Otázka: Umění 20. století
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): Terezienovic
1. Pop-art
- Zkratka do popular art = populární umění
- Začíná se objevovat v 50. Letech v USA a Anglii, reakce na abstraktní expresionismus, kterému byla vyčítána izolovanost od reality
- Pop-artoví autoři se inspirovali protředím každodenního života, šokovali tím, že hledali umění v komiksu a v reklamě a mediální kultuře, tzn., zobrazovali skutečnost současného velkoměsta
- Stěžejním obrazem byla koláž od Richarda Hamiltona – Proč jsou dnešní domovy tak milé a útulné?
- Koláž je vytvořená z reklamních letáků
- Uvidíme na ní dokonce nápis POP( součástí obalu lízátka) a vznikl ve V.Británii r. 1955
- Umělci pop-artu velmi často tvořili koláže; koláže i obrazy způsobovali pobouření
- Lidem se nelíbilo to, že v galeriích mohli vidět to, co v supermarketech na policích
- Byl v oblibě především u mladých lidí
Andy Warhol
- Americký umělec; synem slovenských přistěhovalců z vesničky Miková, kde se dnes nachází jeho muzeum
- Jeho otec pracoval na stavbách, často se stěhovali, Andy se v dětství 3x psychicky zhroutil a povídá se o něm, že byl homosexuál a pravděpodobně panic
- Rodina tvrdí, že se toto tvrzení nezakládá na pravdě a že jejich sen údajně drží celibát
- On sám tuto teorii nepopíral; neměl problém se o této tématice bavit
- v průběhu své kariéry vytvořil také erotické fotografie a kresby, na kterých byla nahá mužská těla
- podílel se na filmech: Kuřba a Můj prostitut a tyto filmy se pouštěly v kinech zaměřených výlučně na filmy se sexuální homosexuální tématikou
- Vystudoval komerční designovou tvorbu
- V mnoha dílech čerpá z homosex. Undergroundu
- Jeho první práce v galeriích odmítali kvůli otevřenému zobrazování homosexuality
- provokoval vším čím mohl, svým počínáním i vyzáží; nosil žlutou paruku, miloval stříbrnou barvu, mezi jeho přátele patřila spousta homosexuálů a jeden z nich nosil přiléhavý, lesklý, stříbrný oblek, ale pozadí měl odhalené
- Otevřel si studio s názvem Factory – stěny polepené stříbrnou folií z krabiček cigaret
- Po jeho úmrtí měl jeho majetek hodnotu 800 miliónů dolarů
- Používal techniku sítotisku (SERIGRAFIE); touto technikou přenášel na plátna fotografie, jeden motiv řadí vedle sebe, vznikají tak série na jedno téma, tím zdůrazňuje zmechanizování, které je tak vlastní modernímu světu
- Obrazy jsou jakoby zboží vystavená na pultech samoobsluhy, obrazy tvořil na rady a náměty svých přátel
- Hodně obrazů vytvořil na radu a náměty svých přátel
- Duhová barevnost
- Byl na něj spáchán nepovedený atentát
Campbellova polévka
Marylin Monroe dyptich
Coca Cola
Dolarové bankovky
Socha svobody
Tethe
Detail zrození Venuše
Revolver
Autoportrét
Liz Taylor
Poslední večeře
Mona Lisa
Výkřik
Roy Lichtenstein
- Jeho prací byly komiksy; detaily komiksů zvětšené fotografickou cestou do monumentálních rozměrů znovu maloval
- Zachycuje v nich okamžiky plné napětí, které lze číst z obličeje postav
- Části černobílé
- Jeho obrazy jsou paradoxní v tom, že jsou obrovské a v žádné knize jako komiks nemohou být vypodobeny
- Když začal se zvětšováním komiksů, jeho tvorba se zalíbila a stal se bohatým
M-maybe – z tohoto obrazu můžeme číst, jak se žena dožaduje nějaké informace; měl by to být okamžik rozchodu 2 lidí a v obou tvářích by mělo být zachyceno zoufalství
Něco
V autě
Go for baroko
2. Konceptuální umění
- 60. – 70. Léta 20. století
- Umělci se snaží zrušit hranici mezi uměním a životem
- V oblibě jsou experimentální tendence, kdy umělci odmítají tradiční sochařské a malířské metody
A)Land art
- Vznikají moderní exteriérová krajinná díla, dochází k vytvoření dočasně ozvláštněných prostředí
- Vznikají celé krajinné celky, které jsou pojaty výtvarně
- Umělci často potřebují těžkou techniku, k ozvláštnění dochází za aktivní účasti diváka a velmi rády si tyto obličeje náhodných diváků natáčejí
