Otázka: Vznik a vývoj opery, reformy, skladatelé či pěvecké osobnosti.
Předmět: Dějiny hudby
Přidal(a): Hana Netušilová
Vznik a vývoj opery – florentská camerata a barokní opera; operní reformy, slavné opery a jejich skladatelé, hlasové obory a pěvecké osobnosti.
Vývoj opery
- První opera vznikla v 16. století (Baroko) – vytvořil Jacopo Peri (Daphne)
- Vznik ve Florencii (Itálie)
- Hrála se o karnevalu 1597 – 1598
- Chudé nástroje
- Florentská camerata – označení pro sdružení skladatelů, básníků, vědců a hudebních teoretiků
- Chtěli vrátit antickou tragédii na výsluní
- Opera v moderním slova smyslu se zrodila v této společnosti
- Veškerý text zpíván sólisty za doprovodu malého souboru nástrojů – začalo se chodit na zpěváky
- Další opera byla také od Periho – opera Euridice
- Sám Peri zpíval hlavní roli Orfea a na této opeře je doloženo, že se při ní diváci nudili k smrti
- S Perim ve stejné době skládal jeho rival Gulio Caccini – napsal stejnou operu jako Peri (Euridice), měl stejné libreto
- Periho má větší dramatičnost a Cacciniho větší zpěvnost
- Dalším známým skladatelem oper byl Claudio Monteverdi – opery Orfeus, Ariadna (árie Nářek Ariadny)
- Italština jediný zpěvný jazyk
- Okolo poloviny 17. století byly centrem oper Benátky
- Roku 1637 bylo založeno první operní veřejné divadlo
- Hlavním hrdinou opery se stává sólista a začíná zde kult kastrátů
- Náměty z řecké historie a populárních literárních děl
- Hodně benátským operám přispěl C. Monteverdi a Francesco Cavalli, který vytvořil 40 oper pro benátské jeviště
- Opery Svatba Thetidy a Pélea
- V 17. století se italská opera rozšířila do Německa
- Velký význam pro rozvoj opery v Německu mělo první veřejné operní divadlo otevřené roku 1678
- Nejvýznamnější skladatel této doby byl Reinhard Keiser – opery Octavia, Pyšný, svržený a znovu povznesený Kroisos
- Italská opera se brzy dostala do Francie – důležitý italský skladatel Jean Baptista Lully
- Pro odlišení francouzské opery od italské používá Lully pojmenování tragédie lyrique
- První vážná francouzská opera byla Kadmos a Hermiona
- Vznikl žánr oper-balet – převládá složka baletu nad dějem charakteristickým pro operu
- V 18. století začal tvořit Antonio Vivaldi, který ve svých operách kladl důraz na dramatickou stavbu a úlohu recitativu
- Opera Zuřivý Roland
- Výhradně v Itálii působil český skladatel Josef Mysliveček – významný představitel barokní opery
- Opery Tamerián, Olympiáda
- Nejvýznamnějším a v současnosti nejhranějším barokním operním skladatelem je George Friedrich Händel – opera Rinaldo, Xerxés, Orlando
- V polovině 18. století je první reforma opery a její tvůrce Christoph Willibald Gluck s jeho operou Orfeus, Euridice (jde hlavně o krásu jednoduchosti hudby)
- V Neapoli vzniká samostatný nový žánr opera buffa (zásluhu měl Rosini)
- Vznikla ze dvou pramenů
- První byla zpravidla třítaktová opera komického obsahu a druhým bylo intermezzo – vkládá se mezi jednotlivé akty vážné opery
- Typický byl buffolozní bas
- Prvním géniem opery buffy byl Giovanni Battista Pergolesi – opery Zamilovaný bratr, Služka paní
- V tomto období vznikla také comique a ballad opera – významným prvkem parodie vážné opery
- První nejvýznamnější ballad operou je Žebrácká opera
- V Německu se zase rozšířila tzv. singspiel – kombinace zpěvu s mluvenými dialogy
- Prvním mistrem německého singspielu byl Johan Adam Hiller
- A. Mozart je nejvýznamnějším operním skladatelem pozdního 18. století
- Napsal dvě nejznámější opery žánrů vážných oper – Idomeneus a operu napsanou pro Prahu Titus
- První italskou operou buffy napsal už ve 12 letech – Předstíraná prostoduchost
- Jeho vrcholnými díly byly tři zralé komické opery – Figarova svatba, Don Giovanni, Takové jsou všechny
- Figarova svatba – zhudebnění politicky kontroverzní komedie; poprvé uvedena ve Vídni
- Don Giovanni – dokončil v Praze a dostalo se jí ve Stavovském divadle 29. října 1787 prvního provedení, kterému byl Mozart osobně přítomen
