Otázka: Sociologie jako produkt krize
Předmět: Sociologie (společenské vědy)
Přidal(a): Sagitt
Problematičnost pojmu „Společnost“
- Bývá definována jako „věda o společnosti“ – nepřesné
- Samotný pojem „společnost“ je natolik mlhavé, že umožňuje množství různých definic, které mnohé z nich bývají temné.
- Cílem je přidat k nynějším definicím další. > musíme si uvědomit;
- A) Když lidé mluví o společnosti, mívají na mysli národní stát, ve kterém žijí.
- Pokud sociolog mluví o vazbách udržujících vnitřní integritu společnosti, popisuje ji pouze v abstraktní rovině mocenských prostředků národního státu.
- B) Úvahy o společnosti zahrnují představu společnosti moderní se v
- C) Společnost ve skutečnosti neexistuje. Vyjádřeno přesněji; společnost existuje, jen pokud se lidé chovají, jako kdyby skutečně existovala. Empiricky se však vyskytují pouze jednotliví lidé se svými zájmy a svým konkrétním jednáním.
- Hovořit o „zájmech společnosti“ či o „tlacích společnosti“ je sice běžné,
ale zavádějící - Antropomorfizace (zlidšťování, neadekvátní přenášení lidských vlastnosti) společnosti do podoby bytosti jednající účelově jako každý jiný jednotlivec vede k falešným představám, o charakteru společenského dění a zpravidla k velkým zklamáním, co se týče výsledku tohoto dění
- Hovořit o „zájmech společnosti“ či o „tlacích společnosti“ je sice běžné,
- A) Když lidé mluví o společnosti, mívají na mysli národní stát, ve kterém žijí.
→ Termín „společnost“ je fiktivní zkratkou pro vyjádření těchto skutečností
Tradiční a moderní společnost v koncepcích sociologie
- Radikální proměna celkového charakteru společnosti, zánik tradičních sktruktur
a postupné tříbení nových, to nezůstalo bez vlivu na podobu vznikající sociologie.
- Zneklidněn pádem všech autorit a ztrátou jakékoliv závazné orientace, tedy procesy, které doprovázely rozklad tradičních společností.
- Lidé jsou stále ovlivněni vírou a metafyzických omyly, aby je mohli zpochybňovat a překonat, musí mít evidentnost přírodních věd → sociologie tuto fci splní, pokud bude schopna formulovat zákony na základě pečlivého studia sociálních skutečností
- Kladou společnost průmyslovou proti společnosti vojenské
- Voj spol organizovala všechny aktivity kolem válčení, vedena snahou o ovládnutí nových teritorií a obranu již ovládnutých.
- Dominantou byla válka – společnost spravována po vzoru armády (i náb)
- Společnost průmyslová založena na hodnotách autonomie a os. Svobody svých členů
- Autorita státu klesá, obch. a prům. aktivity se odpoutávají od voj činnosti, v náb životě prosazován individualismus
- Moderní společnost se se místo na válčení orientuje na produkování nových hodnot
- Oproti Comtovi, který připouštěl významnou úlohu direktivního řízení, Spencer předpovídá rozhodný pokles významu veřejné autority a spontánní kooperaci lidí sledujících naprosto autonomně své vlastní zájmy
- Tradiční pospolitost je stavěna do kontrastu s moderní společností
- Líčena jako soc útvar spočívající na kladných a spontánních citových vazbách majících svůj původ v rodinném soužití.
- Intimita os vazeb je umožněna malým rozsahem skupin a podobnými zájmy všech jejích členů kooperující v celku
- Oproti tomu společnost vytváří rozsáhlý konglomerát neosobních vazeb.
