Rodina a její význam pro utváření osobnosti dítěte

 

   Otázka: Rodina – význam pro utváření osobnosti dítěte

   Předmět: Společenské vědy, Sociologie

   Přidal(a): alice

 

 

Rodina = základní jednotka společnosti

  • charakteristika: malá sociální skupina
  • je pro dítě významný identifikační vzor (ztotožnění, nápodoba)

 

Znaky rodiny:

  • společensky schvalovaná forma partnerského soužití
  • členové spojeni pevnými příbuzenskými svazky (manželství, rodičovství, adopce, sourozenské vztahy, pěstounská péče…)
  • rodina žije v jedné domácnosti
  • členové rodiny spolupracují, navzájem si pomáhají, výchova a výživa dětí (povinnost)
  • vztahy jsou neformální založené na emocionalitě

 

Funkce rodiny:

základní funkce

  • biologicko-reprodukční (zajistit pokračování lidského rodu)
  • výchovná (socializační a kultivační, začlenění do společnosti)
  • ekonomická (hmotné zajištění domácnosti, jednotlivých členů)
  • emocionální a ochranná (pocit jistoty, bezpečí, utváření životní perspektivy)

druhotné funkce

  • rekreační (odpočinek po práci, společná dovolená, výlety o víkendech)
  • zájmová (možnost provozovat své zájmy uvnitř rodiny – cyklistika, hudba…)
  • morální (manželská věrnost, rodičovská etika, životní styl rodiny)

 

Současné trendy a problémy v rodině:

  • nesezdané soužití (nesezdaní partneři, péče o děti, stejná rodičovská práva)
  • sezdané nesoužití (rodiče jsou oddáni, ale nežijí spolu v jedné domácnosti)
  • patchwork rodiny, matky samoživitelky, registrovaná partnerství
  • příliš mladí rodiče, odkládání rodičovství (kariéra), bezdětnost

 

Typy rodiny:

  • z hlediska velikosti:
    • základní (rodina moderní, malá, 2 generace – rodiče a děti)
    • rozšířená (rodiče, děti, prarodiče, další příbuzní – soužití, pravidelný kontakt)
    • vícegenerační (pod jednou střechou prarodiče, rodiče a děti, zvl.„sendvičová“)
  • z hlediska úplnosti:
    • úplná (všichni členové rodiny žijou společně)
    • neúplná (chybí jeden z rodičů – rozvod, úmrtí, svobodná matka)
    • skrytě neúplná (jeden z rodičů se nepodílí na chodu domácnosti, upřednostňuje záliby)
    • rekonstruovaná (po rozvodu nový partner…)
    • dvoukariérová (rodiče zaměřeni na kariéru, au-pair, hospodyně…)
  • z hlediska vývoje: (z hlediska jedince)
    • orientační (výchozí) – primární rodina, do které se jedinec narodí
    • rozmnožující (reprodukční) – sekundární, od které se očekává potomstvo
    • druhotně vzniklá – po rozvodu nový sňatek, nově rekonstruovaná rodina
  • význam rodiny pro členy:
    • zázemí, bezpečí, jistota, důvěra, uspokojování potřeb, významný sociální činitel, seberealizace – smysl života

 

Dělení rodin podle funkčnosti:

  • funkční (plní všechny funkce, harmonická rodina, uspokojuje potřeby všech členů)
  • problémová (má problémy, vyřeší je sama, krátkodobá pomoc,neohrožuje vývoj dítěte)
  • disfunkční (vývoj dítěte výrazně ohrožen, narušen),př.:nezralá, přetížená, ambiciózní, disociovaná, zanedbávající dítě, týrající…
  • afunkční, nefunkční (dítě nutno odebrat z rodiny!)

 

Poruchy rodiny ve vztahu k dítěti:

  • rodiče se o dítě…
    • nemohou
    • nechtějí
    • nedokáží
    • …starat

 

Styly rodinné výchovy:

základní dělení

  • autoritativní (rodič málo respektuje přání a potřeby dětí, tresty – apatie, boj proti autoritě)
  • liberální (slabé vedení, nedůslednost – nízká úroveň vědomostí, dovedností, nevytrvalost…)
  • demokratický (porozumění, respektování individuality, spolurozhodování – snižuje opozici)

nesprávné typy rodinné výchovy

  • rozmazlující
  • příliš úzkostná
  • protekční
  • perfekcionistická
  • nejednotná
  • zavrhující

 

Zákon o rodině:

4 části:

  • manželství
  • vztahy mezi rodiči a dětmi
  • výživné
  • závěrečná ustanovení

 

Syndrom CAN (Child Abuse and Neglect)

= souhrn příznaků týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte

  • základní charakteristika:
    • nenáhodné jednání rodičú (jiné osoby), které je v danné společnosti nepřijatelné
    • poškozuje tělesný, duševní a společenský stav a vývoj dítěte, případně smrt
    • v současnosti se daří objevit jedna pětina případů
    • trestný čin → odnětí svobody (1-5 let, těžší 2-8 let, osoba usmrcena 5-12 let)
    •  ! oznamovací a přikazovací povinnost ! (trest do 3 let)
  • základní formy:
    • zanedbávání
    • týrání
      • fyzické
      • psychické
    • zneužívání
      • pedofilie
      • syndrom CSA (sexuální zneužití)
      • incest
      • znásilnění
  • faktory:
    • věk, vztah k pachateli, délka zneužívání, postavení rodiny k zneužívání

 

Systémové týrání

  • dítě týrá dále ten u koho hledá pomoc (příbuzný, policie, soud…)

 

Münchausenův syndrom by proxy

  • duševní porucha, předstírání tělesné nebo duševní nemoci u dítěte, pro kterou má být léčeno

 

Fond ohrožených dětí

  • pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností na celém území České republiky
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.