Převody – maturitní otázka

 

Otázka: Převody

Předmět: Strojnictví

Přidal(a): David Veselík

 

 

Jedná se o strojní zařízení, která přenášejí pohyb mezi dvěma nesoucími hřídeli.

  • Pohyb se přenáší buď: přímým stykem kol na hřídelích, třecí a ozubené převody.
  • Pomocí spojovacího mezičlánku mezi hnacím a hnaným kolem – lanové, řemenové, řetězové převody.

 

Převodový poměr:

  • I1,2= n1/n2 (vstupní otáčky) = D2/D1 (průměr výstupního kola = Mk2/Mk1 – n1 – převod – n2
  • D1 = průměr vstupního kola
  • D2 = průměr výstupního kola

 

Řemenový převod:

  • Skládá se ze: 2 řemenic a 1 řemene
  • Mat. řemenice: ocel, litina
  • Mat. řemenů: umělé, plastové
  • Řemeny jsou: ploché, klínové, ozubené
  • Úhel opásání můžeme zvětšit napínací kladkou.
  • Řemenový převod se používá tam, kde není nutno zachovat převodový poměr.

 

Řetězový přechod:

  • Zachovává převodový poměr = nemůže proklouznout.
  • Skládá se ze: 2 řetězových kol a 1 řetězu

 

Výhody (+):

  • Jednoduchá výroba, montáž nevyžaduje přesnost, tepelná odolnost

 

Nevýhody ():

  • Menší převodové rychlosti, vytahání řetězů.

 

Ozubené převody:

  • Převod mezi ozubenými koly – je nejčastějším způsobem převodu pohybu z hnacího na hnaný hřídel.
  • Pohybem se dají spojovat:
    • 1) rovnoběžné hřídele
    • 2) různoběžné hřídele
    • 3) mimoběžné hřídele

 

Pomocí spojovacího mezičlánku mezi přímým stykem vlastní přenos se realizuje pomocí zubů.

Jejichž profil je utvořen tak, aby boky zubů se po sobě odvalovaly, daly se přesně a hospodárně vyrobit.

Téměř výhradně se používá evolventní ozubení = vzniká odvalováním přímky.

 

Pro čelní kolo s přímými zuby jsou nejdůležitější 2 veličiny:

  • 1) modul (určuje velikost zubu, stanovuje se výpočtem, značí se písmenem m, dán normou v tab. Počet zubu dám požadovaným převodovým poměrem, moduly jsou dány normou.
  • 2) počet zubů
  • 3) úhel záběru Alfa – důležitý při výpočtu ozubeného kola.

 

Čelní kola slouží k přenosu krouticího momentu mezi rovnoběžnými osami, provedení zubů:

Přímé, šikmé, může být vnitřní a vnější ozubení. Kola jsou hlučnější, ale nevznikají axiální síly.

Výhoda šikmého ozubení – zuby zabírají postupně, chod klidnější, vznikají axiální síly.

 

Šroubový převod:

  • Pro mimoběžné hřídele pod úhlem 90 stupňů.
  • Tzv. Převod do pomala.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.