Otázka: Terciální a kvartální sektor
Předmět: Zeměpis (světové hospodářství)
Přidal(a): Lucie
ÚVOD
- nevýrobní sféru ekonomiky označujeme jako terciální sektor
- celosvětově zaměstnává 43 % ekonomicky aktivních
- z hlediska podílu na tvorbě HDP mu patří 1. místo (dnes cca 2/3 HDP)
- terciální sektor = obslužná sféra – zahrnuje činnosti spojené s dopravou osob, obchodem, veřejnou sférou, školstvím, zdravotnictvím, finančnictvím, mediálními službami (=služby)
- kvartální sektor – výzkum, věda
VÝZNAM OSOBNÍ DOPRAVY
- dopravu lze definovat jako cílevědomou lidskou činnost, kterou se přemisťují lidé, náklady, energie, zprávy…
- geografie dopravy se zabývá územní strukturou dopravy
- základní složky dopravy:
- dopravní prostředky (auta, vlaky, lodě a letadla)
- dopravní sítě (silnice, železnice, námořní linky)
- dopravní uzly (nádraží, letiště, přístavy)
TYPY OSOBNÍ DOPRAVY
- Podle prostoru, ve kterém se nachází dopravní cesta
- pevninská – silniční, železniční
- vodní – vnitrozemská, příbřežní, námořní
- letecká
- potrubní
- Podle předmětu a způsobu dopravy
- osobní – individuální, hromadná
- nákladní – veřejná, na vlastní účel
- Podle územního rozdělení přepravních potřeb
- městská, místní
- vnitrozemní, regionální
- mezinárodní
- Podle vztahu zdroje a cíle dopravy vzhledem k danému území
- vnitřní
- vnější
- tranzitní
ROZMÍSTĚNÍ DOPRAVY
- je ovlivněno socioekonomickými činiteli
- patří sem:
- rozmístění výrobních sil v dané oblasti
- úroveň rozvoje hospodářství
- bilance výroby a spotřeby v územních celcích
- vybavenost komunikace a efektivní provoz
- dostatečná hloubka vody
PEVNINSKÁ DOPRAVA
1) Železniční doprava
- vznik a rozvoj umožnil technický pokrok průmyslové revoluce
- rozmístění železniční dopravy odpovídá rozložení světového hospodářství
- železniční přeprava se podílí na více než ½ pevninské nákladní dopravy
- vedoucí postavení v nákladní přepravě zaujímají: Rusko, USA, Čína a Kanada
- vedoucí postavení v nákladní přepravě zaujímají: Japonsko, Čína, Rusko
- 4 základní typy:
- Evropský typ
- historicky nejstarší, hustá železniční síť (vybudovaná v 19. stol.)
- vysoká frekvence vlaků s menšími náklady
- více než 1/3 elektrifikována (100 % Švýcarsko, většina tratí Švédska, Norska, Nizozemí a Itálie)
- Severoamerický typ
- relativně řídká síť s moderním vybavením
- nízká frekvence vlaků s velikými náklady
- není typická elektrifikace
- Ruský typ
- typická řídká síť
- nedostatek ostatních odvětví pevninské dopravy
- intenzivní frekvence s obrovskými náklady
- elektrifikace
- Rozvojové země
- řídká nevýkonná síť
- nejčastěji spojuje naleziště surovin s vývozovými přístavy
- malá frekvence vlaků a zaostalý dopravní park
- Evropský typ
2) Automobilová doprava
- vedoucí postavení v objemu nákladní i osobní přepravy (převážně krátké vzdálenosti)
- délka, hustota a kvalita sítě odráží obvykle celou úroveň hospodářství
- největší hustotu silniční sítě mají západoevropské země a Japonsko
- vedoucí postavení v nákladní i osobní přepravě: USA, Japonsko
- 4/5 vozidel se soustřeďují v USA, západoevropských státech a Japonsku (30-50 % obyvatel má vlastní auto)
- v rozvojových zemích má vlastní auto cca 1 % obyvatel
3) Potrubní doprava
- přeprava ropy, ropných derivátů a zemního plynu na velké vzdálenosti
- vedoucí postavení v délce ropovodů a plynovodů: Severní Amerika
- nejdelší plynovody: Rusko, Kanada, USA
4) Vnitrozemská vodní doprava
- vznik na samém počátku civilizace
- ztráta významného postavení až po vzniku železnice
- uplatnění při přepravě hromadných substrátů na střední a velké vzdálenosti
- výhoda – nízké investiční přepravní náklady
- nevýhoda – nízká rychlost
- největší délka vnitrozemských vodních cest: Rusko, Čína, USA
- nejvýkonnější vnitrozemská vodní doprava: USA, Čína, Rusko, Německo
5) Speciální druhy dopravy
- rozvod elektrické energie
- nemožnost skladování; nezbytná časová následnost výroby a spotřeby
- 70 % světové produkce el. energie: Evropa, Rusko, Severní Amerika
- přenos zpráv a informací
- nejstarší – poštovní služba (postupné nahrazování elektronickou poštou)
- polovina 20. století – telekomunikace (mobilní telefony, faxy, internet…)
- rychlé rozšíření kabelové televize
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
- především přeprava hromadný nákladů na velké vzdálenosti
- přispívá k rozvoji mezinárodní dělby práce
- TRAMPOVÁ PŘEPRAVA
- nepravidelná (podle potřeby)
- zákazníci si ji objednávají na základě přepravních smluv
- LINKOVÁ PŘEPRAVA
- obstarává dopravu na pevně stanovených trasách podle jízdního řádu
- Atlantik – nejvýznamnější lodní doprava; 2/3 celkového objemu námořní přepravy
- Tichý oceán – ¼ celkového objemu námořních přeprav
- Indický oceán – 1/10 celkového objemu námořních přeprav
- největší loďstva mají: Japonsko, Rusko, USA
Typy lodí:
- tankery – cisternové lodě
- balkery – lodě přepravující suché substráty
- univerzální lodě – lodě pro přepravu smíšených nákladů
- kontejnerové lodě – lodě pro přepravu kontejnerů
Typy přístavů:
- univerzální
- mají specializované zóny pro příjem určených substrátů
- největší univerzální přístav – Singapur
- pro kontejnery, vykládku a nakládku ropy, uhlí, rud, dřeva, obilí atd.