- Příroda vs. moderní materiály
Christo Javašev
- Bulharského původu
- Žil v USA, balí stavby do plastových fólií, které převazuje provazy, dělal mnohakilometrové ploty z látky v krajině
- Nejvíce se proslavil svými Růžovými sukýnkami, které vytvořil pro korálové ostrovy v Miami na Floridě
- Využil 6 miliónů km2 látky; aby se látka nepotopila, byla položena na raftech a on na motorovém člunu popojížděl mezi stanovišti; kontroloval práci a uděloval pokyny; využil kontrastu růžové látky a tyrkysového moře
Korálové ostrovy v růžových sukýnkách v Miami
Zabalená budova v Berlíně
Stromy obalené ve fólii
Ivan Kafka
- Vytvářel objekty ze sněhu
Vymezení – jehlice v chodníku mezi spárami
Lesní koberec pro náhodného houbaře
Josef Hampl
- Ozvláštňoval les, kde mezi kmeny natahoval bílé plátno
B)Body art
- 2 způsoby:
- Na tělo
- Na tělo -> otisk na plátno, které se po dokreslí
- Často se používá technika americké retuše = nános barvy pomocí pistolky
- Lze sem zařadit i tetování – Vladimír Franz
Lenka Klodová – Vlastní punčocháče
C) Happening/Performance
- HAPPENING probíhá za účasti přítomného diváka, umělci neustále improvizují, chtějí diváka vtáhnout do děje, šokovat
- Velkou roli hraje také náhoda (př. Dadaismu); cíleně vtahují účastníky do akce aniž by chtěli
- chtějí šokovat, často si reakce účastníků natáčejí a vytváří z nich dokumenty; chtějí zachytit ten daný okamžik
- dříve se to nenazývalo hapenning, ale výtržnosti
- akce Český sen – po revoluci v 90. letech se umělci začali osvobozovat – velká akce, ale po překvapení nic (otevření obchodu, nalákání na zvoží)
- Stradivárky – umělec housle před diváky rozbil a tvrdili, že čím dražší housle, tím lepší zvuk a pocit při destrukci (rok 1962)
- umělcům už v této době nestačil ateliér, ale vchází do ulic, chtějí toho diváka
- PERFORMANCE – taneční forma umění na intermediální projev, spojuje tradiční formy umění – výtvarné, divadelní, hudební, taneční ke zvýšení útoku na všechny smysly
- spojuje umění také s vědou a technikou (světla, lasery, zvukové efekty)
- Označení performance a happening splývají
Milan Knížák
- český výtvarník, hudebník a performer.
- Od roku 1999 do května 2011 byl ředitelemNárodní galerie v Praze.
David Černý
- český umělec, který je znám především jako tvůrce různých kontroverzních a provokativních plastik
Růžový tank – společně se svým kamarádem natřel růžovou barvou známý pražský tank, což tehdy vyvolalo skandál. Roku 2008 na Smíchově krátce umístil pouze torzo růžového tanku s bílým invazním pruhem-reagoval na ruskou zahraniční politiku.
Viselec – je označována socha Sigmunda Freuda o výšce 220 cm visícího za jednu ruku na střeše v Husově ulici v Praze. Socha pochází z roku 1997. V roce 2007 socha způsobila poplach u hasičů i policie v michiganském městě Grand Rapids- Lidé si Freuda spletli se sebevrahem.
Svatý Váša – představující svatého Václava sedícího na břiše svého mrtvého koně. Původně byla umístěna na dolním konci Václavského náměstí, v současné době je instalována v pasáži paláce Lucerna v Praze
na Novém Městě
Mimina na vysílači Žižkov – černé laminátové sochy 10 miminek umístěné na Žižkovském vysílači. Nejprve byla na věž instalována dočasně v rámci projektu Praha Evropské město kultury 2000. Koncem roku byla sejmuta, avšak pro velký úspěch byla roku 2001 upevněna na věž na trvalo. Tři bronzová miminka stejného vzhledu jsou instalována na Kampě.
Čůrající postavy – Na dvoře Hergertovy cihelny na pražské Malé Straně je umístěno od roku 2004 dílo nazývané Čůrající postavy nebo Čurající fontána Davida Černého. Dvě bronzové mužské postavy o výšce 210 cm jsou ovládány elektronickým zařízením, které umožňuje natáčet boky a zvedat penis tak, že proud vody na hladinu jezírka ve tvaru České republiky píše písmena. Standardně opakované citáty lze přerušit textem zaslaným pomocí SMS.
