Otázka: Základy veřejného práva
Předmět: Právo, Společenské vědy
Přidal(a): Petr Babyka
Obsah
- Právo správní – prameny, obsah a charakter práva
- Státní správa a samospráva – samosprávné celky jejich orgány a funkce
- Právo finanční – prameny a obsah, finanční správa a daně
- Státní rozpočet – principy jeho tvorby a zpracování
- Právo trestní – hmotné a procesní, prameny a charakter
- Trestný čin – jeho stránky, forma spáchání, kategorie trestné činnosti
- Taxonomie trestů
- Trestní řízení – jeho fáze, postavení a práva subjektů trestního řízení
- Trestněprávní zásady
Správní právo
- = Soubor norem o veřejné správě, které upravují vztah při realizaci výkonu moci ve státě ve sféře veřejné správy
- Velký rozsah a různorodost právních norem
- Obor veřejného práva
- Prameny:
- Ústava ČR
- Zákon o obcích
- Zákon o krajích
- Správní řád
- Zákon o policii ČR
- Dělení:
- Organizační – základní zásady organizace veřejné správy
- Hmotné – úprava jednotlivých úseků veřejné správy, př. správa školství, kultury, zaměstnanosti, územního plánování, …
- Procesní – upravuje správní řízení
- Trestní – upravuje základy a následky odpovědnosti za správní delikty, př. Přestupky
Správní řízení:
- Postup státního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se v určité věci zakládají, mění či ruší práva nebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má, anebo nemá
- Vedeno správními orgány, kterým daná věc a oblast přísluší, př. O povolení stavby rozhoduje stavební úřad, ve věci daní finanční úřad, …
- Mělo by trvat max. do doby 60 dní, může být však přerušeno pro řešení dalších vyšetření
- Účastníky mohou být PO i FO, a to:
- V řízení o žádosti žadatel a další dotčené osoby, na které se pro společenství práv nebo povinností s žadatelem musí vztahovat rozhodnutí správního orgánu
- V řízení z moci úřední dotčené osoby, jímž má rozhodnutí založit, změnit nebo zrušit právo či povinnost nebo prohlásit, že právo nebo povinnost mají, anebo nemají
- Další osoby, pokud mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech a povinnostech
- Osoby, o kterých to stanoví zvláštní zákon
- 3 základní fáze:
- Zahájení řízení – na žádost nebo jiný návrh účastníka nebo z podnětu správního orgánu
- Průběh řízení – správní orgán zjišťuje všechny podstatné zkušenosti, provádí dokazování (=> vyslýchá svědky, znalce, čte listinné důkazy)
- Vydání rozhodnutí – správní orgán ukončí řízení vydáním rozhodnutí o právech a povinnostech účastníka v konkrétní záležitosti. Obsahuje – výrok (vyjádření), odůvodnění a poučení o odvolání (zda to lze, v jaké lhůtě a k jakému orgánu)
- Opravné prostředky:
- Řádné př. odvolání X mimořádné př. obnova řízení
- Odvolání, obnova řízení, žaloba, kasační stížnost
Orgány státní správy a samosprávy
- Veřejná správa se dělí na:
- Státní správa
- zahrnuje státní správní orgány
- ústřední a území
- Samospráva
- zahrnuje orgány s jistou autonomii a právní osobností, umožňuje občanům aktivně participovat na rozhodování o záležitostech, který se jich týkají
- Státní správa
- Podoba územní samosprávy je zakotvena v Ústavě ČR
- Členění na obce (=> základní územní samosprávné celky) a kraje (=> vyšší územní samosprávné celky)
- Obec:
- Základní jednotka samosprávy státu
- Územní společenství občanů, které má právo na samosprávu, má postavení právnické osoby s vlastním majetkem
- Dle velikosti – obce (do 3000 obyvatel) a města/statutární města
- Samostatná působnost:
- Zastupitelstvo pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby občanů
- Zajištění dopravy, chránění veřejného pořádku, vzdělávání, kultura atd.
