Antická kultura a její vliv na pozdější umělecké slohy – dějiny umění

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

dějiny

 

   Otázka: Antická kultura a její vliv

   Předmět: Dějiny umění

   Přidal(a): Darven

 

 

 

Celkový přínos řecké kultury:

– ukázněné a logické myšlení

– nové formy politického uspořádání (monarchie, oligarchie, demokracie)

– nové pojetí gramotnosti člověka (vzdělávání, abeceda)

– realistické zobrazení člověka v umění

  • – nový pokrok v souvislosti se zavedením železa Architektura:

-Města: podle plánů, pravoúhlé ulice, kanalizace, vodovody, radnice a divadla, gymnasia = cvičiště.

– Základní slohy – 1. dórský ( silné sloupy + ostré žlábky + jednoduchá hlavice); 2. iónský (štíhlé sloupy, mělké žlábky, hlavice se dvěma volutami); 3. korintský (štíhlé sloupy, mělké žlábky, složitá hlavice s volutami a motivem listů).

 

CHRÁMY – souvislost s náboženstvím → příbytek boha

– není to shromaždiště věřících při obřadu (bůh nesmí být vyrušován)

– obřady a oltář jsou venku

– barvené, polychromované – modrá,červená,žlutá

– sloupy, římsy, trojúhelníkové štíty

– PARTTHENON – chrám bohyně Athény, Dórsky styl

– chrám bohyně Nike – Jónský

– chrám ERECHTEIÓN – Jónský, proslulý předsíní, místo sloupů→  sochy žen- Kariatidy

DIVADLO – kruhový prostor= orchestr – místo pro sbor

– půlkruhové hlediště je vysekáno a vyhloubeno do kopce

– skéná – místo pro herce

– Dionýsovo divadlo

ODEON – stejné jako divadlo,ale menších rozměrů

  • určen k recitaci a hudbě

 

NÁMĚSTÍ – AGORA:

  • přirozené centrum města
  • politický společenský, kulturní, hospodářské centrum
  • kolem sloupová loubí

 

VEŘEJNÉ LÁZNĚ

GYMNAZION –  stavby pro vzdělání mládeže

– studovny, knihovny, sportoviště – stadia

 

  • Věda

– Řekové položili základy mnoha moderních vědních oborů:

a) matematika Pythagoras (věta o součtu čtverců nad stranami pravoúhlého trojúhelníka), Euklides (věta o odvěsně), Archimedes (geometrie, v Syrakusách konstruoval válečné zbraně proti Římanům, Archimedův zákon o tělese ponořeném do kapaliny)

b) zeměpisEratosthenes (spočítal přesně obvod Země, mapa Země)

c) lékařství Hippokrates (dělí lidi podle temperamentu – sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik; Hippokratova lékařská přísaha), Galén (fyziologie těla)

d) astronomieHipparchos – idea o oběhu planet a Slunce kolem Země (geocentrismus)

e) dějepisHerodotos a Thukydides

 

  • Umění založeno realisticky, na člověkakult krásného těla, atletiky, později i duševní stavy člověka.

Absence perspektivy

Sochařství – Polykleitos – socha Doriforos – ideální proporce těla

Feidias – socha bohyně Athény se slonoviny a zlata

                – socha Dia v Olympii za zlata a slonoviny – DIV SVĚTA

Malířství – dochovalo se v podobě římských kopií – v podobě mozaiek

                 – řecké malby na nádobách → náměty Řeckých bájí

  • Literatura – viz předmět český jazyk
  • Sport – idea olympijských her, od roku 776 př.n.l. v Olympii na počest boha Dia, všeřecký význam, po dobu konání stop válkám, 1x za 4 roky
  • Náboženství – polyteismus – rodina bohů žijících na Olympu – Zeus, Héra, Apollón, Poseidón, Hádés, Athéna, Afrodíta atd.

 

architektura

  • chrámy – dochovány do dnes, barevné, 3 typy hlavic (sloupy), schéma průčelí
  • město – opevněné centrum, tržiště, loubí
  • divadlo – půlkruhové, do kopce, orchestr, jeviště
  • odeiony – menší než divadlo, pro recitaci
  • budovy pro vzdělávání

 

sochařství

  • náměty: bohové, nikdo jiný nesměl být vytvořen, kromě vítěze olymp. Her
  • Práxiteles – dal sochám výraz
  • Feidias – pověřen výstavbou Akropole, vytvořil sochu Dia v Olympii
  • Lakonovo sousoší – týká se Tróji
  • Helénistická kultura = řecká + východní kultura

