Otázka: Platón
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Kolda
Polis
- Platon se domnívá, že obec (polis) má být aktivní
- dobrý stát tě nechá vládnout a neplete se ti do toho (tak vznikla VB) -> prosadil se , člověk si má svůj smysl formulovat sám, nenechat si kecat do toho od státu (ne všichni jsou toho schopni)
- obec netvoří jen sociální rámec, ale udává platformu aby byl člověk lepší, měla by motivovat lidi (opak – totalitní režimy – komunisté – tvoří lidi bez mozku)
- Platon nemá tyto zkušenosti (komunisti), ztráta ideí (může se zdát že to je fašista ale to je blbost)
- aktivní obec -> vede k vyššímu lidství
- pomalu se rozlévá masovost, démos je třeba vychovávat
- malinké děti (6 let) – musí se kultivovat
– 1) tělová kázeň – gymnastika, tělocvik
– 2) muzika – aby se duše probudila (potkávat se s múzami)
– 3) askeze – mají se učit askezi, že nemůže dostat vše co chce -> odlišit vůli od libovůle (chci x zachce se mi)
- selekcí vznikne do 15-ti let vrstva řemeslníků (živí společnost) – nezvládli všechny body,
do 18-20-ti let (emocionální) vrstva – strážci/armáda/policie,
po 20 – studování vyšší dialektiky
do 35 – proselektují se lidi, kteří dostávají nárokům
-> dostudovaný člověk
-poté 15 let státoprávní práce – jak to zvládá
– v 50-ti – Vládce – doživotní fce (nemá žádné slabosti)
Domýšlení různých rušivých vlivů a jejich eliminace
– umělci – je potřeba je postavit pod 2.státní cenzuru
– umělec je posedlý působností, neví co dělá, mate lidi, narušování integrace jedince
– morální/právní meze – cenzuruje všechno co narušuje celistvost a integraci člověka
– cestování zakázáno s vyjímkami
-vztahové a majetko-právní
– omezit osobní majetek, lidé potřebují něco vlastnit, mít něco svého (řemeslníci – v rámci mezí) – infantilní rys dětské duše
– máte moc -> nemáte vlastnictví (od výkonné moci nemáte nic)
– strážce dostává co potřebuje ze státních skladů
– vládci nepotřebují skoro nic – nesmí mít žádné majetnické vlastnictví
– vztahy
– pro ty co nemají moc, řemeslníci měli manželky a děti, děti jim byly v 5/6-ti letech odebrány
– nemá smysl zakázat erotiku
– děti z promiskuity, po narození odebrány, jsou státu (otcové většinou z vyšších kruhů) , přemýšlí že by si je měli losovat
-> nechápe rodinu, nejspíš homosexuál, děti nemá, manželku nemá, nechápe fenomén rodiny
– vezme tyto věci později zpátky (vlivem „normálních“ studentů, kteří o rodině ponětí mají)
– pro něho je rodina univerzita
Aristoteles (3 děti) – často koresponduje s Platonem, ale v tomto ho tahá dolů, příliš majetku destruktuje duši, ale všichni potřebují mít něco (až na mistra) -> když nemáme nic -> nestaráme se o nic, je nám vše jedno
– optimální je podle A přirozené vlastnictví -> aby jedinci nebyli bohatší než stát (skandinávské myšlení)
– rodina – nezištná láska – někdo tě má rád, aniž z toho něco má, matka je od toho aby ti to ukázala
– vztahy, majetek, soc.práva -> A je reálnější, stojí na zemi (párovost – nezištná láska, rodina – nutné)
– Aristoteles – optimální společnost
– Platon – ideální společnost
– Platon si myslí že když člověk má rodinu tak mají potom lidé užší vztah k dětem ne ke státu
– Aristoteles – chápeš prospěch státu jako prospěch intimních skupin, posuzuje společnost zda je dobrá nebo špatná podle skupin (práce, rodina,…)