Otázka: Základy psychologie
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Pavlina
Vznik a vývoj psychologie
- Psychologie byla do 19. století součást filozofie, poté tvořila samostatnou vědu
- Etapy vývoje: 1) nauka o duši, 2) nauka o vědomí
Základní směry
Experimentální psychologie
- Wilhelm Wundt – zakladatel psychologie – první experimentální laboratoř
- Poznávání duše pomocí introspekce – poznávání vnitřních psychických jevů 1879
Behaviorismus
- John B. Watson – zkoumá pouze chování, zanedbává introspekci (protože to, co je uvnitř se nedá poznat)
- Přeceňování role výchovy, neuznávání vrozených psychických dispozic – člověk se chová pouze podle toho, co jej ovlivňuje
- Reflexologie – I. P. Pavlov – studium nepodmíněných (vrozených – dýchání, polykání, mrkání) a podmíněných (naučené – pokus se psy) reflexů
Psychoanalýza
- Sigmund Freud – rozdělil psychologii na vědomí (ego) a nevědomí (superego, id); rozhodující činitel – pudy
- Studoval původ hysterie (prudkých rekcí na podněty) – podle něj za nimi stojí zkušenost, která je potlačena do nevědomí, které tuto reakci řídí – zkušenost se dá vyvolat hypnózou7
- Domníval se, že si lidé vybírají partnery podle svých rodičů – Oidipovský/Elektřin komplex (soustava pocitů, myšlenek, vzpomínek a vjemů ovlivňující člověka)
- Rodiče – předávají pravidla, hodnoty a normy prostřednictvím výchovy a tradic; dítě – pudy (života – sexuální, smrti); tradice – co mám dělat x co musím dělat
Analytická psychologie
- Carl Gustav Jung – teorie o kolektivním nevědomí lidstva lidstvo – soubor archetypů (= společně sdílené nevědomí), ze kterých vznikla kultura
- Představa – názorový obraz něčeho, co v daný okamžik nepůsobí na naše smyslové orgány, zakládá se na minulém vnímání
Humanistická psychologie
- Abraham Maslow, Carl Rogers – opozice behaviorismu, klade důraz na prožívání člověka a jeho tvořivost, vědomí, sebeuvědomění, seberealizaci – totožnost, postoje a očekávání sebe samého
Hlubinná psychologie
- Zahrnuje Freudovu psychoanalýzu, Jungovu analytickou psychologii a Adlerovu individuální psychologii
- Nevědomí, pudy, psychoanalýza
Kognitivní psychologie
- George A. Kelly – rozhodující jsou poznávací procesy, kterými se tvoří obrazy vnějšího světa – schopnost sebereflexe, utváření vlastních hodnot
Systém psychologických věd
- Psychologické vědy (disciplíny) dělíme na základní a aplikované
Základní
- Obecná psychologie – Základní teoretické otázky psychologie – poznávací procesy, city, zaměřenost, seberegulace – podává celkový obraz o člověku
- Psychologie osobnosti – struktura a vývoj osobnosti, zkoumá odlišnosti mezi lidmi
- Vývojová psychologie – Charakterizuje vývojová období člověka a činitele ovlivňující vývoj
- Sociální psychologie – Mechanismy začleňování do společenských vztahů, skupin a institucí
- Psychopatologie – Psychické poruchy – zjišťování příčin, vzniku, prevence a léčby
Aplikované
- Pedagogická psychologie – Psychologické aspekty vývoje člověka v podmínkách výchovy
- Klinická psychologie – Diagnostika duševních nemocí, psychoterapeutická pomoc
- Poradenská psychologie – školní, výchovné, manželské, pracovní poradenství
- Forenzní psychologie – psychologie zločinu, psychologické rozbory pro soud
Pracovní metody
Metody psychologického výzkumu
- Pozorování – extrospekce, introspekce
- Experiment
- Rozbor slovních projevů
- Rozhovor
- Dotazník
- Rozbor vedlejších slovních projevů – deníky, dopisy, slohové práce atd.
- Rozbor výsledků činnosti
Psychologické diagnostické metody
- Netestové – rozhovor, pozorování, rozbor produktů činnosti, přirozený experiment
- Testové – inteligenční testy, dotazníky, projekční techniky
- Sociometrie
- Statistické metody
- Životopis
Psychika
- Odraz vnitřního prožívání
Prožívání
- Všechny vnitřní subjektivní psychické procesy a stavy – vjemy, představy, emoce, rozhodování, vybavování z paměti) – vědomé (člověk si prožívání uvědomuje) x nevědomé
- Stavy – dlouhodobější – nálada
- Procesy – krátkodobý stav – city, afekt
- Vlastnosti – trvalý rys osobnosti
Chování
- Všechny vnější projevy, vyjádření vnitřní situace člověka – pohyby, úkony, mimika, jednání atd.
- Expresivní – vyjadřuje skutečné smýšlení a pocity, adaptivní – chování přizpůsobené situaci
- Pozorujeme řeč a vnější výrazy – reakce (nepodmíněný reflex), odpovědi (podmíněný reflex) a jednání (regulované chování)
Biologická podmíněnost
- Tělesný stav a růst organismu – zdravotní stav, momentální tělesný stav (únava)
- Biologické potřeby – jejich uspokojení má vliv na psychickou činnost – dýchání, potrava, rozmnožování, vyměšování
- Dědičnost – to, co jedinec získává od rodičů
- Endokrinní žlázy – produkují hormony (oxytocin, adrenalin, testosteron), regulují činnost organismu (metabolismus, hospodaření s vodou, růst, rozmnožování); poruchy – zvýšená/snížená činnost, předčasná/opožděná funkce
Sociální podmíněnost
- Psychika se nemůže správně vyvíjet bez sociální prostředí, závisí na jeho kvalitě; narušení sociálního prostředí = narušení psychiky (vlčí děti)
- Sociální prostředí – lidé, společenské normy a lidské výtvory
- Lidé
- Jedinec – jedinec; jedinec – společenská skupina (socializace); společenská skupina – jedinec (společenská role jedince ve skupině); skupina – spol. skupina (kolektivní vědomí – my a oni)
- Společenské normy
- Zvyky – co se sluší a co ne; mravní obyčeje – morální a nemorální chování; zákony – přípustné a trestné chování; společenské tabu – chování nemorální, nepřípustné
- Lidské výtvory
- Vše, co nás obklopuje, s čím přicházíme do styku, co nás ovlivňuje, bez čeho nemůžeme být – vzdělání, dům, komunikace, oblečení, peníze
Vývojová podmíněnost
- Fylogeneze (=vývoj druhů organismů), historický vývoj lidské psychiky; změny anatomické (vzpřímení, ztráta ochlupení, zvětšení mozkovny), způsobu života, v sociálních vztazích
- Antropogeneze – evoluce člověka, hominizace – proces polidštění v tělesné/sociální oblasti, sapientace – další rozvoj mozku, myšlení a psychiky