Otázka: Světová náboženství
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): Katyz
Obsah
- a) základní pojmy
- b) klasifikace náboženství
- c) judaismus, křesťanství, islám
- d) základní principy východní filosofie, buddhismus, hinduismus, konfuciánství, taoismus
- e) sekty
a) základní pojmy – náboženství, víra
- náboženství = víra člověka v nějakou nadpřirozenou skutečnost (něco, co nedokážu rozumově náboženství = vysvětlit, objasnit)
- víra = racionální vztahování se k něčemu nadpřirozenému
- deista = věří, že Bůh stvořil svět, ale poté do něj již nezasahoval -> nechal působit přírodní zákony X teismus = Bůh svět stvořil a nadále do něj zasahuje
- ateista = nevěří v boha
- panteista = věří, že Bůh splývá s přírodou
- církev = instituce, která se zabývá náboženstvím a spravuje jej
- právní existenci upravuje řada zákonů
- součástí Ústavy -> v Listině základních práv a svobod
- aby církev mohla působit, musí být státem uznaná = registrovaná
- řada podmínek:
- minimálně 10 000 podpisů zletilých vyznavačů
- hlavní představitel církve musí být členem Světské rady církví
- v Česku registrováno přes 20 církví
- -> nejvíce římskokatolická
- řada podmínek:
- právní existenci upravuje řada zákonů
- teologie = věda, která se zabývá náboženstvím, více subjektivní
- -> představitel Tomáš Halík
- religionistika = věda zabývající se náboženstvím
- -> zakladatel F.M. Müller
- něcismus = lidé v něco věří x nejsou organizováni a nehlásí se k něčemu konkrétnímu
- manismus = kult uctívání předků
b) klasifikace náboženství
- animistické
- víra v bohy přírodních živlů -> bůh vody, ohně, země, vzduchu
- + toho, co nedokázali objasnit -> slunce, tmy… (primitivní)
- polyteistické
- víra ve více bohů
- ve starověkém Egyptě, Řecku, Indii -> hinduismus
- monoteistické
- víra v jednoho boha -> judaismus, křesťanství, islám
- neteistické
- víra ve výjimečnou osobnost/zakladatele/vůdce -> buddhismus
c) judaismus, křesťanství, islám
judaismus
- židovské náboženství
- vznik v oblasti Blízkého Východu (starověká Palestina) ve 13. století př.n.l.
- asi 20 milionů vyznavačů-> Izrael, Rusko, USA (do 2. sv. v. Polsko)
- monoteistické -> bůh Jahve/Hospodin (z úcty k němu jeho jméno ale neříkají)
- hlavní pramen: Starý zákon
- základem 5 knih Mojžíšových/Pentateuch/Tóra
- Genesis
- o stvoření světa, končí prodáním jednoho Jakóbova syna Josefa Egypťanům
- Exodus -> odchod židovského národa do země zaslíbené
- Leviticus
- Numeri
- Deuteronomium
- Genesis
- součástí je desatero = souhrn nejstarších a nejzákladnějších morálních pravidel
- převzalo křesťanství
- nezabiješ, nesesmilníš, nepokradeš,…
- základem 5 knih Mojžíšových/Pentateuch/Tóra
- Hospodin je velmi přísný -> neustále zkouší věřící, jak pevná je jejich víra
- očekávají příchod mesiáše = spasitele
- specifický vztah k Bohu – forma dialogu – i hádky
- => příběh: Jákob se v pozdějším věku porve se zahalenou postavou – zjistí, že zahalená bytost byl Bůh -> reflexe toho, jaký mají k Bohu vztah nenašli zaslíbenou zemi, kam je vedl Bůh a docházela jim voda (šli pouští), poprosili Boha o vodu a on jim řekl, ať zaklepou na kámen, že voda vytryskne -> Mojžíš měl, pochyby, ale udělal to a voda vytryskla X za to, že pochyboval je Bůh na zaslíbené místo nedovedl
- biblický prorok Abrahám
- ->praotci judaismu – dva synové a otec
- -> Abrahám je praotec judaismu, křesťanství i muslimství
- hovořil s Bohem, který mu nařídil obětovat Izáka, aby si ověřil jeho loajalitu -> udělal to X Bůh ho těsně před zastavil
- -> Izák – druhorozený syn, měl být obětován
- -> Jákob – syn Izáka, 12 potomků => každý z nich dal za vznik Izraelskému kmenu
- -> Abrahám je praotec judaismu, křesťanství i muslimství
rabín – kněz, stará se o synagogu
