Otázka: Světové hospodářství
Předmět: Zeměpis, Ekonomie
Přidal(a): Hallalabych
Světové hospodářství
- Význam a rozmístění světového průmyslu (hlavní průmyslové regiony)
- Světová doprava (vývoj, význam, struktura)
- Mezinárodní obchod (trasy, hlavní komodity, význam a současné trendy)
- Cestovní ruch (charakteristika, hlavní oblasti)
- Průmyslová výroba – 70% celkové produkce
- Ve velké míře ovlivňuje přírodu a má negativní vliv na životní prostředí
Typologie průmyslových odvětví
- Těžební průmysl – jediná výjimka průmyslu, nejde o přeměnu surovin ale o jejich získávání – proto řazen do primárního sektoru
- Energetický průmysl – výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody
- Zpracovatelský průmysl – dělíse dál na: potravinářský, textilní, kožedělný, zpracování dřeva, strojírenský
Lokalizační faktory průmyslu
- přírodní – surovinová základna, klima,voda, reliéf, půda, životní prostředí
- ekonomicko- technické energie,trh, pracovní síla, doprava, výhody aglomerace, věda a výzkum,kapitál, poptávka
- sociálně-politické – sociální, politické, historické, strategicko-vojenské
- Lokalizační faktory nelze chápat izolovaně, v konečném uspořádání průmyslové výroby se projeví soubor několika z nich.
Vývoj průmyslové výroby
- počátky průmyslu spjaty s průmyslovou revolucí (2. polovina 18. století v Anglii)
- první vynálezy, parní stroje, pracovní stroje
- industrializace → vzestup produktivity práce a kvantitativní produkce, ale také změny krajiny, sociální struktury a růst urbanizace
- kvalitativní změny – druhá průmyslová revoluce (přelom 19. a 20. století)
- užití elektrické energie, spalovacích motorů, pokroky v přenosu informací
- od 60. let 20. století probíhá vědeckotechnická revoluce
- rozvoj přírodních a technických věd, aplikovaný výzkum, informační technologie
- rychlý přenos poznatků do výrobní a společenské praxe
- v průmyslu: robotizace, automatizace, elektronizace, využití počítačů, pronikání do mikrosvěta a makrosvěta, přenos a zpracování informací, biotechnologie
- zvýšení kvantity, kvality i rozmanitosti produkce, enormní růst produktivity práce
- už v 19. století velký náskok západní Evropy a Severní Ameriky
- dodnes nerovnoměrné rozmístění zpracovatelského průmyslu (drtivá převaha Severu)
Hlavní průmyslové regiony
- USA – NAFTA (celní unie s Kanadou a Mexikem)
- severovýchodní pobřeží (BosWash, Chipitts), západní pobřeží (SanSan, Severovýchod), jih
- vysoká výkonnost, sepětí s výzkumem, důraz na moderní obory a odvětví
- technologické parky, dopravní strojírenství, elektrotechnika, petrochemie
- EU + VB
- pás táhnoucí se od střední Anglie, přes Benelux, východní Francii, západní Německo a Švýcarsko po Pádskou nížinu na severu Itálie, ale i periferní oblasti zažívají růst a modern.
- tradiční průmyslová oblast s postupnými strukturálními změnami pružně reagující na vědecký a technický pokrok
- JV Asie
- Japonsko, Taiwan, Korea, JV pobřeží Číny
- hlavně Japonsko – jih Honšú, a ostrov Kjúšú
- od konce 19. století rychlý rozvoj průmyslu; rychlé zavádění technických novinek, efektivita
- dopravní strojírenství, elektronika, elektrotechnika
- Taiwan i Korea také dosáhli v průmyslové výrobě úrovně vyspělých států – největší producenti mikroprocesorů, elektorniky či automobilů
- Čínské pobřežní zóny jsou také zdatné a chrlí miliony výrobků, ovšem už ne pouze nekvalitní
- Rusko
- zaostává kvůli dřívější jednostranné orientaci na těžký průmysl
- opožďování ve vědeckotechnickém pokroku
Charakteristika průmyslových odvětví
Strojírenství
- odvětví, které přinesla průmyslová revoluce, zaměstnává cca 1/3 EA v průmyslu
- základní průmyslový obor, spolu s energetikou zajišťuje veškerou další průmyslovou výrobu
- soustřeďuje se především do vyspělých zemí (montážní závody často v zemích s levnější pracovní sílou, vývojová centra v mateřské zemi)
Chemický průmysl
- zahrnuje i průmysl farmaceutický, petrochemický, gumárenský, kosmetický, rafinérie ropy či průmysl umělých hmot
- v čím dál větší míře nahrazuje přírodní suroviny – důležitý v zemědělství (hnojiva, insekticidy)
- ještě více než u strojírenství je patrný přesun do rozvojových zemí (přece si to nezaprasíme u sebe žejo..)
