Otázka: Pedagogika a její základní kategorie
Předmět: Pedagogika, Psychologie
Přidal(a): lucky
Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky
- Pedagogika = věda, která se zabývá výchovou, vzděláváním lidí
v současné době se pojmem pedagog označuje:
- osoba která se zabývá teorií vědy
- učitelé
- každý kdo nějak zasahuje do výchovy jedince
a) Základní – obecné obory
- Obecná pedagogika = Řeší otázku pojmů
- Dějiny pedagogiky = Mapuje, jak se mění názory na výchovu a vzdělávání
- Obecná didaktika = Řeší, jak vyučovat (teorie vyučování)
- Speciální didaktika = Jak vyučovat konkrétní předmět
- Oborové didaktiky = Jak vyučovat určitou skupinu předmětů
- Teorie výchovy = Jak působit na osobnost vychovávaného jedince
- Speciální pedagogika = Zabývá se výchovou, vzděláváním a soc. uplatněním osob s postižením
- Psychopedie = Rozumově postižení
- Somatopedie = Zdravotně oslabení a tělesně postižení
- Etopedie = Poruchy chování
- Surdopedie = Postižení sluchu
- Tyflopedie = Postižení zraku
- Logopedie = Poruchy řeči nebo dorozumívání
- Parciální nedostatky = Poruchy osobnosti (ADHD, ADD), poruchy učení (Dis)
- Srovnávací pedagogika = Porovnává školské systémy v různých zemích
b) Aplikované obory
- Sociální pedagogika = zabývá se výchovou dětí ze sociálně špatného prostředí
- Předškolní pedagogika = učí, jak pracovat s dětmi v předškolním věku (3–6 let)
- Pedagogika základní školy = Učí, jak pracovat s dětmi ve školním věku
- Středoškolská pedagogika
- Pedagogika volného času = zaměřuje se na volnočasové aktivity
- Pedagogika rodinné výchovy = zaměřuje se na rodiče dětí, učí je řešit problémy
- Pedagogika masových sdělovacích prostředků
- Vojenská pedagogika = působí na lidi v ozbrojených složkách
- Androgogika = výchova dospělých lidí
- Gerantopedagogika = výchova starých lidí
c) Hraniční obory
- Pedagogická psychologie = zkoumá, jak budeme působit na děti
- Školská statistika = vytváří statistické údaje
- Ekonomika vzdělání
- Školský managment
- Školní hygiena = teplota ve třídě, světlo atd.
d) Další obory
- Etnopedagogika = výchova a vzdělávání etnických skupin
- Pedagogická prognostika = vytváří modely, jak by měla vypadat výchova a vzdělávání
Základní pojmy
Výchova
- = plánované působení na osobnost člověka, jehož cílem je vytvořit žádoucí vlastnosti
- a) Heteroedukace = někdo vychovává někoho
- b) Autoedukace = pracuje sám se sebou
- Záměrná
- Nezáměrná
Vzdělávání
- dlouhodobý proces pomocí kterého člověk dosahuje určitého vzdělání
Vědomosti
- teoretický poznatek o věcech, jevech a jejich souvislostech
Dovednosti
- = využití vědomosti v praxi
- a) senzomotorické
- b) sociální
- c) intelektuální
Návyk
- zautomatizovaná činnost, kterou provádíme rychle bez kontroly
Prostředky výchovy
- všechno co využíváme k tomu abychom děti něco naučili
- a) Materiální = knížky, učebnice, obrázky
- b) Nemateriální = hry, učení, práce
Metody výchovy a vzdělávání
- způsob práce pedagoga pomocí kterého dítě učíme nebo vychováváme
Výchovné metody
- příklad = stotožňuje se s nějakým vzorem
- vysvětlování a poučování = klademe na dítě určité požadavky
- cvičení a navykání = opakovaně trénujeme projevy chování
- mravní hodnocení = pochvala X trest
- pochvala = stimulační metoda, musí být přiměřená
- trest = inhibiční metoda, musí být přiměřený
Vzdělávací metody
- slouží k tomu abychom děti naučily něco nového
Klasické metody vzdělávání
a) slovní metody
- slovně dětem předáváme informace
- monologické = vykládá učitel
- dialogické = beseda, diskuse
- práce s textem = vyhledávání informací v textu nebo na internetu
b) názorné metody
- působíme na co nejvíce smyslů u dětí (používání pomůcek)
c) praktické metody
- dítě si to samo vyzkouší, udělá
- dílny, laborky
Aktivizující metody
- dítě v průběhu přijímání informací musí vykazovat aktivitu
- diskuse
a) heuristické metody
- děti objevují samy
b) inscenační metody
- dítě hraje nějakou soc. roli
c) projektové metody
- projekty
Zásady
- pravidla.