Quo Vadis
Futura – Bown- nosing
Návrh pomníku na Klárově
Penisová Fontána
Entropa
3. Kinetické umění
- 50. Léta
- Rozsáhlá umělecká činnost, která využívá pohybů různých strojů od jednoduchých po velmi složité
- Vychází z aplikace fyzikálních zákonů
- Obrazy jsou někdy tvořeny pohybujícími se barevnými světly, někdy se k pohybu využívá motor nebo síla vody
- Někdy také účinky vzácných plynů a rtuťových par
- Mobil = závěsný díl zachvívající se v sebemenším závanu (autor byl Duchamp)
Alexander Colder /káldr/
- Americký sochař
- Jeho rodina byla umělecky založena ; otec sochař, matka malířka
- Rodina cestovala po celé Americe kvůli zakázkám otce
- Už od malička ho vedli k umění
- Jeho díla připomínají organické tvary, těžké květy na dlouhých stoncích nebo listy ve vánku, mořské tvary ve vlnách
- Několik cm až 5 metrů velké
Pohyblivé mondriány (inspirace Mondrianovy obrazy) na letišti v Dallasu
4.Hyperrealismus/fotorealismus/nový realismus/ superrealismus/
„Realističtější než sama realita“
- 60. a 70. léta, nejvíce v USA
- Můžeme ho označovat za fotorealismus
- Šlo o to, že se umělci snažili maximálním způsobem zobrazit realitu, co nejpřesněji
Sochařství
Duane Hanson /djuen hensn/
- Byl to americký sochař, který dělal postavy z polystyrenu a laminátu
- Zobrazení vyznívalo nelichotivě (lidé-Američani unavení, zmožení, uštvaní)
- Zachycuje běžné lidi v životní velikosti
- Oblékal je do skutečného oblečení, paruky, brýle, doplňky
Ron Mueck
- Obří sochy
Malířství
- Na obrazech jsou fotograficky přesné figurální motivy
- Různý způsob tvorby
- Dříve zvětšování technikou přes čtvercovou síť
- Dnes se většinou fotografie promítne na plátno a umělec maluje
- Fotorealista musí mít schopnost výsledné dílo tak, aby bylo k nerozeznání od fotografie
- Obraz většinou zvětšený, v nadživotní velikosti
- Někdy možné posunout perspektivu, zdeformovat tvary, ozvláštnit námět
- Náměty: zdůrazňující obyčejnost každodenního života
Chuck Close /čak klous/
- Obří autoportréty
- Pracoval pomocí čtvercové sítě
- Přemalovával hlavně pasové fotografie, akrylovými barvami zvětšeně na plátno
- Názvy obrazům dával podle jmen skutečných osob
- Zachycení detail (vlasy, fousy, pihy)
Rudolf Fila
- Slovenský hyperrealista
- Tajné části těla – hledáčkem vyhledává na fotce a zvětšuje
- Většinou část, kterou nelze jen tak rozeznat
5. Nová figurace
Francis Bacon /frencis bejkn/
- Jeho cílem bylo šokovat lidi, a by změnili pohled na svět
- Jeho dílo vyjadřuje poválečnou náladu a skepsi
- Zamýšlí se nad krutostí života
- V 1945 měl výstavu v Londýně a on se přes noc stal nejdiskutovanějším malířem Anglie
- Vystavil tam 3 panely se svou děsivou vizí, která se týkala ukřižování
- Na panelech byla zobrazena polozvířecí potvora zkroucená v mukách
- Ukřižován vnímal jak výraz lidské bestiality
- Často zobrazoval tvář anebo tělo v strašlivé podobě, postavy zamračené, jakoby natahované na skřipec
- Zamýšlel se nad tím, že člověk sám bývá uvěznění za psychickými mřížemi
- Na pozadí používal červenou a černou, symbol krve a smrti
- Měl zvláštní povahu, bylo to pravděpodobně proto, že neměl žádný trvalý domov
- Jako dít byl velmi ostýchavé povahy, neměl rád změny a rád se oblékal do ženských šatů
- Náměty pro svou tvorbu získává často z klasických děl starých mistrů, fotografií, rentgenových filmů nebo snímků, které přetvářel s perverzností a násilností
- Úděsně deformoval tělo
- Vzrušovali jej snímky z jatek a navozovali asociaci z ukřižování
- Rád pil, tvrdil, že alkohol mu napomáhá být svobodnější
- ,,Maso je krásné, ale jeden žije na úkor druhého“
- Jeho díla vyjadřují poválečnou náladu a postoje