- Obec má vlastní majetek, se kterým hospodaří
- Má vlastní rozpočet
- Přenesená působnost
- Stát tak v rámci decentralizace pověřuje orgány obce, aby př. rozhodovaly o právech a povinnostech občanů a právnických osob podle zákonů o stavebním řádu, správních poplatcích, či přestupcích a jejich trestání
- Orgány obce/města:
- Zastupitelstvo obce/města:
- Nejvyšší orgán obce, voleno občany na dobu 4 let, zastupitelé rozhodují o nejdůležitějších záležitostech obce, zastupitelstvo volí starostu, místostarosty a další členy rady obce, podle počtu obyvatel má 5–55 členů
- Rada obce/města:
- Výkonný orgán, tvořena starostou, místostarostou a radními, vydává nařízení obce, předjednává a připravuje návrhy
- Starosta/primátor:
- Zastupuje obec na venek, svolává a řídí schůze rady volen zastupitelstvem
- Obecní/ městský úřad:
- Tvořen starostou/primátorem, místostarostou/náměstky a jeho zaměstnanci, odbory a oddělení pro jednotlivé oblasti činností, má-li alespoň dva obory řídí práci zaměstnanců tajemník
- Obecní/městská policie:
- Zřizována zastupitelstvem a řízena starostou případně jiným členem zastupitelstva, zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a dohlíží na dodržování zákonů a obecních vyhlášek na území obce
- Zastupitelstvo obce/města:
- Kraj:
- Širší územní společenství občanů s právem na samosprávu, kterou vykonává v souladu s potřebami svými a svých občanů
- Území členěno na 14 krajů
- Samostatná působnost:
- Kraj pečuje o komplexní rozvoj svého území, má vlastní majetek a samostatně s ním hospodaří, spolupracuje s obcemi
- Přenesená působnost:
- Kraj vykonává na svém území státní správu ve věcech, které stanoví zákon (dozor vykonávají ministerstva)
- Orgány krajů:
- Zastupitelstvo kraje:
- Nejvyšší orgán kraje, rozhoduje o nejdůležitějších věcech, počet členů je dán počtem obyvatel krajské samosprávy, podává návrhy zákonů
- Rada kraje:
- Výkonný orgán tvořen hejtmanem, náměstkem/ky a dalšími členy rady, připravuje návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení
- Hejtman:
- Zastupuje kraj na venek, hejtmana/y a náměstka volí zastupitelstvo, v Olomouci Josef Suchánek
- Krajský úřad:
- Plní úkoly, které mu uloží zastupitelstvo a zabezpečuje výkon státní správy, spadá pod ministerstva, v čele stojí ředitel, dělí se na odbory a oddělení
- Zastupitelstvo kraje:
Finanční právo
- = normy, které upravují finančně právní vztahy, tj. vztahy získávají, shromažďování a upotřebení finančních prostředků, pokud se jich účastní stát (daňové, rozpočtové, burzovní, bankovní)
- Pramen: Daňový zákon
- Zastupováno finančním úřadem:
- Zabývá se daněmi a poplatky (př. za psy, odpadky) -> řeší příjmovou část státního rozpočtu, ale i výdajové přerozdělení a užívání finančních prostředků
- Řeší finanční hospodaření podnikatelských subjektů
- Obsahuje normy – daňová soustava, soustava cel, peněžní oběh, burza, pojistné vztahy v ČNB
- Daňová soustava:
- Nástroj, který ovlivňuje ekonomiku státu
- Daně:
- Jediné jisté příjmy do státního rozpočtu
- Funkce:
- Motivující – daňové prázdniny, menší daně
- Demotivující – zvýšení daní
- Povinné a v některých případech nenávratné platby, které platí občan nebo podnik do státního rozpočtu ve stanovené výši
- Plátce daně – každý, který odvádí daň státu
- Poplatník daně – ten, který je daní zatížen, při koupi nějakého zboží
- Dělení:
- Přímé – daně placené přímo FO a PO, jedná se zejména o daně z příjmu (důchodové), jež mají větší význam, daně z majetku a dědické daně
