Otázka: Sportovní trénink
Předmět: Tělesná výchova
Přidal(a): adelka
Definice:
- plánovitý, řízený pedagogický proces zvyšování sportovní výkonnosti zaměřený na dosahování maximálních výkonů a na vítězství nad soupeřem
Cíl:
- dosažení nejvyšší sportovní výkonosti na základě celkového rozvoje sportovce
Úkoly:
- ovlivňovat tělesné, psychické a sociální předpoklady podporující přímo nebo nepřímo zvyšování sportovní výkonosti a připravit je na jejich využívání v soutěžích
- osvojování sportovních dovedností
- rozvoj kondice a formování osobnosti sportovce
Složky
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA
- správné provedení daného pohybu, zaměřena na osvojení či zdokonalení pohybových dovedností – uzavřené dovednosti
- otevřené dovednosti
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA
- zaměření na zvládnutí možných způsobů, řešení pohybových úkonů, plán boje, znalost prostředí, znalost slabin soupeře, herní situace
- Taktika: předem promyšlený plán způsobu sportovního soupeření vedoucí k vítězství
- fáze taktiky: senzorická, centrální, motorická
TEORETICKÁ PŘÍPRAVA
- prolíná se všemi zmíněnými složkami (znalost pravidel, kreativita – nic není pokaždé stejné)
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA
- zaměřuje se na rozvoj pohybových schopností (silové, rychlostní, vytrvalostní, koordinační schopnosti a pohyblivost) schopnost oddálit vznik únavy a vykonávat více práce s vyšší intenzitou
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
- modelovaný trénink, zaměřen na psychiku sportovce vzhledem ke sportovnímu výkonu, hudba v sluchátkách před startem
- dlouhodobá
- krátkodobá
ETAPY
ETAPA ZÁKLADNÍHO TRÉNINKU
- délka 2-3 roky
- hlavním úkolem = je harmonický rozvoj osobnosti, upevnění zdraví, podpora přirozeného tělesného i psychického vývoje
- výkon není nejdůležitějším faktorem tréninkových ukazatelů
- správnost tréninku posuzujeme podle:
- mírní rozvoje pohybových dovedností, pohyblivosti, obratnosti, správné držení těla
- rozvoj všestrannosti
- vytváříme návyk na pravidelnosti tréninku
- osvojit si základní vědomosti o zvoleném sportu
ETAPA SPECIALIZOVANÉHO TRÉNINKU
- délka 4 roky
- proces se zaměřuje na rozvoj pohybové schopnosti a dovednosti, které přímo ovlivňují výkon
- vzrůstá zatížení (tréninkové dávky, intenzita)
- taktická a psychologická příprava
- pokud sportovec nepokračuje ve sportu, je to poslední etap
ETAPA VRCHOLOVÉHO SPORTU
- pracuje s dospělými lidmi, kteří mají talent
- Cílem – co nejvyšší výkon, popřípadě výkonnost
- tréninkové dávky jsou enormní a zatížení je maximální (počet tréninkových dnů se blíží 320 a tj. 1000)
- využívají se specializované tréninkové prostředky
- důraz na regeneraci sportovce
- náročná taktická příprava
- trénink je přizpůsoben na individuální činnosti jedince
- je třeba přizpůsobit všechno: denní režim, volný čas
TYPY TRÉNINKOVÝCH PLÁNŮ
- Plánování = tvůrčí činnost trenéra pro rozvoj sportovce
- Plány:
- a) individuální
- b) skupinový
Plány podle délky období:
- Mikrocykly – obvykle 1 týden, podrobný popis činnosti sportovce
- Mezocykli – obsahuje optimální počet jednotlivých složek sport. tréninku
- obsahují kontrolní závody a výkonnostní testy
- Roční plán – obsahuje stručnou charakteristiku družstva, stanovení cílů, počet plánovaných závodů, termín soutěží, soustředění
- Víceleté -plány na přípravu OH a MS
EVIDENCE
- základem je tréninkový deník sportovce a trenéra
Zapisuje se tam:
- docházka, objem cvičení, intenzita, tepová frekvence, osobní rekordy, výsledky závodů, pocity sportovců, zranění….
Řízení tréninkového procesu
SPORTOVNÍ FORMA
= optimální stav připravenosti sportovce
- stav, kdy podává nejvyšší výkon
- není to trvalý stav (přibližně 2 měsíce)
- jde o získávání sportovní formy
- v přechodném období klesá
OSOBNOST TRENÉRA
Trenér= je osoba, která řídí sportovní trénink, jeho činnosti můžeme rozdělit :
- a) projekční a plánovací
- b) organizační
- c) realizační
- činnosti trenéra ve vztahu ke sportovcům: podává instrukce, opravuje, hodnotí, chválí, trestá..
Typy trenérů podle výkonnostní úrovně:
-
- Trenér – pedagog – vhodný pro trénink dětí a mládeže
- Trenér – organizátor – vhodný pro výkonnostní sport
Vybraná doporučení pro řídící práci trenéra:
- vzorem pro své svěřence, přísný, chápající
- spravedlivý
- budovat u sportovců sebedůvěru i sebekontrolu
- komunikovat s rozhodností, ale přátelsky
- pochválit, ale ne příliš často
- umění řešit konfliktní situace
- provádět diagnostiku aktuálního stavu trénovanosti sportovce
VÝBĚR TALENTŮ
- vybírá se uspořádáním testů- soutěže => tam se pak talenti vyberou
- zaměřují se na vlohu, nadání, talent
Vlohy
- má každý jedinec, je to všeobecný předpoklad daný jedinec má vlohy např. pro míčové sporty
Nadání
- ze všech míčových her by si měl najít jen 1 který mu jde nejlíp např. Ve florbalu – jde hlavně o naleznutí silné stránky
Talent
- talent má 1% nabob 0,5% sportovců, převyšuje výkony ostatních ne za až tak velkou oběť, sportovní genialita
Testování fyzické zdatnosti
- slouží k zjištění fyz. koordinace sportovce buď na konci nebo začátku období – tréninku
- Teréní test – improvizované, podmínky jsou proměnné
- Laboratorní test – jasně dané podmínky, musí být ve stejné místnosti nebo na stroji
- Test W170 – měří se výkon sportovce při tepové frekvenci kolem 170/1 minutu tepů
- WO2MAX – vitální kapacita plic- maximální využití kyslíku z vdechnutého kyslíku – má hrudní pás + masku
RANÁ SPECIALIZACE
= specializace v mladém věku – musí děti chtít (rodiče je nesmí nutit – vzniká nechuť k té činnosti)
- je nutné dodržovat zátěž
- malé děti nesmí cvičit moc – posilování vůbec, hrozí pak ničení těla, nebo úraz, aniž by dosáhli maxima – je lepší když budou postupně trénovat a budou nejlepší za pár let, než když je přetrénují a jsou nejlepší 1.rok ale pak s tím skončí.