Porovnání starověkých umění

dějiny

 

   Otázka: Porovnání starověkých umění

   Předmět: Výtvarná výchova pro pedagogické SŠ

   Přidal(a): Aniodo16

 

Porovnání egyptského umění s mezopotámským, řeckého umění s římským

UMĚNÍ STAROVĚKU

  • vynález a používání písma, třídně rozdělená společnost (faraon, …, …, otroci)
  • člověk vyprodukuje víc než sám spotřebuje – státy (armády, říše)

 

EGYPT

  • v čele neomezený vládce faraon (zástupce boha na zemi)
  • písmo hieroglyfy – pojmové písmo

 

Architektura

  • pyramidy (Cheopsova, Rachefova, Menkauerova)
  • po dlouhá staletí – hrobky faraonů
  • posledních 10-20 let se množí důkazy o tom, že o žádné hrobky nikdy nešlo
  • existovaly dlouho před námi známým Egyptem
  • geniální stavby, stěží zopakovatelné s naší technikou
  • jejich pravý účel nám dnes není znám
  • pravděpodobně nějaká technická zařízení
  • jejich stáří se odhaduje na 18 000 př. n. l.
  • Egypťané se do nich dostali a chovali je v úctě
  • jako hrobky je v menším napodobovali
  • pyramida Džoserova – stupňovitá, z daleko menších kamenů, stavitel Imhotep
  • paláce, chrámy, hrobky – nástavby
  • pohřbívalo se do skalních tajných hrobů v údolí králů
  • prosté domky – ze sušených cihel
  • předchozí architektura byla kamenná, nyní přechodná
  • architektura byla barevná (pomalovaná, polychromovaná)
  • chrámy v Luxoru a Kernelu, chrám v Abú Simbelu
  • chrám královny Hatšepsut v Dér el-Bahrí

 

sochařství

  • pracovalo se do tvrdých materiálů (žula, porfyry, bazalty)
  • sochy běžných velikostí, nadživotních velikostí – kolosy, ale i mnoho sošek malých velikostí (figurky)
  • tématika:
    • božstva (bohové a bohyně)
    • faraonové, velmožové, vysoce postavení lidé, případně jejich manželky
    • posvátná zvířata)
    • sfinga – nejen v Egyptě, kombinace částí lidských a zvířecích
    • busty – hlava, krk, ramena (busta královny Nefertiti)
  • sochy se polychromovaly
  • kromě soch i tzv. reliéfy (socha, která není celá, vystupující např. ze stěny) – výskyt př. v chrámech, palácích, hrobkách (ne v pyramidách), tématika: všechny oblasti života všech vrstev (řemesla, zemědělství, kratochvíle, náboženské obřady, válečná tažení, atd.), polychromovaly se
  • podobizny na sarkofázích (=rakev, která má na sobě podobu zemřelého)
  • kolosy u chrámu v Abú Simbelu, Memnonovy kolosy
  • sfinga u pyramid

 

malířství

  • tématika obdobná jako u sochařství
  • pestrá, převážně teplá barevnost
  • zvláštní způsob zobrazování, který platil až na výjimky
    • hlava zobrazena z boku (profilu)
    • oko zepředu
    • trup zepředu
    • nohy z boku, nakročeno
  • malby neměly žádnou perspektivní hloubku, velikost postav se řídila podle postavení ve společnosti, nikoli vzdálenosti = hierarchická perspektiva
  • chrámy, paláce, hrobky

 

MEZOPOTÁMIE

  • nejstarší civilizace, pravděpodobně původ všech ostatních civilizací, odkud se šířily
  • klínové písmo

 

architektura

  • pyramidy – stupňovité, stavěné z cihel podobných egyptským = zikkuraty
  • nedochovaly se, dochovaly se většinou pouze ruiny
  • stavěla se celá města s mohutnými hradbami
  • Ištařina brána – postavena replika
  • pyramidy byly centrem chrámových a palácových komplexů, mohly sloužit jako hrobky – stupňovité zahrady královny Semiramis
  • paláce a chrámy
  • opevněny hradbami
  • cihly a ostatní komponenty byly pálené – vynikající keramici
  • na povrchu často ozdobné reliéfní kachle
  • nosná zeď

 

sochařství

  • z části podobné egyptskému, jak sochy různých velikostí, tak sfingy
  • tesalo se do tvrdých kamenů, velice časté reliéfy, obdobná tématika, převažovali bohové a válečná tažení
  • postavy při všech činnostech stejné výrazy
  • válečky a pečetidla – po jednom otočení se obtiskl do hlíny reliéf

 

malířství

  • obdobné zobrazování jako v Egyptě, ale postavy jsou stejně velké
  • barevnost (pokud byla) stejně pestrá
  • zdobení architektury a keramiky
  • vynikající výrobci ozdobných předmětů a šperků
  • mistrně kombinovali kámen, kov, dřevo
  • výzdoba zdí