- Jeho tehdejší triumf v Praze pomohl ke zmírnění jeho finančních problémů
- Jeho poslední scénické dílo byla Kouzelná flétna – pohádkový děj založen na zednářské symbolice a filozofii; jedno z nejhranějších děl světového operního repertoáru
- V 19. století dostává opera vedle dosavadní reprezentační a zábavné funkce také funkci společenskou, vzdělávací a politickou
- Nastoupil romantismus a šíří se představa o opeře jako vrcholné a umělecké formě – narůstá význam dirigenta a vzniká též operní režie
- V tomto období nastoupila skupina skladatelů tzv. Belcantové opery
- V jejich dílech se střídá hudební komedie s vysoce romanticky koncipovanými operami
- Hlavním představitelem je Gioacchino Rossini, který nejvíce proslul s operou Lazebník sevillský, což je jedna z nejlepších komických oper, další jeho díla – Popelka a Straka zlodějka
- Guiseppe Verdi – umělecký vůdce, nejvýznamnějším italským operním skladatelem 19. století
- Opery Nabucco, Ernani
- Později přišla trojice výrazných lyrických děl – Rigoletto, Trubadúr, La Traviatta
- Nejvýznamnější opera – Aida
- Nová silná skladatelská generace – Mladá italská škola – nastoupila v 90. letech 19. století
- Předmětem opery se stávají vášnivé a brutální scény ze života lidí
- Nejslavnějším skladatelem byl Giocamo Puccini – jeho opery Manon Lescaut, Tosca, Madam Butterfly a Děvče ze západu patří k nejoblíbenějším operám mezi diváky a interprety
- Nová generace romantiků začíná usilovat o vytvoření německé národní opery
- Jako německá národní opera se prosadil Čarostřelec od Carla Maria von Webera
- O něco později vzniká na podkladě domácího singspielutel, francouzské opery comique a italské opery buffy, německá komická opera
- Richard Wagner – největší operní skladatel 19. století
- Do vývoje opery zasáhl nejen svým praktickým dílem, ale i vlivnými teoretickými spisy
- Nastupuje tzv. nekonečná melodie
- Jeho prvním úspěchem bylo jeho 3. operní dílo Rienzi, poslední tribun
- V následujících 3 operách – Bludný Holanďan, Tannhauser, Lohengrin – postupně rozvíjel model německé romantické opery ve smyslu svých zásad
- Myšlenky zásadní reformy plně uskutečnil v sedmi dílech – např. Tristan a Isolda, Mistři pěvci norimberští, Prsten Nibelungův, Parsifal
- V 19. století v Rusku byl označený za zakladatele ruské opery Michail Ivanovič Glinka – opery Život za cara, Rusian a Ludmila
- Modest Petrovič Musorgskij – zanechal jen jednu operu – Boris Godunov
- Tito skladatelé patřili do skupiny Mocná hrstka
- Nejdéle z této skupiny působil Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov, který napsal řadu oper – Sněhurka, Carská nevěsta, Zlatý kohoutek
- První českou operou 19. století byl Dráteník – František Škroup
- Zakladatelem české národní opery však byl Bedřich Smetana
- Dalšími českými operními skladateli byli A. Dvořák, Vilém Blodek, Karel Bendl, Karel Kovařovic
- Moderní opera 20. století – souvisí s ní expresionismus
- Využíval klasický tvar opery, ale vylepšil ho o nový psychologický i zvukový výraz
- Hudba je bohatší a plná (moderní mnohozvuk)
- Georges Bizet – Carmen – toreadoři – habanéra
Operní pěvci
- Na začátku oper zpívali kastráti
- Nejznámějším, králem kastrátů byl Farinelli – říká se, že na jeden dech zazpíval 250 not a tón dokázal držet celou minutu
- Operních pěvců v současnosti je v Česku mnoho – např. Jakub Pustina (pravidelně vystupuje v Národním divadle Praha a ve Slovenském Národním divadle Bratislava, zpíval v opeře Carmen, Trubadúr, La Traviatta), Jana Doležalová (vystupovala v známých operách Manon Lescaut, Rusalka, Aida), Dana Dubová, Tomáš Černý, Dana Burešová a Pavla Vykopalová
- V současnosti ve světě jsou velice slavní Carlo Bergonzi (zemřel, italský tenorista, účinkoval ve světových operních divadlech) a Luciano Pavarotti (světoznámý operní zpěvák, přezdívaný „král vysokého C“, procestoval celý svět)