Otázka: Předsokratovská filosofie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Val Plesky
Předsokratovská filosofie – Anaximandros, Pythágorijci, Élejská škola a Herakleitos
Anaximandros
- 610/546 ante
- Představitel Milétské školy
- První myslitelé – podivíni nepochopeni občany
- Spočívá v hledání fýsis
- Udržovací neměnné podklady pro měnné procesy
- Pod mnohým jiným musí existovat jedno neměnné
- Fyzický základ
- To, co drží svět v nějakém tvaru
- Přírodní filosofie
- Další představitelé:
- Thálés – fýsis je podle něj ve vodě; vlhká propast z níž vzlíná svět
- Anaximénes – fýsis je podle něj ve vzduchu; duše a duch souvisí s větrem
- Určil tři základní pojmy : APEIRÓN, ANANKÉ, CHRONOS
- Poprvé v historii lidstva definuje nekonečno
- Apeirón
- Pojem neomezeného
- Popírá hranice, je bezhraniční, ale dá se myslet
- Nemá místo ani čas, bytí ve stavu absolutních možností
- Není to nic, co znám nebo co bych kdy byl schopen znát, ale musím to myslet
- Sám svět je uskutečněný apeirón
- Místo bez hranic a tlaku, bez času, kde nic nemá svůj protiklad a nic tam není
- Je na začátku všeho jsoucího
- Ananké
- Pojem nutnosti
- Souvisí s pojmem peras :
- Vše souvisí se vším, vše má hranice s něčím
- Bez protitlaku není tlak, kladný a záprný náboj
- Když je napětí, svět je, když nenapětí, tak není nic
- Čím silnější tlak, tím větší protitlak – ananké tohoto světa
- Aby něco mohlo existovat, musí mít ananké a peras
- Protitlaky vznikly konstrukcí a destrukcí – mají pravidelnost a nutnost
- Chronos
- Pojem času
- ,, Na začátku všeho je neomezené (APEIRÓN), z něj věci vznikají a zanikají dle nutnosti (ANANKÉ) a za svá provinění si platí pokutu a trest dle určení času (CHRONOS).’’
Pythágorejci
- Po roce 530 ante
- Kosmos
- Matematické universum – číselná struktura
- Je tu prvotní matematická kostra – ramínko na šaty = SVĚT
- Čísla se skládají do nekonečna
- Svět je složen a je i rozložitelný
- Peras
- Mez rozkladu – rozklad se zastaví ,,prostě proto’’
- Rozklad do nekonečna by znamenal posun někam a tím by se ztratil smysl toho, proč je všechno složené – ROZKLAD MÁ LIMITY
- Co se rozkládá, začne se opět skládat
- 1, α, ..
- Nejprve je prvotní princip (PERAS) a pak bod (materiální zpracování) = 1
- Apeirón
- Vnímají ho jako destruktivní živel
- Rozkládá a bortí svět svou neurčitostí
- Na principu prvních 4 číslic (bod, přímka, trojúhelník a jehlan) demonstrují vznik světa
- Théon
- Božská moc, harmonie
- Rovnovážný prvek
- Drží rozkládané a skládané v řádu
- Člověk je struktura – absolutně se vylučuje sebevražda
- Platón se jimi dost inspiroval
- První skupina, která přijímá ženy
- Nesmí jsít maso a fazole, 5 let trvá příprava a rok člověk nesmí mluvit
Élejská škola
- Parmenidés
- 510/450 ante
- Platón ho považoval za ,,otce filosofie’’
- Sepsal veršované dílo O přírodě (Peri fyséos), kde řeší pojmy doxa a alétheia
- Doxa
- Smyslové pojetí světa
- Smysly nás klamou
- Př. Vidím vlny a mám pocit, že se stále mění, ale když skočím do vody, všude je vše neměnné, tzn. vlny jsou doxa
- Alétheia
- Rozumové vědění – pravý opak doxy
- Pravda se skrývá pod povrchem jevů a je třeba ji intelektuálně odkrývat
- Skutečné poznání
- Poznat je možné jen to, co je stálé a samo se sebou totožné
- Nesnaží se vysvětlit vznik světa přes živel nebo princip
- Hovoří o bytí, které je jedno a stojí v jasné protikladu k nejsoucímu
- První teoretik nevycházející ze zkušenosti, naopak ji kritizuje a poměřuje s racionálními kategoriemi
- Zenón z Éleje
- Žák Parmenida
- 490/430 ante
- Znám svými paradoxy, kterými chtěl popřít Pythágorovo učení
- 4 paradoxy (aporie – bezcestí)
- Půlení
- Chci uběhnout 100m, předtím musím uběhnout 50m, 20m,…atd.