 

malířství

  • nedochovalo se, známe jen zprostředkovaně (v Říma – mozaiky)
  • zdobení nádob, postav (černé, ženy-bílé)
  • Athénská Akropole
  • Dionýsovo divadlo
  • Odeión

 

věda

  • Herodotos: dějiny perských válek, vysvětloval zásahy bohů
  • Thukydides: dějiny peloponéské války
  • Pythagoras: matika
  • Hippokrates: lékařství
  • Euklides: matika
  • Archimédes: fyzika
  • astronomové – heliocentrický názor
  • Aristoteles + Alexandr Makedonský – o vydělení věd z filozofie

 

náboženství

  • nejdříve uctívají přírodní síly, pak ztotožnili podobu bohů s lidmi, bydleli v chrámech
  • hlavní: Zeus + žena Héra (ochránkyně domácnosti)
  • Apollón (Slunce), Artemis (lov), Áres (ničivé války), Hádes (podsvětí), Athéna (moudrost, lstivé války), Afrodita (krása, láska),
  • Na jejich počest jednou za 4 roky Olympijské hry (běh, hod diskem a oštěpem, skok do dálky, box, jezdectví, zápas)

 

Filozofie – hledá nový výklad světa

  • Milétská škola
  • Démokritos – atomista
  • sofisté – Protágoras
  • Sokrates
  • Platón (427 – 347) → Založil Akademii.
  • Aristoteles vychovatel Alexandra Velikého.
  • skeptikové – helénistické období(pochybují o poznatelnosti světa), př. – epikurejci

 

Románská kultura

  • formuje se na území bývalých římských provincií, hlavním ohniskem bylo na území dnešní Francie, na šíření měli podíl benediktýni, cisterciaci – mnišské řády
  • vzdělání bylo výsadou kněžích, bohoslužby vedeny v latině
  • ve školách se učila: gramatika (latina), rétorika (latina), logika (filosofie)
  • centrem vzdělanosti: kláštery, věnovali se přepisování antických děl, vznikali knihovny

 

Architektura

  • 2 předstupně: karolínská (u nás rotunda sv.Víta) a otónská (u nás bazilika sv. Jiří) renesance
  • u nás s opožděním, až v letech 1100-1250
  • rotunda: tvar válce zakončeného kopulí s lucernou, směrem na východ půlkruhový výběžek = absida (oltář)
  • bazilika: obdélníkový půdorys, větší absida, 3 i více lodní, hlavní loď vyšší, dvě postraní nižší, uvnitř odděleno sloupy, když jsou 4 lodě ta 4tá je napříč, všechny lodě mají směrem na východ absidy, směrem na západ věže
  • k uzavření prostoru dva typy kleneb:kopule a valená klenba, oboje-těžké a masivní, silné tlakové síly do stran (hrozilo rozvalení staveb)-proto tak silné zdi (typické)-mají velkou nosnou funkci, jen malé okenní a dveřní otvory
  • sdružená okna – dveře a více oken vedle sebe
  • malé stavby, málo členité
  • stavební materiál: kámen, nebo cihla – neomítnuté zvenku, zevnitř ano – nástěnné malby
  • dva typy zdiva: lomové (nalámané nepravidelné tvary, spojeno malbou) nebo kvádříkové (nespojované)
  • zdobný tvar: obloučkový vlys, zdobné portály a absidy
  • hlavní stavby: rotunda sv. Martina (na Vyšehradě), sv.Kříže (Staré Město) sv.Longina (Nové Město), bazilika sv.Jiří (Pražský hrad)
  • světské stavby:

hrady – od 11.století opevněná sídla, kamenné pevnosti čtvercového půdorysu, 1.ve Francii v povodí Loiry (dnes zámky), věžové stavby

tvrze – pro nižší šlechtu, opevněné, i u nás:Přimda (hrad) na Tachovsku, koncem 11.století

základy Pražského hradu – obrana tržiště, v 9.století dřevěná stavba, ze 3 stran hradby, na východě trůn pro panovníka (v den nástupu moci)

tržiště v místech Staroměstského náměstí, mezinárodní obchod (celnice, ungeld-sklad zboží, kostel, špitál)

  • románské obytné domy-klenuté místnosti, dnes sklepy, stály volně na vyhraženém prostoru, klikaté uličky (Týnská) nebo do uliční linie (Celetná ulice)
  • Itálie:šikmá věž v Pize, zvonice s arkádami

 

Sochařství:

jen reliéfy, náboženský charakter, doplňuje architekturu

 

Malířství:

Náboženské náměty, uvnitř architektury, nástěnné malby ve znojemské rotundě (světské náměty-Přemyslovci), knižní malba