Otázka: Patristika
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Michael
Patristika (charakteristika a periodizace, představitelé, vztah křesťanství a pohanské filosofie, apologeti, myšlení sv. Augustina)
- Patristika
- 1. – 8.stol. n.l.
- Periodizace
-3 období (etapy) :
- První období 1. – 2. stol. – APOLOGETIKA (obhajoba, obranná řeč či spis, obrana křesťanství)
- Druhé období 3. – 4.stol.- DOGMATIKA- vymezení základních náboženských dogmat
- Třetí období 5.-8.stol- SYSTEMATIKA – vytvoření jednotného systému, sjednocení dogmat
- Charakteristika
- Ze slovapatér= otec (duchovní otec)
- Tito církevní otcové se snažili položit základy vznikající církve
- Vrcholná patristika byla od 2.- 5.století
Zabývala se :
- Konfrontace antiky a křesťanství
-snaha vypořádat se s předchozím myšlenkovým dědictvím
-stanovení dogmat (základní články víry, učení – nezpochybnitelné a neměnné)
-týkala se existenci Boha, dědičného hříchu
-dogmata stanovována na koncilech – nejvýznamnější r. 325 – Nicejský koncil
- Zpracování dogmat
-rozšiřování, výklad
-tvořit jednotný systém
-objevuje se svatý Augustýn (nejvýznamnější představitel patristiky)
-k dalším církevním otcům patřil např.Klémens,Origenés,Tertullianus
- Křesťanství a patristika byly v protikladu (víra x moudrost)
- Vycházejí z biblických textů..připravuje se prostředí pro teologii, která se postupně stává nadřazenou vědou
- Filosofie se stává pomocnou,podřazenou vědou
- Na rozdíl od antiky (filosofií se zabývají bohatší), křesťané pochází z chudých poměrů
- Vliv na vznikající křesťanství má také buddhismus,hinduismus,arabská kultura
- Celá patristika v podstatě vychází z Platóna
- Někdy se o ní mluví jako o období pokřesťanštění Platóna
- Apologeti
- obrannařeči,obhajoba (křesťanské víry)
- prototypem „Obrana Sókratova“ od Platóna
- vysvětlovali a obhajovali nové učení
- chtěli získat vzdělance na svou stranu
- apologetika vystupovala zejména proti dvěma školám : -Gnose
-Manicejská
- obě se vyznačovaly tím, že se přikláněly jak ke křesť. tak i nekřesť. prvkům
- Apologeti tak potírali učení obou škol a jim podobným
- Vnitřní nebezpečí ohrožující křesťanství
- Gnose
- škola (gnose = pozná ní)
- křesťanské i nekřesťanské prvky
- odlišují 2 božské bytosti – bůh stvořitel (dobrý i zlý, je na něj svalováno zlo světa) a bůh vykupitel (dobrotivý bůh umožňující spásu)
- duše člověka je bojištěm – dobro x zlo
- rozpoznání dobra a zla se dá uskutečnit pomocí poznání – ne víry
- Theodesis – otázka vzniku a významu světa
-jak je možné,že dokonalý Bůh stvořil něco nedokonalého
- Manichejci
- zakladatelem Mání (Peršan)
- opět prvky křes.inekřesť.
- odmítají Judaismus (Starý zákon)
- dualistická nauka o říši Světla a říši Temna
- vykoupit se člověk může sám – tvrdí, že člověk je odpovědný za svůj život a on sám by měl aktivně usilovat o spasení
- Spor Arius x Athanasius
- problém vztahu Krista a Otce
- Arius – tvrdil, že syn boží není bytostně totožný s bohem otcem, je mu podřízen, je prostředník mezi Bohem a člověkem
- Athanasius – tvrdil, že syn boží je od věčnosti totožný s Bohem
- r.325- Nicejský koncil – bylo dáno za pravdu Athanasiovi
- r.381 – přijato dogma o Trojjedinosti boží
- Představitelé
- Justin Mučedník
- křesťan v plášti filosofa
- snažil se navázat na antickou filosofii
- Tertullianus- církevní otec
- Ø kritizuje antiku, snaží se vystupovat proti pohanským předsudkům (antičtí vzdělanci, filozofové)
- Ø „Věřím právě proto, že je to protismyslné“ = pravdu víry nelze vysvětlit rozum.
- Ø staví víru nad rozum
- Ø vyslovoval se k dogmatům
- Ø zastánce dogmatu o dědičném hříchu – Adam a Eva – první hřích
- Ø dalšími dogmaty třeba trojjedinost boha (otec, syn a duch svatý)
- Tertullianus- církevní otec
- Klémenes, Origenés
- křesťanská teologie jako věda
- Svatý Augustinus Aurelius
- Ø Svatý Augustin
- Ø Syn pohana a křesťanky
- Ø Uznávaná autorita
- Ø První velký filosof od dob klasického období řecké filosofie
- Ø Z jeho názorů vycházeli autoří až do 13.stol.
- Ø Narozen v Africe, pocházel z Kartága
- Ø Zhlédl se v Platónovi a novoplatonismu
- Ø Ovlivněn manichejci a potom pozřel a nechal se okřtít v Miláně
- Ø → spis Vyznání
v Pojetí duše : – „Duch je příliš omezenýna to, aby pochopil sám sebe.“
v připomínají úvahy psychologů – své podvědomí,nevědomí
v Východiska uvažování: – navazuje – Descartes „Myslím, tedy jsem.“
v Dogma: – analogie na základě lidské duše → bytí,život,vědění →sjednocuje 3 složky
v Stvoření světa a času : – spojuje vznik času se vznikem světa → vznik společně a zárověň
v -minulý čas – paměť , přítomný čas – nazírání,budoucí čas –očekávání
v rozlišuje čas -nedůležitý, pomíjivým malicherný
v spojujes člověkem a věčnost s Bohem
- Ø →spis O obci boží
v pohybuje se mezi dočasností a věčností
v rozděluje svět na 2 obce (boží a pozemská)
v božská obec je dobrá, věčná bůh její obyvatele vyvolil, aby došli k vykoupení
v způsobeno neposlušností
v bůh je chápán jako dobrotivý – bez něj je člověk vystaven zlu a může podlehnout
- Ø Predestinace – předurčení –někteří jsou spaseni a někteří zatraceni = bůh dopředu zná rozhodnutí lidí
- Ø A určí kdo bude spasen a kdo ne
- Ø Plán spásy(vykoupení) → pozemská obec(lidé)→církev→obec boží(již spaseni)
- Ø Posílil vliv církve → upevnění pozice
- Ø Novoplatonismus,gnose → vše odstraněno z křesť.