- Nepřímé – daně připočítané k cenám zboží a služeb, do státního rozpočtu je odvádějí prodávající, jde o DPH (= daň z přidané hodnoty) a spotřební daň
- Druhy daní – DPH, daň z příjmu, spotřební daň, daň z nemovitostí, silniční daň, dědická daň, darovací daň, …
- Státní rozpočet:
- Plán finančního hospodaření státu, jenž má podobu zákona (prochází tedy stejnými body jako všechny zákony)
- Navrhuje ho ministerstvo financí a schvaluje ho poslanecká sněmovna
- Pokud se státní rozpočet neschválí před prvním dnem rozpočtového roku, nastává takzvané provizorium, kdy může stát v každém měsíci hospodařit maximálně s výdaji, které nesmí přesáhnout 1/12 rozpočtu z minulého roku, dokud se rozpočet neschválí poslaneckou sněmovnou
- Účet státního rozpočtu spravuje ČNB
- Rozpočtová/fiskální politika => využívání nástrojů státního rozpočtu k prosazování předem stanovených ekonomických a sociálních cílů
- Druhy:
- Vyrovnaný -> příjmy a výdaje jsou v rovnováze
- Přebytkový -> příjmy převažují nad výdaji
- Schodkový -> výdaje jsou větší než příjmy, deficit státního rozpočtu, při dlouhodobém trvání vzniká státní dluh
- Tvoří ho:
- Příjmy – přímé a nepřímé daně, poplatky, cla, příjmy z prodeje státního majetku, výnosy z majetku, …
- Výdaje – vládní nákupy statků a služeb a transfery (rozpočtové výdaje, za něž státní instituce nezíská od příjemce za poskytnutou peněžní částku žádné statky ani služby -> starobní důchody, sociální dávky, podpory, výdaje sociálního zabezpečení – nejvýznamnější, školství, zdravotnictví obrana a státní správa)
- Peněžní oběh:
- Pohyb peněz ve funkci oběživa a platidla (koloběh peněz ve formě bankovek a mincí)
- Základem jsou plnohodnotné bankovky, či neplnohodnotné mince
- Bankovní soustava:
- ČNB
- Vykonává dohled nad finančním trhem v zemi
- V čele stojí sedmičlenná bankovní rada – guvernér (momentálně Aleš Michl), 2 viceguvernéři, 4 další členové
- Úkoly – měnová politika, dohled nad finančním trhem, emise oběživa a peněžní oběh, devizová činnost, platební styk a zúčtování bank, banka státu
- Komerční banky
- Soukromé firmy
- Zisk – výběr poplatků za poskytované služby, z úroků a z úvěrů (bankovní rozpětí)
- Operace – aktivní (poskytování úvěrů), pasivní (přijímání vkladů a úvěrů, případné emise vlastních akcii), zprostředkovatelské (převody z účtu na účet)
- ČNB
- Burza:
- Instituce, která organizuje trh s investičními nástroji
- Prostřednictvím burzy lze nakupovat a prodávat různé investiční nástroje (cenné papíry, investiční certifikáty, …)
- Jedna ze součástí kapitálového trhu
- Celní správa:
- Bezpečnostní sbor zajišťující výkon kompetencí v oblasti správy cel a některých daní, jako i v dalších svěřených nefiskálních činností ve prospěch státu i jeho občanů
- Je podřízena Ministerstvu financí
- Její organizační struktura v ČR je dvoustupňová a tvoří ji Generální ředitelství cel ČR a jemu je podřízeno 15 celních úřadů
- Funkce – zajišťování bezpečnosti zahraničního obchodu, provádění celního řízení, boj proti porušování celních předpisů a ochrana společnosti a životního prostředí
Trestní právo
- = Souhrn právních norem, které chrání společnost, stát a občany před nežádoucím jednáním (ochranná funkce). Vymezuje jednotlivé trestné činy a tresty, které se za něj ukládají (funkce regulativní). Zajišťuje ochranu společnosti tím, že předchází trestné činnosti (funkce preventivní) formou individuálních postihů (funkce represivní).