- Jeho psychologizující a značně schematická koncepce je zajímavá jednak tím, že v dílčích postřezích čerpá z hlubších děl vlivných historiků, teoretiků práva a vyvolala kritické přehodnocení pozic historické sociologie i zájem o výzkum skutečné povahy soc útvarů pospolitostního typu → komunit
- Skupiny primární a sekundární
- Společnosti posvátné i a privátní
- Komunity a asociace
- Společnost venkovská a městská
Durkheimovo rozlišení společností
- Spočívají na solidaritě mechanické a společností se solidaritou
- Mechanická solidarita je vlastní tradičním společnostem, které byly jen nedostatečně centralizovaným konglomerátem menších, navzájem si podobných soc útvarů
- Jedinec se vymaňuje z tlaků své skupiny, solidarita částí je založena na vzájemné potřebnosti v rámci vyššího celku.
- Komplexnost systému je sice nesporným pokrokem vůči mechanické solidaritě, avšak skrývá v sobě nebezpečí anomie = stavu, kdy specializace částí není dostatečně vyvažována zpětnou integrací.
- Jeho koncepce je polemikou s typologií Spencera – namísto Spenecerova individualismu (=představa o stálém růstu autonomie jednotlivců v moderní společnosti) staví Durkheim sociologismus (=přesvědčení, že jedinec je produktem skupiny a kooperace jednotlivců musí být zajišťována autoritativní organizací/kmenem/korporací/státem).
Zdroj radikální proměny společnosti – generalizace trhu
- Mnohé koncepce sociologů 19. století jsou spíše poetickým přepisem některých aspektů tohoto přelomu, často navíc idealizujících buď období tradičních společností (Tönnies), nebo naopak éru moderní (Spencer).
- Skutečná hranice mezi tradiční a moderní společností je poměrně ostrá a je vyznačena radikální přeměnou instituce trhu. (v eko. životě tradičních společností hraje trh jinou roli než ve společnosti moderní)
- V tradičních společnostech slouží místní a dálkový obchod pouze ke směně malé části výrobků. Mimo trh stojí část produktů konzumovaných přímo v domácnostech výrobců (ať už v rodině poddaného, panství vrchnosti apod.), tak také → hlavní masa pracovní síly a půda jako dominantní výrobní prostředek těchto agrárních společností.
- Jednotlivé trhy tvoří izolované ostrůvky ztracené v moři autarkního (=soběstačný) hospodaření a propojené jsou minimálně.
- Cena jako vztah nabídky a poptávky zajímá pouze úzkou vrstvu finančníků a bankéřů.
- 1815-1845 – „velká transformace,“ která tradiční poměry zničila ( Polanyi).
- „Ostrůvky“ se přeměnily do podoby komplexního seberegulujícího se tržního systému. → velký vliv na celou lidskou společnost (týkalo se i kultury a představ člověka o sobě samém) è společnosti tržní
- Zásadní význam pro generalizaci tržních vztahů – přeměna práce a půdy ve zboží. (vznik nabídky pracovní síly a poptávka po ní/vznikla nabídka a poptávka po půdě → vznik TC (tržní ceny) pro užívání prac. síly=mzda, a TC pro užívání půdy=renta).
- Trh začal organizovat člověka i přírodu jako zvláštní druhy materiálů a kombinoval je s jinými surovinami dle potřeb maximalizace zisku soukromých osob → vznikl společenský stroj na zajištění materiálního blahobytu řízen dvěma lidskými faktory = strachem z hladu a hrabivostí.
- Strach z hladu se zahalil do podoby konzumních aspirací.
- Hrabivost do podoby podnikatelského profitu. („hamty hamty, ať mám víc než tamty“)
- Žádná nemajetná osoba nemůže uspokojit potřebu najíst se, dokud neprodá svojí práci na trhu a žádné zámožné osobě nesmí být bráněno kupovat levně a prodat za nejdražší cenu. → strach z hladu a hrabivost se staly garantem pokroku moderní společnosti.
