Otázka: Psychické vlas. osobnosti a spec. získané dispozice – maturitní otázka
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Magdalena
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI ČI VLASTNOSTI OSOBNOSTI A SPECIFICKY ZÍSKANÉ DISPOZICE
OSOBNOST
- soustava vlastností, které charakterizují celistvou individualitu člověka,
- souvisí s realizací životních cílů a rozvinutím svých možností ve společnosti,
- individuální spojení psychologických, biologických a sociálních aspektů,
- strašlivě moc definicí pojmu osobnost,
- většina obsahuje že: osobnost představuje souhrn nebo spojení charakteru, temperamentu, inteligence a schopností,
- propojenost nebo jednota všech duševních funkcí,
- myšlení, prožitky a jednání, které se u jedince vyznačují unikátností anebo osobitostí,
- relativní nezávislost a stabilita psychosociálního bytí člověka,
Pojetí osobnosti:
Psychoanalytické pojetí – Freud
→ Topografický model osobnosti ,
- Podvědomí – emoční zážitky, traumatický, zakázané přání, tendencí apod. (manifestace – prožitky, zejména sny, chybné úkony, přeřeknutí apod.),
- Předvědomí – věděl a co aktuálně nepostrádá, latentní přítomnost ve vědomých aktivitách,
- Vědomí – adaptační a cílevědomá aktivita, Funkce- poznávací, výkonová,
→ Strukturální model osobnosti,
- ID – princip slasti (reflexy, pudy, iracionální),
- EGO – princip reality (řídí, integruje),
- SUPEREGO – princip dokonalosti (normy spol. a kult., mravní příkazy),
16 faktorový model
- Raymond Cattell,
- snaha stanovit základní vlastnosti osobnosti (redukce všech možných popisů člověka),
- metoda – faktorová analýza, dotazníky,
- L-data – údaje o životě, záznam o chování člověku ve společenství (škola, matriky, lékařské záznamy…),
- Q- data – sebeposouzení v dotazníku,
- T- data – objektivní testy – výsledky zkoušek, situací, kde se hodnotí chování jedince,
- povrchový rys je kombinací dvou či více pramenných rysů,
- Big five,
- lexikální přístup k rysům osobnosti,
- vychází z Eysencka a Catella,
- Velká pětka:
- Otevřenost ke zkušenostem,
- Neuroticismus (emoční stabilita),
- Extroverze,
- Přívětivost,
- Svědomitost,
TEMPERAMENT
- celkové ladění osobnosti – převládající nálada = způsob distribuce základní životní energie,
- je převážně vrozený – projevy už v dětství, relativně stálý,
Hippokratova/ Galénova typologie
- lidská povaha je ovlivněna poměrem čtyř tekutin v těle – slizu, krve, žluči a černé žluči,
- Sangvinik – převládá u něj krev, je veselý, společenský,
- Cholerik – převládá žluč, je výbušný, dráždivý,
- Flegmatik – převládá hlen, je klidný, bývá pomalejší, spolehlivý,
- Melancholik – převládá černá žluč, jsou po většinu času nešťastní, přecitlivělí,
Neurofyzická teorie I. P. Pavlova
- objeveno při pokusech se psy,
- pracuje se stavy podráždění a útlumu centrální nervové soustavy,
Eysenckova teorie typů
- Typ slabý: melancholik,
- Typ silný:
- Vyrovnaný: živý (sanqvinik) a klidný (flegmatik),
- Nevyrovnaný: cholerik,
Eysenckova teorie typů osobnosti
- dvě základní dimenze rysů + jedna přidaná,
- extraverze X introverze,
- neuroticismus X stabilita,
- + psychoticismus X síla superega – přidáno později, genetická dispozice stát se psychotickým nebo psychopatickým,
Kretschmerova typologie temperamentu
- typ temperamentu založen na stavbě těla,
- Astenik (leptosom) – štíhlý, vysoký, dlouhé končetiny, na svou výšku malá váha, schizotymní temperament, je citlivý až přecitlivělý, někdy naopak chladný, někdy ho rozhodí i maličkost, je raději sám; sklony k schizofrenii,
- Atlet – silná kostra s mohutnými svaly, hodně pohyblivý, viskózní temperament, jsou klidní, vyrovnaní, nemají moc široké zájmy, při extrémním projevu temperamentu se často objevuje epilepsie,
- Pyknik – podsaditý, středně vysoký člověk s kratšími končetinami, cyklotymní temperament, má smysl pro humor, je aktivní; sklony k bipolárně afektivní poruše,
- Dysplastik – nacházejí se u něj odchylky od znaků základních tělesných typů,
CHARAKTER
- souhrn získaných (naučených) relativně stabilních osobnostních vlastností, které určují psychosociální fungování člověka,
- zahrnuje charakteristiky určující to, jaké má člověk vztahy vůči sobě ( sebepojetí), ostatním lidem, společenským skupinám a přírodě,
- jádro → centrum různých druhů hodnot (morálních, etických, estetických),
Psychoanalytická teorie charakteru
- Sigmund Freud,
- charakter je zástupcem libida (psychologické síly sexuální povahy),
- charakter podle centra slasti,
- viz. vývojová teorie → orální, anální, falický a genitální charakter,
Pojetí charakteru podle Ericha Fromma
- Produktivní charakter,
