Otázka: Základy speciální pedagogiky
Předmět: Pedagogika, společenské vědy
Přidal(a): Dáša T.
Speciální pedagogika je významnou disciplinou pedagogiky. Disciplína, která se zabývá teorií a praxí rozvoje, výchovy a vzdělávání jedinců postižených různými nedostatky tělesnými, smyslovými, duševními nebo poruchami chování.“ Zabývá se výchovou a vzděláváním zdravotně a sociálně znevýhodněných osob.
Odvětví speciální pedagogiky
-
SURDOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí i dospělých se sluchovou poruchou
-
TYFLOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých se zrakovou poruchou
-
SOMATOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s tělesnými poruchami
-
ETOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s poruchami chování
-
PSYCHOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s mentálními poruchami
-
LOGOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s řečovými poruchami
SURDOPEDIE
-
Vrozená: dědičnost, zarděnky matky v době těhotenství, rozdílný RH faktor krve matka x dítě
-
Získaná: u dětí, které těžko přichází na svět- dlouho trvající porod s následným krvácením do mozku, infekční poruchy, úrazy hlavy, zánět mozkových blan
Typy vad
-
Periferní- ( jedno ucho nebo obě- jednostranné i oboustranné)-
-
Převodní- problém bubínku až ke kůstkám
-
Percepční- postižen blanitý labyrint vnitřního ucha nebo sluchový nerv
-
Smíšené- kombinace obou předchozích
-
-
Centrální- způsobené poškozením centrálního nervového ústrojí sluchového analyzátoru
-
Problém mozku- část co zpracovává sluchové vjemy není v pořádku
Stupně postižení-
Nedoslýchavost-
Hluchota- totální, naprostá ztráta sluchu
Praktická, zbytky sluchu- Prelinguálně neslyšící: hluchota od narození
-Ohluchlí: ztratili sluch až během života ( do 7 let se sluch vyvíjí)
Komunikace neslyšících
-
Orální metody- pomocné artikulační znaky, odezírání
-
Neverbální metody- vlastní znakový jazyk( neslyšící mezi sebou), znakový jazyk
-
Totální komunikace- zahrnuje řeč, přirozená gesta, znakovou řeč, prstovou abecedu, odezírání, psaní a čtení, využívání zbytků sluchu ( nutná sluchadla)
-
Bilingvální výchova ( u neslyšících)- dvojjazyčná, základem je znakový systém, mluvený jazyk se učí už od nástupu do ZŠ. Na rozdíl od totální komunikace se znakový a zvukový systém neprolíná
Reedukační pomůcky- sluchadla ( nedoslýchaví)
-kochleární implantát ( pro těžší poruchy a pro ty, kteří jsou prelinguálně neslyšící- elektrické zařízení, které transformuje zvuk na el. signál, vnitřní část implantování do spánkové kosti. Nejde o obnovu slyšení, ale umožňuje vnímat zvuky prostředí.
TYFLOPEDIE
Refrakční poruchy- dalekozrakost ( špatně vidí na blízko), krátkozrakost( špatně vidí na dálku), astigmatismus( porucha lomivosti očního prostředí, člověk vidí špatně na blízko i na dálku- neostrý obraz)
Funkční poruchy( narušená funkčnost orgánu)- tupozrakost ( oko a fce se přestanou vyvíjet- šedý, zelený zákal, lidé nevidí prostorově), šilhavost ( příčinou okohybný sval, nerv, porušená rovnoběžnost očí), barvoslepost, šeroslepost
Diagnostika u zrakových poruch
-
Je velice náročná, u malých dětí se zřídka pozná. Časté mžourání, tření rukama, svědění v očích, červené
Reedukace a kompenzace
Reedukace- snažíme se zrak zlepšit, pomůcky- lupy, brýle, čočky
Kompenzace- hlasový výstup, brailovo písmo, Pichtův stroj, bílá hůl, vodící pes
PSYCHOPEDIE
Příčiny
-
Nesprávný vývoj v prenatálním vývoji, asfyxie- přiškrcení při porodu, úrazy hlavy( zánět mozkových blan), genetika( chromozomální aberace)
Mentální retardace
= snížení intelektových schopností, které se vyznačuje zpomaleným a zaostávajícím vývojem, omezenými možnostmi vzdělávání, nedostatečná sociální přizpůsobilost
-
Vrozená nebo získaná do 2 let
-
Stupně– těžká mentální retardace, střední, lehká, mírná mentální retardace
DAS- poruchy autistického spektra
-
Problém v komunikaci- mluví ale specifickým způsobem
-
Nemají rádi změny, tikavé pohyby, nevnímají okolí, problém v očním kontaktu Diagnostika na speciálním odborném pracovišti- speciálně pedagogická centra, psychologie (trvá několik let)
DĚTSKÝ AUTISMUS– nejzávažnější porucha mentálního vývoje
-
Vrozený
-
Zpomalený vývoj
-
Dítě dobře nerozumí tomu, co vidí,slyší a prožívá-> špatná komunikace
-
Sociální interakce- nesprávně reaguje na okolí
-