- Prameny – Ústava ČR, Listina základních práv a svobod, mezinárodní smlouvy, základní prameny: trestní zákoník a trestní řád
- Dělení dle struktury:
- Trestní právo hmotné – vymezuje trestné činy a jaké tresty se za ně ukládají, hlavním pramenem je trestní zákoník
- Trestní právo procesní – upravuje postup při zjišťování trestných činů a jejich pachatelů, při soudním trestním řízení a při výkonu trestů, hlavním pramenem je trestní řád
Trestný čin
- Protiprávní čin, který trestní zákoník označuje za trestný a jehož znaky jsou uvedeny v trestním zákoníku
- Stupeň škodlivosti představuje hranici mezi 2 stupni protiprávního jednání, kterými jsou:
- Trestné činy:
- Stupeň společenské nebezpečnosti je vyšší, vyžaduje právní postih
- Přečiny = nedbalostní trestné činy a úmyslné trestné činy s trestem odnětí svobody nanejvýš 5 let
- Zločin = závažnější zločiny, doba odnětí svobody nejméně 10 let
- Trestný je dokonaný trestný čin, ale i pokus nebo příprava
- Přestupky:
- zaviněné protiprávní jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti
- Př. porušení veřejného pořádku – rušení nočního klidu, přestupky proti majetku – krádež
- Sankce za přestupky – mírnější, není možné odnětí svobody (peněžní pokuty max. 50 000 Kč, zákaz činnosti, zákaz pobytu)
- Porušují nebo ohrožují zájem společnosti
- Jiné správní delikty:
- Př. správní disciplinární delikty (-> porušení povinnosti dané zákonem)
- Skutková podstata:
- = formální stránka trestných činů
- Čin je uznán za trestný, je-li naplněna skutková podstata, 4 znaky:
- Objekt – vztah nebo zájem chráněný trestním zákoníkem, který byl poškozen
- Objektivní stránka – protiprávní jednání, jeho následek a příčinný vztah mezi nimi, dále pak čas, místo a způsob spáchání trestného činu
- Subjekt – pachatel = osoba, která čin spáchala, ale také spolupachatel i účastník trestného činu
- Subjektivní stránka – zavinění, motiv, záměr pachatele a jeho cíl, polehčující a přitěžující okolnosti
- Dělení dle zavinění:
- Úmyslné – pachatel chtěl trestný čin spáchat nebo věděl, že jednáním může spáchat trestný čin a byl s tím srozuměn
- Nedbalostní – pachatel věděl, že může spáchat trestní čin, ale nepřiměřeně spoléhal na to, že jej nezpůsobí, nebo nevěděl, že může spáchat trestný čin, ačkoliv o tom vědět měl
- Trestnost činu zaniká uplynutím promlčecí doby, která je různá v závislosti na výši trestní sazby, uplynutím promlčecí doby nezaniká trestnost
- Trestní zákoník rozděluje trestné činy do 13 okruhů (hlav):
- Trestné činy proti životu a zdraví
- Př. vražda, ublížení na zdraví, rvačka
- Trestné činy proti svobodě a právům na ochranu osobnosti, soukromí a listovního tajemství
- Př. obchodování s lidmi, loupež, vydírání, pomluva
- Trestné činy proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti
- Př. znásilnění, šíření pornografie, pohlavní zneužití
- Trestné činy proti rodině a dětem
- Př. dvojí manželství, únos dítěte, zanedbání povinné výživy
- Trestné činy proti majetku
- Př. krádež, zpronevěra, pojistný podvod, lichva
- Trestné činy hospodářské
- Př. zkrácení daně, padělání peněz, neoprávněné podnikání
- Trestné činy obecně nebezpečné
- Př. obecné ohrožení, přechování omamné psychotropní látky a jedu
- Trestné činy proti životnímu prostředí
- Př. poškození lesa, neoprávněné vypuštění znečišťujících látek
- Trestné činy proti České republice, cizímu státu a mezinárodní organizaci
