Otázka: Vznik a charakter renesančního umění a jeho srovnání s uměním gotickým
Předmět: Výtvarná výchova pro pedagogické SŠ
Přidal(a): Aniodo16
RENESANCE
- začíná být propagován větší zájem o člověka, o jeho pohodlí, radosti a život na zemi
- už to není vyhublý prototyp trpitele, který čeká až na posmrtný život
- inspirace nového životního stylu a ideálu se hledá v minulosti – v antice (znovuobjevování a obrozování antických myšlenek) = humanismus
- začíná prudký rozvoj nejen umění, ale i ostatních věd
- ve výtvarném umění několik důležitých posunů – př. olejové barvy, objev tzv. perspektivy jako nauky
- RANÁ – 15. století, ROZVITÁ – 16. století, POZDNÍ – 17. století – rozvitá a pozdní = manýrismus
architektura
- místo štíhlých a vysokých staveb to byly odlehčené elegantní stavby
- arkády a pilastry – nejen v přízemí, ale i v patrech
- staví se pohodlné zámky nebo se takto modernizují hrady, kde nedobytnost ztratila vzhledem k moderním zbraním smysl
- soustředili se raději na pohodlné bydlení
- nastává modernizace měst a městských domů (Telč, Český Krumlov, Slavonice)
- renesanční dům – znaky:
- ozdobná atika – falešné druhé patro, ve falešných oknech dřevěné žaluzie
- nad oknem ozdoba – tympanonek
- psaníčka – mnoho typů
- bosáž
- sgrafito = technika zdobení zdí užívaná hlavně v renesanci. Dům se omítl tmavou omítkou, po zatvrdnutí se přeomítl světlou. Než zcela zatvrdla, byla proškrabávána na spodní tmavou omítku, a tak vznikaly potřebné obrazce. Nejčastěji však šlo o psaníčka, bosáže, ale často i figurální motivy. Pokud měšťan nebyl příslušně bohatý, fasáda se pouze malovala barvami.
- památky:
- zámek – Litomyšl, Telč, Nelahozeves, Opočno, Červená Lhota, Jaroslavice, Uherčice, Moravský Krumlov
- letohrádek – Hvězda na Bílé hoře, královny Anny – Belveder
- dům umění ve Znojmě, dvůr při vchodu do podzemí
- architekti:
- Itálie – Filippo Brunelleschi, Lorenzo Ghiberti – i sochař a malíř, Paolo della Stella
- Němec – Bonifác Wolmut – Praha
Renesance je typická pro všestranně založené umělecké osobnosti. Kromě běžných architektů, sochařů a malířů se tito géniové věnovali všem možným oborům. Např. Leonardo da Vinci – narodil se ve Vinci u Florencie, kde se mu dostalo veškerého možného vzdělání. Otec vzal chlapce do Florencie, kde se mu dostalo veškerého možného vzdělání. Otec si záhy všiml jeho výtvarného vzdělání a dal ho do učení místnímu váženému umělci mistru Verrocchiovi. Po určité době se ukázal Leonardův talent, kterým všechny předčil – úkol udělat hlavu anděla na obraze Křest Krista, čímž všechny zaskočil – poprvé použil olejové barvy, které nebyly známé. V 21 se stává samostatným umělcem.
jeho nejznámější obrazy:
- Mona Lisa (Gioconda)
- Dáma s hranostajem
- Madona ve skalách
- Svatý Jan Křtitel
- Poslední večeře
- autoportrét
- další spousty portrétů a další Madony
sochařství
- studie koně k největší jezdecké soše vévody
vynálezecká činnost: kresební studie a nápady mnoha mechanismů, které předstihly svou dobu, výjimečně realizováno
- stroje ulehčující práci, rypadla
- princip skafandru
- princip padáku
- princip helikoptéry
- princip kluzáku
- princip granátu
- navrhl první tank (největší zájem o návrhy válečných strojů)
- rotující kosa
- tajně vykonával pitvy a zkoumal, jak funguje lidské tělo
- objevil, jak funguje lidské oko, svaly a šlachy, kornatění cév
-nákresy a studie lidského těla
– psal i filozofické úvahy, dokonce i poezii
- Michelangelo Buonarroti – vynikající umělec, především sochař – David, Mojžíš, Pieta, náhrobky Medicejských, strop Sixtinské kaple – námět stvoření světa
- Rafael Santi – malíř – i fresky
- Donatello – sochař
malířství – dvojí princip řešení obrazů v renesanci
- Princip otevřeného okna – portrét, postava nebo postavy jsou na obraze situovány tak, že se za nimi nachází výhled do volné krajiny. Tento výhled může být také ohraničen tvarem okna nebo průrvou ve skále. Krajina v pozadí může být skutečná nebo smyšlená, ale vždy je řešena podle nových perspektivních zásad.
