Otázka: Principy rastrové a vektorové grafiky
Předmět: Informatika
Přidal(a): Miri
Rastrová grafika (Bitmapová grafika)
- Celý obrázek je popsán pomocí jednotlivých pixelů = barevných bodů. Pixely jsou uspořádány do mřížky a mají jednoznačně určenou polohu a barvu (v nějakém barevném modelu). Kvalitu obrázku ovlivňuje především rozlišení (rozměr obrázku v pixelech) a barevná hloubka (počet bitů použitých k popisu barvy pixelu). Rastrová grafika celkově slouží pro tvorbu „umělecké“ grafiky.
Výhody
- Snadné pořízení obrázku (skener, fotoaparát)
- Snadnější zachycení reality
Nevýhody
- Velké nároky na paměť (hlavně při vysokém rozlišení)
- Změna velikosti vede ke zhoršení kvality (začne se projevovat rastr)
DPI (Dots Per Inch)
- Počet pixelů, který se vejde do délky jednoho palce (2,54 cm)
- Pro tisk je potřeba větší DPI – tisk 300DPI X monitor 72 DPI
Histogram
- Graf zobrazující zastoupení stínů a světel.
Formáty a editory
- BMP, JPG, GIF, PNG
- Adobe Photoshop, GIMP (GNU Image Manipulation Program), Zoner Phoho Studio
Vektorová grafika
Obrázek je popsán matematicky pomocí základních, přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky. Tím pádem se dá lehce manipulovat s vytvořenými objekty. Vektorová grafika se používá zejména pro tvorbu ilustrací, diagramů, animací, vizitek, log, plakátů atd.
Výhody
- Změna velikosti bez ztráty kvality
- S každým objektem lze pracovat odděleně
- Menší náročnost na paměť
Nevýhody
- Složitější pořízení obrázku
- Při velké grafické složitosti obrázku jsou nároky na paměť větší než u rastrové grafiky
- Nehodí se pro zápis složitých barevných ploch (fotografií)
Bézierova křivka
- Křivka je popsána pomocí dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) a dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body). Spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce.
- Křivka prochází kotevními body
- Tvar je kontrolován kontrolními body
- Jejich spojnice je tečnou ke křivce
Formáty a editory
- zmf (Zoner Callisto), pdf (Portable Document Format)
- CorelDraw, Zoner Callisto, Inkscape