- Zkoumá, jak ke změně charakteru trhu došlo
- Podle něj je samotná instituce trhu zastaralá a až do 19. století nehrála v žádné zemi roli v eko. životě. (trhy v tradiční společnosti fungovaly spíše na okraji ekonomiky ne v centru)
- Neexistoval fluktuujících cen, který by svým pohybem ovlivňovaly život většiny lidí.
- Tempo výroby i rozsah směny byly podřízeny tradici, náb. přikázáním, potřebám reprezentace ekonomicky nečinné elity, mocenským zájmům absolutistických režimů a rodících se národních států.
- Ekonomiky tradičních společností byly jen vedlejším produktem činností jiných institucí (rodinných, náb., kulturních apod.).
- Vzhledem k tomu, že v tržních společnostech neexistuje hospodářství jako oddělený sektor a eko. systém je včleněn do širších soc. vztahů a kulturních souvislostí, musí tyto společnosti mít vypracovány způsoby, jak řídit různé aspekty eko. života. (dělbu práce, disponování půdou, organizaci výroby apod.)
- Tuto funkci plní v archaických společnostech systémy příbuzenství, v tradičních společnostech systémy stavovských práv a privilegií.
- Pro vznik komplexního tržního systému, který je schopen sám regulovat a je vydělen z mocenských a kulturních souvislostí, bylo podstatné, že velký kapitál akumulovaný v dálkovém obchodu a finančnictví pronikl na místní trhy a propojil je v jednotný systém.
- Zároveň přitom vtáhl do svého vlivu pracovní sílu, půdu a vše podřídil tvorbě cen na základě vztahu nabídky a poptávky.
- Kdy a proč k tomu došlo? Polanyi se domnívá – v důsledku používání nákladných strojů ve výrobě.
- Stroje, které jsou drahé nejsou rentabilní(=výnosný)
- Nejsou-li výrobky produkovány ve velkém množství a není-li přísun potřebných surovin plynulý = pro kupce financujícího manufakturní a tovární výrobu to znamená, že všechny faktory výroby musejí být na prodej pro kohokoliv, kdo je ochoten zaplatit.
- Pokud není tato podmínka splněná, výroba skrze speciálních strojů je pro podnikatele příliš riskantní, takže vloží svůj kapitál do jiného podnikání.
- Tato podmínka splněna až teprve tehdy, kdy člověk a příroda přeměněna ve zboží (prac. sílu a suroviny)
- Osamostatnění trhu se děli i v Anglii (zemi liberalismu), s přispěním a za stálého dohledu státu.
- Stát musel být vybaven novými orgány a nástroji, měli-li být udržen hladký chod tržního „laissez-faire“ (=nechte činit, nechte plynout)
- Liberální Anglie (30.-50. let 19. století) učinila zkušenost s tím, že trh není institutem automatického řešení hospodářských problémů, nýbrž něčím, co samo představuje problém a musí být pracně udržováno v chodu.
- Jakmile se stal trh regulátorem ekonomiky, poznamenalo to celou strukturu společnosti.
- Stavovská struktura tradičních společností – instituce rozvětveného příbuzenství ve společnostech archaických systémem pozic a privilegií, která reguluje všechny aspekty pospolitého života včetně ekonomických.
- Signalizuje druhým, jaké práva a povinnosti přísluší každému od narození.
- Reguluje i eko. postavení, určuje, kdo a jaký má nárok na statky a služby.
- Stavy existují, protože tržní systém nereguluje distribuci privilegií sám.
- Třídní příslušnost má jiný význam
- Člověk je zařazen do jisté třídy dle toho, co může nabídnout na trhu (kapitál, půdu, prac. sílu).
- Příjem členů do jednotlivých tříd dány jejich příjmem.
- Hlavním motivem jednání je zajištění výhodné soc. pozice, co největších práv a soc. výhod. Materiálním statkům přisuzuje člověk význam jen tehdy, pokud jejich nabytí slouží těmto cílům. – zajistí-li mu dosažení pozice a výhod kastovní/stavovský systém, nebude se snažit zajistit si je prostřednictvím trhu. – tímto způsobem založen princip fungování instituce klientely.