- specializované
- zaměřené na nakládku jednoho substrátu
- největší specializované přístavy s exportem ropy (např. Ras Tannura v Saudské Arábii)
- přístavy z hlediska dopravní funkce:
- vývozní – převaha nakládky nad vykládkou (především specializované přístavy)
- dovozní – převaha vykládky nad nakládkou (největší Rotterdam)
- smíšené – vyrovnaný poměr mezi nakládkou a vykládkou (univerzální přístav)
- největší světové přístavy podle překládky: Singapur, Rotterdam, South Louisiana
VZDUŠNÁ DOPRAVA
- především přeprava osob na velké vzdálenosti (hlavně v mezikontinentálním měřítku)
- letecká přeprava má velký rozvoj; stále ve větším rozsahu se prosazuje přeprava nákladů
- výhoda: rychlost a relativně značná bezpečnost
- největší roční výkon letecké dopravy: USA, Rusko, Japonsko, Velká Británie, Kanada, Francie
- největší letiště světa: Atlanta, Peking, Dubaj, Tokio (2019)
- hlavní trasy spojují:
- Evropu a Severní Ameriku (1. místo)
- Evropu a Jižní Ameriku (2. místo)
- Evropu a Blízký východ (3. místo)
VÝZNAM SLUŽEB A JEJICH TYPOLOGIE
- jsou významným sektorem ekonomiky
- díky moderní technologii v průmyslu může pracovat více lidí ve službách
- např. v USA pracuje ve službách již více než 78 % obyvatel
à hovoříme o tzv. postindustriální společnosti - služby – vysoký podíl lidské práce, vysoký podíl žen (oproti průmyslu)
- v oblasti spotřeby uspokojují potřeby:
- celé společnosti – státní správa, obrana, bezpečnost, justice, školství, zdravotnictví
- jednotlivců – kadeřnictví, opravny, cestovní ruch, ubytovací služby…
- služby podle míry nezbytnosti:
- základní služby – zdravotnictví, školství, státní správa, obchod…
- služby, které zlepšují životní podmínky obyvatel:
- služby doplňkové – reklama, pohostinství, kultura, cestovní ruch
- služby podle ekonomického cíle:
- nevýdělečné – zajišťují rozpočet státu, obcí nebo dalších institucí – např. školství
- výdělečné – např. finančnictví, lázeňství apod.
- služby podle mezinárodního dělení:
- výrobní – bankovnictví, reklama, marketing
- distribuční – doprava, spoje, obchod
- osobní – ubytování, stravování, opravny
- sociální – školství, zdravotnictví, veřejná správa, soudnictví
ROZMÍSTĚNÍ SLUŽEB
- hustota a velikost obslužných zařízení odpovídá počtu uživatelů a frekvenci jejich návštěv
- poptávku po službách ovlivňuje hustota zalidnění, velikost sídel a životní úroveň obyvatelstva
- nabídka služeb je dána vyspělostí ekonomiky, rozmístěním výroby, vybaveností dopravní sítě, kvalitou pracovních sil, objemem investic…
ŘÁDOVOST SLUŽEB
- čím více je zapotřebí zákazníků k vytvoření určité služby a čím větší je zázemí, jehož obyvatelé službu vyžadují, tím je vyšší řádovost služby
PRÁH SLUŽEB
- nejnižší potřebný počet uživatelů nutných ke vzniku určité služby
STŘEDISKOVÁ SÍDLA
- sídla, ve kterých se nachází služby vyššího řádu, které slouží nejen k potřebám vlastních obyvatel, ale i širokému zázemí
MEZINÁRODNÍ OBCHOD
- výměna zboží mezi státy
- dovoz = import a vývoz = export
- jejich součet nazýváme obrat zahraničního obchodu
- jejich rozdíl aktivní či pasivní obchodní bilancí
- mezinárodní obchod ovlivňuje řada faktorů – velikost a vyspělost země, jejich hospodářská tradice a síla, vývoj světového hospodářství, nerovnoměrné rozložení těžby a spotřeby nerostných surovin
- v absolutním obratu vítězí velké vyspělé státy (USA, Německo, Francie, Japonsko, Spojené království)
- USA, státy EU a Japonsko se dohromady podílejí téměř na 60 % objemu světového obchodu
- vedle objemu (=obratu) sledujeme také směry mezinárodního obchodu
- hlavní proudy obchodu jsou mezi USA a Evropou, USA a Japonskem
- doprava ropy mezi Středním východem a Japonskem, Evropou
- dalším ukazatelem je struktura obchodu
