Otázka: Průmyslová revoluce ve světě a v Čechách
Předmět: Dějepis
Přidal(a): ****
PRUMYSLOVÁ REVOLUCE VE SVĚTE
- proces, který začal ve druhé polovině 18. stol.
- projevil se využíváním vědeckých poznatků, zaváděním strojů do výroby a přeměnou manufakturní výroby v tovární velkovýrobu
- symbolem – parní stroj
- rozvíjí se i obchod, peněžnictví
- mění se složení společnosti
- první zemí, která zažila hospodářský rozmach – Anglie
- ve a 30. letech dorazila průmyslová revoluce na evropský kontinent (západní Evropa), ve 40. letech – střední Evropa a opožděně (ve druhé polovině 19. stol.) zasáhla východní Evropu
- příčiny nerovnoměrného vývoje – v pomalém odstraňování feudálních vztahů na venkově a ve městech
Velká Británie:
- změny v zemědělství – malá pole spojována do větších – farmy (sedláci odcházejí do měst – volná pracovní síla)
- moderní metody pěstování a nové stroje
- vláda podporovala podnikatele
- zrušena vnitřní cla
- využití kolonií
- průmyslová revoluce začala nejdříve v textilním průmyslu (nízké náklady na mechanizaci, levná pracovní síla, suroviny hlavně z kolonií, rychlá návratnost kapitálu)
- základem zpracování bavlny (z kolonií)
- r. 1733 vynalezen mechanický člunek, později mechanický tkalcovský stav
- r. 1785 James Watt zdokonalil parní stroj
- rozvoj textilní výroby zvýšil poptávku po uhlí a železe
- dřevěné uhlí časem nahrazeno koksem
- rozvíjí se strojírenství a kovoobráběcí průmysl, vzniká chemický průmysl
- pokusy s elektřinou – B. Franklin, A. Volta, M. Faraday
Novinky v dopravě
- kolejnicová doprava
- r. 1814 – George Stephenson uvedl do chodu první parní lokomotivu
- r. 1825 postavena ve Velké Británii první železniční trať (k přepravě uhlí)
- v polovině 19. stol. se nacházela čtvrtina světové železniční sítě ve Velké Británii
- stavba železnic vedla k rozvoji těžkého průmyslu
- parní stroj – i ve vodní dopravě: první parník sestrojil r. 1807 Američan Robert Fulton
- r. 1819 přeplula parní loď Atlantský oceán, pravidelná doprava mezi VB a USA od r. 1838
- mění se postavení bank – vznikají akciové banky (mají větší kapitál), vzniká burza s cennými papíry
Změny ve společnosti
- zvýšení počtu obyvatel
- rostou města, vznikají velkoměsta = symbol průmyslové revoluce
- narůstá počet obyvatel žijících ve městě
- do popředí se dostávají továrníci, bankéři a velcí obchodníci – tzv. buržoazie
- s touto vrstvou svázána vrstva inteligence (lékaři, právníci, technici …)
- vzniká nová sociální skupina – dělnictvo (proletariát)
- dělníci, hlavně ženy a děti, vystaveni tvrdým pracovním podmínkám (14-16 hodin denně, i 7x v týdnu, nízké mzdy, žádné sociální zákony)
- v počátcích průmyslové revoluce – dělníci rozbíjeli stroje
- kolem poloviny 19. stol. – zakládají odborové organizace (požadavky – zkrácení pracovní doby, zabezpečení v nemoci a stáří …)
PRUMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
- české země koncem 18. stol. – hospodářsky nejrozvinutější z habsburské monarchie
- nejvýznamnější postavení – textilní průmysl a plátenictví (např. Šumpersko, Turnovsko, Jilemnicko, Liberecko)
- pěstování a zpracování lnu – hlavně drobní domácí výrobci
- menším odvětvím – vlnařství
- rychle se rozvíjela bavlnářská výroba (např. Rumburk, Cheb, Aš)
- výroba potištěných bavlněných látek – kartounářství (nejvíce v Praze)
- rozvíjí se sklářství, železářství – první válcovna ve 20. letech 19. stol.
- zavádění parních strojů do výroby i dopravy
- r. 1840 dokončena generální přestavba silnic
- r. 1832 dána do provozu koňská dráha z Lince do Českých Budějovic
- začíná se připravovat výstavba parní železnice, která měla spojit Vídeň s tzv. Haličí (solné doly), na ní měly vzniknout odbočky na Brno a Olomouc, až do Prahy
- r. 1845 přijel do Prahy první vlak tažený parní lokomotivou
- r. 1841 spuštěn na vodu parník
- rozvoj dopravy si vynutil rozvoj strojírenské výroby (Praha, Brno, Hořovice, Blansko …)
- rozvíjí se zemědělství, zejména cukrovarnictví