Otázka: Otto Gutfreund
Předmět: Dějiny výtvarné kultury
Přidal(a): Valerie Larišová
Otto Gutfreund (1889 – 1927)
- Nejvýraznější sochařská osobnost české moderny.
- Přední český kubistický sochař, průkopník českého novodobého sochařství světového významu
- Byl racionálně založený a přemýšlivý, ale tvořil velmi jemné a citlivé sochy.
- Jeden z prvních evropských sochařů, který domyslel principy kubismu v plastice a osvobodil ji od povrchní závislosti na malířství a dovedl ke stylově svébytnému výrazu
- Jeho umělecký rukopis:
- -> kombinace domácí tradice (František Bílek, Jan Štursa)
- -> a soudobé fr. tvorby (od Augusta Rodina, Émila Antoine Bourdella až po Pabla Picassa).
- Zabýval se vztahem plochy a objemu.
- Začínal jako kubista -> ve 20. letech několik soch ve stylu sociálního civilismu
- Patří mezi nejvýraznější české umělce přelomu 19. a 20. století, kteří se svým dílem podíleli na revolučních změnách v tradiční tvorbě
- Pocházel z velmi soudržné rodiny, byl hluboce rodinně založený, ale oženil se velmi pozdě a zůstal bez dětí.
- Byl racionálně založený a přemýšlivý, ale tvořil velmi jemné a citlivé sochy.
Život
- Narodil 1889 ve Dvoře Králové nad Labem, ještě v době Rakouska-Uherska, jako 4. z 5 dětí středostavovské, židovské rodiny Karla a Emilie Gutfreundových.
- Jako představitel moderního racionalismu se již od mládí neustále vzdělával.
- V rodině byl veden k demokratickému smýšlení a rodičům vděčil i za svůj vztah k umění, převážně k literatuře a hudbě.
- Po absolvování nižších tříd jaroměřského gymnázia, působil v keramickém ateliéru na Škole výtvarného umění v Bechyni, kde se poprvé setkal s modelováním.
- Následně studoval na pražské Umělecko-průmyslové škole.
- Tradiční studijní program mu však, jako moderně vzhlížejícímu umělci příliš nevyhovoval.
- Nejvíce ho ovlivnila jeho studijní cesta do Paříže, kde se mu naskytla skvělá příležitost lépe poznat moderní svět umění.
- Velmi obdivoval díla sochaře Augusta Rodina a Antoine Bourdella /óntuán burdél/.
- Jeho nadšení nad vývojem nových výtvarných proudů vyvrcholilo ročním studiem na pařížské soukromé škole v sochařském ateliéru, který vedl sám A. Bourdelle.
- Po této zkušenosti se rozhodne vydat na studijní cestu po západní Evropě, kde navštěvuje především londýnská, belgická a holandská muzea.
- Po této vyčerpávající studijní cestě se vrátil zpět do Čech plný uměleckých dojmů a se silnými osobními zážitky.
- Po návratu do Čech se v jeho tvorbě objevuje expresionistický nádech.
- Umění tak opustilo dekorativní prvky secese i akademické prvky archaické stylizace.
- Snažil se dosáhnout smysluplnosti své práce novým pojetím umělecké formy.
- Náměty jeho prací se staly expresivně laděné bibl. mot. nebo reliéfní podobizny – Job, Autoportrét.
- Mezi přední české kubistické sochaře se dostává díky seznámení s Bohumilem Kubištou.
- V dalších letech dospěl ve vývoji své tvorby od analytické fáze až k syntetické.
- Důkazem toho se staly nejdříve reliéfy, jako Dvě postavy nebo Koncert.
- Do popředí jeho zájmu se dostávaly motivy z běžného života – zejm. v kresbách a zátiších.
- Stal se zakládajícím členem Skupiny výtvarných umělců, která vznikla na protest proti politice SVU Mánes a jeho Volným směrům.
- V této době se naplno věnoval výstavní činnosti.
- Počátkem 20. let odjel opět do Francie, kde se stýkal s Emilem Fillou.
- Jeho uměleckou činnost mu však přerušila 1. světová válka.
- Dobrovolně se přihlásil do francouzské armády, aby bojoval proti Rakousko-Uhersku, ale neprávem skončil v internačním táboře jako nepřítel Francie.
- Po skončení války se připojil ke Skupině výtvarných umělců Mánes a opět se vrátil ke své výtvarné činnosti, zpočátku v pod. menších fig. komp. a portrétů (Vlastní podobizna; Podobizna matky).
- V roce 1920 opustil G. Paříž definitivně a usadil se nastálo v Československu.
Veřejné plastiky, které jej nejvíce proslavily:
- Pomník Babičky Boženy Němcové v Ratibořicích
- reliéf pro Gočárovu Legoibanku v Praze
Ve 30. letech se oženil, avšak pozdě, jelikož zůstal bez dětí.
Tehdy také začal pracovat jako profesor na UMPRUM v Praze, jelikož se nedokázal smířit s nově uznávaným proudem v sochařství – neoklasicismem
(=> svými prvky více vyhovoval poválečným požadavkům um. vrstev).
Profesorem se stal, protože se chtěl oprostit od veř. zakázek a opět se soustředit na práci v ateliéru.
Nicméně jeho slibně se rozvíjející začátek ukončila jeho záhadná smrt v roce 1927, kdy utonul ve Vltavě, přičemž dodnes není jasné, zdali spáchal sebevraždu či nikoliv.
Je autorem okřídleného šípu, který dodnes nesou výrobky značky Škoda.
Seznam vybraných děl:
Úzkost – 1911-12
- -> socha postavy, schoulené v úzkostném strachu z prožitého a neznámého.
- -> jedná se o jedno z nejčastěji opakovaných témat evr. umění od dekadence až po expresionismus.
- -> tato socha je klíčovým dílem českého umění 20. stol.
Obchod – 1923
Hamlet II, 1912-13
Koncert, 1912-13
Námořník, bronz
- -> nerealizovaný návrh na soch. výzdobu domu Anglobanky v Praze
- -> řadíme do jeho 3. tvůrčího období nové věcnosti a civilismu.
- -> autor nekopíruje vnější podobu námořnické uniformy, ale vyjádří ji pouze jedním charakteristickým znakem, límcem
- -> skutečnost poetizuje a zjednodušuje.
Podobizna T. G. Masaryka – busta, patinovaná sádra
Harmonie
Muž s dítětem
- -> sádra – skica, asi k soutěži na výzdobu portálu městského sirotčince
- -> symbolika = ochrana a pocit bezpečí, které dospělá postava vytváří pro dítě, důvěřivě hledící do světa před sebou.
- -> skica je provedena velmi úspornými výrazovými prostředky, přesto svojí vyrovnanou harmonií ovládá široké okolí.