Tóra – první zapisování, které se stává židovským učením
Talmud – kompilace rabínských učení
Tanak – Tóra + Talmud
- nemají ráj a peklo, ale pokud byli dobří, tak budou zapsáni do knihy živých -> žijí v Bohu a nejsou zapomenuti
- X pokud byli špatní -> kniha mrtvých budou zapomenuti
- založeno na tradicích, dodržování židovských svátků
- Chanuka = slavnost světel
- Šabat/Šábes = sedmý den v týdnu věnovaný odpočinku
- -> nejdůležitější židovský svátek, daný Desaterem
- Jom Kipur – svátek smíření, že mají chyby
- Roš Ha Šana – září/říjen – začátek židovského roku
- košér – způsob úpravy jídla
- tradiční symboly:
- kipa/jarmulka = čepička
- menora = sedmiramenný svícen
- Davidova hvězda
- mše slouží rabín v synagoze = židovský kostel
křesťanství
- nejrozšířenější náboženství na světě -> přes 2 miliardy lidí
- monoteistické -> Bůh/Hospodin (nemá specifické jméno)
- vznik v římské provincii Judea (oblast Blízkého Východu) v 1. století
- zpočátku v Římě velmi krutě pronásledováno
- zrovnoprávněno roku 313 = edikt milánský (vydal císař Konstantin I.)
- později jediným povoleným náboženstvím (pro sjednocení Říma -> ideové pojítko)
- v 11. stol. rozdělení na evangelické, pravoslavné a katolické (jiné mše, papeži,…)
- dnes největšími centry Z a střední Evropa, J Amerika (nejvíce katolíků), Austrálie
- základní pramen: Nový zákon
- 4 Evangelia -> sv. Matouše, Marka, Lukáše, Jana
- -> svědectví vyprávějící příběh Ježíše Krista
- Apokalypsa = zjevení sv. Jana
- Skutky apoštolské
- Listy/dopisy/epištoly apoštolské
- 4 Evangelia -> sv. Matouše, Marka, Lukáše, Jana
- Ježíš z Nazaretu byl skutečná postava
- kázal proti klasické židovské víře (vlastní představu)
- -> sami Židé ho vydali -> ukřižován
- křesťanství pouze vychází z jeho myšlenek -> NENÍ zakladatelem!
- kázal proti klasické židovské víře (vlastní představu)
- očekávají druhý příchod Ježíše Krista jako soudce světa na konci dějin
- charakteristické znaky:
- rovnost všech lidí
- hlavním cílem života je spása
- všeodpouštějící láska (žádné msty)
- největší problém -> nejednotnost
- rozdíly v autoritách:
- -> katolické = papež
- -> pravoslavné = patriarcha
- -> evangelistické = bible
- rozdíly v autoritách:
- nejvýznamnější svátky:
- Velikonoce = ukřižování a následné zmrtvýchvstání Ježíše Krista
- Vánoce = narození Ježíše Krista
- symbol: kříž
islám
- 2. největší náboženství na světě -> asi 2 miliardy vyznavačů (muslimů)
- vznik na Arabském poloostrově v 7. století
- zakladatelem Mohamed (skutečná historická postava)
- -> prorok = prostředník mezi věřícími a Bohem
- -> 622 odchází z Mekky do Medíny = hidžra
- zásadní blízkost Boha
- zakládá 1. islámskou obec
- islám se velmi rychle šířil -> zastaven až ve Španělsku (Karel Martel)
- největší centra: Arabský poloostrov, JV Asie, S Afrika
- problém -> nejednotnost (otázka nástupnictví ve vedení muslimské obce po smrti Mohameda)
- sunnité = jakýkoliv řádně věřící muslim
- šiíté = pouze pokrevní potomek Mohameda
- 5 základních pravidel:
- šaáda = absolutní víra v boha Alláha a proroka Mohammeda
- salát = modlitba alespoň 5x denně k Mekce
- Rammadán = postní měsíc (jedí až po západu slunce, přes den pijí jen vodu)
- hadžhž = alespoň 1x za život navštívit Mekku (Saudská Arábie) -> svatyně Kaaba
- věnovat chudým almužnu
- povinnost muslima šířit islám, v nejnutnějším případě pomocí násilí
- základní kniha: Korán
- v něm sepsány Mohammedovy myšlenky
d) základní principy východní filozofie, buddhismus, hinduismus, konfuciánství, taoismus
1) Indická filosofie
- vznik spjat s Árji (Árjové)
- charakteristické znaky:
- -> názorová pluralita, mnoho představ
- -> tolerance
- -> důraz na tradice
- -> praktičnost (důraz kladen na praktické využití)
Dělí se na tři části:
- I. Védské
- 1500 – 500 př.n.l.