Hutnictví
- základním odvětvím průmyslu, nicméně díky syntektickým výrobkům význam relativně klesá
- zvyšují se požadavky na kvalitů kovů, respektive jejich slitin
- také tlak na přesunutí výroby do míst s levnější prac. silou, nicméně těžiště výroby stále soustředěna ke tradičním průmlsovým velmocím + NIZ (Thajkso, Malajsie, Taiwan), Indie a Čína
Lehké spotřební obory (potravinářský, textilní, oděvní, kožedělný průmysl)
- potravinářství rozloženo nejrovnoměrněji, ostatní odvětví ztrácejí ve vyspělých zemích pozice – neschopnost konkurovat levné pracovní síle (Jižní a JV Asie)
Průmysl skla, keramiky a porcelánu
- I zde produkční regiony vyspělých zemí vystaveny levné konkurenci (např. české sklářství)
- Jediná naděje je zaměření na kvalitu, v masové výrobě nelze konkurovat
Dřevozpracující, nábytkářský, papírenský a polygrafický průmysl
- obory úzce vázány místí tradicí a přírodními podmínkami
- dřevozpracující poměrně rozptýlen
- papírenský koncentrován tam kde je dostatek jehličnatých lesů a vysoké energetické kapacity – S Amerika a S Evropa
- polygrafický převážně SV USA
Změny v odvětvých a územní struktuře průmyslu
- změny v odvětvové struktuře
- nástup moderních oborů a útlum těžkých tradičních odvětví náročných na energii, suroviny, pracovní sílu, s množstvím odpadu
- změny v územní struktuře
- ústup od přílišné koncentrace do tradičních zón, umísťování nových oborů do méně industrializovaných oblastí (dekoncentrace)
- vedoucí postavení zaujímá strojírenství
- ukazatel hospodářské vyspělosti státu
- hlavní koncentrace na severní polokouli, ale rychlý rozvoj i v Latinské Americe a JV Asii
- hlavní složkou je dopravní strojírenství – výroba aut, letadel, vlaků, strojů
- rychlý rozvoj prodělal chemický průmysl
- zpracování ropy a zemního plynu; biochemie
- tendence přesunu do rozvojových zemí kvůli kontaminaci životního prostředí
- velký význam mají i moderní obory jako elektrotechnika a elektronika
- domácí spotřebiče, počítače, spotřební elektronika
Světová doprava
- liniový charakter
- 35 mil. km cest
- 3-4% zaměstnanců
- zásadní podmínka pro prostorovou dělbu práce
- Spotřeba 1/4 paliv, 3/4 olejů, 1/3 kovů
- Pojmy:
- výkon dopravy = osobokilometr, tunokilometr (10k tun x 10k km = výkon)
- objem přepravy = množství nákladu, osob, nezahrnuje vzdálenost
- mobilita obyvatelsva = počet jízd
- Doprava:
- osobní
- nákladní
- Historie:
- Starověk – Římské dlážděné cesty, mořeplavba
- mezníkem průmyslová revoluce – J. Watt, Fulton, 1825 – Stockton, Darlington (První železniční trať)
Složky:
1) Dopravní cesty – silnice, železnice
- 33 milionů km = součet všech dopravních cest na pevnině (88 % silnice + 5% železnice a potrubí + 2% vodní cesty (řeky))
2) Dopravní prostředky – loď, auto, vlak
3) Zařízení obslužného charakteru – letiště, nádraží, přístav, benzínová pumpa
Železniční doprava
- 1825 Stockton – Darlington – první železnice, 1829 – Stephenson’s rocket – první moderní loko
- maximální hustota – Německo, Belgie, Česko – Bohužel se od svého vzniku skoro nezměnila
- V ČR většina tratí jednokolejná – 80% všech tratí
- více rozchodů (rozměrů kolejí) – Stephensonský 1435 mm
- Bývalé země SSSR mají širokorozchodné koleje —> aby se tam západ nedostal
- MagLev = magnetická levitace – “vlak”
- Supsan = ruský druh rychlovlaku
- Pendolíno = italský koncept s náklopnými skříněmi – nemusí zpomalit při projíždění oblouku
- Trakce:
- parní – malá účinnost
- elektrická – jen 12% tratí
- dieselová
- přeprava velkých nákladů na velké vzdálenosti – více jak polovina nákladní přepravy
Silniční doprava
- více než miliarda vozů
- roli hraje kvalita sítí
- vedoucí postavení v ososbní přepravě
- negativa: hluk, prach, emise
- počátky na konci 19.století
- klíčový mezník – Ford model T – počátky individuální automobilizace
- ČR – 7 milionů aut – přihlášených
Letecká
- nejmladší, nejdynamičtější, nejrychlejší, nejbezpečnější, poměrně levná
- létá v koridorech, rychlost cca 700-900 km/h
- značná zátěž pro životní prostředí
- Nejrozšířenější leteckou síť má USA – spousta vnitrostátních letů
Největší letiště (podle odbavených pasažérů)
- Hartsfield – Atlanta USA
- Beijing Intl. – Peking, Čína
- Heathrow – Londýn, VB
- Haneda – Tokyo, Japonsko
- Los Angeles Intl. – Los Angeles, USA
- Dubai Intl.