- Př. vlastizrada, teroristický útok, válečná zrada, vyzvědačství
- Trestné činy proti pořádku ve věcech veřejných
- Př. násilí proti ústřední osobě, podplácení, pohrdání soudem, výtržnictví
- Trestné činy proti branné povinnosti
- Př. neplnění odvodní povinnosti, maření způsobilosti k službě
- Trestné činy vojenské
- Př. neuposlechnutí rozkazu, vyhýbání se výkonu služby, zběhnutí
- Trestné činy proti lidskosti, proti míru a válečné trestné činy
- Př. útok proti lidskosti, příprava útočné války, zneužití vlajky a příměří
- Trestné činy proti životu a zdraví
Trestní odpovědnost:
- Vzniká spácháním trestného činu jakožto odpovědnost pachatele za porušení právních norem trestního práva
- Vzniká v den po 15. narozeninách (- trestní odpovědnost mladistvých 15-18 let a sankce jim ukládané upravuje zákon o soudnictví ve věcech mládeže, při spáchání trestného činu v tomto období se nazývá provinění a lze za něj uložit pouze výchovná, či trestní opatření)
- Příčetnost = schopnost pachatele rozpoznat nebezpečnost činu a ovládat své jednání, pokud je pachatel nepříčetný, ukládá se ochranné léčení
- Míra zavinění – úmyslné X neúmyslné
Okolnosti vylučující protiprávnost:
- Nutná obrana
- Jednání, kterým někdo odvrací přímo hrozící nebo trvající útok
- Př. násilné zneškodnění nebezpečného pachatele
- Krajní nouze
- Způsob odvracení nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, kdy není toto nebezpečí možné odvrátit jinak
- Př. přepadená kurýrní služba pod hrozbou samopalem vydá dopravované peníze ve snaze o záchranu svého života, tím sice ochrání zájem na svém životě, ale zároveň způsobí škodu třetí osobě
- Svolení poškozeného
- Poškozený dal souhlas k činnosti, která vedla k poškození jeho zájmu
- Oprávněné použití zbraně
- Umožňuje použít zbraň v rámci zákona, kdy takové použití zbraně je vázáno na přesné podmínky
- Př. vojáci, policisté
- Přípustné riziko
- Společensky prospěšná činnost vykonávána v rámci zaměstnání, povolání, která ohrozí nebo poruší zájem chráněný trestním zákoníkem
- Př. klinické tresty
Trestní sankce:
- Musí být přiměřená spáchanému trestnému činu (povaze a závažnosti a také poměrům pachatele)
- Trest:
- Společensky prospěšné odstrašení a izolace pachatele bránící odsouzenému v další trestné činnosti a působení na ostatní členy společnost
- Trest odnětí svobody se vykonává ve 4 typech věznic:
- S dohledem -> za čin z nedbalosti, pachatelé dosud netrestaní
- S dozorem -> za čin z nedbalosti, pachatelé již byli trestáni, za úmyslný trestný čin se sazbou min. 3 let
- S ostrahou -> za úmyslný trestní čin
- Se zvýšenou ostrahou -> pachatelé s výjimečným trestem, trest odnětí svobody min. 8 let, nebezpeční recidivisté a ti, kdo již dříve uprchli z vazby
- Ochranná opatření
- Směřují k ochraně společnosti a mají za účel léčbu a výchovu pachatele
- Ochranné léčené -> uloží soud pachateli, který pro nepříčetnost není trestně odpovědný a jeho pobyt na svobodě je nebezpečný
- Zabezpečovací detence -> držení a léčba pachatelů trestných činů ve zdravotnickém zařízení, a to i bez souhlasu nemocného pachatele
- Zabrání věcí -> může uložit soud, náleží-li věci pachateli, kterého nelze odsoudit, ohrožuje-li takovou věcí bezpečnost lidí nebo majetku, anebo hrozí-li nebezpečí, že může sloužit ke spáchání zločinu
Druhy trestů:
- Odnětí svobody