- védy = nábožensko-literární texty obsahující snahy o sepsání tehdejšího vědění
- určeny kněžím, ale byly pro ně složité, a proto byly sepsány upanišady (=vysvětlující texty), psáno v sanskrtu
- -> bhagavadgíta – nejmladší literární zdroj, navazuje na upanišady
- existují jich tisíce
- obsahují základ indické filozofie a určitá témata, která jsou společná pro všechny indické filozofické směry
- Dharma = věčný světový zákon / řád světa
- pro člověka mravní, morální řád (jak se má chovat)
- Brahma = nejvyšší duchovní princip, proniká vším -> zároveň tvoří podstatu všeho
- v okamžiku, kdy vstupuje do člověka, se z ní stává átman (duše)
- -> v základu jsou stejné
- brahmáni: kněží, kteří šířili
- Karma – karmický zákon: „vše, co člověk vykoná, rozhoduje o budoucnosti člověka (reinkarnaci)“
- -> pokud jsem žil špatně, budu reinkarnován
- -> cílem je vymanit se z reinkarnace (reinkarnace je trest za to, že jsem žil špatně)
- II. klasické období
- zhruba 6. století př.n.l až 1000 n.l.
- filozofie se šíří do celé společnosti (filozofie ztrácí charakter „tajné vědy“)
- -> vzniká řada směrů a škol
- směry:
- I. ortodoxní
- vychází z védských textů, striktně je dodržují, považují se za neomylné
- Hinduismus
- polyteistické náboženství
- uznávají kastovní systém
- řada rituálů (koupání v řekách, posvátná zvířata)
- celkem 6 škol:
- -> jóga = propojení tělesných a duchovních cvičení
- 8 stupňů
- II. neortodoxní
- častá kritika védských textů
- Čarváka
- tvrdí, že existuje pouze hmota (materialisté) -> tvořeno: oheň, voda, země, vzduch
- popírají reinkarnaci (protože všechno na světě je konečné)
- Džinismus
- zakladatelem Mahávírá (přezdívka Džina) -> v překladu vítěz
- velmi přísné zákazy:
- -> nesmí vědomě ublížit živému tvoru
- -> nelhat, nekrást, sexuální zdrženlivost
- opakem čarváky -> tvrdí, že existuje hmota i duše
- -> cílem ukončit reinkarnaci a zbavit se hmoty
- Buddhismus
- vznikl 6. století př. n. l -> Sidhárta Gautama (Buddha -> „osvícený“)
- 4 vznešené pravdy:
- -> život je utrpení
- -> utrpení pramení z touhy
- -> zbavením touhy se zbavíme utrpen
- -> člověk musí projít 8-dílnou stezkou, kde se naučí soustředit, jednat,…
- cílem je nirvána (oddělení duše od těla) -> ukončí se reinkarnace
- existuje celá řada směrů, které vycházejí z buddhismu: zenový buddhismus („zen“)
- -> Japonsko (založeno na přenosu myšlenek); lámaismus – Tibet (Tibetská kniha mrtvých)
- I. ortodoxní
- III. poklasické
- od roku 1000 až po současnost
- Čínská filosofie
- charakteristické znaky:
- harmonie (hlavně ve vztahu člověk, příroda, svět)
- praktičnost
- dělí se do 3 období:
- I. Zlatý věk
- 6. – 2. století př.n.l
- vznikají nejvýznamnější čínské filozofické směry
- -> mají stejný zdroj: 5 klasických knih čínské vzdělanosti
- -> obsahují nejstarší vědění (právo, literatura,…)
- -> nejznámější: Kniha písní (autorem Konfucius)
- -> pro nás nejvýznamnější Kniha proměn
- obsahuje trigramy (3 protikladné dvojice)
- => konfucianismus
- zakladatelem Konfucius (6-5. století před Kristem)
- -> pro Čínu největší mudrc všech dob
- podle tradice vedl vzorný způsob života (celý život se vzdělával)