Hrají si sami dál od ostatních dětí, nemají rádi oční kontakt, mazlení, chování, nezajímají se o ostatní děti
-
Záchvaty vzteku, hyperaktivita
ASPERGERŮV SYNDROM- intelektově dobře vybavené dítě, i výrazně nadané
-
Problémy v chápání sociálních situací
-
Jednostranně zaměřená komunikace, nechápou humor, do kolektivu vrstevníků se zapojují s obtížemi
RETTŮV SYNDROM
DEZINTEGRAČNÍ PORUCHA
Syndrom ADHD
-
Syndrom poruchy pozornosti s hyperaktivitou ( dříve LMD- lehká mozková dysfunkce)
-
Projevy- nesoustředěnost, strhávání pozornosti na sebe, nevydrží dlouho u jedné činnosti, výbuchy vzteku, špatně se zapojuje do kolektivu, nevyrovnanost, labilita, nekontrolovatelné pohyby
-
Příčiny- dědičnost, porucha CNS
-
Spojuje se i s dalšími poruchami- aspergerův syndrom, dysgrafie, dyslexie
Syndrom ADD
-
Syndrom poruchy pozornosti
-
Diagnostika a vzdělávání jsou stejné jako u ADHD
-
Problémy se soustředěním, dosáhnout vzdálenějšího cíle
Syndrom FAS
-
fetální alkoholový syndrom
-
poškození plodu při požívání alkoholu v těhotenství
-
nízká porodní hmotnost, anomálie v obličeji, závislost na alkoholu, slabý sací reflex, poruchy spánku, nespokojenost a podrážděnost
Specifické poruchy učení
-
DYSLEXIE– porucha učení- neschopnost rozkládat slova na hlásky a hlásky převádět na písmena a zapisovat je. Zahrnuje také poruchu rozlišování slov ve větě. V nejrozvinutější formě pak jde o úplnou neschopnost naslouchat mluvené řeči, řeč vnímat a rozumět jí.
-
DYSGRAFIE– porucha psaní- neschopnost napodobovat tvary písmen, dítě si je nepamatuje, zaměňuje nebo zrcadlově obrací. Písemný projev bývá těžkopádný, neúhledný a nejistý. Často se objevují chyby z nepozornosti.
-
DYSORTOGRAFIE– porucha pravopisu- často jsou spolu ruku v ruce s poruchou čtení- dyslexií. Problém spočívá v obtížné sluchové analýze( rozklad) slova v hlásky, stejně tak rozlišování hlásek, které jsou si artikulačně blízké.
-
DYSPINXIE– porucha kreslení- souvisí s poruchou psaní, tahy jsou křečovité, tvrdé, nejisté. Dítě kreslí primitivně a dává jasně najevo, že jeho prostorová orientace je narušna.
-
DYSMUZIE– porucha rytmického a hudebního cítění
-
DYSPRAXIE– porucha manuální zručnosti
-
DYSKALKULIE– porucha matematických dovedností- spočívá v neschopnosti pochopení symbolické povahy čísel. Dítě se obtížně orientuje na číselné ose, zaměňuje číslice i čísla. Problémem jsou i matematické operace. Pravolevá a prostorová orientace je narušena.
Reedukace SPU
-
Je dlouhodobý diagnosticko- terapeutický proces, jehož cílem je odstranění nebo zmírnění obtíží dítěte a zlepšení celkového stavu psychiky dítěte.
-
Efektivnost reedukace specifických poruch učení je závislá na týmové spolupráci vyučujících, kteří se podílejí na výchově a vzděláváním žáka.
-
Reedukace má i své zásady- trpělivost, klid a optimistický výhled do budoucnosti, ocenit snahu, vytvořit dobré ovzduší spolupráce rodiny a školy
Faktory ovlivňující postavení se specifickými poruchami učení
-
Situace v rodině
-
Postoj učitelů
-
Postoj spolužáků
-
Postoj k sobě samému
Pojmy speciální pedagogiky
-
Abnormalita- odchylka od normy, zvláštnosti( např. genialita)
-
Norma- očekávaný, respektovaný stav
-
Defekt- poškození, nedostatek, ztráta či chybění orgánu nebo jeho fce
-
Defektivita- porucha celistvosti osobnosti
-
Postižení- omezení nebo ztráta schopnosti vykonávat určitou činnost způsobem nebo v rozsahu, který je pro člověka považován za normální
-
Handicap- omezení vyplývající z vady nebo postižení, ztráta příležitosti účastnit se života ve společnosti jako ostatní / zdravotně a sociálně znevýhodněné osoby)
-
Inkluze-začleňování do společnosti v plné míře( všechny aktivity jako lidé bez postižení)
-
Exkluze- vyčleňování
-
Integrace- naprosté zapojení člověka do společnosti
-
Adaptace- přizpůsobení společenskému životu, ale jen za určitých podmínek- nějaká efektivita zde je, ale člověk s ní dokáže pracovat.
-
Utilita- problematické zapojení do společnosti, částečně nesamostatný, omezený rozvoj, důležitá pomoc společnosti
-
Inferiorita- úplné včlenění ze společnosti, těžká retardace
-
Sociální segregace- nevytvoření nebo ztráta sociálních vztahů
-
FAS- fetální alkoholový syndrom
-
Canisterapie- terapie za pomoci psa
-
Anamnéza- rozklad problému na části
-
Felinoterapie- terapie za pomocí koček( spíše pro dospělé)