Moderní společnost jako zdroj nadějí i obav
- Diskurs osvobození – moderní společnost jako prostředí podporující vývoj nezávislého vědění v oblasti, stejně jako požadavky na sebeurčení v oblasti politiky či uvolnění regulací v oblasti hospodářské činnosti.
- Moderní společnost odbourává stavovské přežitky, zrovnoprávňuje ženu, méně zámožné vrstvy v rámci politiky a etnické/jiné menšiny v rámci moderního státu.
- Diskurs disciplinizace – moderní společnosti se rozvíjejí na půdorysu centralizovaných národních států, jejichž mocenské mechanismy se ustavily již v rámci tradiční společnost a jejichž dohlížitelským ambicím propůjčila moderní doba jen modernější technické stroje.
- Moderní společnost oslabila řadu institucí, které v tradiční společnosti dokázaly ochránit místní a skupinové zájmy.
- První pohled na moderní společnost zdůrazňuje prvek svobody, rozšíření možností individuální voleb.
- Pohled z jiné perspektivy odhaluje ztrátu dřívějších opor pospolitostního charakteru a poukazuje na řadu podmíněností, které vymezují a ohraničují reálný prostor pro svobodnou volbu v moderní společnosti.
- Svoboda moderní člověka „připuštěna spíše tam, kde nebrání, nýbrž podporuje potřeby mocenské a ekonomické reprodukce vysoce komplexní společnosti.“
- Vnitřně rozporná podoba moderní společnosti (MS) připouští dvojí výklad; na jedné straně vyzvedává individuální autonomii, na straně druhé vyžaduje určitá omezení v zájmu koordinace.
Sociologie hledá vyváženou polohu obou požadavků.
- Z jedné strany ji vede obava z autonomie (situace, kdy jednostranný důraz na individuální autonomii by blokoval možnost koordinované činnosti či znemožňoval ustavit konsensus ohledně základních hodnot mezilidského soužití).
- Na straně druhé číhá nebezpečí potlačování individuality v podmínkách totalitního uspořádání společnosti, kdy zájmy celku mají ospravedlnit redukci základních lidských svobod.
Prudké soc. pohyby vyvolávají s možnostmi emancipace větší pocit nejistoty – ten se, po pádu stavovských jistot a při rozvolnění řady tradičních pospolitostních vazeb, daří zvládat pomocí instituce soukromého majetku.
- Vlastnictví zaručuje majiteli pojištění před životními rizik a zajišťuje ho v situaci, kdy nemajetní jsou odkázány na nesystematickou péči charitativního rázu.
- V 19. století byli vlastníci výhradně bílí, dospělí muži, kteří byli nositeli reálné občanské plnoprávnosti, zbytek společnosti hledá v soc. pohybech teprve své místo.
- Člověk nalézá své místo ve společnosti tak, že se definuje v opozici k těm, s nimiž soupeří o nedostatkové zdroje.
- Skupiny s odlišnými zájmy umožňují se zařadit na tu či onu stranu v soupeření o spravedlivý podíl na produkovaných statcích a službách.
- Vědomí odlišnosti zájmů vlastní skupiny od zájmu druhé skupiny umožňuje skrze soupeření získat třídní vědomí o své vlastní pozici.
- Poskytuje způsob nalezení vlastní soc. identity.
- Umožňuje se definovat jako člen určitého národa v opozici k ostatním národům.
- V sociologické teorii má tento způsob hledaní vlastního místa ve společnosti blízko k teoriím konsensuálním, které zdůrazňovaly základní hodnotovou shodu, která dokáže překlenout dílčí protiklady a mobilizovat lidi k dosažení společných zájmů.