- Nejpřísnější trest znamená ztrátu osobní svobody odsouzeného výkonem trestu ve věznici, je trestem univerzálním, je možné jej uložit za každý trestný čin uvedený v trestním zákoníku jako trest:
- Nepodmíněný – ukládá se nejvýše na 15 let, nebo jako výjimečný trest až do 25 let či doživotí
- Podmíněný – na základě zákonného ustanovení o podmíněném odkladu výkonu trestu odnětí svobody, jde o pohrůžku trestem odnětí svobody, během kterého má pachatel možnost svým jednáním osvědčit se, vést řádný život
- Nejpřísnější trest znamená ztrátu osobní svobody odsouzeného výkonem trestu ve věznici, je trestem univerzálním, je možné jej uložit za každý trestný čin uvedený v trestním zákoníku jako trest:
- Domácí vězení
- Povinnost odsouzeného zdržovat se ve stanovenou dobu v určitém obydlí
- Obecně prospěšné práce
- Povinnost odpracovat ve svém volném čase u obecních úřadů nebo neziskových organizací stanovený počet pracovních hodin (50-300)
- Propadnutí majetku, věci nebo jiné majetkové hodnoty, peněžitý trest
- Účinný trest při majetkové trestné činnosti, př. přijetí úplatků
- Peněžitý – pachatel musí v rámci tzv. denních sazeb zaplatit 20-730 pokut, jedna je rovna od 100 Kč do 50 000 Kč
- Zákaz činnosti
- Odsouzený nesmí po určitou dobu vykonávat konkrétní zaměstnání, povolání, nebo činnost, k níž je třeba povolení př. zákaz řízení automobilu
- Ztráta čestných titulů, vyznamenání nebo vojenské hodnosti
- Vyhoštění z území ČR
- Pouze cizinci, povinnost opustit území ČR a zákaz návratu po stanovenou dobu
- Zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce
- Platí na až 10 let
- Trest smrti
- V Rusku, Číně, některých zemích USA
Trestní právo procesní
- Zakotveno v trestním řádu a chrání zájmy společnosti a ústavní zřízení ČR
Trestní řízení:
- Zákonem upravený postup, kterým jsou zjišťovány trestné činy a jejich pachatelé, kterým je zaručeno jejich spravedlivé potrestání
- Činné orgány:
- Policejní orgán – útvary Policie ČR, Vězeňské služby, …
- Státní zastupitelství – podává jménem státu obžalobu
- Soud – rozhoduje v trestním řízení
- Rozhodnutí v trestním řízení = autoritativní stanovení výsledku soudního řízení
- Trestní příkaz = může vydat samosoudce bez projednání věci v hlavním líčení, jestliže skutkový stav je spolehlivě prokázán opatřenými důkazy
- Rozsudek = rozhodnutí soudu v hlavním líčení
- 5 fází:
- Přípravné řízení – státní zástupce a policie provádějí potřebná šetření k prokázání trestného činu a jeho pachatele a zajišťují důkazy, končí podáním obžaloby nebo zastavením trestního stíhání
- Předběžné projednání žaloby – vede buď k nařízení hlavního líčení k vrácení věci státnímu zástupci k došetření nebo k zastavení trestního řízení
- Hlavní líčení – státní zástupce žaluje, obhájce hájí obžalovaného a soud rozhoduje o rozsudku, o víně či zproštění obžaloby
- Odvolávací/opravné řízení – odvolání může podat obžalovaný, státní zástupce a další oprávněné osoby, o odvolání rozhoduje soud vyššího stupně
- Výkon rozhodnutí – státní mocí vynucené splnění povinnosti uložené odsouzenému
- Zásady:
- Záruka zákonnosti trestního řízení, jsou uloženy v Ústavě ČR, Listině trestních práv a svobod a v trestním řádu
- Zásada stíhání jen ze zákonných důvodů
- Nikdo nemůže být stíhán jinak než ze zákonných důvodů
- Zásada spolupráce orgánů činných v trestním řízení se zájmovými sdruženími občanů
- Sdružení přebírají záruky, jejich zástupce se může vyjádřit k projednání věcí apod.