- Princip šerosvitu – pozadí za postavou/postavami obrazů je tmavé až černé, postava ostře vystupuje jakoby osvětlena svíčkou nebo lampou, vynikají i mnohé detaily (šperk, náhrdelník, část šatů, atd.)
V renesanci začíná v malířství proces rozlišování jednotlivých námětů. Ty se začnou postupně osamostatňovat (figurální náměty, zátiší, krajina, portrét).
malíři:
- Raná renesance:
- Perugino
- Botticelli
- Giorgione
- Pozdní renesance:
- Tizian – Apollón a Marsyas (Stahování Marsya)
- Venuše urbinská
- v pozadí svých obrazů téměř vždy červánky
- Tintoretto
- El Greco – roztáhlé postavy
RENESANCE MIMO ITÁLII
- nejvýznamnější renesanční změny
- např. v Německu
- Albrecht Dürer – malíř, grafik – dřevořezy, rytina
- Hans Holbein – biblické a mýtické náměty, portréty, kresby
- portrét Jindřicha VIII a jiných příslušníků královské rodiny
- Luther
- Lucas Cranach ml. – vytářel ideál ženské krásy v tehdejším Německu
- všichni precizní, detailní, realistické zpodobňování
- v Nizozemí
- Jan van Eyck
- Hieronymus Bosch
- vážená osobnost, na obrazech mnoho postav, často smyšlené
- výjevy do kterých byla často vkládána dodnes nepochopená symbolika – Zahrada pozemských rozkoší – triptych na oltářních deskách
- Pieter Bruegel
- na obraze mnoho postav a dějů
- narozdíl od Bosche humorná nadsázka (věci samy běhají, náznak karikatury)
- Lovci ve sněhu, Velké ryby polykají malé ryby
- v Česku
- Archimboldo
- italský malíř na dvoře Rudolfa II, působil u nás
- znám raritami, především malbou portrétů sestavených z nejrůznějších kousků ovoce a zeleniny
- Archimboldo
GOTIKA
- 15. století
- sloh vrcholného a pozdního středověku
- šíří se z Francie (název od barbarských Gótů)
architektura
- do 20. století nejoriginálnější stavební sloh
- znaky:
- lomený oblouk
- opěrný systém
- velká okna
- štíhlé a vysoké zdi
- stavební materiál: kámen a dřevo
- stavěly se:
- kostely
- kaple (malé kostely)
- katedrály (v místě, kde sídlí biskup)
- chrámy (velké kostely)
- obytné domy
- hrady
- opevněná města s městským opevněním (Znojmo)
- v interiérech často dominovala gotická klenba
- gotické okno bylo významným zdobným prvkem
- nejen lomená, ale i kulatá (kruhová) a obdélníková (u obytných domů)
- vrcholná a pozdní více zdobená než raná
- památky:
- Notre Dame (Paříž) – největší gotický kostel na světě
- dóm sv. Štěpána (Vídeň)
- chrám sv. Víta (Praha)
- chrám sv. Barbory (Kutná hora)
- Petrov, kostel sv. Jakuba (Brno)
- kostel sv. Mikuláše, kaple sv. Václava (Znojmo)
- v Remeši, Amiensu, Kolínu nad Rýnem
sochařství
- bylo těsně přimknuto k architektuře
- tématika:
- biblické postavy
- svatí
- panovníci
- jiní významní lidé
- Madona – nejtypičtější, čerpá se z francouzského lidového řezbářství
- nedokonalá anatomie
- protáhlost postav
- dvojité esovité prohnutí – z profilu i zepředu
- materiál – kámen, dřevo – polychromovaly se
- Madona
- samotná = krásná
- s Ježíškem = milostná
- s mrtvým Ježíšem = pieta
malířství
- tématika obdobná jako u sochařství – scény z bible a jiné portréty
- opět protáhlost postav a nedokonalá anatomie
- pestrá barevnost
- není dobře vyjádřen prostor, jsou plošné (perspektiva neexistovala)
- barvy – temperové s různými emulzemi
- malovalo se na dřevěné desky (oltářů), plátno
- mozaika, fresková malba
- převážně anonymní autoři, jména pouze náhodně, i u sochařství
- mistr: Třeboňský, Vyšebrodský, Oplakávání ze Žebráka, Pavel z Levoče (sochařství)
- Theodorik – zdobil kapli Sv. kříže na Karlštejně – přes 100 portrétů svatých podle obyčejných lidí
- mistr: Třeboňský, Vyšebrodský, Oplakávání ze Žebráka, Pavel z Levoče (sochařství)