Otázka: Charakteristika období 1-6 let
Předmět: Psychologie a komunikace
Přidal(a): Marek Braun
Batolecí období
- od 1 roku 3 let
- období malé puberty,osvojení lokomoce a lidské řeči
- dítě umí vyjádřit, co chce
Potřeby batolete
1) biologické potřeby
a) spánek
- 12-16 hodin,celou noc
b) potrava
- od 2 let lžičkou
- od 3 let příborem
- ne nezdravé věci
c) vyprazdňování
- učí se chodit na nočník
- od 2 let suché přes den
2) psychické potřeby
a) lásky,bezpečí a jistoty
- dotykový kontakt
b) individuální přístup
- každé dítě jiné
- hračky,příprava na společenskou roli
c) potřeba podnětů
- dostatek hraček (holky panenkymatka)
d) potřeba závislosti a nezávislosti
- musí vidět oporu a jistotu
- kontakt se stejnou věkovou skupinou
- !nesmíme říkat nemám tě rád,ve všem je vzorem rodič!
Rozvoj citů a socializace
- City krátkodobé,bouřlivé,střídají se
- rozvíjí se cit lásky a náklonnosti,vyšší city
- uvědomuje si co se mu líbí a co ne
- 2-3 roky SOUCIT, neumí tlumit city!
- nesmíme ho nechat samotné!
Rozvoj motoriky
- největší za celé období,tělesný růst
- rozvoj chůze – umí se zastavit a obrátit se
- umí chodit do schodů – přísun – krok
- umí běhat fáze letu,jakýkoliv pohyb
- jemná motorika – dokonalejší umí házet a chytat míč
- kreslí a maluje,vystřihuje
- nejvhodnější období pro začátek sportu
- hlavní činností je hra
Rozvoj poznávacích procesů
- Vnímání
- rozpozná 4 základní barvy,učí se formou porovnání (zelená jako tráva)
- rozpozná tvar,velikost,rytmus hudbu
- Orientace v čase
- ne číslicemi ale chápe pojmy,dnes,odpoledne a večer
- Paměť
- krátkodobá,mechanická,emocionální
- Pozornost
- 10-20 minut
- Fantazie
- obrovská představivost,důležitá v tomto období
- nutno hry,obrázky,pohádky
- Řeč
- monologem – ve hře
- dialogem – v rozhovoru
- 1 rok – 2-5 slov
- 18 měsíců- 20-30 slov
- 2 roky – 200-300 slov (mluví o 3 osobě)
- 3 roky – 1000 slov (označuje se JÁ)
- vyslovuje citoslovce+podstatná jména
- Myšlení egocentrické – vnímá samo sebe jako střed vesmíru
Předškolní batolecí období
- 3-6 let
- školkové období,navštěvuje školku(1.kolektiv)
- tělo se zeštíhluje,krátké končetiny
- rozvoj poznávacích procesů pokračuje
Potřeby předškoláka
- stejné mění se jejich uspokojování
Rozvoj citů a socializace
City – opět velmi intenzivní,střídají se i kvůli malichernosti
- rozvoj vyšších citů,sociálních citů
- intelektuální city(proč)
- začíná se vytvářet vztah
- začíná se projevovat strach(tma,strašidla,smrt,nemoc)
- nesmíme na otázku proč lhát
Socializace
- bojí se cizích lidí
- s dětmi ve školce se baví podle hraček
- kamarádské vztahy nejsou pevné
- do 3 let – hraje si sám
- od 3 let – trojkontakt (s někým)
Rozvoj motoriky
Hrubá motorika
- pohyb celého těla
- dál se rozvíjí sportovní aktivity,soutěživost
Jemná motorika
- malování,modelování,navlékání korálků
Laterita
- od 4 let se vyhraňuje preferování ruky
- nesmí se přesměrovat,záležitost CNS – pomočování,koktání
- Ambideskrie - nevyhraněná laterita dítěte – modeluje levou,kreslí pravou
Rozvoj poznávacích procesů
- Vnímání
- hodně detailní,maluje to co ví a vidí
- umí barvy,problémy s časem
- Pozornost
- neúmyslná 20 minut
- důležitá motivace
- musí samo chtít – ne říkat musíš
- Paměť
- neúmyslná,krátkodobá,mechanická,umí(adresu,jméno)
- Fantazie
- obrovská,všemocná
- Antropomorfismus
- polidšťování (mluví a oživuje předměty)
- Konfibulace
- vymýšlení ne lež!neví že lže
- Myšlení
- konkrétní,neřeší něco dopředu,,pokus omyl“
- Řeč
- zvětšuje se zásoba,umí 3000 slov,dialog,monolog
- do 5 let – zvládnout šišlání 5-6mluva čistě
- Přesmykování
- dítě rychleji mluví než myslí
- přeskakování slabik,4-5 rokem zcela normální