- člověk je vnímavý ke své přirozené potřebě lásky a tvořivost,
- vyvíjí se v souvislosti s rozvojem etického cítění člověka,
- Neproduktivní charakter,
- pocity osamělosti, nejistoty,
- 5 typů:
- Vykořisťovatelský typ – vyhledává dobro mimo vlastní osobu, takovýto člověk je nedůvěřivý, cynický, závistivý a žárlivý,
- Receptivní typ – loajální, poslušný, laskavý,
- Shromažďovací typ – žije z přesvědčení, že okolní svět představuje hrozbu, je spořivý,
- Tržní typ – vnímá sebe, ostatní osoby a předměty, jejichž hodnotu určuje trh, jsou soutěživý, ctižádostivý, agresivní,
- Nekrofilní typ – proměnit vše živé na neživé (biofilie a nekrofilie – biofilie je normální produktivní zdravý typ, nekrofilie je neproduktivní charakter),
Morálka
- součást charakteru,
- Lawrence Kohlberg,
- vývoj morálky osobnosti,
Úroveň
- Předkonvenční,
- Konvenční,
- Postkonvenční,
- Konečné stadium – náboženské: lze ho dosáhnout až na sklonku života; člověk je jen nepatrnou součástí vesmíru, jednota s vesmírem či s bohem,
Stádium
- zaměření na tresty a poslušnost,
- instrumentální – relativistické zaměření,
- zaměření na to být “hodný”,
- zaměření na právo a pořádek,
- zaměření na sociální smlouvu,
- orientace na všeobecné zásady,
Projevené mravní myšlení
- pravidla jsou dodržována ve snaze vyhnout se trestu,
- “správné” chování je takové, které dotyčnému přinese odměnu,
- “dobré” chování ostatním dělá radost – konformita s “být hodný”,
- je důležité plnit povinnosti, dodržovat zákony,
- správné je to, co se demokraticky dohodlo,
- mravní skutky vycházejí ze zásad, které si člověk sám zvolí, řídí se řadou individuálních zásad, které říkají, že jedinec má právo na život, svobodu a spravedlnost,
Jean Piaget
- teorie vývoje morálního vědomí,
Heteronomní morálka (5-9)
- morálku chápou jako dodržování pravidel a zákonů jiných lidí, zejména dospělých autorit,
- typické je předoperační myšlení, které se projevuje mravním realismem – zákony a pravidla chápou jako hmotné a neměnné, které je třeba striktně dodržovat,
Autonomní morálka (od 10)
- děti morálce rozumějí jako dodržování svých vlastních souborů pravidel,
- konkrétní později formálně operační myšlení, které se projevuje mravním relativismem,
- zákony a pravidla jsou chápány jako sociální výtvor přijatý vzájemným souhlasem.
DRUHY SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ
- verbální schopnost – ↑ psychologové, právníci, spisovatelé; ↓ inženýři,
- prostorová představivost – prostorová orientace (↑ letec), vizualizace (deskriptivní geometrie), kinestetická představivost (↑ technik),
- numerická schopnost,
- percepční pohotovost – postřeh detailů (př. při hledání čtyřlístku),
- paměťové schopnosti,
- psychomotorické schopnosti – jemné pohyby prstů / obratnost při větších pohybech,
- umělecké schopnosti,
INTELIGENCE
- obecné nadání, celková rozumová vyspělost, mentální úroveň, intelekt, chytrost,
- podmínka efektivní adaptace,
- v kombinaci s tvořivostí podmínka úspěšného zvládání situace,
- různé pojetí inteligence:
- inteligence jako přizpůsobení,
- inteligence jako schopnost abstraktně myslet,
- inteligence jako vhled a pochopení,
- inteligence jako schopnost učit se a tempo učení,
Druhy inteligence
- Klasická teorie tří druhů inteligence E. L. Thorndike,
- teoretická (abstraktní) – schopnost rozumět a zacházet se symboly (např. slova),
- praktická (konkrétní) – schopnost rozumět a zacházet s věcmi (např. práce s přístrojem),
- sociální – schopnost rozumět a umět jednat s lidmi,
- R. B. Cattell,
- fluidní (daná geneticky) – důležitá pro zvládání úkolů v nových podmínkách a situacích,
- krystalická (rozvíjena učením) – důležitá pro zvládání úkolů pomocí dovedností z minulé zkušenosti,
- Gardnerova teorie rozmanitých inteligencí,
- jazyková,
- hudební,
- logicko-matematická,
- prostorová,
- tělesně-pohybová,
- intrapersonální,
- interpersonální,
Rozmezí intelektu
- 0-25 – těžká mentální retardace,
- 25-50 – středně těžká mentální retardace,
- 50-75 – lehká mentální retardace,
- 75-85 – hraniční pásmo mentální retardace,
- 85-100 – podprůměrná,
- 100-110 – průměrná,
- 110-120 – lehce nadprůměrná,
- 120-140 – vysoká,
- nad 140 – velmi vysoká, genialita,
VROZENÉ DISPOZICE
- vlohy – vrozené dispozice (předpoklady),
- nadání – rozvinuté vlohy se zapojením intelektu, vůle i citové složky,
- talent – vysoce rozvinutý soubor vloh – příznivé spojení schopností, umožňující vykonávat určitou činnost,
- genialita – mimořádně vyvinutý talent,
NAUČENÉ (ZÍSKANÉ) DISPOZICE
- vědomosti,
- dovednosti,
- získávají se postupem života učením,
- “osobní strop” – úroveň které může v dané činnosti dosáhnout za optimálních podmínek vývoj.