Studenti a stres: Jak zvládat nadměrný každodenní tlak na výkon a kde hledat pomoc při potížích?

 

Studenti středních a vysokých škol v dnešní době čelí obrovskému tlaku. Podle průzkumů i odborníků se míra stresu neustále zvyšuje a v duševním nekomfortu se cítí většina mladých lidí. U některých jde o nadměrnou psychickou zátěž spojenou se školními povinnostmi, jiní podléhají nebezpečným úzkostným stavům.

Problémem je, že v případě potíží jen těžko hledají pomoc ve své škole nebo u svých učitelů. Nedostatečná podpora v oblasti duševního zdraví může mít neblahé důsledky v budoucnu, co tedy mohou studenti dělat pro sebe a jakým způsobem jim může pomoci návštěva psychologa?

 

Péče o tělo i duševní zdraví

Dbát na pravidelný pohyb a zdravý jídelníček se bere jako samozřejmost. A co péče o duši? Duševní zdraví hraje klíčovou roli v životě dospělých, je ale také zásadním faktorem pro úspěšné studium. Nadměrná zátěž a příliš stresu znemožňuje dosáhnout nejlepších výsledků, což má neblahý vliv i na osobní život.

Mezi nejčastější problémy teenagerů patří potíže s plánováním času, což vede ke stresujícím situacím. I proto se doporučuje zaměřit se na time management a pomoci studentům s efektivním plánováním rozvrhu tak, aby byly včas splněné úkoly, ale zbyl rovněž čas na odpočinek, aktivní relaxaci a koníčky.

 

„Jsme s tebou!“

Nedostatek podpory ze strany učitelů je dalším faktorem vedoucím ke zvýšení stresové zátěže. Při pocitech, že učitelé nedostatečně motivují, otevřeně nekomunikují nebo potíže bagatelizují je na místě, aby děti cítily podporu rodičů. Pochopení studentských problémů je klíčové, avšak při úzkostech, panických atakách nebo přímo depresivních stavech je na místě vyhledat odbornou psychologickou pomoc. Kromě pražského centra je k dispozici dospívajícím a mladým dospělým rovněž psychoterapie Brno.

 

Proč se nebát říci o pomoc?

Jsou potíže, které prostě mohou lidově řečeno přerůst přes hlavu. A právě psychologové umí poskytnout odbornou pomoc za pomoci konkrétních psychoterapeutických metod a technik, které zahrnují sezení, logopedický trénink i meditace, dechová či svalová cvičení.

Během prvotního setkání se identifikují negativní myšlenkové vzorce a spouštěče úzkostných stavů, přičemž následně se pracuje na jejich odbourání. Při včasném rozpoznání potíží se snáze zabrání zhoršení duševních problémů, navíc se obratem zlepší školní výkony včetně soustředění a paměti.

error: Content is protected !!