 

UMĚNÍ ANTIKY

  • umění Řecka a Říma, patří do starověku
  • umění Řecka vychází mimo jiné také z umění Středozemního moře (Kréta a přidružené ostrovy s velkými opevněnými městy – Minos, Kroisos, Faistos)
  • společný znakem byl vysoce rozvinutý keramický průmysl, překladová architektura s vícepatrovými domy, mohutné hradby, mořeplavectví a obchodování

 

ŘECKO

architektura

  • překladová
  • zdobená také barevně
  • chrámy, svatyně, paláce, obytné domy, veřejné budovy, divadla – amfiteátry
  • města měla svou tzv. akropoli – vyvýšené, mnohdy posvátné místo, kde byly soustředěny nejvýznamnější chrámy, bylo navíc opevněno a v době ohrožení mohlo být navíc posledním útočištěm obyvatelstva
  • stavebním materiálem byl kámen a dřevo, ale i cihly
  • během řeckých dějin se vystřídaly v architektuře 3 slohy, jsou rozeznatelné nejlépe podle podpůrných sloupů – dórský, iónský a korintský
  • KARYATIDY = sloupy ve tvaru lidských postav
  • na Athénské akropoli je nejznámější chrám Parthenon – socha Athény v nadživotní velikosti – Erechteion – má karyatidy
  • mnohé sochy i části architektury se polychromovaly

 

sochařství

  • myšlenka harmonie tělesné i duševní krásy
  • usilovali o ideálně krásného člověka
  • vytvářeli vzor, jak by měl vypadat
  • sochy se tesaly do kamene, popř. se odlévaly do bronzu
  • nejčastěji měly oči vykládány barevnými sklíčky (aby vypadaly jako živé)
  • polychromovaly se
  • zpočátku sochy měly tzv. nakročeno, později tzv. kontra postoj – přenesená váha na jedné noze
  • různé pozice při znázorňování bitev nebo sportovců
  • tématika:
    • významné osobnosti
    • bohové a bohyně
    • mytologické postavy
    • významní atleti
    • sochy kúrosů (chlapců) a koré (dívek) – nekonkrétní
  • sochaři:
    • Feidiás – socha Athény (Parthenon), sedící socha boha Dia
    • Myrón – sochy sportovců, př. Discobolos – atleti
    • Praxiteles – tvorba tzv. kánonu (ideální krásy)
    • Lysippos – sochař ze dvora Alexandra velikého

 

keramika

  • užitná – hlavně velké nákladní nádoby = amfory
  • většinou byla velice zdobena typickým způsobem – nádoby byly v původní vypálené barvě, nejčastěji doplňované a kombinované černou, případně další barvou (žlutá, fialová), obrysy a linie jsou vyryté jako poslední
  • na nádobách se vyskytovala velká část řeckého malířství, další malby byly na stěnách jako fresky
  • velice častá byla technika mozaiky, barevnost byla omezena, spíše v teplých tónech
  • náměty:
    • především řecká mytologie – bohové a bohyně
    • významné činy, vítězné bitvy
    • popř. významné osoby

 

ŘÍM

  • převzalo z Řeckého umění mnoho

architektura

  • převzala od řecké sloupy (nejčastěji korintské)
  • sloupy pouze jako ozdobné nebo nesly pouze část stavby
  • Římané měli nosnou zeď a valený oblouk (valenou klenbu – nosná) – Římané ho uměli dobře využívat
  • princip kupole (kopule) – používali vysoce kvalitní maltu, základ – sopečný popel
  • stavěly se:
    • domy – vily – byly átriové
    • chrámy, paláce
    • agory, baziliky – veřejná soudiště a tržiště
    • thermy a bibliotéky (lázně, sauny, pedikúra, manikúra)
    • kolosea
    • vítězné oblouky (stavěli císaři, byly poznamenány jejich činy)
    • akvadukt = most, přes který tekla voda – svádění pitné a užitkové vody z vysoko položených míst do měst

 

sochařství

  • bylo kopií řeckého sochařství
  • mnoho řeckých soch se dokonce dochovalo jako římské kopie (sochy si odlévali do bronzu)
  • sochy státníků, císařů
  • typické jsou rovněž busty (a podobizny) – byly většinou realistické až naturalistické
  • vysoké reliéfy (vítězné bitvy)
  • nosili tuniku (dlouhé volné triko s páskem), přes ni tógu
  • boty na způsob lýčených sandálů (na lýtka)
  • široké volné klobouky (jen muži)

 

malířství

  • fresková malba a mozaiky
  • barevnost a náměty byly podobné Řecku (mytologie)
  • erotické náměty, výroba parfémů
  • obrazárna = pinakotéka
  • iluzivní malba (pomalovaná zeď – příroda)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.