Otázka: Démokritos – úvaha o antickém filosofovi
Předmět: Tělesná výchova, Sportovní příprava
Přidal(a): Lukáš Skácel
ÚVOD
Naším úkolem bylo změřit reliabilitu testování při běhu na 20 m sprint a agility testu. Kdy jsme měřily časy při sprintování na 20 metrů 3 způsoby. První měření proběhlo na stopkách v mobilu, druhé na klasických stopkách a třetí měření probíhalo na fotobuňce, poté proběhl re test. Stejné to bylo u měření agility testu, kdy proběhlo první měření na 4 dotykových plochách, které byly rozmístěny 2 metry od sebe a to do čtverce. Po prvním měření proběhl re test.
Měření reliability lze provádět pomocí celé řady matematicko-statistických metod založených na faktu, že každé měření se skládá z pravé a chybové komponenty. Teoreticky lze reliabilitu vyjádřit jako podíl pravého a celkového (skládajícího se z pravého a chybového) rozptylu výsledků testu. V praxi bývá výše uvedený teoretický model různě modifikován a pro výpočet reliability existuje řada matematických metod. My jsme si vybrali metodu opakovaného měření.
Metoda opakovaného měření může být použita tam, kde lze měření u stejného souboru opakovat za stejných podmínek. Koeficient reliability se pak určuje jako korelační koeficient mezi prvním a druhým měřením. V pedagogicko-psychologické praxi není tato metoda běžná, protože tu je velmi obtížné vytvořit dvakrát po sobě stejné podmínky měření, protože výsledky druhého měření bývají ovlivněny zkušeností získanou při prvním měření. (www.kps.pedf.cuni.cz)
Cílem měření bylo zjištění reliability v běhu na 20 metrů, a agility testu. K tomu jsme provedli analýzu běhu na 20 metrů. A použili přístroj FITT AGILITY, na kterém jsme provedli test našich reakcí a jejich následnou analýzu a vypočet reliability.
3.1 Reliabilita měření sprintu na 20 m
Postup při získávání dat, byl takový, že jsme běhali 3x 20 metrů sprint a čas byl zaznamenáván třemi přístroji (stopky, stopky v mobilu a fotobuňka). Povrch, na kterém se běhalo, byl gumový s dobrou přilnavostí.
Tabulka naměřených hodnot při sprintu na 20 metrů, ze které jsme si vybrali na měření reliability vždy první 2 hodnoty z měření 10 lidí a u těch jsme srovnávali reliabilitu.
Pro pedagogickou praxi se většinou požaduje koeficient reliability 0,6 – 0,8. Reliabilita testu je závislá na kvalitě testových úloh, z nichž je test vytvořen, a také závisí podstatně na jejich počtu. Obecně platí, že čím více úloh test obsahuje, tím má větší reliabilitu. U testů s malým počtem úloh (např. 10 a méně) dosahuje koeficient reliability maximálně 0,6.
Při porovnání S1 a S2 jsme zjistili, že hodnota reliability je 0,80, což je pro pedagogickou praxi dostačující hodnota.
Při porovnání M2 a M3 jsme zjistili, že hodnota reliability je 0,90, což je největší hodnota reliability při našem měření, to znamená, že tato metoda má největší reliabilitu.
Při porovnání MK1 a MK2 jsme zjistili, že hodnota reliability je 0,75.
3.2 Reliabilita FITT AGILITY testu
Postup při získávání dat byl takový, že jsme se každý z nás postavily mezi 4 rozmístěné tlakové podložky, které od sebe byly vzdáleny každá 2 metry a naším úkolem bylo co nejrychleji reagovat podle zobrazeného obrázku na projektoru na příslušnou podložku.
Tabulka průměrných hodnot reakcí na agility testu, ve které jsou průměrné hodnoty 10 lidí z fitt agility testu, jsme se snažili získat reliabilitu, zjistili jsme, že tento způsob není moc reliabilní a vyšla nám hodnota reliability pouhých 0,36.
Touto prací jsme měli ukázat na reliabilitu metody opakovaného měření.
Podle námi zvolené metody opakovaného měření jsme zjistily, že měření M2 a M3 při sprintu na 20 m je nejvíce reliabilní, tedy má největší spolehlivost v měření.
Při měření reliability agility testu, jsme si vybrali průměrné hodnoty 10 studentů, kteří byly testováni, a spočítali jejich reliabilitu, která nám vyšla pouhých 0,36.
ŠKALOUDOVÁ, A. Test a jeho vlastnosti [online]. Poslední revize 11. 5. 2015 [cit. 2016-05-08]. Dostupné z: http://kps.pedf.cuni.cz/skalouda/Psychometrie/psychometrie.htm
Tabulky