Významné psychologické směry a školy – maturitní otázka

společenské vědy

 

   Otázka: Významné psychologické směry a školy

   Předmět: Společenské vědy, Psychologie

   Přidal(a): lemontreesitter

 

VÝZNAMNÉ PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY A ŠKOLY

  • psychologie je přírodně-společenská věda o člověku,
  • psyché = duše logos = rozum,
  • za zakladatele je považován Aristoteles ú4.stol. př.n.l.),
  • vyvinula se z filozofie,
  • předmětem je prožívání a chování jedince,

 

Psychologické disciplíny

1) HLAVNÍ TEORETICKÁ

Obecná psychologie

  • zkoumá obecně platné zákonitosti, to co je společné všem lidem (vnímání, myšlení, motivace, učení), zkoumá základní teoretické otázky psychologie, celkový obraz člověka,

Psychologie osobnosti

  • Popisuje podobnosti a odlišnosti mezi lidmi (temperament, inteligence, charakter),

Vývojová psychologie

  • Zabývá se změnami v psychice člověka v čase,

 Sociální psychologie

  • Věnuje se zejména sociálním skupinám a vztahům v nich,

 

2) PRAKTIKOVANÉ     

Pedagogická psychologie

  • zkoumá psychologické základy, činitele a zákonitosti výchovy, vzdělávání a vyučování,

Psychologie sportu

  • zabývá se tréninkem, vlivem psychiky na výkonnost sportovce, osobností trenéra,

Poradenská psychologie, psychologie dopravy, trhu, umění..

 

Psychologické teorie

1) EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE – Wilhem Wundt (1832-1920)

  • Wundt se stal zakladatelem psychologie jako vědy,
  • 1879 – první psychologická laboratoř v Lipsku,
  • metoda introspekce – pozorování a zaznamenávání povahy svého vlastního vnímání, myšlení a cítění,
  • zkoumání základní elementy lidské psychiky (vjemy, pocity..),
  • zavedl experimentální metody v oblasti vnímání, pozornosti a citů,

 

2)BEHAVIORISMUS – John Broadus Watson (1878-1958)

  • *1920 zakladatel J.B.Watson,
  • vznikl na základě snahy opustit zkoumání subjektivních pocitů a zaměrit se na zkoumání chování člověka,
  • všechno chování je na základě stimulu (podnětu) S-R schéma,
  • společnost reakce upevňuje nebo vyvrací,
  • behavioristé přeceňovali roli výchovy a vnějšího prostředí,
  • neuznávali vrozené psychické dispozice,
  • Ivan Petrovič Pavlov – Pavluv reflex,
    • při svých pokusech dospěl k rozlišení podmíněného (učení) a nepodmíněného reflexu,

 

3) HLUBINNÁ

Psychoanalýza – Sigmund Freud (1856-1939)

  • pracuje s nevědomím = myšlenky a pocity, které člověk vytěsnil a neuvědomuje si je,
  • nevědomí se projevuje na našem prožívání a chování,
  • nevědomí je plné strachu, tužeb, přání a pudových podnětů,
  • do nevědomí se můžeme dostat hypnózou nebo volnými asociacemi,
  • mezi vědomím a nevědomím se nachází předvědomí, v němž jsou obsaženy myšlenky, city a zážitky, které člověk zapomněl, ale může si na ně vzpomenout,
  • rozhodující činitel psychického vývoje jedince jsou pudy, zejména sexuální pudy – libido,

Oidipovský komplex – závislost a matce a žárlivost na otce,

Vývoj libida – orální období, anální období, falické období, latence, genitální období,

Id (ono) =pudová část, uspokojování potřeb, Ego (já) = racionální součást, Super ego =vzniklo výchovou,

všechny tři složky by měli být v rovnováze,

 

Analytická psychologie – Carl Gustav Jung (1875-1961)

  • věnuje se nevědomí,
  • rozděluje ho na osobní (minulé události jedince) a kolektivní nevědomí (dědictví po předcích),
  • kolektivní nevědomí je tvořeno souborem archetypů = univerzální ideje, nejstarší a typické zkušenosti lidstva,

Individuální psychologie – Alfred Adler (1870-1937)

  • vysvětluje lidské prožívání a chování ve vztahu ke konečnému cíli,
  • cíle jsou ovlivňovány pocitem sounáležitosti (potřeba někam patřit) a touhou po moci (snaha o překonání pocitu méněcennosti),

 

4) KOGNITIVNÍ (poznávací) – George Alexander Kelly (1905-1967)

  • považuje za rozhodující kognitivní (poznávací) procesy, kterými si vytváří jedinec,

vnitřní obrazy (modely) vnějšího světa – kognitivní mapu

  • člověk se chová podle určitého plánu, vytváří modely chování,
  • člověk aktivně zpracovává zkušenosti a snaží se svou kognitivní mapu přiblížit kognitivní mapě světa,

 

5) HUMANISTICKÁ – A. H. Maslow a Carl Ransom Rogers ( 1902-1987)

  • zdůrazňuje tvořivost osobnosti, vědomí a sebeuvědomování,
  • společnost potlačuje lidskou autenticitu > společnost by měla být tolerantnější,
  • potlačování identity může vést ke krizi,
  • zabývá se sebevyjádřením člověka a jeho pravou identitou,

 

6) TRANSPERSONÁLNÍ – Stanislav Grof (1931)

  • představitel americký psycholog českého původu,
  • zkoumá zvláštní stavy vědomí, které jsou navozeny různými situacemi a látkami (hypnóza, drogy).
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.