Téma: Preventivní výchovná péče o dítě a náhradní rodinná péče
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Viola
Obsah maturitní otázky
- kdo naplňuje preventivně výchovnou péči o dítě
- proč je přistupováno k náhradní rodinné péči, druhy náhradní péče
- ústavní a ochranná výchova
- model osobnosti dle Eysencka, realizace vybraného typu v roli učitele či žáka
Kdo naplňuje preventivně výchovnou péči o dítě
- Výchovní poradci
- na každé základní, střední i speciální škole
- učitel, který absolvoval vysokoškolské specializační studium
- sleduje a hodnotí žáky
- nabízí konzultační služby pro žáky a rodiče
- metodicky pomáhá třídním učitelům
- dělá informační činnosti pro žáky, rodiče a pedagogické pracovníky o různých prevencích (protidrogové, proti šikaně)
- Školní psychologové
- vystudovali školní psychologii
- pracoviště přímo ve škole (několik škol)
- klienti jsou jednotlivý žáci, školní třídy, učitelé i rodiče
- diagnostická a reedukační činnost, intervenční zásahy
- Pedagogicko-psychologické poradny
- zařízení výchovného poradenství
- řeší výukové a výchovné problémy dětí předškolního a školního věku
- např. odložení školní docházky, přeřazení žáka do jiného typu školy
- pomáhají žákům s profesní orientací
- pomáhají výchovným poradcům
- Střediska výchovné péče pro děti a mládež
- školská výchovná zařízení
- všestranná preventivní výchovná péče (ambulantní a internátní)
- Poradny pro volbu povolání
- jsou zřizovány při úřadech práce
- pomáhají žákům především ZŠ s volbou povolání
- Okamžitou pomocí s problémy dětí a mládeže se zabývají:
- Linka důvěry, Linka bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Člověk v tísni, Fond ohrožených dětí
- Poradny pro děti a mládež
- Střediska sociální prevence
- Nízkoprahová centra
- Krizová drogová centra
- Sociální poradny
- Prevence – působení před
- Intervence – zásah, záchrana ve chvíli problémů
- OSPOD – Orgán sociálně-právní ochrany dětí
Proč je přistupováno k náhradní rodinné péči, druhy náhradní péče
- Náhradní péče je určena těm dětem, o něž se rodiče nechtějí nebo nemohou z vážných důvodů starat (zemřeli, jsou nemocní, jsou ve výkonu trestu)
- Aby nebyl vývoj dítěte narušen, stát prostřednictvím soudu navrhne jednu z forem péče:
- svěření do péče jiné fyzické osoby než rodiče
- adopce (osvojení)
- pěstounská péče
- hostitelská péče (zástupná péče)
Svěření do péče jiné fyzické osoby než rodiče
- soud dává přednost především příbuzným (prarodičům, plnoletým sourozencům)
- musí se svěřením dítěte do péče souhlasit
- tímto přijímají za dítě plnou odpovědnost
- pro dítě je toto prostředí nejvhodnější (jsou mezi nejbližšími)
Adopce (osvojení)
- osvojení funkční rodinou nebo jednotlivcem
- ideální typ náhradní péče (dítě se dostává do rodinného prostředí)
- o osvojení dítěte rozhoduje soud
- při osvojení vznikají mezi osvojencem a osvojiteli rodinné vztahy
- osvojitelé nabývají práva a povinnosti rodičů
- práva mezi biologickými rodiči a dítětem zanikají
- biologičtí rodiče ztrácejí nárok na dítě, pokud
- 2 měsíce od narození neprojevili o dítě zájem (ačkoliv jim v tom nic nebránilo)
- 6 měsíců neprojevovali soustavně zájem, neplnili pravidelné vyživovací povinnosti, nepřijali dítě do vlastní péče, s dítětem se nevídali
- Dítě získává příjmení adoptivních rodičů
- Zákon o rodině rozlišuje 2 druhy osvojení:
- Osvojení zrušitelné (osvojení 1. stupně)
- může se z vážných důvodů zrušit
- u osvojování hlavně u dítěte mladšího než 1 rok (kojenci)
- Osvojení nezrušitelné, osvojení plné (osvojení 2. stupně)
- osvojitelé jsou zapsáni v matrice a v rodném listě na místě původních biologických rodičů (v poznámce zápis o původních rodičích)
- pokud osvojitelé již dále dítě nechtějí, můžou ho svěřit náhradní rodině
- Osvojení zrušitelné (osvojení 1. stupně)
Pěstounská péče
- jde o státem garantovanou a kontrolovanou formou náhradní péče
- může soud nařídit, pokud nelze z právních důvodů uskutečnit adopce
- pěstoun vykonává práva a povinnosti rodičů, ale nemá vyživovací povinnost
- ta náležím rodičům dítěte, kteří jsou i zákonnými zástupci (pokud soud nepověřil jiné osoby)