Zatímco budování soc. identity skrze náležení k určité soc. třídě probíhalo zdola tlakem neprivilegovaných mas; budování národní identity je řízeno naopak spíše shora a prosazováno za pomoci elity.
- V obou případech dochází k nalezení pojítka, které dokáže novým způsobem propojit široké masy lidí, které byly v procesu emancipace zbaveny pocitu náležení k širším soc. funkčním a společensky respektovaným skupinám (cechy, gildy, obce, stavy, církve…).
- I přesto, že velké skupiny byly integrovány na základě třídní/národní příslušnosti, liberální představy naprosté autonomie každého individua za svůj osud byly vážně narušeny
- Většina lidí se nemohla zabezpečit, a tak hledali pojištění před sociálními riziky v institucích sociálního státu – nástup masových politických stran a odborových hnutí (rodinné firmy se slévají do korporací)
- Paradox moderní doby; aby liberální svoboda byla distribuována v demokratizované společnosti masově (=dostupné univerzálně) museli vytvořit komplexnější organizace
- nejen distribuce zboží a služeb – ale i PRA, vzdělání, léčebných org., – org., které dokážou populaci zajistit – pouze za určité omezení svobody („cenou“)
- cena ospravedlňována na vyšší účinnost (př. Velkovýroba účinnější než drobná řemeslná výroba, centralizovaná správa účinnější než správa, která bere ohledy na lokální zvláštnosti apod.)
- od konce 19. století vytlačují komplexně organizované formy, formy méně komplexní a autonomní (moderní spol. zaplňována velkými org.)
- v soc. rozvrstvení se tento posun projevuje v úpadku počtu a významu staré střední třídy (slož. Z nezávislých vlastníků, drobných rolníků apod.) a naopak růstu tzv. nové střední třídy (zaměstnanci org. výrobních/nevýrobních typů)
- pojištění MS vůči soc. rizikům è Sociální stát
- množí se signály svědčící o rostoucích potížích dosavadního typu zajištění integrace společnosti a nalézání osobní a soc. identity jejích členů.
- Narůstají ekonomické, politické, kulturní a soc. potíže soc. státu
- Koncept národa a koncept třídy hledání vlastní soc. identity je všech vrstvách zpochybňována
- Ekonomika – tvrdá kritika státních zásahů a regulací tržních vztahů
- Kultura – stoupá význam plurality hodnot v kontextu kulturního společenství
- Technické inovace zpochybňují staré konvence (v obl. výroby, administrativy, komunikace, poskytování služeb či zp. trávení volného času)
- Sociologie se snaží některé z tendencí zachytit pomocí škály interpretativních sociologií zaměřených na zkoumání často nespojité zobecnitelné každodennosti
- Na různých úrovní společenského života je patrný odstup od organizovaných praktik, které sice zajišťovaly, ale příliš svazovaly a omezovaly členy organizací.
- Spory nakolik jsou nové postoje v populaci rozšířeny nejsou zdaleka uzavřeny.
- Optimisté poukazují především na rozšiřující možnosti nových voleb v podmínkách globalizace
- Návrat k hodnotám čistého individualismu osvobozuje člověka od tlaků organizovaných systémů, které ho v minulosti svazovaly
- Budoucnost vidí jako éru konečného naplnění liberálních ideálů, kdy všichni mající zájem, získají možnost volit ty, s nimiž chtějí vstupovat do kontraktů a také si určovat pravidla těchto kontraktů.
- Pesimisté poukazují na rizika související s krizí dosavadních zp. pojištění proti soc. rizikům
- Vynikne problém nerovné distribuce statků, včetně těch existenčně nezbytných
- Ti neúspěšní budou mít problém vybudovat si v rámci nového řádu pevnější soc. identitu
Riziko anomie, radikálního zpochybnění mechanismů regulující lidské soužití, není zažehnáno o nic více než riziko nových forem autoritativních režimů (čímž je riziko anomie úzce spojeno).