter
- souhrn psychických vlastností osobností, které se projevují v mravní stránce jejího chování a jednání
- projevují se ve vztahu člověka k ostatním lidem, k práci, k přírodě i k sobě samému
- formuluje se především působením výchovy a dalších společenských jevů
- charakter je část osobnosti, která kontroluje a reguluje jedincovo chování podle společenských (zejm. morálních) norem a požadavků
- je těstě spjat s temperamentem, motivací a intelektem člověkem
ü Charakter popisují různí psychologové různě:
- Hippokratova typologie – sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik
- Kretschmerova typologie – astenik (leptosom), pyknik, atlet
- Jungova typologie – introvert, extrovert
- Eysenckova typologie – kombinace Hippokratovy a Jungovy typologie
Sebeuvědomování:
- vědomí vlastní individuální existence
- prvním předpokladem autoregulace
ü Sebepoznávání
- uvědomování si zejména vlastních kladů a nedostatků
- dochází k němu při sociální interakci člověka
ü Sebepojetí
- představa, kterou si lidé o sobě vytváří a která se týká postoje k sobě, svému tělu, svým schopnostem, sociálním rolím
ü Sebereflexe
- úvahy nad vlastním chováním a činy
- vede k analýze příčin a jeho důsledků
- může vést až ke změně postojů
ü Svědomí
- „hlas svědomí“
- vnitřní proces, který odráží konflikt mezi zvnitřněnými zásadami člověka a jeho aktuálním chováním, jednáním
- zásada činnosti svědomí je u všech lidí stejná – obsah svědomí je různý
- nutnost „výchovy svědomí“