- příjmení si dítě může nechat změnit na příjmení svých pěstounů
- v rodném listě zůstávají stále zapsáni jeho biologičtí rodiče
- změna příjmení je pro dítě velký a silný psychologický moment
- je to pro něj pocit, že „někam patří“
- dítě se smí se svými biologickými rodiči stýkat (pokud soud nevyslovil zákaz styku)
- při jednání pěstouna s biologickými rodiči pomáhají sociální pracovníci obecního úřadu
- Typy pěstounské péče
- Inviduální pěstounská péče – probíhá doma u pěstounů
- Skupinová pěstounská péče – pro její výkon se zřizují příslušná zařízení, kromě vlastních biologických dětí zde žije ještě několik dalších dětí, velká pěstounská rodina
- SOS vesničky – tyto instituce se řadí do pěstounské péče, vlastní i nevlastní sourozenci vyrůstají společně ve vlastním domě (biologičtí sourozenci zůstávají společně ve skupině), pečuje o ně jedna osoba – matka (děti ji říkají teta), je to její plné zaměstnání (dostává měsíční plat), 10-12 domů vytváří tzv. vesničku
- Pěstounská péče může být dlouhodobá, kdy dítě vyrůstá u pěstounů do 18 let nebo na dobu přechodnou, kdy je naděje, že se dítě bude moct vrátit ke svým biologickým rodičům, v některých případech jen do doby, než se pro dítě najde adoptivní rodina
- Pěstounská péče zaniká dosažení 18 let jedince. Děti znají adresy svých biologických rodičů.
Hostitelská péče (zástupná péče)
- jde o zvláštní formu náhradní péče
- děti z dětských domovů jezdí na víkend nebo prázdniny na návštěvy do hostitelských rodin
- jde spíše o děti staršího věku, kteří chápou, že jde o dočasné pobyty v rodinách
- s návštěvou musí souhlasit ředitel dětského domova a obecní úřad, kde rodina bydlí
- tyto návštěvy umožňují dětem nahlédnout do chování a jednání funkčních rodin
Ústavní a ochranná výchova
Není-li z právního hlediska možná náhradní rodinná péče, navrhuje soud ústavní nebo ochranou výchovu ve zdravotnických a školských zařízeních
Ústavní výchova
- Pro děti, kterým nevěnují potřebnou péči nebo je jejich výchova vážně ohrožena.
- Také pro děti, jejichž rodiče se o ně nemohou z vážných důvodů starat (nemoc).
- Dělí se na:
- Zdravotnická – kojenecký ústav, dětský domov pro děti od 1 roku do 3 let, dětské centrum, dětská psychiatrická léčebna
- Školská – diagnostický ústav, dětský domov, domov pro osoby se zdravotním postižením, dětský domov se školou, výchovný ústav
Ochranná výchova
- Pro děti, u kterých dochází k závažným poruchám chování, které se nedají odstranit v běžné ústavní péči. Tyto poruchy už mají podobu trestného činu.
- Dítě ohrožuje sebe nebo okolí.
Model osobnosti dle Eysencka, realizace vybraného typu v roli učitele či žáka
- Neuroticismus (stabilita-emoční nestabilita)
- Lidé s emocionální nestabilitou ukazují úzkost, hysterii a posedlost. Často inklinují reagovat citově přehnaně a mají potíže vracet se do normálního stavu po citové aktivaci. V druhém případě je člověk klidný a s vysokým stupněm emocionální kontroly.
- Extraverze (extroverze – introverze)
- Extraverts se vyznačuje sociabilitou, impulsivitou, dezinhibicí, vitalitou, optimismem a ostrostí vtipu; zatímco introvert je klidný, pasivní, nespojitelný, pozorný, rezervovaný, reflexní, pesimistický a klidný. Eysenck myslí, že hlavní rozdíl mezi extravertem a introvertem je v úrovni kortikálního vzrušení.
- Introverti preferují teoretická (vědecká) povolání, extraverti práce orientované na lidi
- Introverti vykazují častější masturbaci, extraverti dříve vstupují do sexuálních vztahů
- Introverti dosahují vyšší stupeň vysokoškolského vzdělání a častěji odcházejí ze studia z psychiatrických důvodů, extraverti spíše z těch školských
- Introverti vykazují vyšší hladinu nabuzení ráno, extraverti večer
- Psychotika
- Lidé s vysokou psychotikou se vyznačují necitlivostí, nelidským, antisociálním, násilným, agresivním a extravagantním chováním. Souvisí s různými duševními poruchami, jako je sklon k psychóze. Na rozdíl od ostatních dvou dimenzí nemá psychoticismus opačný extrém, ale je složkou přítomnou na různých úrovních v osobě.