- Nemůžu se hnout z místa, protože každý pohyb vyžaduje nekonečno dílčích přesunů
- Achilles a želva
- Achilles jí nemůže dohonit, protože když se dostane na předchozí místo želvy, želva už je o kus dál
- Letící šíp stojí
- Šíp je v každém okamžiku v určitém bodě, ale v bezrozměrném není žádný pohyb možný, takže je zde v klidu
- Je tedy v klidu po celou dobu, ačkoliv se domníváme, že letí
- Sypající se ječmen
- Když spadne z určité výšky jedno zrnko, nic neuslyším
- Když se naráz vysype celý pytel, je to pro mě více než zřetelný zvuk
- Aristoteles ho považoval za zakladatele dialektiky – tj. Umění rozhovoru či diskuze, kde se střídají námitky a tvrzení podepřené racionálními argumenty
- Prakticky vzato tvrdí, že svět je Matrix
- Teorie skladu a rozkladu je hloupost – exituje jen nehybné bytí
- Nic z toho, co si myslíme, nemá smysl
- Neměli bychom se na nic fixovat, protože to prakticky neexistuje
- Tvrdí, že vznik a zánik neexistují
- Ésti – bytí; plod čistého rozumu
- Úkésti – nic; nelze si myslet nic, protože pořád myslíme něco
- Půlení
Hérakleitos
- 540/ 480 ante
- Poustevnický život, zemřel pravděpodobně na vodnatost
- S nikým moc nevycházel – byl filosofickým nepřítelem demokracie
- Kvalita je nad kvantitou – demokracie to má naopak
- Svět ústavičně hovoří
- Smysl je skrytý, ale je blíž, než se zdá
- Máme ,,porouchaný překladač’’ – jsme zpohodlnělí
- Struktura mého života (vědomí) koresponduje se strukturou světa
- Rozděluje lidi na spící a bdící
- Spící
- Člověk není zcela bdící; nechápe tolik souvislostí
- Dítě
- Bdící
- Celý systém je v pohotovosti
- Dospělácký rozum
- ,,Spící lidé se obrací do svého vlastního světa, kdežto bdící se obrací do jednoho světa všech’’
- Spící
- Polemos
- Základní zákon světa
- Boj, zápas
- Z jedněch činí bohy, z druhých otroky
- Je třeba učit mláděž, že je to nutnost, jíž je nutno podstoupit
- Neshodná shoda
- ,, Neshodné se nejlépe shodne’’
- ,, Zničíme-li jeden pól, znčíme i ten druhý’’
- Je to jistý tvar erotu
- Pyr
- Symbol věčné změny
- Oheň se stále mění – uhasíná a zase se probouzí
- ,,Tento svět nestvořil Bůh, ale tento svět byl, je a bude věčným plamenem, který se vzněcuje a uhasíná dle potřeby.’’
- Pokládal si otázku, co je Bůh?
- Jednota protikladů
- Teplo x zima, chaos x řád, voda x oheň, světlo x tma
- Svět je komplexem procesů, ne věcí – vše se pomalu změní ve svůj protiklad