- Chicago O’Hare Intl.
- Paris-Charles de Gaulle
Námořní doprava
- gró mezikontinentální přepravy, hlavně objemné náklady na velké vzdálenosti – kontejnery
- osobní přeprava není moc populární, trvá dlouho
- Atlantický oceán 2/3 lodní dopravy
- Nejdůležitější směry:
- Z Evropa – S Amerika
- Perský záliv – Z Evropa
- Perský záliv – J Evropa
- Perský záliv – S Amerika
- Perský záliv – V Asie
- Japonsko – Austrálie
- Japonsko – S Amerika
- Největší přístavy (podle obratu nákladu)
- Rotterdam
- Singapur
- Šanghaj
- Hongkong
- Magoja
- Jokohama
- Antverpy
- Pusan
- Marseille
- Hamburg
Potrubní doprava
- dnes rozvádí ropu a zemní plyn
- zemní plyn z Ruska a Norska
- ropa z Ruska
- budoucnost Hyperloop?? 😀
Cestovní ruch
- segment služeb zaměřující se na trávení volného času mimo své bydliště
- Spadá pod něj:
- ubytovací kapacity
- jejich zprostředkovatelé
Rozdělujeme na:
- Incoming – lidé, kteří do destinace cestují
- Outgouing – lidé, kteří z destinace cestují ven
- aktivní – příjmy od zahraničních turistů
- pasivní – výdaje našich občanů při pobytu v zahraničí
- Cestovní kancelář = je pojištěná, může zprostředkovávat balíčky služeb
- Cestovní agentura = není pojištěná a nemůže prodávat balíčky služeb (výlet i s dopravou a ubytováním)
- fakultativní výlet = volitelný výlet, placený navíc (aquapark, archeologické naleziště)
- návštěvník = nepřenocuje X turista = přenocuje
Nejnavštěvovanější země světa:
- Francie
- USA
- Čína
- Španělsko
- Itálie
- Turecko
- VB
- Německo
- Rusko
- Česko
Nejnavštěvovanější Evropská města:
- Paříž
- Londýn
- Řím
- Barcelona
- Benátky
- Vídeň
- Amsterdam
- Praha
Mezinárodní obchod
Pojmy:
- barter = výměnný obchod, zboží za zboží
- obrat obchodu = import a export dohromady
- obchodní bilance = rozdíl exportu a importu
- export = vývoz, objem zboží, služeb, který určitý stát vyrobía odveze
- import = dovoz, objem zboží, služeb, který určitý stát doveze ze zahraničí
- reexport = nákup v zahraničí a prodej do jiného zahraničního státu
- valuta = označení peněz zahraniční měny v hotovosti
- deviza = pohledávky a závazky v cizí měně
- clo = peněžní čátka, kterou stát vybírá při pohybu zboží a služeb přes hranice
- dovozní kvóta = kvantitativní omezení dovozu
- Embargo = zákaz vývozu (např. suroviny, výrobku, zbraní) do nějakého státu či zákaz obchodování s tímto státem.
- Saldo = rozdíl mezi exportem a importem, záporné saldo = větší dovoz, kladné saldo = větší vývoz
Hlavní forma mezinárodní dělby práce
- umožňuje specializaci → úspora výrobních nákladů → růst efektivnosti výroby → rozvoj společnosti
- Rozvojové státy exportují zemědělské produkty a suroviny a importují většinu průmyslových výrobků.
- Většinu exportu rozvinutých států naopak tvoří průmyslové výrobky, a to zejména s vysokou hodnotou přidané práce – hi-tech.
- Odlišnou komoditní skladbu mezi vyspělými státy mají například Kanada a Austrálie. Veliké země s malým počtem obyvatel exportují velké množství surovin i zemědělských produktů.
- U MO sledujeme hlavně objem(obrat) a směr obchodu
- Největší absolutní obrat: USA, Německo, Francie, Japonsko, VB
- Největší obrat MO přepočtený na obyvatele: Singapur, Nizozemsko, Lucembursko, Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Austrálie
Hlavní proudy MO:
- USA – Evropa
- USA – Japonsko
- Střední východ – Japonsko
- Čína – USA, Japonsko, Evropa
- celosvětově dominuje obchod se strojírenstvím, následují produkty chemického průmyslu a paliva