- dominuje obchod se strojírenskými výrobky, produkty chemického průmyslu a paliva
- vyspělé země vyvážejí hlavně průmyslové výrobky, stroje, zařízení
- rozvojové země hlavně suroviny, zemědělské produkty
CESTOVNÍ RUCH
- trávení volného času (kultura, sport, cestování) à impuls k rozvoji sektoru služeb
- v posledních letech se obor služeb zaměřených na cestovní ruch stal natolik významným, že se začal vyčleňovat jako samostatná část služeb
- cestovní ruch = uspokojování osobních potřeb v oblasti turistiky, rekreace, kultury…, ke kterému dochází mimo trvalé bydliště a ve volném čase
- patří sem: cestovní kanceláře, dopravní společnosti, ubytovací a stravovací zařízení…
- cestovní ruch dělíme na:
- domácí
- zahraniční
- aktivní – příjmy od zahraničních turistů
- pasivní – výdaje občanů při pobytu v zahraničí
- turismus rozlišujeme podle typu pobytu na:
- poznávací – prohlídky kulturních a přírodních památek
- pobytový – trávení na jednom místě
PŘEDPOKLADY CESTOVNÍHO RUCHU
- Selektivní předpoklady
- určují kdo a v jaké míře se účastní cestovního ruchu
- urbanizační
- cestovní ruch je typickou aktivitou městského obyvatelstva
- státy, které mají vysoký podíl městského obyvatelstva
- mají také nejvíce účastníků cestovního ruchu, kteří cestují do zahraničí
- demografické
- především hustota obyvatelstva
- účast obyvatelstva na CR vzrůstá s rostoucí hustotou obyvatelstva v dané oblasti
- sociální
- především ekonomická aktivita (CR se nejčastěji účastí ekonomicky aktivní oblasti = zdroj načerpání nových sil)
- Lokalizační předpoklady
- vyjadřují schopnost krajiny poskytovat vhodné podmínky pro různé formy CR
- přírodní podmínky
- nejvíce sledované přírodní podmínky = reliéf, podnebí, rozšíření povrchové i podzemní vody, seskupení vegetace
- kulturně historické podmínky
- nejvíce navštěvované: kulturní památky, památkové rezervace, historické stavby, výtvarné památky, parky, lidová kultura, technická díla
- Realizační předpoklady
- umožňují uskutečnit nároky účastníků CR
- komunikační dostupnost
- rozhodující úlohu má časová dostupnost, která je závislá na dopravním spojení mezi trvalým bydlištěm a návštěvním místem
- materiálně technická základna CR
- základní zařízení (ubytovací, stravovací)
- doplňková zařízení (sportovní, kulturní)
- speciální zařízení (informační centra, cestovní kanceláře, zdravotnická zařízení apod.
- politická situace
ROZMÍSTĚNÍ CESTOVNÍHO RUCHU
- podle přínosu národního hospodářství se CR rozděluje na:
- aktivní – přicestování zahraničních turistů – příjmová složka
- pasivní – vycestování turistů ze země
- nejvíce zahraničních turistů přitahuje:
- Evropa (33 %) – návštěvníci – Evropané, občané USA, Kanady a Japonska
- Severní Amerika (30 %)
- dále: jihovýchodní a východní Asie, Austrálie, Jižní Amerika, oblasti Pacifiku
- některé státy jsou přímo závislé na příjmy z CR (např. Bahamy)
- nejvíce turistů: Francie, Španělsko, USA
ŠKOLSTVÍ
- vyspělé země
- rozvinutý systém státního i soukromého školství
- povinná školní docházka
- zvyšování počtu mladých lidí, kteří získávají střední, vyšší a vysokoškolské vzdělání
- chudé země
- síť škol je řídká
- nízké procento lidí získává vyšší vzdělání
- pokročilejší rozvojové země
- snaží se odstranit problémy ve vzdělanosti a investují do vzdělání
VĚDA A VÝZKUM
- soustředí se ve vědeckovýzkumných komplexech – tzv. technologické parky (technopolis)
- technologické parky jsou budovány na speciálních předem vybavených pozemcích – obvykle v blízkosti univerzity nebo vědeckovýzkumného centra
- nejznámější např.: Silicon Valley u San Francisca (spolupráce: Standfordova univerzita); Údolí Isaru (Mnichovská univerzita)
PŘENOS INFORMACÍ
- poštovní služba, telefon, rozhlas, mobilní telefony, fezy, internet, televizní vysílání, elektronická pošta (e-mail)