Téma: Činitelé výchovně vzdělávacího procesu
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Viola
Obsah maturitní otázky
- prostředí ve výchovně-vzdělávacím procesu
- materiální prostředí včetně materiálně technického vybavení škol a tříd
- sociální prostředí ve výchovně-vzdělávacím procesu
- sociální interakce a komunikace: verbální a neverbální komunikace a její složky
Úvod
- Pedagogika je věda zabývající se výchovou.
- Pod pojmem výchova se nenachází jen výchova sama o sobě, ale také vzdělávání.
- Proto hovoříme o výchovně vzdělávacím procesu a jeho činitelích.
- Jedná se o žáka, učitele, učivo a prostředí (didaktický trojúhelník).
Prostředí ve výchovně-vzdělávacím procesu
- Dělíme na materiální (hmotné) a sociální (nehmotné).
- Patří k vnějším činitelům výchovy.
- Je velmi důležité ve výchově, neboť nás všechno kolem nás vychovává.
- Žáci mohou také ovlivnit prostředí – v rámci školského parlamentu, vyjádřit svůj názor, co jim ve škole chybí, nebo co je naopak zbytečné.
- VÝCHOVA V ŠIRŠÍM SLOVA SMYSLU
- Je působením veškerého okolí (vliv kamarádů, televize, reklamy, prostředí města).
- Tyto vlivy utváří a formulují osobnost jedince.
- VÝCHOVA V UŽŠÍM SLOVA SMYSLU
- Je záměrné působení na jedince. Dělíme ji na dva pojmy (výchova a vzdělávání).
- Změny v utváření mravních hodnot i naukového zaměření.
- PEDAGOGIČTÍ OPTIMISTÉ
- Pedagogové, kteří věří v sílu a moc výchovy. Říkají, že výchova utváří člověka.
- John Locke, J. A. Komenský
- PEDAGOGIČTÍ PESIMISTÉ
- Tvrdí, že výchovou se nic změnit nedá, že člověk je určen! (Bohem, osudem)
- Jean Jacques Rousseau
- PEDAGOGIČTÍ REALISTÉ
- Uvědomují si moc výchovy, ale nezapomínají ani na další faktory, které tuto moc výchovy oslabují, jako prostředí, dědičnost apod.
- Denis Diderot
Materiální prostředí včetně materiálně technického vybavení škol
- Je to vše, na co si můžeme sáhnout (hmotné)
- Existují normy pro vybavení školy, které vedení školy musí sledovat.
- Vybavení pro mateřské školy:
- koberec, hračky, pohádkové knížky, hudební nástroje, předměty pro umělecké a kreativní aktivity (pastelky, fixy, omalovánky), nižší umyvadla a záchody, skříňky (šatny), postýlky, někde i hřiště v areálu školky
- Vybavení pro základní školy:
- Vhodné lavice a židle, učebnice, sešity, dataprojektor, počítače, nástěnky, tabule, speciální předměty pro určité předměty (M – kalkulačka, AJ – tabulka nepravidelných sloves, Z – mapa světa, CH – tabulka prvků), záchody, šatny
- Ve školní družině najdeme: koberec, hračky, omalovánky, písanky, televize, předměty pro zájmové činnosti
- Vybavení pro střední školy:
- Vhodné lavice a židle, učebnice, sešity, dataprojektor, počítače (hodně), laboratoře, bufet, skříňky, jídelna, speciální předměty pro určité obory (mateřinky – hud. nástroje, tělocvikáři – švihadla, míče)
- Vybavení pro vysoké školy:
- Auly, poschoďovité lavice, historické obrazy, místnosti, předměty, záchody, recepce, počítače, knihovny, bufet, jídelna
Sociální prostředí ve výchovně-vzdělávacím procesu
- Klima školy, třídy (dlouhodobé) – pocitové, psychosociální prostředí, projevované jako pocity zúčastněných
- Atmosféra (okamžitá) – pohoda, nepohoda (přenášení vzteku jeden na druhého)
- Dobré sociální prostředí ve třídě ovlivňuje především učitel, ale i chování žáku k sobě navzájem.
- Nepohoda ve třídě:
- hádky mezi žáky, šikana, posmívání
- nepříjemný učitel, nadržující, nespravedlivě hodnotící
- žáci jsou pak pasivní, nebaví je učivo
- Pohoda ve třídě:
- žáci se neuráží, jsou k sobě ohleduplní a respektují se navzájem
- učitel motivuje žáky, pomáhá jim s učivem
- žáci jsou v hodinách více aktivní, víc se soustředí
- Pokud má žák osobní problém, možnost obrátit se na učitele, popřípadě na odborníka:
- výchovný poradce, speciální pedagog, školní psycholog
Sociální interakce a komunikace: verbální a neverbální komunikace
- Lidská komunikace je definována jako výměna informací nejčastěji mezi dvěma a více lidmi, může být:
- verbální – slovní, jazyková, osobní + písemná
- neverbální – beze slov: gesty, pohyby hlavou, výraz tváře, pohled očí
- Obory zabývající se neverbální komunikací:
- Kinezika – nauka o pohybech člověka (pohyby hlavy, způsob chůze).
- Gestika – nauka o pohybech rukou doprovázejících mluvené slovo.
- Posturologie – nauka o jednotlivých pozicích těla (postavení, držení těla).
- Proxemika – spočívá ve vyjádření vztahu mezi lidmi prostřednictvím vzdálenosti.
- Mimika – nauka o významu pohybů obličejových svalů (při smíchu, pláči).
- Haptika – nauka o dotycích v mezilidském styku (podání rukou, políbení).
- Paralingvistika –mimojazykové prvky verbální komunikace (hlasitost, výška tónu řeči)
- Funkce neverbální komunikace:
- Komplementární funkce – neverbální komunikace funguje jako doplněk. Může být v souladu s řečeným
- Hlavní funkce – zahrnuje jak strategické fyzické postoje (regulují vzdálenost), tak i dynamické projevy (mimická oznámení, volba určitého tónu hlasu).
- Substituční funkce – náhrada za verbální komunikace.
- Vyjádření emocí (snaha se znovu dostat do emoční rovnováhy).
- Vyjádření emočního postoje (sympatie, dominanci, pochybnost).
- Dělení komunikace:
- Intrapersonální komunikace probíhá uvnitř jedince a má podobu vnitřního dialogu. Jedná se o rozmlouvání „sám se sebou“, sebereflexi vlastního jednání a komunikování s vnějším okolím.
- Interpersonální komunikace probíhá mezi dvěma a více lidmi, mezi kterými existuje nějaký vztah. Specifickým druhem interpersonální komunikace je komunikace skupinová.
- Masová komunikace je charakteristická jednosměrným prouděním informací od jednoho a více komunikátorů (zdrojů) k mnoha komunikantům (příjemcům). Jde o komunikaci uskutečňovanou skrze média, jakými jsou například: rádio, televize, tisk a internet. Při masové komunikaci nedochází k přímé zpětné vazbě, je proto důležité přijaté informace kriticky zhodnotit.