- -> ale nezanechal po sobě žádný spis
- -> vše, co o něm víme, víme od jeho žáků
- -> sepsáno do díla Hovory
- propojeno s etikou (základem morálka) = „filozofie morálky“
- nejdůležitějším pojmem je řád
- -> chtěl vytvořit vesmírný řád (soulad)
- -> tvůrcem a garantem řádu měl být vládce (panovník)
- -> pro poddané měl být „otcem“
- dobrý vládce = dobrá a morální společnost
- klade velký důraz na výchovu
- hlavní morální zásady:
- slušnost
- moudrost
- spravedlnost
- poctivost
- respekt k autoritám, ke zvykům, tradicím
- => taoismus
- zakladatelem Lao’c (6-5. století př.n.l.)
- -> jeho život není 100% doložený
- -> autorem Knihy o Tao a ctnosti
- základem tao je čchi
- čchi = tok energie, který má schopnost vším prostoupit, dává všemu existenci, prazáklad světa, jádro taa
- ideálem vyznavačů tao je splynout s tokem energie (stát se mudrcem)
- svět se neustále vyvíjí, mění, je neustále v pohybu
- vyvíjí se na základě protikladných sil
- wu-wei = působení skrze nečinění
- ideální nechat energii působit
- považoval stát za něco nepřirozeného (protože ideál vidí v uzavřenosti)
- => mohismus
- zakladatelem Muo-Ti
- kritizuje konfucianismus
- dá se označit jako sociální etika (ústředním tématem společnost, dobro a zlo)
- důležitý pojem všeláska
- -> učení o všeobecné lásce mezi všemi lidmi bez nějakého rozdílu
- -> vše, co děláš, má být prospěšné i pro ostatní
- -> zlo je důsledek nedostatku všelásky
- -> největší zásadou je blaho všech
- odmítají jakékoliv formy válek
- => legismus
- v pravém slova smyslu není směr, ale hnutí či seskupení filozofů
- vychází z kritiky konfucianismu
- základem společnosti nemají být mravní základy, ale právní (psané) zákony
- -> mají být stručné, jednoznačné, pro všechny stejně platné (rovnost před zákonem!)
- -> dodržování má zajistit systém sankcí a odměn
- -> důležitou roli hraje panovník
- -> zákony mají vyjadřovat aktuální stav společnosti (ne něco, co se dědí z generace na generaci)
- II. období středověké filozofie
- 2. stol př.n.l. – 1000 n.l
- III. neokonfucianismus
- I. Zlatý věk
- charakteristické znaky:
e) sekty
- název sekta neměl původně negativní význam (= směr, skupina,..)
- dnes takto označována skupina, které se oddělila od dominantního náboženství
- názorově se odlišuje -> nějaké aspekty odmítá, nějaké přehnaně zdůrazňuje
- -> společnost oddělení odmítá
- -> klady sekt:
- pro členy naplňuje smysl života -> místo ve společnosti
- možnost člena se seberealizovat (často přehnané)
- klade se důraz na rodinu a rodinné prostředí -> často členství celé rodiny
- většina sekt striktně odmítá alkohol a drogy
- -> negativa sekt:
- silná názorová vyhraněnost
- izolovanost členů od většinové společnosti
- autoritářství jedince -> neomylný
- -> selekce informací
- snaha udržet soudržnost za každou cenu
- nedůvěra k okolí, k institucím -> školství, zdravotnictví, armáda
- řada případů, kdy sekty skončily tragicky -> hromadné sebevraždy
fundamentalismus = nekritický postoj k vlastní nauce, až nesnášenlivost k ostatním
- spojeno s náboženským fanatismem – vlastní náboženství se musí šířit všemi možnými způsoby -> i terorismus