Otázka: Pravěké umění
Předmět: Dějiny umění, Výtvarná výchova
Přidal(a): dmildov
S uvědomělou činností člověka se setkáváme již v homo habilis – člověk zručný (2.6 milionů let)
Nejstarší kamenné nástroje – Oduvai Gotge v Tanzánii – úštěpkové nástroje
Umění je později podníceno vírou (ovlivníme uměním „to“ něco)
MAGDALENIENSKÁ KULTURA -> 40. – 9. tisíc let před n. l. – mladší paleolit
- Nejstarší malby v Olduwaiské rokli (Tanzánie),
- Umění je magický prostředek – na podporu lovu, plodnosti, počasí, rituální malby
- NEJZNÁMĚJŠÍ jeskyně Altamira (Španělsko) a Lascaux (Francie)
Altamira
- objevena dcerou amatérského paleontologa ve 19. století, přes 180 maleb lovné zvěře, malby dosahují až 3 metrů
- Vyobrazeny lovy nanečisto, jsou zde zvířata se šípy v krku, má přinést štěstí v lovu
- Otisk ruky à potvrzení identity (otisk x negativ) jako podpis dnes
- Zoomorfní náměty – mamuti, koně, zubři, jeleni
- Známý výjev – Sběr medu (La Areně)
TECHNIKA MALBY
- prsty a plstěné štětce, drcené nerosty obsahující kysličník manganu, železa a tak podobně míchané s tuky nebo vodou
- Motivace: lovecký kult, kult plodnosti – sochy těhotných žen, MAGIE -> jeskyně jsou první svatyně lidstva – lidé snad opravdu věřili, že to, to vyobrazí, se jim opravdu povede, zobrazují se i nefigurální malby
- Hlavní zprostředkovatel magie byl ŠAMAN
SOCHAŘSTVÍ – mají stejný význam jako sošky a malby
- Rytiny, reliéfy a volné modelace
- VENUŠE – ženy, ženských tvarů, různé materiály (kost, hlína, dřevo), jak obézní typy žen, tak štíhlé postavy, sošky také zvířecí (Dolní Věstonice)
- Nejznámější: věstonická, mentonská, z Willendorfu
- Bez tváře, ale existuje Venuše s křivou tváří, lidé se nejspíše báli, že kdyby vyobrazili obličej, že by jim to uškodilo, aby nebyly vlastněny
- Dále rytiny v kostech
KERAMIKA – neolit
- První keramika zdobena hlavně volutami – spirálami = volutová keramika
- Keramika zřejmě vynález žen, keramika nebyla točena, byly to proužky pokládány na sebe a modelovány, později vypáleny
- Později keramika vypichovaná, snaha o zdokonalení keramiky je tak viditelná, že rozlišujeme díky ní i kultury
- 2 hlavní proudy – kultura nálevkovitých pohárů a kultura zvoncovitých pohárů
- Široká hrdla
Ve stejné době již dokonalé kostěné nástroje (jehly, dýky, hroty) + vynález saní, bruslí a lyží
Po vstupu do období do doby bronzové (měď + cín) se nám posouvá umění vpřed, máme dva hlavní proudy
- Kultura Únětická – známe kostry skrčenců
- Kultura mohylová – typické stavění rozměrných mohyl nad hroby
- Kultura lidu popelnicových polí – společný znak spalování nebožtíků a ukládání jejich popela do uren
- Knovízská kultura – (Knovíz u Slaného) – žárové hroby spolu s kostrovými
Doba bronzová – nový typ umění
- kovotepectví, odlévání, inkrustace = šperky, spony, dýky, jehlice
MEGALITICKÉ STAVBY
- velké kamenné bloky po celé západní Evropě, neznáme jejich tvůrce, pouze odhadujeme jejich účel – nejspíše kulturní místo, observatoř, posvátné observatoře
- 3 typy – menhiry, kromlechy, dolmeny
- Menhiry – volně stojící v přírodě, mohli vytvářet celé aleje – u nás největší u obce Klobouky u Slaného (3.5 metru), u nás cca 23, ve Francii 8200
- Dolmeny – místa vysloveně pohřebního charakteru, dva nebo více kamenů s překladem, taková mohyla
- Kromlechy – kruhy utvořené seskupením více kamenů, jsou astronomicky orientované, kdysi určitě velice důležité body okolního kraje, nejznámější Stonehenge – má v sobě zakódováno mnohé z astronomických poznatků, dnes již nepřístupný veřejnosti, pouze z delší vzdálenosti
- Další známé megality Evropy – Salisbury, Avebury
V této době se svět nevyvíjel na všech místech stejně rychle, během doby, kdy u nás lidé objevovali výhody zemědělství a začínali s keramikou, v sumerské observatoři vypočítali dobu oběhu Měsíce na 15 desetinných míst
Matriarchát – dominantní postavení žen – ale stále vůdce muž, ale jsou brány jako velice důležité a vážené