Otázka: Úvod do filosofie a sociologie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): nick
Úvod do filosofie, úvod do sociologie, historie sociologie, soudobá sociologie
- Úvod do filosofie
- = touha pro vědění
- Störig – filosofie je pokus vyřešit svým myšlením hádanku bytí
- Aristoteles – lidé začali filosofovat, aby překonali údiv a unikli nevědomosti
- Descartes – žít a nefilosofovat je jako mít zavřené oči a nikde se je nepokusit ani otevřít
- Kant – ve filosofie je potřeba si odpovědět na tři otázky, které jsou pro člověka nezbytné, a hledáme na ně odpovědi:
- Co můžeme vědět? Otázka poznání
- Co máme dělat? Otázka jednání
- V co můžeme věřit? Otázka víry
– tyto otázky dávají dohromady otázku Co je člověk?
- Nejlepší filosofové jsou děti, protože kladou otázky, objevují svět, který se pro ně stává problémem.
- Vzniká z nejistoty; poprvé pojem filosofie použil Herokleitos nebo Pýthágoras
- Východiskem filosofie je:
- Zkušenost – se světem, který známe; popisuje se přirozeným jazykem
– verifikace zkušenosti
– předvědecká, každodenní
- Údiv – Platon říká, že údiv je postoj člověka, který moudrost opravdu miluje a není jiný počátek, než tento
– K. Jaspers říká, že údiv nastává v mezních situacích
– Aristoteles říká, že ten, kdo pochybuje a diví se, má vědomí nevědomosti (lidé filosofují, aby unikli nevědomosti). Každodenní zkušenost se mění v nevědomost, vytrhává nás z přirozeného postoje ke světu
- Pochybování – Descartes – metodická skepse; vede nás k tomu, že zkušenost nás vede ke kritice, protože přestává platit. Musíme připustit, že naše poznání nebylo pravdivé => ztráta jistoty. Nejistotu člověk špatně snáší.
- Musí být uspokojeny primární potřeby, aby se mohlo filosofovat.
- Snaží se vysvětlit svět; navazuje na řecké báje a mýty
- Založena na racionálním tázání se
- původní, všechny vědy se z ní vyčlenily
- Předmět filosofie – zabývá se všemi předměty, není nic, co by nemohlo být jejím předmětem, nedá se oddělit předmětem od ostatních věd
- Metoda filosofie – nemá předem danou metodu, filosofie sama neví, jakou metodu používat. Musí si ji stanovovat sama. Prostředkem je jazyk a komunikace, myšlení s využitím jazyka. Snaží se o pochopení celku.
- Filosofie a věda – filosofii nemůžeme oddělit od předmětu, formuluje nejobecnější zákony; určuje, jakou jsou podmínky zkušeností, směry, kterými by mělo poznání směřovat
– vztah vědy a filosofie – filosofie je služkou věd, analyzuje jen to, co jí dají spec. Vědy k dispozici = scientismus. Dává dohromady výsledky spec. Věd; je autonomní = stojí mimo vědy
- Filosofie a umění – umění je svobodné, cíl je sám v sobě, sděluje něco, duchovní obsah (co sdělujeme), materiální obsah (jak to sdělujeme). Na prvním místě jsou smysly (až pak rozum), jde o pocity krásy.
- Filosofie a náboženství – oboje se zabývá okolním světem (náboženství mýty, důležitou roli má víra; filosofie pomocí rozumu). Náboženství vysvětluje svět zvenčí, filosofie zevnitř. Víra je něco, co rozum moc nepochopí, člověk vychází ze svých možností. Stav mezi nimi byl vždy komplikovaný.
- Rozdělení filosofie:
- Teoretická:
- Ontologie – nauka o jsoucnu a bytí (bytí je zdroj jsoucna), hl. Aristoteles
- Filosofie přírody
- Antropologie – kdo je člověk, v čem je stejný nebo se naopak liší od okolního světa
- Gnozeologie – věda o poznání, „neotika“ či „epistemologie“, teorie o poznání, jeho možnostech zkoumá meze; zabývá se teorií pravdy
- Logika – věda o správném myšlení a o pravdě, někdy i filosofie jazyka
- Axologie – zabývá se hodnocením a hodnotami, zkoumá jejich stálost a proměnlivost, poctivost
- Politická – zabývá se otázkami řízení státu, analýzou soustavy
- Praktická:
- Estetika – otázka krásna, zabývá se uměním, kde jsou hranice mezi krásnem a kýčem
- Etika – věda o správném chování, jaké je dobré a zlé, otázka svobody, mravní odpovědnosti, spravedlnosti, morálky (systém pravidel, které sdílí určitá společnost v určité době, představy o tom, zda je chování dobré či žádoucí)
- Metafyzika – definována Aristotelem, zabývá se světem jako celkem (teologií a ontologií)
- Teoretická:
- Základní otázky:
- Co je podstatou světa? Ontologická otázka, řeší ji hodně koncepcí a různě:
- Podstata světa je jen jedna
- Monisté – všechno je z této hmoty odvozené
- Materialisté – podstata je hmota
- Idealisté – podstata je idea (Bůh)
- Monisté – všechno je z této hmoty odvozené
- Podstata světa je jen jedna
- Co je podstatou světa? Ontologická otázka, řeší ji hodně koncepcí a různě:
– objektivní idealisté – uznávají objektivní podstatu, n závislou na vědomí
– subjektivní idealisté – naše vědomí formuje vnější svět (realitu), svět je produktem myšlení (Berkley, Hume)
- Dualisté – existují dvě podstaty světa, nejde říct, které je důležitější – Descartes
- Pluralisté – existuje spousta podstat
- Je tento svět poznatelý? Gnozeologická otázka
Podle toho, jaké máme předpoklady, omezuje nás poznání, důraz kladen na zrak
- Skeptici – pochybují, lidské poznání je relativní, zdánlivé
- Realisté – svět poznat můžeme, takový jaký ho poznáme, tak takový opravdu je
- Optimisté – svět můžeme poznat, je to jen otázka času
- Agnostici – svět poznat nejde
Podle toho, na co je při poznání kladen důraz
- Empirismus – „senzualismus“, John Locke, Hume; poznání vychází ze zkušenosti, je uvěřitelné, důraz na smysly a zkušenost, rodíme se s čistým mozkem; smysly jsou hlavní, rozum ale také uznává
- Racionalismus – Descartes; důraz na rozum, poznání vychází z rozumu a vše z něj vychází- i smysly
Otázky pravdy, pět teorií:
- Korespondenční pravda – pravda je shoda věci a rozumu
- Konsenzuální pravda – pravda je to, na čem se shodne více lidí
- Ontologická pravda – pravda je ve věcech samotných, člověk je nevytváří
- Koherenční pravda – pravda je to, co neodporuje jiným tvrzením (3+4=7 a i 4+3=7)
- Utilitaristická pravda – „pragmatismus“; pravdivé je to, co je užitečné, potvrzení zkušenosti v našem životě