- Zásada zajištění práva na obhajobu
- Obviněný musí být poučen o tom, že si může zvolit obhájce
- Zásada oficiality
- Orgány jednají z vlastní iniciativy, z úřední povinnosti
- Zásada rychlosti řízení – věc má být projednána bez zbytečných průtahů
- Zásada zdrženlivosti či přiměřenosti – trestní řízení má zasahovat do práv a svobod zaručených Listinou základních práv a svobod a mezinárodními smlouvami co nejméně
- Zásada legality
- Státní zástupce je povinen stíhat všechny trestné činy o nichž ví
- Zásada obžalovací
- Trestní stíhání je možné jen na základě obžaloby podané státním zástupcem, soukromé trestní žaloby nejsou přípustné
- Zásada veřejnosti
- Veřejnost se může zúčastnit soudního řízení
- Zásada vyhledávací
- Orgány objasňují okolnosti svědčící ve prospěch a také v neprospěch obviněného, jsou povinny zjistit všechny podstatné okolnosti případu, a to i tehdy, když se obviněný doznal
- Zásada bezprostřednosti
- Soud přihlíží k důkazům provedeným při soudním řízení
- Zásada ústnosti
- Soud vede jednání ústně zpravidla tak, že svědky, znalce a obviněné sám vyslýchá
- Zásada presumpce neviny
- Dokud není vina vyslovena pravomocným odsuzujícím rozsudkem, hledí se na obviněného jako na nevinného
- Zásada volného hodnocení důkazů
- Orgány hodnotí důkazy podle svého vnitřního přesvědčení založeného na pečlivém uvážení všech okolností případu jednotlivě i v jejich souhrnu
- Zásada materiální pravdy
- Cílem je nalézání pravdy o skutku z hlediska podstatných skutečností
Opravné řízení:
- Přezkoumává rozhodnutí, které trestní řád umožňuje
- Účelem je napravení případné vady rozhodnutí, prověřit rozhodování orgánů I. stupně a sjednocování rozhodovací praxe orgánů činných v trestním řízení
- Zahájení opravného řízení je podmíněno podáním opravného prostředku oprávněnou osobou, kterou je státní zástupce, obžalovaný a další oprávněné osoby
- Řádné opravné prostředky:
- Odvolání – může být podáno proti každému rozsudku soudu I. stupně státním zástupcem, obžalovaným (jeho obhájcem), poškozeným či zúčastněnou osobou
- Stížnost – lze podat proti usnesení vydanému prvostupňovým orgánem trestního řízení
- Odpor – v jednodušších případech může soud rozhodnout o obžalobě bez nařízení hlavního řízení trestním příkazem, obviněný či státní zástupce mohou podat proti němu podat odpor, který ruší příkaz a soud následně nařídí ve věci hlavní líčení
- Mimořádné opravné prostředky:
- Dovolání – proti pravomocnému rozhodnutí odvolacího soudu, přípustnost je omezena na zákonem stanovené dovolací důvody, př. Závažné procesní vady v předchozím řízení nebo nesprávné hmotněprávní posouzení věci
- Stížnost pro porušení zákona – podává se Ministerstvem spravedlnosti, které může žádat Nejvyšší soud o přezkoumání pravomocného rozhodnutí orgánu činného v trestním řízení z důvodu nezákonnosti
- Obnova řízení – povolí se, vyjdou-li najevo skutečnosti nebo důkazy soudu dříve neznámé, které by mohly samy o sobě nebo ve spojení se dříve známými skutečnostmi a důkazy odůvodnit jiné rozhodnutí o vině
Trestní větev obecného soudnictví:
- Hierarchie trestních soudů je následující:
- V I. stupni rozhodují okresní nebo krajské soudy, řádným opravným prostředkem proti jejich rozhodnutí je odvolání
- V II. Stupni rozhodují o odvolání krajské nebo vrchní soudy, mimořádným opravným prostředkem proti jejich rozhodnutí je dovolání
- Ve III. Stupni rozhoduje o dovolání Nejvyšší soud, rozhodnutí je finální bez možnosti opravných prostředků